Klimavennlig turné i Europa
Skal du på europaturné og ønsker å gjøre det på en mer miljøvennlig måte?
Ensemble Temporum gjennomførte sin turné «Northern Connection Train Tour» i høst, som et eksperiment.
Hva har det norske samtidsmusikkensemblet lært av å turnere Europa med tog? Produsent Øyvind Mæland deler sine erfaringer i denne guiden.
Av Øyvind Mæland og Tord Litleskare
Intro
Ensemble Temporum er et Oslo-basert ensemble som debuterte på Ultima i 2016. De har spilt på festivaler som Klang, Ung Nordisk Musikk og Kaivos, samt samarbeidet med komponister som Bauck, Buene og Czernowin, hvis verk utgis på Wergo i 2025.
I slutten av oktober 2024 dro Ensemble Temporum på en nesten to-uker lang togturné til Sound Festival og Nordic Music Days i Skottland. De spilte i Oslo, Göteborg, København, Leeds, Aberdeen, Glasgow og London, med fokus på verker av unge nordiske komponister.
Northern Connection
Northern Connection er et samarbeidsprosjekt som kobler sammen musikere, komponister og organisasjoner fra flere nordiske land med fokus på bærekraftig fremføring og samarbeid. Partnerne inkluderer Music Finland, Musica nova Helsinki og defunensemble fra Finland, Music Norway, Ultima festival og Ensemble Temporum fra Norge, Scottish Music Centre, Sound Festival og Red Note Ensemble fra Skottland, samt Iceland Music og Dark Music Days fra Island, og Art Music Denmark og Klang Festival fra Danmark. Prosjektet har som mål å skape sterkere forbindelser mellom landene gjennom felles prosjekter og konserter.
Før turneen
Ensemble Temporum ble invitert til å delta i «Northern Connection», hvor ett ensemble fra Norge, Finland og Skottland fremfører et verk av en komponist fra et annet av landene. Bærekraft har vært et sentralt tema, både ved å sikre at verkene fremføres flere ganger og i valg av miljøvennlige reisealternativer.
Samtidig ble ensemblet invitert til Nordic Music Days i Glasgow og Sound Festival i Aberdeen.
Ensemblets musikere er stort sett vant med å fly, og den landbaserte forbindelsen mellom Norge og Skottland virket nærmest håpløs. De valgte likevel å planlegge for en togbasert turné.
-
De valgte landbasert reise som et eksperiment, for å utforske mer bærekraftig turnévirksomhet.
-
For å gjøre prosjektet mer bærekraftig, arrangerte de konserter i byer som Oslo, Göteborg, København, Leeds og London.
-
De fikk tips gjennom Music Norway og Arts Music Denmark til mulige konsertsteder i Leeds, London og Birkerød.
-
Ensemblet har selv tatt ansvar for all praktisk organisering, med anbefalinger som hjelp til å få kontakter.
Derfor valgte vi tog
Vi synes det er spennende med tog, og det er mange som altfor sjelden tenker på denne muligheten.
I Europa ligger mange av byene tett, togene kjører fortere, og dersom man har booket konserter i to byer, kan man være kreativ og vurdere å gjøre noe i en by som ligger et eller annet sted på veien. Ofte kan man da ikke tilby fleksibilitet, for det må enten være på en eksakt dato eller ingenting, men vi har opplevd at flere arrangører har vært positivt innstilt til togturné-konseptet, og har vært villige til å strekke seg litt ekstra for å få det til.
Ensemble Temporum ser et stort behov for at det legges bedre til rette for landbasert reise i musikkbransjen, spesielt når mange tilskuddsordninger fortsatt støtter flyreiser til enkeltkonserter langt unna.
Selv om landbasert reise krever mer tid og ofte er dyrere, føltes det viktig for oss som ensemble å redusere karbonavtrykket når vi reiser utenlands. Tog er et langt mer behagelig og stressfritt alternativ, og siden prisforskjellen ikke var så stor, slo vi til og kjøpte interrailpass på første klasse.
Vår erfaring
Togturnéen var en opplevelse, og vi vil påstå at vårt forsøk på grønn turné var nokså vellykket. Åtte konserter på elleve dager var svært intenst, men konsertene gikk bra, og de var stort sett godt besøkt. Vi opplevde mye spennende, traff hyggelige folk, og ensemblet knyttet til seg flere kontakter.
Lenge forsøkte vi å få i stand en konsert i Nord-Tyskland på vei hjem (slik at det ble mer logisk å ta tog hele veien), men da vi ikke fikk dette til, endte det dessverre med at vi bestilte direktefly fra London til Oslo (da vår siste konsert var i London). Ellers var altså hele reisen med tog.
Vi var med i en panelsamtale om nettopp mulighetene og utfordringene med grønn turnering under Nordic Music Days i Glasgow, og til dette ble det gjort grundige utregninger (bestilt av Dansk komponistforening) av både karbonavtrykk og kostnader for å kunne sammenligne.
