Managementavtale
Har du funnet en manager? I denne guiden veileder vi deg gjennom praktiske og juridiske aspekter ved å inngå en avtale med en manager.
For å sikre at dere får et sterkt samarbeidsgrunnlag er det viktig at en kontrakt beskytter begge parter.
Dette gir best utgangspunkt for å løfte karrieren din til nye høyder!
Av Lasse W. Fosshaug, Tore Østby og Maren Skaskiewicz
Velg riktig manager
Det er viktig å finne en manager som forstår artistens visjon, mål, musikalske stil og image - og som har forutsetningene for å gjøre en god jobb. En manager skal være en betrodd partner og rådgiver som arbeider for å fremme artistens karriere og sikre langsiktig suksess.
Bruk derfor litt tid på å vurdere de ulike managerne. Om du har et navn på blokka, se gjennom managerens andre artister og vurder om du passer inn i stallen. Har manageren tilfredse klienter og suksess med disse? Har manager god kjennskap til musikkbransjen og et godt kontaktnett i Norge og utlandet innenfor den relevante sjangeren?
Er det flest hiphop-artister, er det ikke sikkert at du som indiepopband får den beste pleien der og vice versa.
Artistorganisasjonen GramArt
GramArt er interesseorganisasjonen for næringsdrivende artister, musikere og utøvende studioprodusenter innen populærmusikken. De er Norges eldste og mest erfarne artistorganisasjon og gir deg hjelp til hele karrieren. Medlemmene får gratis juridisk rådgivning, inkludert ulykkesforsikring, relevante medlemsfordeler, et stort nettverk og sosiale sammenkomster. Med et tydelig oppdrag for en begrenset kunstnergruppe, har de dessuten stor innflytelse på artistøkonomien gjennom forhandlingsutvalg og politisk påvirkning.
Et profesjonelt og personlig samarbeid
En manager er ofte din nærmeste medarbeider gjennom oppturer og nedturer, så det er viktig å ha personlig kjemi med manageren sin. For noen er det vanlig at man samarbeider med manageren sin i ulike prosjekter før man velger å inngå en kontrakt om management. Dette gir en mulighet til å bli kjent før man er tett knyttet til hverandre.
Når du skal vurdere å inngå en managementkontrakt er det viktig å huske på hva som er målene dine, at dere må ha personlig kjemi og at du må ha tillit til manageren din for at hen skal kunne gjøre en god jobb for deg.
Hva bør kontrakten inneholde?
Det er viktig at en avtale har en tydelig avgrensning i tid og rom, at managerens rett til å representere artist er tydelig definert og at managers oppgaver - samt artistens plikter og rettigheter - er godt beskrevet.
-
Alle avtaler bør ha en tydelig avgrensning i både tid og rom. Det er flere måter å utforme dette på – noen velger å ha en løpende kontrakt, altså at den må sies opp med for eksempel tre eller seks måneders varsel, mens andre velger å ha en tidsbestemt avtaleperiode med en start- og sluttdato. Det er i tillegg vanlig å operere med en prøvetid med kortere oppsigelse, slik at partene kan komme seg ut av avtalen om samarbeidet ikke fungerer.
Her er det også viktig å ha med hvor avtalen gjelder. Ikke alle avtaler skal gjelde for alle territorier.
-
Kontrakten skal tydelig definere managerens rett til å representere artisten. Skal avtalen gjelde kun et definert territorium eller i hele verden? Har manager co-management i utlandet, eller er dette forhold som skal reguleres i avtalen? Skal den gjelde kun for musikkbransjen eller andre aktiviteter i underholdningsbransjen?
For manageren er det vitalt å vite at hen alltid kan snakke på vegne av og for artisten i forretningssammenheng, og for artisten er det viktig å være trygg på at manageren har nødvendig erfaring og kontroll på de henvendelsene og oppdragene som kommer. Derfor må begge vite når og hvor manageren representerer artisten.
Artisten bør kunne godkjenne og undertegne avtaler selv, men det er ikke uvanlig at manager kan godkjenne og inngå avtale om enkelte spilleoppdrag på vegne av artisten etter å ha innhentet artistens godkjennelse.
