Jobbe i studio
Låten, EP-en eller albumet ditt er ferdig skrevet og innøvd. Nå er det på tide å spille inn!
Enten du jobber alene med musikken på en laptop eller skal besøke et større studio for å spille inn med flere musikere og produsenter, kan du få en god innføring i studioinnspillingens verden her.
Av Kristian Stockhaus
— Sist oppdatert:Intro
Et musikkstudio kommer i alle former: Det kan bestå av en laptop og et par hodetelefoner, eller det kan minne om et palass fylt til randen av verdifullt musikkutstyr.
Alle studioer har sin egen sound basert på hvilke mikrofoner og instrumenter som blir brukt. Akustikk i innspillingsrom og hvilke produsenter som er på jobb er også viktige faktorer for hvordan en ferdig låt eller et album vil høres ut.
Denne guiden er utarbeidet av Kristian Stockhaus, musiker, produsent og DJ, bosatt i Bergen. Siden 2001 har han vært aktiv med flere band og prosjekter, inkludert Lekende Lett, Ungdomskulen og soloprosjektet Stockhaus.
Roller og oppgaver i studio
Teknologiens fremmarsj, med billige datamaskiner, brukervennlige musikkprogrammer og programtillegg (plugins), har gjort det mulig for alle å spille inn sine egne låter. Resultatet blir sjelden like bra uten hjelp fra en produsent, som samler alle løse tråder og skaper en helhetlig, solid og vellydende låt.
Noen ganger kan det også være aktuelt å jobbe med en lydtekniker.
-
Studioprodusenten er den som leder innspillingen.
Dette bør derfor være en person med musikalitet, gode ører og enda bedre smak, og med oversikt over det tekniske, så vel som det sosiale aspektet ved studioarbeid.
Vedkommende skal overholde timeplan og budsjett, og sikre fremdrift i prosjektet.
-
En lydtekniker er en som har spesialisert seg på det tekniske aspektet ved en innspilling. Lydteknikeren vet for eksempel veldig mye om hvilke mikrofoner som passer til hvilke instrumenter og hvor de skal stå i rommet for å få best mulig lyd.
Det var mer vanlig å bruke en ekstern lydtekniker før i tiden. Nå er produsentens jobb mer omfattende og produsent- og lydteknikerrollen går gjerne i ett.
Kostnader ved studioinnspilling
Prisen for studiotid varierer mye ut ifra hvilke behov du har. Utgifter som noen ganger er inkludert i en pakkeløsning er:
-
Noen studioer tar ekstra betalt for bruk av spesielle instrumenter og utstyr.
Det opereres både med timeleie og dagleie, og prisen per dag kan varierer fra 2.000 kr til 8.000 kr.
-
En produsent tar ofte betalt per dag som det jobbes i studio. Enten som en del av dagsleie for studio, eller gjennom et eget frittstående honorar.
Hvis hen er fan av musikken kan det være mulig å finne en økonomisk løsning som gjør det mulig å gjennomføre innspillingen. For å komme frem til en god avtale for begge parter er det viktig å planlegge i god tid og opprettholde en god dialog.
-
Her er det forskjellige ting som kan gjøre utslag.
Ikke-kreative tjenester (for eksempel studioleie, ren miksing, og studiotekniker) beregnes det merverdiavgift på. Dersom produsentens arbeid kan regnes som et åndsverk i seg selv, vil det være fritatt for moms.
Budsjettering og tilskuddsordninger
Når du har oversikt over alle utgiftspostene for innspilling, miksing, mastering osv. må du sette opp et budsjett. Vær realistisk når du setter opp budsjettet ditt og ta heller i litt ekstra når du fører opp de forskjellige kostnadene. Husk å føre opp mat og drikke hvis det skal inngå i budsjettet.
Uforutsette utgifter kan oppstå underveis, så det er bra å ha en liten buffer i bakhånd. Hvis du skal spille inn i en annen by, kan du spare mye penger på å bestille flybilletter og hotell lang tid i forveien.
Det finnes gode tilskuddsordninger for innspilling av musikk, men søknadene må sendes inn i god tid før du faktisk skal inn i studio.
Innspillingsmetoder
Her skal vi ta for oss fire ofte brukte innspillingsmetoder.
-
Når du spiller inn live i studio blir alle instrumentene som skal brukes i låten tatt opp på separate spor på en datamaskin eller et lydbånd. Disse opptakene utgjør det som etterpå mikses ned til den ferdige låten.
Vokalen blir ofte tatt opp for seg selv. Det er vanskelig å få et perfekt vokalopptak, og i studio er det vanlig at man gjør dette for seg selv etter at kompet har blitt spilt inn. Oftest blir det gjort mange vokalopptak, og hovedvokalen er ofte satt sammen av de beste delene fra disse forskjellige opptakene.
Vanligvis beholder en det beste opptaket, og bytter ut vokalen på de svakere stedene. Dette kalles å gjøre et innhopp.
-
Hvis du har en låt, men mangler band, kan produsenten noen ganger steppe inn for å programmere, arrangere og bygge låten. Produsenten kan da lage beats, riff og lydeffekter, eller hva som helst for å få låten til å skinne.
