Mastering: Loudness i streaming og sende miks til mastering
Hvor høy skal musikken min være? Og hva må jeg huske på før jeg sender den til mastering?
Loudness handler om å balansere lydstyrken for å gi lytterne en jevn opplevelse, uansett hvilken plattform de bruker.
En god forståelse av loudness kan hjelpe artister og produsenter med å optimalisere lyden sin. Slik at musikken høres best mulig ut overalt.
Intro
Stort sett all musikk skal nå ut på strømmetjenester som Spotify, Tidal og Apple Music. Disse plattformene har sine egne føringer på nivå/loudness, og normaliserer i utgangspunktet til -14LUFS.
Det er variasjoner plattformene imellom, men i denne guiden tar vi utgangspunkt i Spotify.
Hva er loudness, LUFS og normalisering?
Loudness handler om hvor høy musikken oppfattes av øret vårt. Dette måles i Loudness Units (LU). Måten å måle dette på er med såkalte Loudness-metere. Disse beregner LUFS på tre ulike måter; momentary, short-term og integrert.
Integrert er gjennomsnitt-loudnessen til hele låta og det er denne beregningen som er viktigst her. Normalisering er justering av nivå til et gitt volum.
Magnus er gjest i siste episode av GramArts podkast «Artistpodden». Hør episoden her:
Slik normaliserer Spotify
Spotify bruker loudness-normalisering for å sørge for at all musikk spiller av på noenlunde samme nivå. Dette er kjekt for lytteren som slipper å skru volumet opp og ned mellom låtene (men det er lurt å merke seg først som sist at dette er en funksjon lytteren selv kan skru av og at denne normaliseringen ikke gjelder for tredjeparts enheter som for eksempel Sonos-høyttalere…).
Spotify normaliserer til -14 LUFS. De måler da gjennomsnitts-loudnessen (Integrert LUFS) til låta som blir lastet opp og om denne skulle måle for eksempel -10 LUFS vil Spotify skru ned volumet 4 LU til -14 LUFS. Det forekommer ingen komprimering eller forringelse av lyden i denne prosessen, kun volumjustering. Om en sang skulle måle lavere enn -14 LUFS vil Spotify skru opp til enten dette nivået, eller til true peak når -1dbTP. De vil altså ikke komprimere musikken for å nå -14 LUFS (med mindre lytteren selv har valgt en loud-setting i sine innstillinger).
Spotify normaliserer både album i sin helhet - slik at når man spiller av et helt album vil nivåforskjellene låtene imellom bli ivaretatt, og låtene individuelt - slik at musikken i spillelister vil spille like høyt.
Hva betyr dette for min musikk?
Så hvor høy skal musikken din være når du laster den opp til Spotify?
Akkurat så høy som du ønsker den skal være!
-14 LUFS er ikke et mål i seg selv. Det er er volumreferanse plattformene har valgt for å gi lytteren en mer forutsigbar og behagelig lytteopplevelse. For mange sjangere kan -14 LUFS være ganske lavt og man vil kunne miste mye av energien skulle man dempet låta til dette i mastering. Men det betyr også at man ikke trenger å pushe nivået av frykt for at det ikke skal være høyt nok.
Noen ganger er en loud og komprimert master det som gir mest energi, andre ganger er det en litt lavere og dynamisk master som trengs. Anbefalingen min er å la det kunstneriske bestemme.
Før du sender musikken til mastering
Jeg har forsøkt å gi en enkel beskrivelse av loudness-normaliseringen som forekommer på strømmetjenestene. Det går an å utforske alle disse begrepene mer, men intensjonen med denne guiden er å gjøre det så forståelig som mulig. Selv om det er noen variasjoner mellom plattformene har de de siste årene nærmet hverandre veldig og tar man utgangspunkt i Spotify skal man være på god vei.
Nedenfor finner du ti tips som kan være smart å gå gjennom før du sender miksen din til mastering.
-
Send den miksen du er fornøyd med! Min filosofi er at masteringteknikeren er her for å bringe artistens visjon til live og få din musikk til å bli så bra den kan bli! Så lag musikken slik du liker den, uten å bekymre deg for hva som er rett eller galt kunstnerisk sett.
Når det er sagt; om du har en limiter på kun for å heve volumet så kan du godt ta den av (eller sende én versjon med og én uten).
-
Merk filene med nummer (om de skal i en albumrekkefølge), låttittel og relevant informasjon.
For eksempel: «01. Happy_mix v.1», eller «05. Vår Sang_mix u/limiter»
-
Send filene i den sample-raten de er mikset i. Er den mikset i 44.1kHz, send en stereofil i 44.1kHz. Er den mikset i 96kHz så send en stereofil i 96kHz.
All konvertering av sample-rate er det best at masteringteknikeren gjør til slutt.
-
Bit-rate bør være minimum 24bit. Gjerne 32bit. Selv om filen til slutt kanskje ender opp som 16bit er det igjen best at masteringteknikeren gjør dette til sist slik at hen har best mulig oppløsning å jobbe med.
-
La heller innganger og utganger på sangene være for lange enn for korte.
Om det ønskes noen crossfades mellom noen sanger på et album kan man gjerne lage en såkalt «albumpølse» med eksempel på hvordan man ønsker faden mellom sangene.
-
Vær oppmerksom på sibilante og høye sss-lyder i en vokal. Disse kan skape utfordringer i en master, spesielt om musikken skal på vinyl.
-
Pass på at ingen nivåer peaker over 0dbFS. Dette kan føre til digital clipping, og det låter ikke pent.
-
Sjekk at det ikke er noen stygge crossfades, eller ulyder som bleed fra click-track eller uønsket lyd fra en gitarforsterker før gitaren kommer inn.
Etter mastering blir gjerne alle detaljer tydeligere og slike ting er mye enklere å fikse i en miks enn i en masteringsituasjon.
-
Dobbeltsjekk miksen etter du har bouncet/renderet den ned, før du sender den av gårde.
Pass på at inngangene og utgangene ikke ble kuttet av og at det ikke skjedde en glitch i nedmix.
-
Husk å formidle tanker, ønsker, hvorvidt det er planer om vinyl osv. med masteringsteknikeren.
God kommunikasjon gir best resultat!
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.