Veien til Melodi Grand Prix
Norges største musikkonkurranse!
I denne guiden tar vi for oss ulike innganger til å delta i Melodi Grand Prix, fordeler og ulemper, samt andre veier å snike seg helt inn i Eurovision-finalerundene på enn gjennom Melodi Grand Prix.
Les og lær!
Av Joakim With Steen
— Sist oppdatert:Intro
MGP, bedre kjent som Melodi Grand Prix, er Norges utvalg til Eurovision Song Contest. Eurovision er en låtkonkurranse som ble etablert etter krigen for å skape samhold, dele kultur og vise mangfold.
Låtkonkurransen har skapt stjerner som ABBA, Alexander Rybak og Celine Dion.
Ulike innganger til deltakelse
Det er mange måter å delta i MGP-sirkuset. Som artist trenger du ikke nødvendigvis å være låtskriver på låta du er med på. Og er du låtskriver trenger du ikke nødvendigvis fremføre låta som artist.
Om du kan produsere, så produserer du gjerne låten, eller co-produserer den sammen med noen andre.
-
Noen låtskrivere lager musikken først, og pitcher prosjektet til NRK uten å ha en artist knyttet til låten, og noen finner en artist før de sender inn låten. Noen artister og produsenter vil også bli oppført som låtskriver, selv om de bare ender opp med å eie 1% av låtskriverrettighetene.
-
Som artist fremfører du bidraget på MGP-scenen. Noen artister er med på å skrive låtene, eller synger på låter som allerede er skrevet, før de så sendes inn til NRK. Noen artister melder også sin interesse for å delta i MGP uten å sende inn en låt.
Dette er noe mer innviklet, da det ikke er en tydelig måte å gjøre dette på. Man må bare prøve å kommunisere dette til MGP-delegasjonen i NRK. Den mest selvfølgelige måten er derfor å sørge for at de legger merke til deg, enten ved å gi ut egen musikk, spille konserter som får omtale, eller synge på en demo som blir sendt inn via påmeldingsskjemaet.
-
Den mest selvfølgelige måten å delta som produsent på, er å være med på prosessen fra låtskrivingen til innsending av demo. Det er mange ting man kan, og kanskje bør, tenke på når man produserer en låt for MGP, men i en prosess hvor låta går fra å bli sendt inn, til låta har blitt valgt, og fra låta ble valgt, frem til låta skal klargjøres til utgivelse, før en eventuell Eurovision-deltagelse - er det mye som skal og kan skje.
Når NRK forteller deg at låta di er valgt ut, er det fortsatt noe tid til den trenger å være helt ferdig. Det kan være alt fra dager til måneder. Antagelig oftest uker.
Man kommer da i kontakt med NRKs eksterne musikkprodusent, som har ansvaret for at det tekniske er i orden. Både musikkprodusent og MGP-ansvarlig vil gjøre det de kan for å sørge for at du som produsent får ut hele potensialet både visuelt og sonisk. Målet deres med tilbakemeldingene kan dog være i større favør for showet på TV-sendingen enn som en ren lytteopplevelse på en strømmetjeneste. Men husk at folk flest kommer til å oppdage denne låten via det visuelle showet, så de vil alltid ha noe å knytte det til, som langsiktig også kan være en fordel for låtas liv på strømmetjenestene.
-
I MGP og Eurovision fungerer utøvere (gitarister, trommiser, DJ-er, fiolinister, pianister o.l.) som et visuelt virkemiddel. Selv om alle instrumenter ser ut til å være koblet til, er det noe forhåndsinnspilt seerne vil høre. Men selv om dette er tilfellet, påvirker disse utøverne opptredenen mye; blant annet gjennom kommunikasjon med artisten/vokalisten, showet som vises, og som støttespillere under hele opplegget.
Det er jo også fint om man gjør noe på den scenen som kan gjøres i live-sammenheng senere, og dermed legger grunnlaget for at artisten/bandet skal bli booket til spillejobber videre.