Det er ikke alle produsenter som jobber slik, så det er viktig å kommunisere hva som ønskes og hva som faktisk kan gjøres før dere går i studio.
Spør gjerne om å få høre eksempler på slike produksjoner dersom produsenten mener å kunne levere det ditt prosjekt trenger.
-
En mye brukt metode for å spille inn de ulike instrumentene, er å ta opp ett og ett instrument. Av åpenbare grunner pleier en å begynne med det rytmiske fundamentet, som ofte betyr trommene.
Dette kan være en kul måte å produsere de ulike instrumentene på. En kan bruke mange flere innspillingsteknikker og plassere mikroner rundt omkring i studio, uforstyrret av lyden fra andre instrumenter.
Spor for spor er også metoden en bruker hvis en artist kommer i studio med ønske om å videreutvikle et riff eller en loop til en ferdig låt.
-
Noen studiobesøk er basert på et ønske om å lage helt ny musikk. Disse kan bestå av artist og produsent som jobber sammen i studio, men også flere kan være med å komponere.
Låtene blir improvisert frem som ved tradisjonell låtskriving, men her komponeres og produseres låten på samme tid.
Dette kan være en effektiv metode for å danne utgangspunktet for en låt.
Studiolingo
Hva kaller en de tingene som skjer i studio?
Dette er noen vanlige ord og begrep du vil møte på - og forklaringer på disse.
-
Pålegg betyr at en spiller inn andre lyder, melodier eller riff enn de som utgjør låtens grunnkomp. Tamburin, egg og andre rytmeinstrumenter er eksempelvis vanlige å bruke for å gi en låt mer fremdrift.
Synth, strykere eller blåseinstrumenter kan bidra til å gjøre låten mer mektig, spennende eller vakker. Rare lyder fra en gammel heis, fuglesang, bølgeskvulp eller annen «ambience» kan også skape stemning og gi låten karakter. Pålegg kan være alt fra subtile virkemidler til melodier og riff som gjør at låten tar en helt ny vending.
Det kan iblant oppstå noen problemer i konsertsammenheng når et band skal fremføre en låt med markante pålegg som ble lagt til i studio. Noen band løser dette med å ha med seg lydopptak fra studio som spilles av fra scenen, andre skaffer seg nye medlemmer som kan spille de nye instrumentene eller fremføre lydene.
I alle tilfeller kan det være lurt å tenke over hvordan låten skal fremføres på en scene når en legger på mange ekstra instrumenter i studio.
-
Dubbing er når en spiller inn et riff eller en melodi flere ganger og bruker alle opptakene til å lage en ny, rikere og mer kompleks lyd. Et enkelt opptak vil alltid ha flere nyanser, men hvis du skal ha store metallriff bør du vurdere å dubbe gitaren for å gjøre lyden tyngre og tykkere.
En trenger ikke å dubbe med det samme instrumenter. Her kan en bruke ulike instrumenter for å etterligne den samme rytmen, akkorden eller melodien.
-
Vokalen blir gjerne tatt opp i et eget rom, i en såkalt vokalbås. Vokalbåsen er et rom som er tilrettelagt ene og alene for å spille inn bra vokal. Rommet er gjerne lite, med vegger dekket med lyddempende akustikkplater, og bygget for å gi et rent opptak fri for romklang eller støy.
Med et rent opptak har en flere muligheter for å fargelegge vokalen i ettertid med klang, delay eller autotune.
-
Etter at vokalen og alle instrumentene er spilt inn starter arbeidet med å mikse. Dette gjøres ved at en «rydder opp» i innspillingen.
Nivået på bass, mellomtone og diskant justeres. Lydene posisjoneres i høyre og venstre høyttaler. En kan også krydre miksen med klang, flanger eller andre effekter og på det viset gi låta en spesiell sound og personlighet.
Det å mikse er som å dekorere et rom, der en gjennomtenkt plassering av sofa og bord kan gjøre rommet større og flottere. Noen produsenter liker å mikse sine egne opptak, andre foretrekker å gi miksejobben videre til andre fagfolk med friske ører.
Når du booker et studio kan det være greit å undersøke om din produsent også mikser innspillingen, ellers kan du bli nødt til å finne en annen person som kan gjøres miksejobben.
-
Mastering er å løfte miksen enda et hakk for å få låten til å høres optimal ut på radio, laptop, stereoanlegg osv. Ved mastering brukes spesielt masteringutstyr for å lage et helhetlig lydbilde, gjennom blant annet å trekke frem eller skjule frekvenser, og bestemme dynamikk og nivå på musikken.
Så fremt ikke produsenten har god erfaring med mastering, bør den litt mystiske masteringsprosessen overlates til en spesialisert fagperson.
Når du setter opp ditt innspillingsbudsjett er det derfor viktig å ha mastering som en egen post, da dette er en utgift som ofte kommer i tillegg til innspillingen. Finn du hvem som skal mastre og hva det vil koste før du går i studio.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Mastering: Loudness i streaming og sende miks til mastering
Hvor høy skal musikken min være? Og hva må jeg huske på før jeg sender den til mastering?