Strategi og plan i sosiale medier
Du vil fortelle hele internett om den nye musikken du skal slippe, eller festivalen du skal lansere. Men hva begynner du egentlig med - og når begynner du?
Det veldig mange bommer på når de skal gi ut noe eller lansere noe, er at de begynner den digitale markedsføringen sin altfor sent.
Av Christine Krieg
— Sist oppdatert:Intro
Skal man oppnå gode resultater er det viktig å tenke langsiktig, og legge gode planer i forkant. Da skaper man forutsigbarhet for seg selv, og man har rom for eventuelle endringer som kan oppstå.
Christine Krieg har blant annet jobbet med Slottsfjell, Atomic Soul og Gundelach, og driver i dag Krieg kommunikasjon. I 2021 ble hun kåret til årets fagperson under Social Media Days i Oslo.
Få oversikt over tidslinjen frem til slippet
Når du vet datoen for slippet ditt, anbefaler jeg at du setter deg ned og lager en tidslinje bakover i tid.
Her er det fint å bruke verktøy som for eksempel Excel eller Google Sheets. Bruker du Google Sheets kan du dele dokumentet med samarbeidspartnere og flere kan jobbe i sanntid i samme dokument.
Det er alltid fint med en visuell fremstilling av prosjektet, for da er det lett å se hvor man eventuelt bør fylle på med aktiviteter. Skal man skape forventning til noe, må man også ha en kontinuitet i postingen på sosiale medier. Man skal bygge opp både spenning og forventning i forkant.
Hva vil vi fortelle om?
Når tidslinjen er på plass så er det på tide å legge inn alle planlagte aktiviteter som skal skje frem til slippet ditt. Få med alt som kan være fint å snakke om i sosiale medier underveis. Husk at du skal ta med publikum på hele reisen.
Dette kan du for eksempel snakke om hvis du skal slippe en låt:
-
Hva inspirerte deg til å lage denne låta?
Snakk om hva teksten betyr, eller hva som var grunnen til at denne låten ble til. Var det en spesiell følelse du ønsket å formidle, eller et tema du ønsker å sette søkelyset på?
-
Ta oss med i studio når du er for å spille inn: Snakk om hvilket studio du har valgt, og hvorfor du har valgt å jobbe med de folkene du har.
Hva betyr det for sluttproduktet?
-
Hvem inspirer deg når du lager musikk?
En perfekt mulighet til å fremsnakke andre dyktige musikere. Navngi inspirasjonskilder, så blir det enklere for folk å skjønne hvilket landskap musikken din befinner seg i.
-
Hvilke ambisjoner har du?
Ta med folk på tankeprosessene dine. Snakk gjennom planene dine for fremtiden. Er det første låt fra et album som kommer? Skal du ut på turné etter at du har sluppet albumet?
-
Del smakebiter fra låten: Korte videoklipp fra øving, en TikTok-video med et utdrag fra låten, alt som kan være med å skape nysgjerrighet rundt det materialet som skal slippes.
Sett alt innholdet ditt inn i et system
Når du vet hva du skal snakke om, så må du ha en plan for alt som skal ut i dine digitale kanaler, og da kan en innholdsplan være til god hjelp.
Ta utgangspunkt i tidslinjen frem til slippet, og fyll innholdsplanen med relevant og engasjerende innhold frem til slipp, sånn at du sørger for et jevnlig drypp av aktivitet i kanalene dine.
Da klarer du forhåpentligvis å skape en forventning hos publikummet ditt i forkant av slippet.
Hva bør du tenke på når du skal poste i de ulike kanalene?
Hvilke kanaler man skal velge til innholdet sitt, kommer selvfølgelig an på hvilken målgruppe man ønsker å nå, men dette kan være verdt å tenke på når det kommer til de ulike kanalene:
-
- Bruk alltid stående bilder og video for å ta mest mulig plass i feeden. 4:5-format funker ypperlig på Facebook. Prøv å unngå 16:9-format, det tar utrolig liten plass i feeden, og er enkelt å bare scrolle rett forbi.
- YouTube er konkurrenten til Facebook. Dersom du har sluppet en musikkvideo der, så anbefales det ikke å dele lenken direkte til Facebook. Last heller opp videoen direkte til Facebook (native video), så kan du heller lenke til YouTube-videoen i posteteksten om du tenker at det er hensiktsmessig å sende trafikken dit.
-
- I Instagram-feeden anbefaler jeg å bruke 4:5-formatet, for å ta mest mulig plass. For story og reels bruker du 9:16-format (1080×1920).
- Selv om Instagram er en visuell plattform, så er det viktig at man også tenker på at teksten til posten er engasjerende.
- Bruk hashtags når du poster for å gjøre innholdet ditt søkbart, og tagg andre profiler der hvor det er naturlig. Ikke bruk for generelle hashtags, da vil innholdet ditt drukne i mengden av innhold. Prøv å bruke en variasjon av små, mellomstore og noen litt større.
-
- På YouTube er det enda det klassiske 16:9-formatet som regjerer. Husk at det også er viktig å velge den rette thumbnailen for videoen din, dette er noe av det første folk legger merke til.
- Gi videoene dine navn med omhu, sånn at innholdet ditt er lett å søke etter. Bruk god tid på å lage videotittel og beskrivelse, husk at dette skal være søkbart. Legg også til relevante tags på videoene dine.
-
- På TikTok brukes 9:16-formatet (1080×1920).
- Når du lager en TikTok-video er det viktig at du er bevisst på hvor du plasserer tekst og elementer på videoen din, sånn at ingenting skjules bak elementer som er i appen. Pass spesielt på nedre del, og høyre del.
- På TikTok går ting fort, og du har liten tid på å fange folks oppmerksomhet i feeden, så sørg for å skape en stoppeffekt med videoene dine.
- Thumbnails er viktig på TikTok, lag gjerne en variant som har stor og forklarende tekst, da er det lettere for folk å trykke seg inn på videoene dine, fordi de på forhånd vet hva de skal handle om.
Hvem kan bidra til at slippet ditt blir en suksess?
Det å skape en suksess i sosiale medier, trenger heldigvis ikke å bli en dyr affære, man kan gjøre mye med begrensede midler. Å poste organisk (ubetalt) i de sosiale kanalene er heldigvis gratis, og er noe de fleste mestrer å gjøre selv.
Noen velger å gjøre hele jobben selv, mens andre velger å hyre på folk til å gjøre deler av jobben for dem.
-
En innholdsprodusent kan hjelpe deg å produsere innhold til de sosiale kanalene dine, enten det er bilder, tekst eller video.
-
Synes du det er vanskelig å vite hvilke kanaler du skal være i, hva du skal poste, eller hvordan algoritmene funker?
Da kan du hyre på en person som kan hjelpe deg med det strategiske rundt utgivelsen din eller slippet ditt.
-
Vil du lære mer om sosiale medier og digital markedsføring kan du få hjelp til å fylle på kompetansen din ved å delta på kurs eller workshops.
Oppsummert
Det å promotere en låt samme uke som den slippes, eller å begynne billettsalget to uker før festival er sjeldent en god idé, med mindre man er av typen som selger ut Spektrum på to og et halvt minutt.
Lag gode planer i forkant, og fyll de sosiale kanalene dine med godt innhold helt frem til slippet. Ta med publikum på hele reisen din. Da er det lettere å oppnå suksess, og få synligheten man fortjener.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.