-
På lik linje med utøvere i MGP, er korister et visuelt virkemiddel (eventuelt et bandmedlem). I Eurovision derimot, er det en begrensning på seks personer på scenen - inkludert artisten(e), og det er ikke lov å spille av vokal-spor som kan fremføres live. Koristene kan også være plassert av/bak scenen, og ikke på.
Om det er koreografi/dans på scenen, og et stort behov for koring, vil det være naturlig å finne en danser som også kan synge til å utføre denne jobben.
-
Det er ingen selvfølge at det skal være en eller flere dansere i Melodi Grand Prix. Men om det skal være det, er det en god idé at vedkommende kan synge på grunn av nevnte begrensning på maksimalt seks personer på scenen i Eurovision-finalen.
-
Fordelene ved å være label for en artist og låt som skal være med på MGP, er at man med ganske stor sannsynlighet kommer til å tjene tilbake alle sine kostnader knyttet til utgivelsen, grunnet all den promoteringen som låta naturlig får ved å være en av låtene i årets MGP. Om låta vinner MGP, og skal være med i Eurovision, får den selvfølgelig mye mer oppmerksomhet, og genererer derfor mer penger via streams og salg, og det vil også da være forsvarlig å la diverse flybilletter og lignende bli en recoupable kostnad for artisten, og legge ut for dette.
Som label er det i utgangspunktet ganske «rett frem» når det kommer til å gi ut en MGP-utgivelse, men det er noen ting man må forholde seg til, når man laster opp utgivelsen for distribusjon. Som eksempel har det tidligere ikke vært lov til å la det være mulig for strømmetjenesteabonnementer å forhåndslagre, for da «røper» man hemmeligheten om utgivelsen. (PS: Reglene forandrer seg ofte. Fra og med 2023 har en låt som tidligere har vært tilgjengelig og offentlig fremført når som helst etter 1. september, likevel kunne være med. Dette har tidligere kunnet føre til diskvalifikasjon). Man har heller ikke kunne laste den opp på Amazon og noen av de andre plattformene, før etter utgivelsesdatoen, da enkelte av disse gjør låter søkbare, og i noen tilfeller legger til en 30 sekunders forhåndslytt.
Et label kan ha hvilken avtale de vil, så lenge artisten går med på det (eller omvendt). Men la det faktum at man mottar veldig mye gratis markedsføring fra NRK, som hovedsakelig artisten må bruke tiden sin på under MGP-deltakelsen, være en faktor som man bruker i artistens favør når man tegner en avtale. Om du er artist eller management, og ikke ønsker å gå inn i en livslang avtale med et plateselskap, så kan man også vurdere å lisensiere bort rettigheten til utgivelse av kun den relevante låta, og ha en lisensavtale med et større og mer erfarent label. Dette er kanskje ikke et prosjekt hvor du som artist har kapasitet til å sette deg inn i alt som omhandler distribusjon og labelvirksomhet.
Hva skjer når du deltar i Melodi Grand Prix?
Noe av motivasjonen for å få med en låt i MGP, er at den automatisk får en fin mengde oppmerksomhet, og derfor også automatisk en fin mengde streams og radiospillinger.
Radiospillingen og TV-opptredenen som naturlig følger med, ender opp som et eller flere Tono-vederlag, og streaming og nedlasting ender opp som royalties fra enten et plateselskap, eller fra en distributør til ditt eget selskap.
-
En MGP-deltagelse påvirker økonomien din, og gir avkastning og utgifter på mange forskjellige måter, avhengig av din rolle.
