Tinnitus
Tinnitus har av noen blitt omtalt som et av medisinens siste «mysterier».
Gjennom den medisinske historien har det funnes mange forskjellige forklaringsmodeller og behandlingsmodeller som i dag fremstår rimelig vanvittige.
I dag har man en mye bedre forståelse for hva tinnitus er og hva det forårsakes av, med desto bedre behandlingsmuligheter.
Av Carl Christian Lein Størmer
— Sist oppdatert:Intro
All den tid det ikke finnes en «vidunderkur» som kan fjerne tinnitus i seg selv, finnes det mange gode behandlingsmuligheter som må tilpasses den enkelte pasient og som kan gi god symptomlindring.
Tinnitus og hørselstap er nært beslektet, derfor vil vi under her også snakke endel om hørseltap, årsaker og forklaringsmodeller.
Denne guiden er skrevet av Carl Christian Lein Størmer (f. 1982), lege med doktorgrad i hørselsskader hos rockemusikere. Også rockemusiker gjennom 25 år og filmskaper.
Hva er tinnitus?
Tinnitus er en subjektiv lydopplevelse uten en ekstern lydkilde. Ordet kommer fra det latinske ordet «tinniture», «å ringe». Også beskrevet som «fantomlyd», som en analogi til fantomsmerten som føles etter at man har amputert et ben. Altså en lyd som «egentlig ikke er der», men som likefullt oppleveles like reellt for den som hører den.
Lyden kan forekomme i form av sus, brusing, ringing eller som en pipeaktig lyd. Den kan være en- og flertonal (som oftest entonal), og den kan være på ene sida eller begge sidene.
Den kan varierere i intensitet, og henger ofte sammen med opplevd stressnivå. Den kan være til stede hele tiden, eller komme i perioder fra alt fra sekunder til dager og uker.
Tilstanden forekommer ofte sammen med hørselstap, som også er risikofaktor for å utvikle tinnitus.
Hva er støyskade?
Man kan ikke snakke om tinnitus uten å snakke om støyskade, da disse to tilstandene er så korrellert. Man antar at nesten 5 prosent av verdens befolkning har en grad av støyskade. Økt risiko er kjent for eksempelvis industriarbeidere, militære og jordbruksarbeidere. Og musikere. Man har også gjennom de siste 50 årene vært stadig mer bekymret for skade i forbindelse med musikk, først gjennom introduksjonen av PA-systemer, senere gjennom den økte bruken av headsett, iPods, smartphones.
Det typiske funnet ved audiogram (se eget punkt) er et diskanttap (omkring 3-8 kHz). Ved støyskade bruker man ofte begrepet «terskelskifte». Dette refererer til høreterskelen for gitte frekvenser, som målt i audiogram (se eget punkt om audiogram).
Man skiller her mellom forbigående hørselstap/terskelskifte, og permanent hørselstap.
-
Dette har nok de aller fleste opplevd etter for eksempel en enkeltstående konsert. Man kommer ut av lokalet og opplever en «dottfølelse», med nedsatt hørsel (og ofte ledsagende pipelyd). Denne dottfølelsen gir seg dog kanskje etter en kort tid og hørselen vender tilbake.
Dette er et midlertidig hørselstap, og er ikke nødvendigvis et varsel om permanent hørselstap, men man tenker at summen av slike hendelser på sikt vil gi en akkumulert effekt og at man på et eller annet tidspunkt vil overstige et kritisk nivå og vil kunne få permanent hørselstap.
Man tenker også at mekanismene for forbigående og permanent hørselstap er noe forskjellig.
Kilde: National Library of Medicine
-
Ved støyskade (som ved musikk) ødelegges hårcellene i det indre øret. Disse kan ikke regenereres, ergo, et permanent hørselstap er nettopp det, permanent. Som oftest vil det ved støyskade gi et diskanttap, som sees i audiogrammet som en «dip» eller «notch» i området 3-8khZ.
WHO har definisjoner på grader av hørselstap, hvor f.eks. 41-60 dBHL tap på det beste øre defineres som moderat skade, mens >81 dB defineres som alvorlig skade.
Kilde: National Library of Medicine
Hvor hyppig forekommer tinnitus?
I den medisinske litteraturen har man sett så høye tall som nesten 20 prosent av befolkningen har vært eller er plaget av tinnitus, mens tallet på mennesker som er svært plaget av sin tinnitus er mye lavere (under 1 prosent).
Man har sett at musikere har en høyere risiko for å utvikle hørselsskader i form av tinnitus og hørselstap. Man har sett at opp til 25 prosent av musikere har hørselstap, sammenlignet med 13 prosent i normalpopulasjon.
I min doktogradsavhandling (2018) fant man at 19.8 prosent av musikerne hadde tinnitus.
Hva er årsaken til tinnitus?
Det finnes flere årsaker til tinnitus, og forklaringsmodellen er kompleks.
