Synt guitar

Veien til Melodi Grand Prix

Norges største musikkonkurranse!

I denne guiden tar vi for oss ulike innganger til å delta i Melodi Grand Prix, fordeler og ulemper, samt andre veier å snike seg helt inn i Eurovision-finalerundene på enn gjennom Melodi Grand Prix.

Les og lær!

Av Joakim With Steen

Sist oppdatert: 24. juni, 2024

Intro

MGP, bedre kjent som Melodi Grand Prix, er Norges utvalg til Eurovision Song Contest. Eurovision er en låtkonkurranse som ble etablert etter krigen for å skape samhold, dele kultur og vise mangfold.

Låtkonkurransen har skapt stjerner som ABBA, Alexander Rybak og Celine Dion.

Joakim With Steen har blant annet vunnet MGP og deltatt i Eurovision med artistprosjektet JOWST i 2018 og som låtskriver for Polen (!) så sent som i 2022. Foto: Tord Litleskare

Joakim With Steen har blant annet vunnet MGP og deltatt i Eurovision med artistprosjektet JOWST i 2018 og som låtskriver for Polen (!) så sent som i 2022.
Foto: Tord Litleskare

Ulike innganger til deltakelse

Det er mange måter å delta i MGP-sirkuset. Som artist trenger du ikke nødvendigvis å være låtskriver på låta du er med på. Og er du låtskriver trenger du ikke nødvendigvis fremføre låta som artist.

Om du kan produsere, så produserer du gjerne låten, eller co-produserer den sammen med noen andre.

Hva skjer når du deltar i Melodi Grand Prix?

Noe av motivasjonen for å få med en låt i MGP, er at den automatisk får en fin mengde oppmerksomhet, og derfor også automatisk en fin mengde streams og radiospillinger.

Radiospillingen og TV-opptredenen som naturlig følger med, ender opp som et eller flere Tono-vederlag, og streaming og nedlasting ender opp som royalties fra enten et plateselskap, eller fra en distributør til ditt eget selskap.

Hvordan foregår utvelgelsen?

Det blir normalt sendt inn i overkant av 1.000 låter til NRK via deres portal hvert år. I tillegg til dette arrangeres det opp mot ti låtskrivercamper som fokuserer på å skrive låter til neste runde Melodi Grand Prix. Jeg anslår at omtrent en tredjedel av låtene som er med kommer fra disse campene. Subwoolfers «Give That Wolf A Banana» er et eksempel på en låt som har blitt skrevet på en slik låtskriversamling - og som har endt opp i Eurovision-finalen.

For å få med en låt på MGP, er det flere ting som må klaffe. Det må være riktig låt til riktig tid. Noen låter har blitt sendt inn, og blitt plukket ut minst et år senere. MGP er kjent for å være inkluderende, ha sjangerbredde og noe for alle.

Det overordnede målet til NRK og MGP-delegasjonen er å sørge for at så mange som mulig ser på NRK den kvelden Melodi Grand Prix sendes, og derfor er også målet deres å promotere sendingen så godt det lar seg gjøre. NRK driver ikke med reklame, derfor er de avhengig av at andre medier skriver og dekker saken i forkant. Ingen andre musikkshow får mer mediedekning enn denne konkurransen, og derfor er det naturligvis med noen artister eller låter som skaper engasjement.

Det betyr ikke at du må være en anerkjent artist, «Paradise Hotel»-deltaker eller Miss Norge for å få være med, men slike «knagger» kan være eksempler på profiler og artister som har et litt bedre utgangspunkt for å bli plukket ut. De må uansett ha en låt som både passer inn i buketten av låter som skal inn i samme sending.

Hva skjer når du vinner Melodi Grand Prix?

Når du vinner MGP, skal du representere Norge i Eurovision.

Det å være med på Eurovision er egentlig det eneste du gjøre om du vinner MGP. Men du får et tilbud om å dra på en europeisk promo-turné mellom MGP-seieren og Eurovision-finalen. Tidligere har stoppestedene vært Madrid, Riga, Amsterdam, Tel Aviv og London. Her får man kanskje dekket et hotellrom, og reise innad i det landet man møter opp i, men kanskje ikke reisen ned, eller noe honorar på toppen. Man kan dermed si at man går glipp av potensielle inntekter når man er med på denne promoturnéen, som gjerne er på 10-15 reisedøgn. Om man har et label, eller et team med noe økonomiske muskler, så burde det være lett å komme frem til at noen burde legge ut for disse kostnadene, fordi det vil lønne seg på lang sikt.

Det å være artist i Eurovision er ikke honorert. Du får dagpenger, samt reise og opphold dekket av NRK.

Å dra på denne turneen er ikke bare en økonomisk eller promorelevant ting å vurdere, men også det å gjøre seg vant til å snakke med presse, spille live, møte fans, og bli kjent med de andre artistene og delegasjonene. Ikke bare fordi at det kan føre til andre samarbeid, men også for at det blir lettere å gjennomføre Eurovision foran 187 millioner TV-seere, i en fullsatt sal, både på generalprøve og sending, når man gjør dette blant venner og bekjente, i et format man har blitt godt vant med.

I MGP må man også regne med å måtte bruke ganske mye tid på alle mulige prøver, og disse prøvene og nødvendige møtene er ikke honorert. Om man må reise, får man nødvendige kostnader knyttet til reise og opphold dekket av NRK.

Thumbnail Joakim

I denne videoen deler Joakim sine tanker om hvorfor man bør vurdere å delta i MGP, hvordan artistimaget kan påvirkes av å være med i konkurransen og hans beste råd til de som vurderer å melde seg på.
Video: YouTube

Alternative veier til Eurovision-finalen

Det er flere måter å gjøre dette på.

Noen land har nasjonale finaler slik som vi har. Noen land har et internt utvalg, hvor de først velger artisten, så låten, eller omvendt. Noen land har alternative konkurranser og talentprogrammer hvor premien er å representere landet i Eurovision, og noen har kanskje en liten finale over nett hvor kun spesielt interesserte stemmer. Noen leier inn en jury, noen lar denne telle 50 prosent, og noen lar publikum bestemme 100 prosent. Noen land varierer på hvordan de gjør dette fra år til år. Noen land, som San Marino, sender ikke en artist som kommer fra eller bor i deres land en gang.

Den mest selvfølgelige tilnærmingen er å følge med på at de forskjellige delegasjonene som har «open call» hvor de tar imot låter fra hvem som helst. Men den tilnærmingen som kanskje er mest i vinden akkurat nå er å dra på låskriversamlinger rundt om i Europa, som jobber etter dette, gjerne i samarbeid med det enkelte lands TV-kanal/delegasjon.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.