Eksempler på dette:
- låtskrivere får vederlag fra Tono
- produsenter får honorar og/eller royalties fra labelet
- labelet mottar royalties fra salg og strømmetjenester, samt vederlag fra Gramo
- artisten får royalties fra labelet, samt et direkte honorar fra NRK og vederlag fra Gramo
- korister og dansere får et honorar fra NRK for å stille opp
- korister og instrumentalister mottar vederlag fra Gramo for fremføring
- bookingselskap mottar en prosentandel av spillejobber
- management mottar normalt en avtalt prosentandel av alt
- forlag mottar en prosentandel av låtskriverrettighetene som normalt utbetales av Tono
Utbetalinger fra NRK
Honorar for deltagelse i MGP Delfinale: 15.000 kroner
Finale: 10.000 kroner
Totalt: 25.000 kroner (fordelt på alle i bandet eventuelt)* Tall fra 2023
-
Du vil antagelig bli booket til flere spillejobber ved å være synlig i MGP. Det er ingen selvfølge, men avhenger av hvilken oppmerksomhet du får, eller rettere sagt hvilken oppmerksomhet du tar, ved å spille den typen musikk du spiller.
Spiller du «rølp på norsk» får det et annet utfall med tanke på booking enn om du spiller noe som ligner mer på et house-DJ-sett, eller singer-songwriter.
-
Dette er noe alle bedrifter jobber med på mange forskjellige måter. Den mest selvfølgelige måten å jobbe med merkevarebygging, er ved å reklamere for et eller flere produkter eller tjenester.
Som artist så vil du finne ditt publikum, og for å finne dem må du la dem finne deg. For eksempel, for at noen skal finne deg etter å ha oppdaget deg, må de kunne huske hva du heter, eller hva låten din heter. Så det å «få et navn» er i stor grad det samme som merkevarebygging. Et artistnavn kan godt kalles for en merkevare, selv om det depersonaliserer det å være artist noe.
Godt utført merkevarebygging resulterer i at man havner i folks «top of mind» som resulterer i for eksempel flere streams.
-
Du vil naturlig få flere følgere i alle sosiale medier og på strømmetjenestene. Som du igjen kan bruke for å promotere, engasjere fans, få nye lyttere, og som f.eks på Spotify vil føre til at flere får deg opp på «Release Radar» og andre tilpassede spillelister når du gir ut ny musikk senere.
Det kan også virke som at sannsynligheten for å få en listeplassering på f.eks «New Music Friday» blir påvirket i stor grad av artistens månedlige strømmetall.
-
I skrivende stund har fjorårets MGP-vinner Alessandra med «Queen of Kings» over 120 millioner streams på Spotify, KEiiNOs siste to MGP-bidrag har over 60 millioner avspillinger på samme tjeneste og Alexander Rybaks «Fairytale» har over 300 millioner. Nyere Eurovision-vinnere, som Måneskin har over 400 millioner streams på deres italienske vinnerlåt, og over tre milliarder streams på hele sin katalog, som et resultat av oppmerksomheten som Eurovision-seieren ga. Duncan Laurences «Arcade» har over én milliard avspillinger på Spotify alene.
En MGP-deltakelse resulterer i ganske mange streams uavhengig av hvor bra låten er. Men lytteraktiviteten kan påvirke strømmeplattformenes algoritme til å «misforstå» hvem som er ditt publikum. «Eurovision-interesserte» består av alle type lyttere. Både unge og eldre, de som er interessert i listepop, k-pop, EDM, rølp, viser og rock. Småbarnsforeldre som ellers hører på Fantorangen og revisoren som bare hører på podcast om løping. Som artist går du kanskje fra å bare bli hørt på av folk som hører på ganske konkret musikk, innenfor én sjanger, til å gå over til å bli hørt på av «alle».
Når det er så mange som sjekker ut musikken av ren MGP-nysgjerrighet, kan det resultere i høyere skips rate.
Hvordan foregår utvelgelsen?
Det blir normalt sendt inn i overkant av 1.000 låter til NRK via deres portal hvert år. I tillegg til dette arrangeres det opp mot ti låtskrivercamper som fokuserer på å skrive låter til neste runde Melodi Grand Prix. Jeg anslår at omtrent en tredjedel av låtene som er med kommer fra disse campene. Subwoolfers «Give That Wolf A Banana» er et eksempel på en låt som har blitt skrevet på en slik låtskriversamling - og som har endt opp i Eurovision-finalen.
