Monitor

Hvordan ta i bruk AI i markedsføring av musikk?

Tips til verktøy som kan hjelpe deg i gang!

Etter hvert som ulike AI-teknologier fortsetter å trenge inn i ulike sektorer, er deres innflytelse på musikk preget av en blanding av innovasjon og kontrovers. Bekymringene i musikkbransjen rundt bruken av AI bør ikke tas lett på, men i denne guiden vil jeg fokusere på en positiv utvikling: nemlig hvordan AI kan brukes som et verktøy for musikkmarkedsføring.

Bruksområdene for AI er svært varierte, men det er noen nøkkelområder der vi ser at AI utmerker seg som et verktøy for musikkmarkedsførere.

Av Sarah Seukeran

I samarbeid med

Music Ally

Sist oppdatert: 08. oktober, 2024

Intro

Sarah Seukeran er markedsførings- og opplæringsoperasjonsleder hos Music Ally.

Hun utvikler blant annet kurs om markedsføring, teknologi og forretningsvirksomhet for musikkbransjen, i tillegg til å levere tilpasset opplæring til et bredt spekter av kunder som Chrysalis Records, Sony Music Australia og Berklee College of Music.

Før hun startet hos Music Ally bygde Sarah Seukeran opp erfaring som musiker, låtskriver, produsent og digital markedsfører i Trinidad & Tobago og Canada.

Artikkelforfatter Sarah Seukeran fra Music Ally. Foto: Privat

Artikkelforfatter Sarah Seukeran fra Music Ally.
Foto: Privat

Music Ally

Music Ally ble lansert i 2002. Deres kunder er innen musikk- og teknologisektorene, og inkluderer alle de store plateselskapene, mange uavhengige selskaper, musikkutgivere, managementselskaper, samt musikk- og teknologiplattformer som Spotify, Amazon, Facebook og Google.

Besøk Music Ally

Administrativt arbeid og produktivitet

Ifølge Hubspot Research bruker markedsførere rundt seksten timer hver uke på rutinemessige, administrative oppgaver, hvor en av de største tidstyvene er å skrive og sende e-poster.

Hubspot rapporterte også at næringsdrivende sparer i gjennomsnitt rundt to og en halv time per dag ved å bruke AI- og automatiseringsverktøy. Det er rundt tolv og en halv time hver uke, noe som reduserer tid brukt på administrativt arbeid med 78 %.

Så hvilke verktøy kan hjelpe med det?

Innholdsproduksjon

Innholdsskaping er essensielt for moderne digital markedsføring, og det gjelder spesielt for musikk. Artister forventes å være aktive og legge ut innhold på en rekke plattformer, med tilpassede assets for hver plattform i henhold til deres forskjellige spesifikasjoner.

I tillegg til innhold på sosiale medier, kan visuelle assets for utgivelser som musikkvideoer virkelig spise opp markedsføringsbudsjettet ditt.

Her er noen AI-verktøy som tar sikte på å løse disse problemene.

Maxresdefault

Se den offisielle musikkvideoen for «Lost» av Linken Park, fra albumet «Meteora/20», laget ved hjelp av Kaiber.
Video: YouTube

Digital markedsføring

Kreativ markedsføring

Til slutt er det verktøy som du kanskje ikke umiddelbart tenker har innvirkning på markedsføringen, men som kan være utmerkede verktøy for dypere og mer kreative muligheter.

Outro

AIs potensial for musikkmarkedsføring er tydelig. Fra automatisering av oppgaver til å stimulere kreativ utforskning, tilbyr det spennende muligheter.

Etter hvert som teknologien fortsetter å utvikle seg, vokser potensialet for enda mer innovative og effektive markedsføringsstrategier, og det vil bli nøkkelen til å holde seg informert og eksperimentere med disse verktøyene for å bestemme deres levedyktighet for deg og teamet ditt.

Hvis du vil følge med på det siste innen AI innen musikk, kan du følge Music Allys nyheter og innsikt her.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.