Det var interessant å merke seg at ruten vår hadde lavere avtrykk enn om vi kun skulle reist med med fly tur/retur Oslo-Skottland (og altså droppet konsertene våre i Sverige, Danmark, Leeds og London). Dette ville ha gjort reisen vår 38 prosent rimeligere, men da ville vi altså hatt fire færre konserter.
Nedslående, men likevel interessant, var det å se at omtrent hele 80% (!) av karbonavtrykket for hele reisen vår skyldtes at vi tok dette ene flyet fra London til Oslo.
Det bør nevnes at reisen for vår gamle klarinettist (men nå klarinettvikar) Lauri (fra Finland til Oslo) faktisk ikke var en del av utregningen, da man altså regnet utslippene fra prøvene (Oslo) til konsertene, og hjem (dette var for øvrige Lauris siste oppdrag med oss - da Espen Nystog Aas nå er fast medlem).
Det legges til at hotellkostnadene i de ulike alternativene omtrent er helt like, da det kun var i Skottland vi selv dekket overnatting.
Fordeler og ulemper med tog
Ensemblet deler til slutt noen fordeler og ulemper med å velge tog fremfor fly når du skal turnere i Europa.
-
- Vi reiste utenfor høysesong, og det var stort sett svært behagelig. Første klasse kan faktisk anbefales om man skal reise langt, og trenger hvile seg mellom slagene! Gode seter, ofte store arbeidsbord, og det kommer drikke, snacks på flere av togene (ikke minst i UK). I tillegg er det ofte stillere...
- Langsomheten. Enkelte setter faktisk pris på dette!
- Det er mer tid til å jobbe (kontorarbeid), og mindre tid i kø. Ingen masete sikkerhetskontroller (med unntak av Brüssel-London)
- Man går av og på toget midt i byens sentrum, og det er herlig!
- Sist, men ikke minst: Klimaavtrykket er ikke sammenlignbart med flyets!
-
- Noen reiser tar åpenbart veldig lang tid, og det blir for eksempel mindre tid til øving
- En lang reise kan være fysisk utmattende. Er man i dårlig form og ikke kan sitte så lenge, er det en utfordring. Det anbefales å strekke på seg, og gå en tur i toget (på samme måte som man bør gjøre på en lang flytur...)
- Togforsinkelser forekommer! Ikke gjør togturné i høysesongen uten svært gode tidsmarginer! Vi hadde ofte nokså små marginer, men var heldige og hadde aldri mer enn 15 minutter forsinkelse.
- Flere reisedager kreves, og dermed kreves stort sett noe mer turnéstøtte
- Mer tid borte kan skape utfordringer med familielogistikken!
- Mindre fleksibilitet når det kommer til valg av konsertdatoer
- Interrailbilletter: Man kan for eksempel ikke ringe Eurail (der vi kjøpte interrailpassene), noe som er svært irriterendende, men de svarer heldigvis fort på chat-en når man først er på reise... De fleste rutene krever egentlig ikke setereservasjoner (dette koster omtrent 70 kr per reservasjon), men man bør spørre om råd, og spørre hvilke ruter som er travle og mindre travle
Selv om et par av dagene ble litt i overkant intense – vi ville lagt opp dette noe annerledes dersom vi skulle gjøre den samme reiseruten igjen – påpekte musikerne at de veldig gjerne kunne tenke seg å både turnere og feriere med interrailpass igjen.
Hvor kan jeg finne mer informasjon?
Det finnes det flere ressurser fra musikkbransjen og miljøorganisasjoner som kan være til nytte når du skal planlegge en turné.
Her er noen gode kilder som utdyper de beste praksisene og gir konkrete råd for å gjøre turneer mer bærekraftige.
-
Julie's Bicycle er en ledende britisk veldedighetsorganisasjon som jobber for å redusere miljøpåvirkningen i kreative næringer.
De har utviklet flere verktøy og guider for å hjelpe musikere og andre kunstnere med å gjøre sine turneer mer bærekraftige.
-
A Greener Festival er en internasjonal organisasjon som arbeider med festivaler, artister og arrangementer for å redusere deres miljøpåvirkning.
De tilbyr sertifiseringer, rådgivning og beste praksis for grønnere turneer og festivaler.
-
Music Declares Emergency er en bevegelse av musikere og musikkindustriaktører som har gått sammen for å øke bevisstheten om klimakrisen og redusere bransjens karbonfotavtrykk.
-
Live Nation, en av verdens største konsertarrangører, har initiert «Green Nation» som en del av sin bærekraftstrategi.
De gir råd til artister og arrangører om hvordan de kan redusere miljøavtrykket fra turneer og konserter.
-
Grønt veikart er en guide for å gjøre festivaler, arrangementer og andre kulturprosjekter mer bærekraftige.
Den gir konkrete råd om hvordan man kan kutte utslipp og minimere miljøpåvirkningen. Målet er å hjelpe kultursektoren med å ta grønne valg innen energi, transport, avfallshåndtering og matservering.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.