-
Helt overordnet er managerens viktigste oppgave å legge forholdene til rette og jobbe for at artistens karriere blir mest mulig vellykket i kommersiell og kunstnerisk sammenheng. For at avtalen skal sikre dette, er det en rekke oppgaver som bør kontraktsfestes.
Her følger en ikke utfyllende liste over oppgaver som bør reguleres i en managementavtale:
finne de rette samarbeidspartnerne og legge til rette for inngåelse av gode avtaler
bistå artisten ved forhandling og inngåelse av avtaler, samt reforhandle eksisterende avtaler
være med å planlegge og koordinere artistens konsertvirksomhet
gjøre bestillinger i forbindelse med reise og opphold
veilede og rådgi artisten ved presentasjon og utvikling av artistens kunstneriske talent, image, kreative prosess og forretningsvirksomhet
bistå artisten i forbindelse med aktiviteter i sosiale medier, koordinere og følge opp tredjeparters promotering, annonserings- og markedsføringsaktiviteter rundt artistens utgivelser og andre aktiviteter
ivareta artistens øvrige interesser, som for eksempel kontroll av avregninger og utbetalinger
-
For at managementet skal kunne gjøre jobben sin ordentlig, er det viktig at også artisten leverer. Hen må stille godt forberedt til alle oppdrag og innfri de kravene som er stilt i forbindelse med oppdraget.
Artisten skal også videreformidle henvendelser fra tredjeparter til managementet.
Vederlag og kostnadsfordeling
I en avtale om managementtjenester er det viktig å ha vederlag, kostnader og fordeling av disse hugget i stein. Dette er den desidert hyppigste årsaken til tvister, og som vanlig kunne mye vært unngått med en detaljert avtale som tar høyde for de ulike inntektene og utgiftene.
Her skisserer vi det viktigste som bør stå under punktet om vederlag og kostnadsfordeling.
-
Et tall som ofte brukes for å beregne managementets honorar, er 20 prosent av artistens nettoinntekter fra dennes virke som utøver og opphaver. Dette tallet er ingen fasit, og i visse tilfeller baseres managementets honorar på bruttoinntekter.
Hvis honoraret skal være 20 prosent av artistens nettoinntekter, så er det store spørsmålet, 20 prosent av hva? Her er det viktig å holde tunga rett i munnen – både når det gjelder selve beregninggrunnlaget og hvilke inntekter som skal inngå i beregningsgrunnlaget. Det vil være en stor bommert å skrive fra seg 20 prosent av alle inntekter, nemlig.
Her er noen eksempler på inntektsstrømmer som bør unntas fra managementets andel:
inntekter opptjent før avtaleperiodens start, selv om utbetalingen skjer etter at kontrakt er signert
godtgjørelser som reelt sett skal dekke innspillingsutgifter, leie av utstyr, videoproduksjon, turnéstøtte eller lignende
stipender og legater
inntekter som stammer fra selskap eller annen kilde hvor managementet har økonomiske interesser
I tillegg bør begrepet nettoinntekt, som er beregningsgrunnlaget, defineres i avtalen. Slik lyder teksten fra kontraktsmalen til GramArt og NEMAA:
Med Artistens nettoinntekt menes godtgjørelse fra tredjepart med fradrag av Artistens og Managementets direkte og nødvendige henførbare utgifter i forbindelse med Artistens virksomhet. Managementets driftsutgifter, herunder utgifter til kontorvirksomhet, telefonutgifter ol., regnes likevel ikke som utgifter i denne sammenheng.
Noen regner ut managementhonorar årlig, med grunnlag i årsresultatet, mens andre har oppgjør kvartalsvis eller månedlig
Vær også oppmerksom på at dersom managementet ditt er MVA-pliktig og er pålagt å fakturere med MVA for de av deres tjenester som ikke er unntatt MVA, så bør dere bli enige om hvordan dette eventuelt skal reguleres i avtalen.
