Trykk av vinyl
Skal du gi ut musikken din på vinyl er det viktig å være ute i god tid - og ha både master og artwork på plass tidlig.
Det er ofte lang ventetid på trykking av vinyl. Du skal også få tilsendt en testpressing som du hører gjennom og godkjenner før hele opplaget blir trykket opp.
Alt dette tar tid og må tas med i beregningen når du setter lanseringsdatoen for din utgivelse.
Av Julie Enger Børresen
— Sist oppdatert:Intro
Når du skal trykke vinyl er det i all hovedsak to ting du må ha på plass: Musikk og artwork.
Du må ha en egen master for vinylutgivelser, og det er lurt å hyre inn en designer som kan levere det trykkeriet trenger av artwork.
Denne guiden er skrevet av Julie Enger Børresen, tidligere trommeslager og låtskriver i bandet Frk. Fryd. Nå jobber hun med soloprosjektet LULI.
Pris
Hva slags type omslag, fargevalg på vinylplaten, enkel- eller dobbelplate og størrelsen på opplaget er noen av valgene som er med og bestemmer prisen.
Det er også lurt å hente inn tilbud fra ulike trykkeriet i denne prosessen.
Vi anbefaler å sette opp et budsjett og vurdere grundig hvor mange vinylplater du tror du kan selge (eller sende ut som promo), slik at du ikke brenner inne med for mange eksemplarer.
Det er heller ikke spesielt miljøvennlig å trykke opp for mange vinylplater.
Lyd
Det bør lages en egen master tilpasset vinylutgivelsen. Kort forklart er det mer rom for dynamikk her, og masteren som er tilpasset strømmetjenestene (eller CD-utgivelse) vil ikke låte særlig bra på vinyl.
Noen teknikere har spesialisert seg på å produsere master til vinylformatet.
-
Den ideelle lengden på én plateside er 15 til 18 min, noe som også inkluderer pausene mellom låtene.
En kan maksimalt presse inn 22 minutter på en tolvtommers LP, men dette er ikke anbefalt da det kan gå ut over lydkvaliteten.
-
En testpress er den første vinylen som blir presset. Den sendes til deg for gjennomlytting og du godkjenner denne før resten av opplaget blir presset.
Fun fact: Disse kan bli eller være ganske verdifulle for kjente band, i og med at det er et veldig eksklusivt eksemplar og ofte et samlerobjekt.
Artwork
Omslaget er en viktig del av pakken. Tenk på hva du selv ønsker å ha i hylla og hva du vil formidle med det visuelle i ditt prosjekt. Her er det kun fantasien (og lommeboken) som kan sette begrensninger.
Det er for eksempel mulig å lage alt fra utbrettscover, vinylboks eller kombinere designet med farget vinyl.
Det du trenger design til er vanligvis forsiden, baksiden og kanten/ryggen (den som vises i platesamlingen). Eventuelt et innleggsark med for eksempel tekstene til låtene og mer informasjon om hvem som medvirker, om du ønsker det.
Vinyltrykkerienes ønsker om formater kan variere. Stavanger-trykkeriet T-Time har samlet nyttige maler for de ulike formatene på sine nettsider. Det samme har Diger.
Det kan være smart å hyre inn en fotograf og designer, både for å sikre best mulig omslag, men også for at de rette filene blir sendt til trykkeriet i god nok kvalitet.
Praktisk
Til slutt, noen punkter du må huske på når du skal gi ut vinyl!
-
Hør med trykkeriet hvor lang ventetid de har før du setter lanseringsdato og lanseringsturné, sånn at du vet at du får platene før du drar ut å spiller (og potensielt kan selge en del i merch-boden).
Det anbefales gjerne alt fra seks til tolv måneder fra innspilling og master er ferdig til en potensiell lanseringsdato.
-
Plateselskap pleier å lage et skjema, «label copy», som inneholder metadata og annen informasjon om innspillingene på den aktuelle utgivelsen.
Dette skjemaet inneholder vanligvis følgende:
- artistnavn
- tittel på utgivelsen
- låttitler og lengde på låtene (den samme informasjonen du finner under punktet om lyd i denne guiden)
- tekstforfattere og komponister (gjerne også hvilke andeler hver av disse har)
- navn på musikkforlag
- produsenter og andre bidragsytere
- ISRC-koder
- EAN-strekkode
- katalognummer
- navn på den eller de som har opphavsretten (samt årstall)
- navn på den eller de som har utgiverrettighetene (samt årstall)
-
Alle som gir ut musikk i Norden må få tillatelse til opptrykk fra Nordisk Copyright Bureau (NCB).
Om du gir ut din egen musikk er det likevel et administrasjonsgebyr på 700 kroner for opp til 5.000 eksemplarer pr. utgivelse som må betales inn.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.