I de senere år har man ofte brukt en biopsykososial forklaringsmodell for å forstå tinnitus, og for å danne et grunnlag for å kunne behandle dette.
-
En grunnleggende måte å forstå tinnitus er som følger:
Lyd er mekanisk energi som overføres via øregangen som setter trommehinnen i bevegelse, og den mekaniske energien føres videre via tre små ben (ossikler) i mellomøret som igjen forplanter seg via «det ovale vindu» i sneglehuset som igjen setter veska i hørselsorganet (koklea) i bevegelse. I koklea har vi såkalte «hårceller» (egentlig ikke hår, men ligner på hår), med små «hår» som vibrerer når veska settes i bevegelse.
Her i «hårcellene» omformes den mekaniske energien til nervesignaler som sendes fra det indre øret opp til hørselssenteret i hjernen. Og her kommer et viktig poeng: For som for så mange prosesser i kroppen, er det her et «feedback-system». en gjensidig kommunikasjon mellom øret og hjernen. For det går ikke bare signaler fra øret til hjernen, men også fra hjernen til øret. Signalene fra hjernen til øret er med å regulere hvordan øret prosesserer lyden (se på det som kroppens egen equalizer og kompressor). Så her kommer poenget: Hvis det av en eller annen grunn kommer mindre signal inn fra øret til hørselssenteret i hjernen, så vil hjernen kompansere med å øke det utgående signalet. Og det er dette økte signalet som oppfattes av pasienten som tinnitus.
Ergo, enhver årsak som gir nedsatt hørsel kan gi tinnitus. Fra noe så «banalt» som ørevoks, til skade på trommehinnen, sykdom i mellomøret (som ørebetennelse), til skade på hårcellene i det indre øre som ved støyskade.
Det er det siste som er viktig ved den type skade man tenker kan oppstod ved musikkutøvelse. Det problematiske med denne type skade er at «hårcellene» ikke kan re-genereres, altså en ødelagt hårcelle erstattes ikke. Derfor, ved skade av det indre øre anses skaden som permanent.
Kilde: National Library of Medicine
-
Hjernen er kompleks. Og det foregår et konstant samspill mellom de mange forskjellige delene av hjernen som sammen styrer våre tanker, opplevelser og atferd. For eksempel det limbiske systemet som bidrar til å styre våre følelser (frykt, glede), det autonome nervesystemet («fight or flight»), prefrontalkorteks for hvordan vi bearbeider informasjon (kognisjon).
Poenget er: Ved tinnitus vil alle de overnevnte systemene spille inn på pasientens opplevelse av symptomnene. Dette blir relevant for behandling av tinnitus, hvor man aktivt vil kunne gå inn å «avbryte» negative tankemønstre knyttet til tinnitus, hvor økt redsel/frykt gir økte symptomer osv.
Kilde: Psychiatric Times
-
En ikke så mye fokusert på forklaringsmodell, men likefullt viktig.
Den handler i bunn og grunn om hvordan sosiale mønstre påvirker pasientens opplevelse av tinnitus, og hvordan det til en viss grad for eksempel har vært knyttet et stigma til hørselstap og tinnitus. Og hvordan dette igjen affisererer den enkelte pasientens opplevelse av sin tinnitus i hverdagen og livet. Dette inkluderer også helsepersonell.
Kilde: National Library of Medicine
Hvordan påviser man tinnitus?
Da tinnitusen kun oppleves av pasienten er det ingen måte å «måle tinnitusen».
Det viktiste er sykehistorien, altså pasientens egen fortelling om tinnitusen. Hvordan og når den oppstod, og hvordan arter seg. Dog er det svært viktig å få gjort en grundig klinisk undersøkelse av en lege og aller helst en ørenesehalsspesialist for å utelukke andre årsaker til tinnitusen. Husk, som nevnt under årsaker, en hver tilstand som gir nedsatt hørsel kan gi tinnitus. Fastlegen din kan se inn med et såkalt «otoskop», gjøre stemmegaffelprøve og en klinisk undersøkelse, men dersom man ikke finner noe forklaring der anbefales det å be fastlegen henvise videre til ØNH-lege/hørselssentral.
Her vil man ha mulighet for å gjøre ytterligere undersøkelser, inklusive hørselstest og andre mer avanserte undersøkelsesmetoder (alt ettersom hva man mistenker/finner ved undersøkelsene, herunder MR/CT).
-
I samtalen med pasienten handler det om å prøve kartlegge når og hvordan tinnitusen oppstod, og hvordan det arter seg og hvordan den endrer seg. Hvilke faktorer forverrer tinnitusen, og hva bedrer?
I tillegg danner man seg et større klinisk bilde som gir grunnlag for eventuelle videre undersøkelser.
-
Ved otoskopi ser legen med et lite forstørrelsesredskap inn i øret. Det vil si, man ser inn i den ytre øregangen, man ser trommehinnen, og bak trommehinnen kan man danne seg et bilde av tilstanden i mellomøret.
