Lage musikk
Tekst, melodi, produksjon og samarbeidsformer.
— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter
— For meg handler det først og fremst om tekst og historiefortelling
— Flere steder og måter å «være» i musikken på
Hvordan kan kunstnere bruke AI for å generere inntekt?
Musikkbransjeutdanning - er det nødvendig?
Hvordan bruke AI i søknadsskrivingen?
Er det noe kunst i det kunstige?
AI-verktøy i den kreative fasen
Hvordan optimalisere den kreative prosessen?
Hvordan ta i bruk AI i markedsføring av musikk?
Tips til verktøy som kan hjelpe deg i gang!
— Jeg har ennå ikke hørt noe av kunstnerisk verdi som er generert av kunstig intelligens
AI og musikkproduksjon
Hvordan kan artister, musikkskapere og produsenter benytte seg av AI?
Musikkontorene og Music Norway lanserer ny mentor-ordning
— Dette gjør meg rett og slett veldig motivert
Dårlige dager har også en følelse man kan bruke til noe
— De beste idéene kommer ofte rekende som små gnister
— Vi rappet om nordnorske sang-divaer og hjemmebrent
Bak fasaden på strømmetjenestene
— Jeg kan bruke lang tid på å utvikle topline og melodier!
— Jeg driter litt i hvordan det blir, så lenge det er gøy!
— Det var mange grep jeg kunne ta for både å ha det bedre og levere bedre resultater
Unngå å følge trender eller prøve å kopiere andre artister
— Hvis det ikke er samples i en hiphop-låt, er den mindreverdig
Tenk på dine egne verdier og hva som engasjerer deg, og bruk det som en drivkraft i tekstene dine
— Det er nørding på nettverk som har gjort det mulig
— Man setter opp benspenn, hindringer underveis, som kan omsettes til noe musikalsk interessant
Martin Sjølie om finansiering av produksjoner
Ingvild Hommes tekstunivers
— Man setter seg ned og jobber med noe konkret, og så kan man gå ut
Hanne Sørvaag med låtskriverkurs
— Det er viktig å bruke teknologien på en slik måte at det forsterker det musikken prøver å formidle og dermed hever lytteopplevelsen
— Som produsent må du gi artisten frihet til å skape
— Jeg vil ikke høre på noen som er flinke i det hele tatt, det jeg vil høre er følelser som kommer ut av høyttalerne
— At vi har et trygt miljø og er veldig gode venner, gjør at man tør å vise frem de dårlige ideene
— Du må like det du lager, for at du skal orke å skrive det ferdig
Ville ikke være med i MGP - endte opp i Eurovision-finalen
— Dette har fans på lik linje med fotballag og andre store artister
— Jeg kjøpte eget lydanlegg, piano og bil, og kjørte rundt og spilte der jeg ble invitert
— Det var viktig for oss begge at musikken og låten kom i fokus
Veien til Melodi Grand Prix
Norges største musikkonkurranse!
— Du må kunne distansere deg, og ha en enorm stayer-evne
Stødige basslinjer fra Marie Moe
— Så utrolig stas å bli anerkjent og nominert for låtskriving etter et år med mye fokus på mine versjoner av andres låter
— Hvis jeg får frysninger, da kan jeg sende låten videre til kunden
— En god instrumentforsikring kan redde dagen og instrumentet
Universitetet i Oslo jakter kunnskap om hvordan vi lager musikk
— Hadde pengene vært motivasjonen, kunne jeg gjort fryktelig mye annet
— Jeg er veldig glad i det som ikke er vakkert eller pent
Musikkontoret presenterer lyttepanel på Trondheim Calling
— Som terapeut tar jeg mest i mot, i musikken er det jeg som skal sende ut
— Det er kjempedyrt å bygge opp et studio som dette, men man må se på det som en investering
— Jeg gleder meg til å bli kjent med nye mennesker og lære nye triks og tips av dyktige deltakere
Interpolasjon
Hva er en interpolasjon og hvordan går du frem for å få tillatelse?
Produsentavtale
Studioprodusentens rolle er omfattende og kan innebære både praktiske og kreative oppgaver.
— De nye plattformene har tatt ned barrieren for å delta
— Jeg hadde ikke vært en artist hvis det ikke hadde vært for internettprodusentene
Bruk av andres musikk
Hvordan er egentlig reglene når det kommer til bruk av andres musikk?
— Å være filmkomponist når man opplever en krise er veldig terapeutisk
— Det er tilfeldig, men samtidig er det ikke alle som kunne gjort det her
— Det er mer enn en jobb, det blir en livsstil
Musikkontoret presenterer lyttepanel på Trondheim Calling
— Jeg tror det å være med å skape noe fysisk er veldig tilfredsstillende og stimulerende for mange i bransjen
Mastering
Mastering av musikk er den siste justeringen og ferdigstillelsen av en låt/lydfil, og gjør den klar til utgivelse.
Bare Egils fornøyelige metode
— Dette er et maraton og IKKE en sprint
Musikk skal være gøy - og når man hører at folk har hatt det gøy i studio så smitter det over til lytterne
Ny runde med mentorordning for musikkprodusenter
Forberedelser til studioinnspillingen
Splitsheet
Dere er en gjeng som nettopp har skrevet den neste superhiten. Nå må dere sikre alles rettigheter og skrive en kontrakt.
— Vi har alltid sett til alle andre steder i musikkbransjen enn der vi er selv
Hvordan finne din produsent?
Det finnes mange dyktige produsenter i Norge - hvem du bør jobbe med avhenger av en rekke faktorer.
Låtskrivercamper i Norge
— Hvert tiende år kommer det et paradigmeskifte. Du trenger ikke å like det, men det vil skje
— Det gjelder å finne ut hva som er den artistens DNA
— Jeg ville ha lyder som utfordrer, som gir uttrykket litt dybde
Lær mer om norsk musikkbransje
Jobbe i studio
Låten, EP-en eller albumet ditt er ferdig skrevet og innøvd. Nå er det på tide å spille inn!