Managerrollen
Har du lyst til å bli manager? Eller lurer du kanskje på om du trenger en?
Da kan det være greit å sette seg inn i hva slags oppgaver en manager faktisk har og hva slags egenskaper som kommer godt med for å løse dem på en god måte.
Vi har samlet nyttig informasjon og tips i denne guiden.
Av Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen
— Sist oppdatert:Intro
Det er ikke noen fasit på hva som gjør at du er «klar» for å ta i mot klienter, eller når i et artistliv det er nødvendig med en manager.
Dette handler for artisten om hva slags mål man setter seg, hvor mange prosent av hverdagen man blir sittende fast i administrativt arbeid man helst vil slippe - eller hva slags økonomi det finnes i prosjektet.
Om drømmen er å jobbe som manager må du omgås kreative mennesker som kommer til å trenge en administrativ partner på et eller annet tidspunkt. Tillit, kjemi og overskudd er viktige faktorer for å bli enige om å sette i gang sammen. Se på det som et samarbeid, ikke som at den ene jobber for den andre.
Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen driver selskapet Little Big Sister, som blant annet gjør management for Karpe, Emilie Nicolas, Marit Larsen og Gabrielle.
Hva gjør en manager?
Managerrollen er ekstremt sammensatt.
En manager skal ha overblikk og oversikt over alt som rører seg i artistens liv til enhver tid. Alle oppgaver som ikke helt åpenbart har en dedikert ansvarlig, vil havne på en managers bord.
De konkrete ansvarsområdene vil med andre ord variere fra prosjekt til prosjekt og favne et svært bredt spekter oppgaver. For eksempel:
-
En manager sørger for at det til en hver tid er fremdrift i artistprosjektet.
Sammen med artisten kartlegger vedkommende alle behov og mål og staker ut en kurs for å komme seg dit.
-
En manager hjelper artisten med å sette sammen det teamet som må til for å nå målene som er satt.
Hvem og hva dette teamet består av, vil variere fra prosjekt til prosjekt. Det kan for eksempel være bookingagent, plateselskap, distributør, PR-hjelp, designere eller teknikere.
-
En manager hjelper artisten med å forhandle, kvalitetssikre og lande best mulig avtaler med ulike aktører.
-
Manageren sørger for at alle i teamet til en hver tid har den informasjonen de trenger for å løse sine oppgaver.
En manager følger opp, setter frister og sørger for at de overholdes.
Hvilke egenskaper bør en manager ha?
Managerrollen stiller høyere krav til personlige egenskaper enn til akademisk bakgrunn og/eller antall kurs eller vekttall.
Det er en tillitsperson i artistens liv, som skal stå støtt ved siden av, foran eller bak - alt ettersom. En prosjektleder og et medmenneske. En manager verner om - og støtter - artisten. Den veileder og guider artisten gjennom jungelen av muligheter og tilbud. Spisser strategi og løser små og store problemer.
For å håndtere alt dette på en ryddig og god måte, bør du for eksempel:
-
En manager er problemløser på heltid.
Du må kunne løse ting til alle døgnets (tider) nesten. Mulighet for fleksibel arbeidstid kommer med andre ord godt med, samtidig som man selvsagt må kunne sette grenser.
-
En manager må alltid ha oversikt over alt som skjer i artistlivet. Det krever orden, oversikt og at man kan ha et par ulike tanker i hodet samtidig.
-
En manager må alltid se noen trekk fremover og være parat med noen forslag til løsninger når hindringer melder seg. Du må evne å lene deg frem og få ting til å skje.
Når ingenting rører seg, er timingen god for å sette noen baller i stuss.
-
Du bør ha relativt lavt stressnivå. En manager med høye skuldre kommer ingen vei. Å kunne forholde seg rolig, selv når det koker som verst, vil alltid være en god egenskap.
Artisten kan stresse, da bør du som manager være ankeret.
-
Noen ganger er det nødvendig å hente inn ekstra kompetanse for å nå målene du og artisten har satt dere.
Det er slett ingen skam, så vær ærlig og tydelig på hva du kan/bør gjøre selv og hva du trenger hjelp til.
-
En manager er navet i artistens liv og har ansvar for at infoflyten til enhver tid er god og at ingenting faller mellom stoler. Dette krever tydelig, god og kontinuerlig kommunikasjon på mange flater. Du må kunne prate med mange forskjellige typer mennesker.
Om du ikke allerede har et solid nettverk, bør du være i stand til å utvide det du har.
Ulike tilnærminger til managerrollen
Det finnes selvsagt ulike måter å tilnærme seg den komplekse managerrollen.
Noen prosjekter trenger kanskje først og fremst ekstra kompetanse på det kunstneriske – en musikkelsker, en kreativ manager som er mer visjonær enn detaljert og administrativ.
I andre prosjekter er det administrativt skoen trykker og det er heller behov for en forretningsfører, som har mer fokus på det økonomiske - og kan hente inn det kreative andre steder.
Andre artister vil kanskje ha mest behov for juridisk hjelp – musikkadvokater som holder i noe administrativt i tillegg.
For de aller fleste artistprosjekter, i alle fall av en viss størrelse, vil det være behov for hjelp på de fleste områdene parallelt.
Hvordan tjener manageren penger?
Den mest klassiske modellen er å ta en gitt prosent av alle inntektene til artisten eller utøveren. Dette kan være 10 %, 15 %, 20 % - eller helt andre rater. Det blir stadig vanligere å skille mellom inntektsstrømmer - og det er også mulig å skille noen inntekter helt ut fra avtalene.
En grei tommelfingerregel er at inntekter manageren bidrar til å øke, skal den også fakturere fra. Med denne modellen vil det nødvendigvis være faser, perioder eller prosjekter hvor hverken artist eller manager tjener penger. Det er sånn sett en svært sårbar forretningsmodell.
Det finnes også løsninger hvor man får et avtalt honorar for et minimum av timene man legger inn, og en lavere cut når det kommer inn penger i prosjektet. Det finnes mange hybrider der ute, det viktigste er at manager og utøver finner ut sammen hva som er den beste måten å ta seg betalt på.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
— Det er fordeler og ulemper med de fleste samarbeid, så da må man finne et hvor egne styrker maksimeres og egne svakheter minimeres
Hvordan markere seg som plateselskap på SXSW
Å delta på SXSW kan være en utrolig verdifull investering for et plateselskap, men det krever målrettet innsats og grundige forberedelser.