Det vil utgjøre en ekstra kostnad for din artistvirksomhet dersom virksomheten din ikke er MVA-registrert og du i avtalen aksepterer at MVA skal faktureres på toppen av vederlaget til managementet. Dere kan også bli enige om at managementets cut inkluderer eventuell MVA som managementet er pålagt å innberette for sin virksomhet, eller dere kan velge å benytte en lavere andel til manager der managementet i stedet henter ut merverdigavgiften i tillegg. Tilsvarende bør dere også regulere artistens eventuelle plikt til å betale MVA før managers andel avregnes.
-
Artisten plikter etter GramArts og NEMAAs kontraktsmal å dekke managementets utgifter som de har på vegne av artistens virksomhet, i den grad artistens bruttoinntekt overstiger utgiftene.
Dette er viktig å spesifisere, slik at artisten ikke risikerer å havne i stadig større gjeld til manager. For å kunne dokumentere og projisere sine utgifter, plikter managementet å utarbeide halvårige budsjetter for artistens virksomhet.
Artisten bør engasjere seg i dette arbeidet, men i alle tilfeller skal det endelige budsjettet og kostnader godkjennes av artist.
-
Hver av partene er ansvarlig for tilstrekkelig dokumentasjon av utgifter, og at disse bilagene blir overlevert regnskapsfører innen rimelig tid.
Under dette punktet er det også lurt å ha med en begrensning på utlegg, slik at ingen av partene kan påføre utlegg utover en viss sum uten godkjennelse fra den andre parten.
-
Alle ting tar slutt, som det heter – og forhåpentligvis skilles dine og managementets veier på en fredelig måte når det en dag skulle skje. Et av punktene som må avtalefestes for å sikre dette er hvorvidt manager skal ha vederlag etter at avtaleperioden utløper. Dette punktet kalles også gjerne for «sunset clause».
Finn i så fall et tidsrom som passer for deg og det forholdet du har hatt til managementet, og sett en prosentsats for hvor mye av dette managementet har krav på i dette tidsrommet. Skal manager først ha vederlag etter avtaleperiodens utløp, er det vanlig at det er et redusert vederlag, ofte halvparten av ordinært vederlag, i en kortere periode. Her kan man også gjerne bruke en såkalt trappetrinnsmodell der vederlaget gradvis reduseres.
En slik vederlagsrett bør i utgangspunktet kun gjelde for avtaler som er inngått eller musikalske verk som er skrevet, og innspillinger som er innspilt eller utgitt i den opprinnelige avtaleperioden. Unntak for vederlagsretten skal være ved kontraktsbrudd som følge av mislighold fra managementets side eller hvis avtaleforholdet opphører i prøveperioden.
Vær oppmerksom på at det kan være vanskelig å inngå avtale med ny manager om tidligere manager har krav på for store inntekter over for lang tid.
-
Under dette punktet må alle forhold vedrørende regnskap, fakturering og utbetaling gjøres rede for på en tydelig måte.
Det finnes flere ulike måter å gjøre dette på, men uansett forutsetter dette at artisten selv har et selskap, enten enkeltpersonsforetak eller annen selskapsform.
Man avtalefester hvem som har ansvaret for fakturering og regnskap, og spesifiserer hvordan vederlag skal avregnes, gjerne med detaljerte avregningsoppgaver og dokumentasjon, samt nødvendige fullmakter.
Dersom manager skal ha ansvaret, bør det opprettes en egen artistkonto, slik at artistens inntekter ikke blandes med annet.
-
Partene kan kreve at den andre partens avregning og regnskap skal etterkontrolleres av en statsautorisert eller registrert revisor. Partene kan bli enige om at en annen person foretar kontrollen. Det bør gis minst en ukes varsel før en slik kontroll, og kontrollen skal normalt gjøres i det som for den kontrollerte parten er ordinær arbeidstid.
Kostnadene ved en slik kontroll skal dekkes av den parten som ønsker kontrollen, med mindre det avdekkes et avvik. Hva størrelsen på dette avviket må være før det utløses et krav, må partene bli enige om.
