Mastering: DIY
Mastering av musikk er den siste justeringen og ferdigstillelsen av en låt/lydfil, og gjør den klar til utgivelse.
Mastering kan både være en ren teknisk nødvendighet og en kreativ prosess som gir musikken et ekstra løft.
I denne guiden går vi gjennom hva du bør tenke på om du skal mastre musikk til ulike formater, og hvilke tjenester som finnes.
Av Jørgen Norby
— Sist oppdatert:Master til ulike formater
Digitalt og analogt format krever ulike fremgangsmåter.
-
Skal du gi ut musikk i et digitalt format, altså CD, nedlasting og strømming, kan du bruke den samme masterfilen til alle plattformene.
De fleste strømmetjenester vil etterspørre en lydfil i WAV-format og en oppløsning på 44.1 kHz / 16-bit. Likevel finnes det noen tjenester som tilbyr strømming i høyere oppløsning.
For å få fullt utbytte av disse tjenestene må du levere en masterfil i oppløsningen tjenestene etterspør.
-
Analoge formater takler ikke like høyt lydnivå som det digitale gjør. Det kreves derfor en egen masterfil til pressing av vinyl.
Vanligvis blir det tatt en avgjørelse om man skal slippe musikk på vinyl før musikken blir mastret. Hvis man på et senere tidspunkt velger å slippe musikken på vinyl må man tilbake og gjøre en ny master.
-
Kassett er et analogt format og reglene for vinyl gjelder også her.
Ulike masteringstjenester
Det finnes ulike tjenester for å mastre musikk.
Her er noen av de vanligste tjenestene som blir brukt.
-
Et masteringsstudio er et studio dedikert til masteringsprosessen. Studioet vil være behandlet på en måte som gir en optimal og nøytral lytteopplevelse. Masteringsteknikere som driver rene masteringsstudioer har gjerne fordypet seg i det kreative løftet en master kan gi.
Det er vanlig at kunden og teknikeren har en løpende dialog slik at kunden får en master skreddersydd etter sine behov, og samtidig ender opp med en master som høres bra ut fra alle lydkilder.
I tillegg til å være sikker på at du får et profesjonelt resultat er det ofte positivt å involvere flere par med ører. Hvis det skulle være stor ubalanse i miksen kan dette raskt oppdages i et masteringsstudio. Det kan også hende masteringsteknikeren tilføyer et uttrykk som passer bedre med visjonen til musikken, noe man kanskje ikke hadde oppdaget selv.
-
Her gjelder mange av de samme poengene som med dedikerte masteringsstudioer. Et allround-studio er gjerne ikke skreddersydd til kun mastring, men tilbyr flere tjenester som innspilling, produksjon og miksing.
-
Det finnes digitale tjenester på nettet som kan mastre musikk basert på algoritmer. Disse løsningene kan være en mulig løsning hvis en ikke har råd til å få noen til å mastre musikken sin, hvis en ikke har ferdighetene til å gjøre det selv, eller hvis det ikke er tid til å gå gjennom en mer omfattende masteringsprosess.
Husk at disse tjeneste ikke forteller deg om det er noen urovekkende ubalanser i miksen. Mange av de samme anbefalingene vi kommer med når du skal mastre selv gjelder også her; bruk referanselåter, hør på musikken fra flere lydkilder og rom, og få tilbakemelding fra andre.
-
Mastering med stems åpner opp for flere muligheter i masteringsprosessen. Ettersom det er flere spor å jobbe med har masteringsteknikeren større mulighet til å gjøre kreative grep, som for eksempel å tilføre klang på trommene i et parti for å gjøre lydbildet større. Men det kan diskuteres om dette egentlig er miksing og produksjon.
Masteringsteknikeren har også bedre mulighet til å "rette opp i" en dårlig miks, blant annet ved å justere nivåene til de individuelle stemsene.
Mastre selv?
Hvem som helst kan i utgangspunktet mastre selv, på lik linje som at hvem som helst kan spille inn, produsere og mikse musikk selv. Resultatet avhenger av erfaringen til de involverte.
Dersom du skal mastre selv, har vi et par anbefalinger:
-
Eksporter musikken ut til en lydfil og mastre i et eget prosjekt.
På denne måten får du fokusert på selve masteringen og unngår fristelsen til å endre individuelle spor i miksen.
-
Bruk referanselåter underveis. Finn sanger du liker og som har et lignende uttrykk som det du ønsker å skape. Eksporter disse sangene inn i prosjektet ditt og bytt på å lytte mellom din sang og referanselåten.
Hvilke forskjeller hører du? Fokuser på hele frekvensspekteret, samt dynamikk.
-
Lytt til masteren i forskjellige omgivelser og fra forskjellige typer høyttalere.
Om du mastrer selv har du sikkert ikke samme optimale lytteomgivelser som et dedikert masterringsstudio. Derfor er det ekstra viktig å teste ut masterfilen på forskjellige lydanlegg og monitorer, og i andre rom.
Test gjerne ut låta på bilstereo, fra mobilen og laptopen - og sammenlign med referanselåter hele veien.
-
Ikke skvis masterfilen altfor hardt gjennom en limiter/kompressor, med mindre veldig komprimert lyd er en del av uttrykket.
Det finnes andre måter å få musikken til å oppleves høyere.
-
Få flere til å høre på masteren før du sier deg ferdig.
Artikkelforfatter Jørgen Norby er prosjektleder i Musikkontoret Tempo, og har en master i musikkteknologi med produksjon som hovedfokus.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Mastering: Loudness i streaming og sende miks til mastering
Hvor høy skal musikken min være? Og hva må jeg huske på før jeg sender den til mastering?