Nyhetsbrev - er det noe jeg bør bruke tid på?
Gammeldags og spam, eller din viktigste markedsføringskanal?
Nyhetsbrevet har vært aktuelt siden internetts spede barndom, men ryktene om at nyhetsbrevet er irrelevant og utdatert er sterkt overdrevet.
Det viser seg nemlig at nyhetsbrevet fortsatt er en av de beste kanalene for salg og merkevarebygging.
Av Marit Stokkenes
— Sist oppdatert:Hvorfor skal jeg satse på nyhetsbrev?
Selv om mye handler om sosiale medier som Facebook, Instagram og TikTok om dagen, har nyhetsbrevet flere fordeler i forhold til disse kanalene.
-
Statistikk fra 2021 viser at det i snitt er kun 5-6% av følgerne dine som ser innleggene dine på Facebook. Det vil si at flesteparten av følgerne du har brukt flere år på å samle, sjelden ser noe av innholdet du legger ut. Innmari dumt når du har noe viktig å fortelle!
Hvert eneste nyhetsbrev vil imidlertid sendes direkte til mottakeren, også er det opp til dem om de vil åpne det, eller ikke når de ser det i innboksen. Statistikk basert på kategori viser at nyhetsbrev om kunst og kultur har en gjennomsnittlig åpningsrate på 26%. Langt bedre enn Facebook, med andre ord.
Bygger du i tillegg en god liste med mottakere som bryr seg om hva du har å melde vil åpningsraten bli vesentlig høyere enn 26%.
-
Folka på mottakerlisten til nyhetsbrevet ditt er blant dine mest ivrige fans. Det er en høyere terskel å melde seg på ett nyhetsbrev enn å trykke «liker» på sosiale medier, og dermed vet du at her snakker du rett til dine mest dedikerte fans. Disse er dine viktigste ambassadører, som villig vil dele musikken din, og fortelle vennene sine om deg.
Nyhetsbrev er en glimrende måte å bygge relasjonen med fansen.
-
En annen fordel er at du slipper å forholde deg til de evig forandrende formatene og algoritmene til de ulike SoMe-plattformene.
Dermed kan du skreddersy nyhetsbrevet slik at alt er i tråd med din profil og det innholdet du vil dele.
Selv om alle de ulike sosial mediene skulle kollapse har du fortsatt mulighet til å kommunisere direkte med dine fans.
Hvor ofte bør jeg sende ut nyhetsbrev?
Her er det ingen fasit, men husk at folk aktivt har meldt seg på nyhetsbrevet nettopp fordi de vil høre fra akkurat deg.
Ved å lage en egen oversikt over viktige hendelser og nyheter det kommende året vil du raskt se et minimumsantall over hvor mange nyhetsbrev du bør sende ut.
Pass på å spre nyhetsbrevene jevnt ut i løpet av året, slik at man holder interessen oppe.
Start med faste utsendelser av nyhetsbrev for eksempel én gang i måneden, og legg inn en påminner i kalenderen din slik at du setter av tid der du prioriterer å lage innhold og sende ut nyhetsbrev. Så kan du heller sende ut bonus-nyhetsbrev i perioder der det skjer ekstra mye gøy!
Tips
De fleste nyhetsbrevtjenester gir deg mulighet til å lage et nyhetsbrev som automatisk sendes ut til nye abonnenter. Lag en skikkelig bra velkomstmail, kanskje med noe eksklusivt innhold slik at fans helt fra starten føler at det var et lurt valg å abonnere på akkurat ditt nyhetsbrev.
Kom raskt til poenget
Det aller viktigste i et nyhetsbrev er emnefeltet. Når du scanner gjennom uleste mail i innboksen er det emnefeltet som vil avgjøre om du åpner nyhetsbrevet eller ikke. Pass på at du har et kort emnefelt, skriver det viktigste først og fanger oppmerksomheten.
Prøv likevel ikke å gå i clickbait-stien og bli for mystisk for å lokke folk til å åpne nyhetsbrevet. Selv om mottakeren ikke har tid til å åpne det akkurat nå, har de sannsynligvis lest emnefeltet. Det er derfor lurt å tenke på emnefeltet som et mini-nyhetsbrev i seg selv, oppsummert i én setning eller noen viktige stikkord. Vær direkte og rett på sak!
Det samme gjelder selve innholdet i nyhetsbrevet. Ha få budskap i hvert nyhetsbrev. Legg det viktigste øverst. Har du med en lenke du vil at leserne skal trykke på? Pass på at du legger den flere steder, slik at du øker sannsynligheten for at folk får det med seg. Legg gjerne lenken både i teksten, på bilder og som en egen knapp.
Har du mange ulike ting å dele? Vurder å dele de opp og spre de i hvert sitt nyhetsbrev i stedet for å prøve å presse mye viktig informasjon i én e-post. Folk får som regel bare med seg hovednyheten.
Hva skal jeg skrive om?
OK, så nyhetsbrev er åpenbart viktig å bruke når man skal dele store nyheter. Men hva skal man si alle de månedene når man ikke slipper en ny plate eller skal ut på turné?
Her skal vi se på noen idéer til innhold.
-
Del muligheten til å kjøpe billetter til konserter før alle andre, egne billettkategorier, gi rabatt på merch eller kanskje du kan invitere til eget arrangement kun for de som abonnerer på nyhetsbrevet.
Her er det mye å velge mellom!
-
Gi tilgang til demolåter, konsertopptak, en videosnutt fra studio eller eksklusiv merch i et begrenset opplag.
Del en teaser til noe som kommer snart, som mottakerne av nyhetsbrevet får vite om før alle andre.
-
Fortell om hva du er opptatt av eller hva du jobber med akkurat nå. Er det noe som engasjerer deg akkurat nå? Bruk nyhetsbrevet som en dagbok der du deler oppdateringer fra for eksempel turné eller arbeid med ny plate.
Del prosessen av å jobbe i studio, skrive låter, eller øve. Eller anbefal noe du har sett, lest eller hørt i det siste som du synes var skikkelig bra.
-
Spør fansen om råd.
Hvilket merch-design skal vi velge, A eller B? Hvilke låter vil de aller helst høre på neste konsert? Hvilke bra steder bør vi ikke gå glipp av når vi besøker denne byen på turné? Har de noen fete konsertbilder du kan få dele i sosiale medier?
-
Uansett om det er noe stort eller lite du skal dele, sørg for at det deles via nyhetsbrevet før det publiseres noen andre steder.
Hvordan unngå å havne i spam-filteret?
Det største problemet med nyhetsbrev er hissige spamfilter som kan sørge for at e-posten din aldri når mottakeren.
Heldigvis finnes det noe en kan gjøre for å blidgjøre spamfiltrene.
-
Ikke bare er det et brudd på GDPR-loven, det er også en kjapp måte å bli rapportert på - som igjen gjør at fremtidig mail kjappere blir fanget opp av spamfilter.
-
Får du et varsel om at noen for eksempel har byttet jobb og at adressen er inaktiv bør du fjerne personen fra mottakerlisten.
Dersom et nyhetsbrev sendes til ikke-eksisterende mottakere for mange ganger, vil du som avsender kunne fremstå som en som sender ut spam.
-
De har allerede kodet nyhetsbrevene slik at de er optimale med tanke på spamfilter.
-
Pass på at du har en «unsubscribe»-lenke eller -knapp på alle nyhetsbrev. Dette er faktisk påkrevd.
-
Tekst her
Valg av nyhetsbrevtjeneste
Hvilken nyhetsbrev-tjeneste bør jeg bruke?
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.