Kontrakter i musikkbransjen
En enkel oversikt over ulike kontrakter og avtaleformer.
Det finnes egentlig ikke noen standardkontrakter i musikkbransjen. En må alltid ta utgangspunkt i hvert enkelt tilfelle og hva de ulike partene ønsker å oppnå med avtalen.
Jo større risiko og satsing det er snakk om, desto mer detaljert og nøye gjennomtenkt kontrakt bør det være.
Av Fredrik Forssman
— Sist oppdatert:Intro
Dersom en er forholdsvis tidlig i karrieren, er korte og enkle kontrakter noe som gjør at to parter kan komme i gang med et samarbeid, finne ut av ting underveis, for slik å skaffe seg et bedre grunnlag til en mer detaljert avtale.
Det er dumt hvis jussen stopper et potensielt samarbeid før det har startet, samtidig som det er lurt med noen felles kjøreregler og få på plass en forventningsavklaring mellom de ulike partene.
Her får du en enkel oversikt over ulike kontrakter du gjerne vil møte på i musikkbransjen.
Bandavtale
Det er ryddig å ha en bandavtale som sier noe om hvilke rettigheter og plikter en har innad i et band. Situasjoner kan oppstå hvor det kan bli uklart hvem som har rettigheter til bandnavn, låtmateriale og økonomiske forpliktelser.
For de fleste vil det være en fordel å ha avklart dette på forhånd i tilfelle en konflikt oppstår.
En slik avtale kan også være god å ha om en ønsker å opprette et selskap for bandet. Det viktigste er uansett at medlemmene har en felles enighet om innholdet i avtalen.
Managementavtale
Manageren er artistens nærmeste partner. Men ikke alle artister trenger (eller har råd til) en manager. Kontrakten bør spesifisere de oppgavene manageren skal ta seg av.
Managere har ulik profil. Noen managere har sin styrke i det forretningsmessige, som økonomi og forhandling rundt tredjepartsavtaler for deg som artist med plateselskap, bookingbyrå og musikkforlag. Andre har sin styrke innen promo eller som kreativ bidragsyter til artistens karriere.
Noen viktige punkter:
-
Hvem skal gjøre hva? Hva er forventet av de to partene? Og hvem bestemmer hva?
-
Sikre muligheten for å komme ut av avtalen dersom samarbeidet ikke fungerer.
-
I noen tilfeller kan dette være rimelig sett opp mot managers innsats i avtaleperioden.
Produsentavtale
Når du spiller inn musikk i studio sammen med en produsent og/eller fungerer som egen utgiver, bør dere lage en avtale.
Noen viktige punkter:
-
Antall låter, EP eller album avtalen skal dekke.
-
Størrelsen på honorar, og om det skal inkludere royalties i avtalen.
-
Hvem holder i budsjettet?
-
Fremdrift og frister. Eventuelt leie av studio og musikere.
-
Hvem skal krediteres og hvordan skal de krediteres?
Platekontrakt
Når det kommer til den tradisjonelle platekontrakten er det to alternativer som er mest brukt i norsk musikkbransje: Lisensavtale og artist/innspillingsavtale.
Vi skal se nærmere på de ulike avtaleformene her.
Lisensavtale
Artister som selv sitter på masterrettighetene (og som typisk har finansiert innspilling og master selv) kan gjennom en lisensavtale gi plateselskapet en lisens til å benytte den til en eller flere utgivelser. En kan se på det som en leieavtale der artisten leier ut rettighetene for en avtalt periode. Lisensen kan være begrenset til enkelte land og territorier. Til gjengjeld mottar artist/mastereier lisensroyalties.
I musikkbransjen snakker en også ofte om en «break even»-avtale, noe som betyr en fordeling (vanligvis 50/50) etter det punktet der inntektene har nedbetalt avtalte kostnader (definert i et av begge parter godkjent budsjett) og prosjektet begynner å gå i pluss.
Noen viktige punkter:
-
Hvilke innspillinger dekkes av avtalen?
-
Avtalens varighet og hvilke markeder den dekker.
-
Hva forplikter artist seg til å gjøre - og hva forplikter plateselskapet seg til?
-
Skal det betales ut forskudd? Hvor mye?
-
Fordeling av inntekter og hvilke inntekter/forretningsområder som dekkes av avtalen.
-
Enighet om hvilke kostnader som skal være med i dette budsjettet.
-
Opsjon er noe som kan tas med i en slik avtale. Det er en rett - men ikke nødvendigvis en plikt - til et videre samarbeid etter at avtaleperioden er over.
