Sett opp en proff pressepakke
Enten du er artist, promotør eller arrangør er behovet for en ryddig pressepakke ofte enormt.
En EPK (electronic press kit - eller pressepakke på godt norsk) er en oppsamling av informasjon og materiale som skal gjøre det enkelt å promotere deg som artist/band.
I denne guiden skal vi gå gjennom hvor en pressepakke hører hjemme, hva den kan brukes til og noen elementer du bør ha på plass.
Av Tord Litleskare
— Sist oppdatert:Intro
Har du en egen nettside, kan pressepakken gjerne ligge der (bak et passord eller på en uindeksert del av siden). Dersom du ikke har det, er tjenester som Dropbox mye brukt i musikkbransjen.
Grunnen til at du ønsker å bruke nettside eller Dropbox, fremfor å sende en pressepakke direkte på mail som et vedlegg, er at en pressepakke ofte inneholder store filer.
Denne guiden er utarbeidet av Tord Litleskare. Han har tidligere jobbet som sjefredaktør i GAFFA og mottatt tusenvis av pressemeldinger og pressepakker fra artister, management, arrangører og plateselskap.
Dette bør pressepakken din inneholde
Det kan være fristende å inkludere MYE innhold i en pressepakke. Her skal vi ta for oss seks essensielle elementer.
-
Noe av det første som bør møte en musikkjournalist, promotør eller et spillested i din pressepakke er en kort tekst om deg som artist - eller bandet ditt.
Ta alltid høyde for at ulike mottakere har ulike behov. Det kan derfor være en idé å inkludere ulike versjoner av denne teksten. I tillegg til en kort introduksjon kan det inkluderes en lengre tekst (maksimalt én A4-side), hvor du kan komme inn på eksempelvis sjanger, musikalsk inspirasjon og høydepunkter i karrieren så langt.
Du kan med fordel legge ved både norsk og engelsk bio i samme format.
Husk: Det er vanlig at det klippes og limes inn fra denne teksten, så jobb med den til du er fornøyd. Mye av innholdet kan sannsynligvis også brukes i en pressemelding.
-
En pressepakke bør inneholde nedlastbare bilder. Dette er dine offisielle promobilder og de bør selvfølgelig være i god kvalitet.
Vi har skrevet litt mer utfyllende om bildebruk lenger nede i denne guiden.
-
Din pressepakke bør selvsagt få frem musikken. Her kan du velge å fremheve de mest populære låtene, eller de du føler representerer deg/bandet ditt best.
Du kan (og bør) legge til linker til artistprofilen din hos de mest populære strømmetjenestene, men det er lurt å ha en enkel inngang til en eller to låter i selve pressepakken også.
-
Enten du sikter deg inn mot et musikknettsted eller en blogg, eller EPK-en skal være utgangspunkt for informasjon på et spillested eller en festivals nettsted: Videoer er ofte noe som bygges inn i nettsaker for å skape mer engasjerende artikler.
Legg inn noen av dine beste musikkvideoer slik at det blir enkelt for journalister og promotører å finne musikkvideoer av høy kvalitet som kan bygges inn i nettsaker og artikler.
-
Dersom du har begynt å få en del omtale hos tradisjonell presse, musikknettsteder eller i radiosendinger, kan det være fint å vise dette frem i pressepakken din.
Hold det kort, ta kun med de beste sitatene og link videre til kilden. Du ønsker ikke å drukne mottakeren med for mye tekst.
-
Inkluder detaljert kontaktinformasjon slik at du har alt på ett sted for media, promotører og bookingansvarlige. Her kan du også samle kontaktinformasjon til de som eventuelt har roller rundt artisten eller bandet, eksempelvis manager, bookingapparat og presseansvarlig.
Håndterer du disse rollene selv, holder du det enkelt med én e-postadresse og ett telefonnummer for booking og presseforespørsler.
Legg også inn linker til SoMe-plattformene du er aktiv på.
Skrive om deg selv
Det kan være utfordrende å skrive bra om egen artistkarriere. Se hvordan artisten JEZ_EBEL har utformet sin biografi her.
Litt om bildebruk
Når du bruker velger ut dine promobilder, er det flere ting som er lurt å tenke på.
Du bør for eksempel inkludere bilder i både liggende og stående format, samt ulike versjoner i farger og i svart og hvitt. Slik kan du dekke de ulike behovene som kan oppstå.
Bildene bør også være tilgjengelig med god oppløsning for både publisering på nett og for trykk.
I tillegg er det viktig at du avklarer med fotografen (som eier rettighetene) hvordan bildene kan brukes. Alle bildefiler i en pressepakke bør for ordens skyld merkes med fotografens navn i tittelen slik at vedkommende blir kreditert når bildene brukes.
Tips
Det kan være en god idé å ha bilder med litt rom rundt den/de som er avfotografert. Da vil det være mulig for mottakeren å croppe bilder til egne formater (eksempelvis på et musikknettsted, i en strømmetjeneste eller i SoMe) uten å kutte ansikter/bandmedlemmer.
Oppsummering
En pressepakke er altså en ryddig oppsamling av materiale (tekst, bilder, video, låter) som skal gjøre det enklere å promotere en artist, band eller arrangør.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.