Tambourine

Klimavennlig turné i Europa

Skal du på europaturné og ønsker å gjøre det på en mer miljøvennlig måte?

Ensemble Temporum gjennomførte sin turné «Northern Connection Train Tour» i høst, som et eksperiment.

Hva har det norske samtidsmusikkensemblet lært av å turnere Europa med tog? Produsent Øyvind Mæland deler sine erfaringer i denne guiden.

Av Øyvind Mæland og Tord Litleskare

I samarbeid med

Music Norway

Sist oppdatert: 06. desember, 2024

Intro

Ensemble Temporum er et Oslo-basert ensemble som debuterte på Ultima i 2016. De har spilt på festivaler som Klang, Ung Nordisk Musikk og Kaivos, samt samarbeidet med komponister som Bauck, Buene og Czernowin, hvis verk utgis på Wergo i 2025.

I slutten av oktober 2024 dro Ensemble Temporum på en nesten to-uker lang togturné til Sound Festival og Nordic Music Days i Skottland. De spilte i Oslo, Göteborg, København, Leeds, Aberdeen, Glasgow og London, med fokus på verker av unge nordiske komponister.

Ensamble Temporum består av (fra venstre) Inga Byrkjeland, Guro Asheim, Benedicte Royer, Sanae Yoshida, Kai Grinde Myrann, Maiken Mathisen Schau og Espen Nystog Aas. Under høstens turné var besetningen en del annerledes med Maiken Mathisen Schau, Lauri Sallinen, Phelan Nyvoll Walker, Bendik Foss, Vilde Alme, Sanae Yoshida og Kai Grinde Myrann. Foto: Privat

Ensamble Temporum består av (fra venstre) Inga Byrkjeland, Guro Asheim, Benedicte Royer, Sanae Yoshida, Kai Grinde Myrann, Maiken Mathisen Schau og Espen Nystog Aas. Under høstens turné var besetningen en del annerledes med Maiken Mathisen Schau, Lauri Sallinen, Phelan Nyvoll Walker, Bendik Foss, Vilde Alme, Sanae Yoshida og Kai Grinde Myrann.
Foto: Privat

Northern Connection

Northern Connection er et samarbeidsprosjekt som kobler sammen musikere, komponister og organisasjoner fra flere nordiske land med fokus på bærekraftig fremføring og samarbeid. Partnerne inkluderer Music Finland, Musica nova Helsinki og defunensemble fra Finland, Music Norway, Ultima festival og Ensemble Temporum fra Norge, Scottish Music Centre, Sound Festival og Red Note Ensemble fra Skottland, samt Iceland Music og Dark Music Days fra Island, og Art Music Denmark og Klang Festival fra Danmark. Prosjektet har som mål å skape sterkere forbindelser mellom landene gjennom felles prosjekter og konserter.

Besøk Northern Connection

Før turneen

Ensemble Temporum ble invitert til å delta i «Northern Connection», hvor ett ensemble fra Norge, Finland og Skottland fremfører et verk av en komponist fra et annet av landene. Bærekraft har vært et sentralt tema, både ved å sikre at verkene fremføres flere ganger og i valg av miljøvennlige reisealternativer.

Samtidig ble ensemblet invitert til Nordic Music Days i Glasgow og Sound Festival i Aberdeen.

Ensemblets musikere er stort sett vant med å fly, og den landbaserte forbindelsen mellom Norge og Skottland virket nærmest håpløs. De valgte likevel å planlegge for en togbasert turné.

Derfor valgte vi tog

Vi synes det er spennende med tog, og det er mange som altfor sjelden tenker på denne muligheten.

I Europa ligger mange av byene tett, togene kjører fortere, og dersom man har booket konserter i to byer, kan man være kreativ og vurdere å gjøre noe i en by som ligger et eller annet sted på veien. Ofte kan man da ikke tilby fleksibilitet, for det må enten være på en eksakt dato eller ingenting, men vi har opplevd at flere arrangører har vært positivt innstilt til togturné-konseptet, og har vært villige til å strekke seg litt ekstra for å få det til.

Ensemble Temporum ser et stort behov for at det legges bedre til rette for landbasert reise i musikkbransjen, spesielt når mange tilskuddsordninger fortsatt støtter flyreiser til enkeltkonserter langt unna.

Selv om landbasert reise krever mer tid og ofte er dyrere, føltes det viktig for oss som ensemble å redusere karbonavtrykket når vi reiser utenlands. Tog er et langt mer behagelig og stressfritt alternativ, og siden prisforskjellen ikke var så stor, slo vi til og kjøpte interrailpass på første klasse.