For å få med en låt på MGP, er det flere ting som må klaffe. Det må være riktig låt til riktig tid. Noen låter har blitt sendt inn, og blitt plukket ut minst et år senere. MGP er kjent for å være inkluderende, ha sjangerbredde og noe for alle.
Det overordnede målet til NRK og MGP-delegasjonen er å sørge for at så mange som mulig ser på NRK den kvelden Melodi Grand Prix sendes, og derfor er også målet deres å promotere sendingen så godt det lar seg gjøre. NRK driver ikke med reklame, derfor er de avhengig av at andre medier skriver og dekker saken i forkant. Ingen andre musikkshow får mer mediedekning enn denne konkurransen, og derfor er det naturligvis med noen artister eller låter som skaper engasjement.
Det betyr ikke at du må være en anerkjent artist, «Paradise Hotel»-deltaker eller Miss Norge for å få være med, men slike «knagger» kan være eksempler på profiler og artister som har et litt bedre utgangspunkt for å bli plukket ut. De må uansett ha en låt som både passer inn i buketten av låter som skal inn i samme sending.
Hva skjer når du vinner Melodi Grand Prix?
Når du vinner MGP, skal du representere Norge i Eurovision.
Det å være med på Eurovision er egentlig det eneste du må gjøre om du vinner MGP. Men du får et tilbud om å dra på en europeisk promo-turné mellom MGP-seieren og Eurovision-finalen. Tidligere har stoppestedene vært Madrid, Riga, Amsterdam, Tel Aviv og London. Her får man kanskje dekket et hotellrom, og reise innad i det landet man møter opp i, men kanskje ikke reisen ned, eller noe honorar på toppen. Man kan dermed si at man går glipp av potensielle inntekter når man er med på denne promoturnéen, som gjerne er på 10-15 reisedøgn. Om man har et label, eller et team med noe økonomiske muskler, så burde det være lett å komme frem til at noen burde legge ut for disse kostnadene, fordi det vil lønne seg på lang sikt.
Det å være artist i Eurovision er ikke honorert. Du får dagpenger, samt reise og opphold dekket av NRK.
Å dra på denne turneen er ikke bare en økonomisk eller promorelevant ting å vurdere, men også det å gjøre seg vant til å snakke med presse, spille live, møte fans, og bli kjent med de andre artistene og delegasjonene. Ikke bare fordi at det kan føre til andre samarbeid, men også for at det blir lettere å gjennomføre Eurovision foran 187 millioner TV-seere, i en fullsatt sal, både på generalprøve og sending, når man gjør dette blant venner og bekjente, i et format man har blitt godt vant med.
I MGP må man også regne med å måtte bruke ganske mye tid på alle mulige prøver, og disse prøvene og nødvendige møtene er ikke honorert. Om man må reise, får man nødvendige kostnader knyttet til reise og opphold dekket av NRK.
Alternative veier til Eurovision-finalen
Det er flere måter å gjøre dette på.
Noen land har nasjonale finaler slik som vi har. Noen land har et internt utvalg, hvor de først velger artisten, så låten, eller omvendt. Noen land har alternative konkurranser og talentprogrammer hvor premien er å representere landet i Eurovision, og noen har kanskje en liten finale over nett hvor kun spesielt interesserte stemmer. Noen leier inn en jury, noen lar denne telle 50 prosent, og noen lar publikum bestemme 100 prosent. Noen land varierer på hvordan de gjør dette fra år til år. Noen land, som San Marino, sender ikke en artist som kommer fra eller bor i deres land en gang.
Den mest selvfølgelige tilnærmingen er å følge med på at de forskjellige delegasjonene som har «open call» hvor de tar imot låter fra hvem som helst. Men den tilnærmingen som kanskje er mest i vinden akkurat nå er å dra på låskriversamlinger rundt om i Europa, som jobber etter dette, gjerne i samarbeid med det enkelte lands TV-kanal/delegasjon.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.