Studio

Mastering: Loudness i streaming og sende miks til mastering

Hvor høy skal musikken min være? Og hva må jeg huske på før jeg sender den til mastering?

Loudness handler om å balansere lydstyrken for å gi lytterne en jevn opplevelse, uansett hvilken plattform de bruker.

En god forståelse av loudness kan hjelpe artister og produsenter med å optimalisere lyden sin. Slik at musikken høres best mulig ut overalt.

Av Magnus Gulbrandsen

I samarbeid med

GramArt

Sist oppdatert: 25. november, 2024

Intro

Stort sett all musikk skal nå ut på strømmetjenester som Spotify, Tidal og Apple Music. Disse plattformene har sine egne føringer på nivå/loudness, og normaliserer i utgangspunktet til -14LUFS.

Det er variasjoner plattformene imellom, men i denne guiden tar vi utgangspunkt i Spotify.

Artikkelforfatter Magnus Gulbrandsen har 20 års erfaring som lydtekniker, bakgrunn som musiker og er gjesteforeleser og veileder på Høyskolen Kristiania. De siste fem årene har han jobbet fulltid som masteringtekniker og mastrer musikk i alle sjangere og for alle formater. Foto: Privat

Artikkelforfatter Magnus Gulbrandsen har 20 års erfaring som lydtekniker, bakgrunn som musiker og er gjesteforeleser og veileder på Høyskolen Kristiania. De siste fem årene har han jobbet fulltid som masteringtekniker og mastrer musikk i alle sjangere og for alle formater.
Foto: Privat

Hva er loudness, LUFS og normalisering?

Loudness handler om hvor høy musikken oppfattes av øret vårt. Dette måles i Loudness Units (LU). Måten å måle dette på er med såkalte Loudness-metere. Disse beregner LUFS på tre ulike måter; momentary, short-term og integrert.

Integrert er gjennomsnitt-loudnessen til hele låta og det er denne beregningen som er viktigst her. Normalisering er justering av nivå til et gitt volum.

Magnus er gjest i siste episode av GramArts podkast «Artistpodden». Hør episoden her:

Slik normaliserer Spotify

Spotify bruker loudness-normalisering for å sørge for at all musikk spiller av på noenlunde samme nivå. Dette er kjekt for lytteren som slipper å skru volumet opp og ned mellom låtene (men det er lurt å merke seg først som sist at dette er en funksjon lytteren selv kan skru av og at denne normaliseringen ikke gjelder for tredjeparts enheter som for eksempel Sonos-høyttalere…).

Spotify normaliserer til -14 LUFS. De måler da gjennomsnitts-loudnessen (Integrert LUFS) til låta som blir lastet opp og om denne skulle måle for eksempel -10 LUFS vil Spotify skru ned volumet 4 LU til -14 LUFS. Det forekommer ingen komprimering eller forringelse av lyden i denne prosessen, kun volumjustering. Om en sang skulle måle lavere enn -14 LUFS vil Spotify skru opp til enten dette nivået, eller til true peak når -1dbTP. De vil altså ikke komprimere musikken for å nå -14 LUFS (med mindre lytteren selv har valgt en loud-setting i sine innstillinger).

Spotify normaliserer både album i sin helhet - slik at når man spiller av et helt album vil nivåforskjellene låtene imellom bli ivaretatt, og låtene individuelt - slik at musikken i spillelister vil spille like høyt.

Magnus driver Jelöy Sound Mastering i Moss. Studioet har «state of the art» analogt utstyr og optimale lytteforhold for å møte de høye kravene knyttet til mastering. Foto: Sverre Søderberg

Magnus driver Jelöy Sound Mastering i Moss. Studioet har «state of the art» analogt utstyr og optimale lytteforhold for å møte de høye kravene knyttet til mastering.
Foto: Sverre Søderberg

Hva betyr dette for min musikk?

Så hvor høy skal musikken din være når du laster den opp til Spotify?

Akkurat så høy som du ønsker den skal være!

-14 LUFS er ikke et mål i seg selv. Det er er volumreferanse plattformene har valgt for å gi lytteren en mer forutsigbar og behagelig lytteopplevelse. For mange sjangere kan -14 LUFS være ganske lavt og man vil kunne miste mye av energien skulle man dempet låta til dette i mastering. Men det betyr også at man ikke trenger å pushe nivået av frykt for at det ikke skal være høyt nok.

Noen ganger er en loud og komprimert master det som gir mest energi, andre ganger er det en litt lavere og dynamisk master som trengs. Anbefalingen min er å la det kunstneriske bestemme.

Før du sender musikken til mastering

Jeg har forsøkt å gi en enkel beskrivelse av loudness-normaliseringen som forekommer på strømmetjenestene. Det går an å utforske alle disse begrepene mer, men intensjonen med denne guiden er å gjøre det så forståelig som mulig. Selv om det er noen variasjoner mellom plattformene har de de siste årene nærmet hverandre veldig og tar man utgangspunkt i Spotify skal man være på god vei.

Nedenfor finner du ti tips som kan være smart å gå gjennom før du sender miksen din til mastering.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.