Vår erfaring

Togturnéen var en opplevelse, og vi vil påstå at vårt forsøk på grønn turné var nokså vellykket. Åtte konserter på elleve dager var svært intenst, men konsertene gikk bra, og de var stort sett godt besøkt. Vi opplevde mye spennende, traff hyggelige folk, og ensemblet knyttet til seg flere kontakter.

Lenge forsøkte vi å få i stand en konsert i Nord-Tyskland på vei hjem (slik at det ble mer logisk å ta tog hele veien), men da vi ikke fikk dette til, endte det dessverre med at vi bestilte direktefly fra London til Oslo (da vår siste konsert var i London). Ellers var altså hele reisen med tog.

Vi var med i en panelsamtale om nettopp mulighetene og utfordringene med grønn turnering under Nordic Music Days i Glasgow, og til dette ble det gjort grundige utregninger (bestilt av Dansk komponistforening) av både karbonavtrykk og kostnader for å kunne sammenligne.

Utregning av karbonavtrykk og kostnader i forbindelse med turneen. Forklaring på tallene: 1.) reisen vi faktisk gjennomførte, 2.) utslippene dersom vi hadde flydd til konsertstedene (og kun tatt tog mellom de korte strekningene av ruten vår) (eventuelle mellomlandinger og bytting av fly ikke medregnet), 3.) utslippene dersom vi bare hadde flydd til konsertene i Skottland og flydd tilbake igjen (altså ikke full turné) og 4.) et overslag av hva utslippene våre ville vært dersom vi kun hadde tatt tog hele veien. Illustrasjon: Øyvind Mæland / Dansk komponistforening

Utregning av karbonavtrykk og kostnader i forbindelse med turneen. Forklaring på tallene: 1.) reisen vi faktisk gjennomførte, 2.) utslippene dersom vi hadde flydd til konsertstedene (og kun tatt tog mellom de korte strekningene av ruten vår) (eventuelle mellomlandinger og bytting av fly ikke medregnet), 3.) utslippene dersom vi bare hadde flydd til konsertene i Skottland og flydd tilbake igjen (altså ikke full turné) og 4.) et overslag av hva utslippene våre ville vært dersom vi kun hadde tatt tog hele veien.
Illustrasjon: Øyvind Mæland / Dansk komponistforening

Det var interessant å merke seg at ruten vår hadde lavere avtrykk enn om vi kun skulle reist med med fly tur/retur Oslo-Skottland (og altså droppet konsertene våre i Sverige, Danmark, Leeds og London). Dette ville ha gjort reisen vår 38 prosent rimeligere, men da ville vi altså hatt fire færre konserter.

Nedslående, men likevel interessant, var det å se at omtrent hele 80% (!) av karbonavtrykket for hele reisen vår skyldtes at vi tok dette ene flyet fra London til Oslo.

Det bør nevnes at reisen for vår gamle klarinettist (men nå klarinettvikar) Lauri (fra Finland til Oslo) faktisk ikke var en del av utregningen, da man altså regnet utslippene fra prøvene (Oslo) til konsertene, og hjem (dette var for øvrige Lauris siste oppdrag med oss - da Espen Nystog Aas nå er fast medlem).

Det legges til at hotellkostnadene i de ulike alternativene omtrent er helt like, da det kun var i Skottland vi selv dekket overnatting.

2013653 B DEBB 4 CD5 8 F89 0075 C1 D4719 C
02 BDF9 DA C045 486 E 89 FC F92 A9 AFFB05 C
48 B14 CFA F8 F2 46 F6 89 F8 A215714 D6 A3 A
23269 F59 7 F44 45 F5 BD07 D66 C66 F4 A91 E
FC1 BD12 C 38 E4 462 C B0 D9 75 A2942 F4 B29
BEB4 E3 B7 589 A 4 FFB 9120 4 D8 BBFD25 D6 E
F5519 D5 A 9 B3 F 4 CAB 98 D9 4 FE1491 B0 B9 A

Fordeler og ulemper med tog

Ensemblet deler til slutt noen fordeler og ulemper med å velge tog fremfor fly når du skal turnere i Europa.

Selv om et par av dagene ble litt i overkant intense – vi ville lagt opp dette noe annerledes dersom vi skulle gjøre den samme reiseruten igjen – påpekte musikerne at de veldig gjerne kunne tenke seg å både turnere og feriere med interrailpass igjen.

Hvor kan jeg finne mer informasjon?

Det finnes det flere ressurser fra musikkbransjen og miljøorganisasjoner som kan være til nytte når du skal planlegge en turné.

Her er noen gode kilder som utdyper de beste praksisene og gir konkrete råd for å gjøre turneer mer bærekraftige.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.