Foreligger det ørevoks, eller betennelse i øregangen? Skade på trommehinnen? Eller tegn på mellomøresykdom.
-
Ved stemmegaffelprøve danner man seg et bilde om et hørselstap enten er «sensorisk» eller «mekanisk».
Hørselstap som ved støyskade anses som sensorisk (da det er hårcellene, som gir opphav til nervesignalene som går inn til hjernen, som er skadet), mens for eksempel ørevoks, ørebetennelse eller otosklerose er mekanisk.
-
Audiometri er en enkel og effektiv måte å bedømme hørselen til pasienten. De som har vært i militæret har garantert fått det utført. Man tester hørerterskelelen til pasienten ved bestemte frekvenser i det hørbare frekvensregistereret. Fra 250Hz til 8000Hz.
Den vanlige formen for støyskade gir nedsatt hørsel i det øvre registret (diskanten), typisk ved omkring 6000Hz. Da vil man i et audiogram se det man kaller en «noise dip», altså at kurven får en «dip» omkring 3-6 kHz.
-
Dersom legen finner tegn til annen type sykdom vil det kunne være aktuelt å benytte andre modaliteter, som for eksempel CT eller MR.
Dette er mest i tilfeller hvor man vil utelukke annen type patologi (sykdom) eksempelvis tumor i hørselsnerven som årsak til hørselstap/tinnitus.
Hvordan behandler man tinnitus?
Behandlingen påvirkes av årsaken til din tinnitus. Ofte (som ved støyskade) finner man en ellers normal klinisk undersøkelse med eller uten påvist hørselstap (ved hørselstest).
Dessverre finnes ingen «vidunderkur» eller medikamentell behandling som isolert behandler og fjerner tinnitus. Med det er det overhodet ikke sagt at det ikke kan behandles.
-
Dersom det foreligger hørselstap (noe det ofte gjør), er det svært viktig å få behandlet dette. Dette kan for eksempel avhjelpes med høreapparat.
Ved tinnitus og nedsatt hørsel vil høreapparat kunne dempe tinnitusen (husk det som står over om forklaringsmodellen for tinnitus). Man anbefaler at pasienten henvises til lokal høresentral for testing og anpassing.
-
Kognitiv trening har vist seg å ha god effekt i behandlingen av tinnitus. Dette handler mye om forståelse for hva tinnitusen er, og realisasjon av at tinnitus ikke er farlig i seg selv. Gjennom terapeutiske metoder bearbeider man pasientens tankemåter i forhold til lyden, som på sikt skal redusere angst, depresjon, gi nedsatt oppmerksomhet på tinnitusen og bedre søvnkvalitet. Metoden er individuelt tilpasset, og behandling hos audiopedagog dekkes av Helfo (fra 2022). Det anbefales at du samtaler med din lege eller ØNH-lege om henvisning,
De aller, aller fleste med tinnitus mestrer sine symptomer godt, og det er kun en svært liten andel av tinnituspasienter som blir svært plaget.
-
Tinnitus retraining therapy er en relativt godt dokumentert behandlingsstrategi hvor målet er å omprogrammere pasientens tolkning av tinnitusen, som over tid gir nedsatt bevissthet omkring dens tilstedeværelse og nedsatt negativ påvirkning.
Behandlingen består i en kombinasjon av veiledning med aktiv lydstimulering. Enkelte studier har vist at opp til 80 prosent av pasientene har god effekt av denne type behandling, med nedsatt plagegrad av sin tinnitus (mindre negative reaksjoner, og nedsatt opplevd lydstyrke).
Hvordan forebygger man tinnitus?
Hørselstap og tinnitus henger sammen. Det er i mange studier (inkludert mine egne) påvist at musikere har en økt risiko for å utvikle hørselsskade. Noe annet ville kanskje være rart, kan man kanskje tenke. Men man har også sett at musikkutøvelse i noen situasjoner gir økt beskyttelse mot støyskade (som en type «treningseffekt». Så det er et sammensatt bilde.
Men at en musiker utsettes for større doser lydenergi enn «normalbefolkningen» er klart, og i så måte handler det om å beskytte seg best mulig.
Min egen studie viste at musikere som bruker hørselsvern regelmessig har bedre hørsel enn de som ikke bruker hørselvern. Samtidig er musikere avhengig av å oppfatte nyanser i lydbildet, så det anbefales formstøpte øreplugger - dog så man ikke noen forskjell i hørselstap hos de med spesialstøpte og generiske (typ «juletreøreplugger») øreplugger. Men klart, lydopplevelsen ved spesialstøpte øreplugger vil være bedre.
Papir gir forøvrig falsk trygghet, man så ingen effekt av bruk av dette.
Ellers oppfordres det til å la øre hvile. At man legger inn pauser i sitt virke som musiker i perioder med stor støypåvirkning.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.