Artist/innspillingsavtale
Åndsverkloven gir artisten enerett til å utnytte fremføringene sine. Gjennom en artistkontrakt overføres disse rettighetene til plateselskapet. Til gjengjeld mottar artisten royalties.
Plateselskapet forplikter seg til å administrere og dekke utgifter til innspilling, trykking, distribusjon og markedsføring og blir vanligvis mastereier.
Noen viktige punkter:
-
Gjerne så konkret som mulig om hva som ligger i de ulike forpliktelsene.
-
Dette handler om at en skal unngå å komme i en situasjon hvor diskusjoner rundt omslag, miks eller lignende ender opp i at musikken ikke blir utgitt.
Forskjellige plateselskap har ulike løsninger og erfaringer rundt dette, men det kan være greit å ha med et punkt om at platen for eksempel skal gis ut senest åtte måneder etter at masteren er inne.
-
...og hvilke inntekter/forretningsområder som omhandles av avtalen.
-
Skal det utbetales forskudd? Hvor mye?
-
Avtalens varighet. Når det kommer til artist/innspillingsavtale er det mest vanlig at avtalen varer i evighet («in perpetuity»).
-
Også her kan det være aktuelt med en «break even»-avtale med tilhørende budsjett (les mer under lisensavtale).
Da må partene være enige om hvilke kostnader som skal tas med.
Gi ut selv
Trenger du platekontrakt i dag? Dersom du som artist eller band velger å gi ut musikken din selv trenger du sannsynligvis hjelp til å distribuere den.
Et alternativ til platekontrakt kan være å inngå distribusjonsavtale med selskap og aktører som The Orchard, Indigoboom, Ingrooves, DistroKid og CD Baby for å få musikken din ut til lytterne.
Avtale med PR-selskap
Hvis en for eksempel gir ut musikken sin selv kan det være behov for å leie inn eksterne PR-tjenester. Dette gjør man enten for en avgrenset periode og prosjekt/kampanje, eller med en «retainer»-avtale som betyr en mer langsiktig avtale som går over tid (ofte med en prising per halv- eller helår).
Et markedsføringsbyrå kan hjelpe deg med promostrategi, presse- og markedsplan, presentere deg og musikken din for radio og medier og hjelpe deg med en plan for sosiale medier og digital tilstedeværelse.
Noen viktige punkter:
-
Forbered deg godt: Hva vil du helt konkret ha ut av samarbeidet? Hva er dine mål? Hva er din unike historie som du vil nå ut med?
Du kan få hjelp til synliggjøring av alle slags artistaktiviteter.
-
Hvem gjør hva? Når?
-
Hva er inkludert og ikke inkludert i prisen?
Avtale om spilleoppdrag
Når det skal settes opp avtale om spillejobber er mye av bookingarbeidet basert på tillit mellom artist og konsertarrangør. Arrangør forventes å ha kunnskap om lokale forhold og kompetansen til å vurdere artistens salgspotensial på det aktuelle spillestedet. Artisten forventes å levere en opptreden som er verdt inngangsbilletten for publikum.
Etablerte artister har som regel en bookingagent som inngår bookingavtaler på vegne av artisten for artistens spillejobber.
Noen viktige punkter:
-
De to vanligste honorarmodellene er enten et fast honorar (for eksempel festivaler eller events) eller alternativt et garantihonorar + prosentavtale til artist etter å ha oppnådd «break even».
Her må man da bli enige om et budsjett for konserten slik at man vet hvor mange billetter det må selges (break even) før artist får utbetalt mer enn garantihonoraret. Bli enige om lengde på konsert, billettpris og publikumskapasitet.
-
Hvilke reisekostnader dekker arrangør og hva dekker eventuelt artisten selv?
-
Bør dekkes av arrangør. Husk å avklare detaljer som enkelt- eller dobbeltrom
-
Hva dekkes av arrangør?
Artistens behov defineres i en hospitality rider.
-
Hvilke eventuelle tekniske krav har artist på scene-, lys- og lydproduksjon? Backline-behov?
Artistens behov defineres i en teknisk rider.
-
Hvem gjør hva av markedsføring?
Eventuell annonsering, plakater, håndtering av presse og sosiale medier ++ må beskrives.
Bookingagent
Denne avtalen regulerer forholdet mellom artist og en bookingagent eller -byrå som skal håndtere artistens konsertvirksomhet helt eller delvis.
Noen viktige punkter:
-
Bookingagentens viktigste oppgave er å formidle spilleoppdrag. Ofte har agenten også ansvar for å administrere økonomi og den praktiske logistikken rundt konserter.