Opplysningsplikt
I et tett samarbeidsforhold som det mellom en artist og en manager, er det utrolig viktig med åpenhet. Derfor bør det også kontraktsfestes at partene har en gjensidig opplysningsplikt om forhold som har betydning for den andre parten. Og det er mye som har betydning utover å dele kalenderne sine: Artisten skal ha innsikt i managementets eventuelle eierinteresser i artistens avtaleparter og partene deler dessuten en gjensidig innsynsrett i alle avtaler og dokumenter som har betydning for avtalen.
Det er bedre at denne formuleringen er så bred som mulig enn at det oppstår en tvist med utgangspunkt i at en av partene enten har holdt tilbake eller glemt å formidle opplysninger.
Rett til varemerke og domenenavn
Artisten har enerett til domenenavn, varemerke og annen registrering av kunstnernavn. Dette er et viktig punkt, da det vil være svært sårbart for artisten å miste noe av sin identitet ved skifte av management.
Utover dette har managementet rett til å benytte artistens navn, kunstnernavn eller andre kjennetegn i kommersielt øyemed, etter artistens godkjenning.
Overdragelse
Hvis managementet ønsker å overdra avtalen til andre, være seg et annet management eller en ekstern manager, kan dette kun gjøres under forutsetning av at managementet gjennom en slik ordning likevel oppfyller alle de forpliktelsene som ligger i avtalen. I en slik situasjon skal det være en god og åpen dialog mellom partene, der både intensjoner og mål deles.
I en del managementavtaler har man også en såkalt «keyman clause», der en eller flere navngitte personer skal være ansvarlig for å følge opp managementets oppgaver. Hvis en slik keyman forsvinner fra managementet, er det vanlig at artisten kan heve avtalen. Dette for å sikre seg om at det ikke kommer inn nye representanter for managementet som ikke forstår artistens utrykk og profilering, eller som artisten ikke har den nødvendige kjemien med.
Mislighold og tvister
Mislighold som ikke er rettet innen 30 dager etter at skriftlig reklamasjon er oversendt den misligholdende part, regnes som vesentlig mislighold. Ved vesentlig mislighold kan avtalen heves med umiddelbar virkning. For øvrig gjelder de alminnelige regler om mislighold og erstatning i kontraktsforhold.
Dersom managementet går konkurs, oppløses eller på annen måte kommer i økonomiske vanskeligheter, og dermed ikke kan oppfylle de forpliktelser som følger av avtalen, kan artisten heve avtalen med umiddelbar virkning.
Partene skal søke å løse eventuelle tvister i minnelighet før det tas rettslige skritt. For øvrig gjelder tvistelovens alminnelige regler. Saksøktes hjemting er verneting.
Forventningsavklaring og evaluering
Hvis man har gode rutiner for å forventningsavklare og evaluere kan dette bidra et bedre samarbeid, og at man unngår konflikt eller skuffelse.
Å forventningsavklare handler om å snakke om hva man forventer av hverandre i forkant av et samarbeid eller prosjekt. På denne måten kan man oppdage det dersom det er noe dere begge forventer av hverandre. Har man ikke snakket om det, kan det føre til at det ikke blir gjort.
Å evaluere samarbeid er et nyttig verktøy for å vite hvordan man kan gjøre samarbeidet bedre for hverandre. Det kan være lurt å sette opp faste evalueringer - kanskje hver gang man er ferdig med et stort prosjekt eller én gang i året.
Kontraktsmaler
Det finnes ulike maler til kontrakter hos organisasjoner og selskaper. Noen vil kalle dette en «standardkontrakt». Det er mulig å forhandle på alle typer kontrakter man blir presentert, selv om noen kaller den for standard.
For managementavtale har GramArt og NEMAA utviklet en kontraktsmal med oversikt over de ulike type momentene som må med.
Likevel vil vi alltid anbefale at alle avtaler ses over av en jurist eller en annen ekspert på artistrelaterte problemstillinger. GramArt er en av organisasjonene som tilbyr gratis juridisk rådgivning til medlemmene, og de kan også hjelpe deg å tilpasse enkeltavtaler.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Tre gode grunner til å signere en managementavtale
Forhandlingsteknikk
I en arbeidshverdag som musiker er det en del av jobben å stå i forhandlinger med flere forskjellige oppdragsgivere gjennom et arbeidsår.