Det må også avklares hvor ansvar for turnépromo og markedsføring ligger.
-
Vanligvis prosentsats av brutto honorar men ulike modeller forekommer.
-
Er dette en eksklusiv avtale eller kan artist også booke egne oppdrag?
-
Sikre en oppsigelsestid dersom samarbeidet ikke fungerer.
-
Hvem skal gjøre hva og hvordan er fordelingen av risiko?
Hvem betaler tredjeparter som for eksempel ved reisekostnader, innleide musikere og utstyrsleverandører? Hvem krever inn honorarer?
Splitsheet
En splitsheet er en kontrakt som brukes flere låtskrivere samarbeider på samme låt/verk.
Når du som låtskriver samarbeider med andre låtskrivere, for eksempel under en låtskrivercamp eller en enkeltsession, bør alle involverte signere denne type kontrakt for hver nyskrevet låt.
Noen viktige punkter:
-
Hvem har bidratt med hva?
-
Har du avtale med et musikkforlag? Da bør det også inn i en splitsheet.
-
Hvor stor del prosentvis av sangen skal du ha opphavsrett til? Det finnes ulike modeller for ulike situasjoner her.
Forlagsavtale
En avtale med et selskap som administrerer rettighetene forbundet med opphavsretten til en låt på vegne av låtskriveren. Forlaget promoterer låten til potensielle brukere og krever inn penger på bakgrunn av bruk av låten. Når en inngår en forlagsavtale finnes det ulike modeller med tanke på utbetaling av forskudd og hvor mye av opphavsrettighetene en gir fra seg til forlaget.
En slik avtale kan være avgjørende hvis du har skrevet en låt som du ønsker at andre artister skal plukke opp og fremføre. Musikkforlaget kan også spille en viktig rolle ved salg/lisensiering av din musikk til film, TV og reklame (se eget punkt om synkroniseringslisens lenger nede).
Enkelte forlag bidrar også aktivt i den kreative prosessen rundt låtskrivingen, gjennom å eksempelvis sette opp samarbeid med andre låtskrivere.
Noen viktige punkter:
-
Gjerne så konkret som mulig.
-
Dette avhenger av hvor omfattende oppgaver forlaget tar på seg.
-
Her er det to perioder:
Først fastsettes perioden der låtskriveren er bundet opp til eksklusivt samarbeid med forlaget (avtaleperioden) og at alle låter som komponeres i denne perioden skal forvaltes av forlaget.
Deretter fastsettes perioden forlaget skal ha rettigheter i de låtene som inngår («retention»-perioden). Denne perioden bør begrenses til en overskuelig fremtid.
Synkroniseringslisens
Hva er synkronisering? Når en kombinerer - eller synkroniserer - musikk med levende bilder som for eksempel ved bruk av musikk i film, serier, reklame, innholdsmarkedsføring, nettvideo og spill.
En godkjennelse eller lisens er nødvendig hver gang en skal koble lyd og bilde sammen, det vil si når noen vil bruke din musikk til bilder.
Noen viktige punkter:
-
Er det en ikke-eksklusiv avtale eller er den eksklusiv? I så fall hvor lenge?
-
Beskriv hvilken musikk som blir brukt og hvordan den brukes.
-
Definer medier, tidsperiode og territorier.
-
Hvilke rettigheter avtalen dekker (master/forlag).
-
Opphavsperson(er) må alltid godkjenne. Musikk kan ikke brukes uten å ha avklart publishing (forlagsdelen).
-
Kan beregnes her.
-
Husk at resultatet av synkroniseringen er en del av et nytt åndsverk.
Synkagentavtale
Det finnes selskap som spesialiserer seg på å representere artister (kan kreve forhåndsklarerte master- og opphavsrettigheter), komponister/forlag og mastereiere/plateselskap opp mot profesjonelle brukere av musikk i forbindelse med synkronisering (se også synkroniseringslisens ovenfor).
Noen viktige punkter:
-
Er det en ikke-eksklusiv avtale eller er den eksklusiv? I så fall hvor lenge?
-
Beskriv hvilke låter som skal inngå i avtalen.
-
Beskriv hvilke territorium (områder) som dekkes av avtalen.
-
Hvilke rettigheter avtalen dekker (master/opphav eller begge).
-
Prosentsats av netto inntekt fra lisensavgift (royalties fra fremføring er ikke vanlig).
-
Det er viktig at dine ideelle rettigheter ivaretas.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
— Jobben vår er å fasilitere drømmen eller målet til artisten
Forlagsavtale
Hva er en forlagsavtale og hvilke bestemmelser er vanlige i slike avtaler?