Hvordan ta i bruk AI i markedsføring av musikk?
Tips til verktøy som kan hjelpe deg i gang!
Etter hvert som ulike AI-teknologier fortsetter å trenge inn i ulike sektorer, er deres innflytelse på musikk preget av en blanding av innovasjon og kontrovers. Bekymringene i musikkbransjen rundt bruken av AI bør ikke tas lett på, men i denne guiden vil jeg fokusere på en positiv utvikling: nemlig hvordan AI kan brukes som et verktøy for musikkmarkedsføring.
Bruksområdene for AI er svært varierte, men det er noen nøkkelområder der vi ser at AI utmerker seg som et verktøy for musikkmarkedsførere.
Intro
Sarah Seukeran er markedsførings- og opplæringsoperasjonsleder hos Music Ally.
Hun utvikler blant annet kurs om markedsføring, teknologi og forretningsvirksomhet for musikkbransjen, i tillegg til å levere tilpasset opplæring til et bredt spekter av kunder som Chrysalis Records, Sony Music Australia og Berklee College of Music.
Før hun startet hos Music Ally bygde Sarah Seukeran opp erfaring som musiker, låtskriver, produsent og digital markedsfører i Trinidad & Tobago og Canada.
Music Ally
Music Ally ble lansert i 2002. Deres kunder er innen musikk- og teknologisektorene, og inkluderer alle de store plateselskapene, mange uavhengige selskaper, musikkutgivere, managementselskaper, samt musikk- og teknologiplattformer som Spotify, Amazon, Facebook og Google.
Administrativt arbeid og produktivitet
Ifølge Hubspot Research bruker markedsførere rundt seksten timer hver uke på rutinemessige, administrative oppgaver, hvor en av de største tidstyvene er å skrive og sende e-poster.
Hubspot rapporterte også at næringsdrivende sparer i gjennomsnitt rundt to og en halv time per dag ved å bruke AI- og automatiseringsverktøy. Det er rundt tolv og en halv time hver uke, noe som reduserer tid brukt på administrativt arbeid med 78 %.
Så hvilke verktøy kan hjelpe med det?
-
Chatbots som ChatGPT og Gemini AI er allerede velkjente verktøy som har blitt en del av hverdagen til mange profesjonelle.
Du kan bruke disse verktøyene for å spare tid og ressurser når du skriver artistbiografier, pressemeldinger og andre PR-oppgaver. Det er også potensial for å trene opp egne modeller på merkevaren og stilen til en bestemt artist og gjenbruke dem når du trenger å generere tekst til pressemeldinger eller innlegg på sosiale medier.
Du kan også bruke disse chatbotene for ordrike optimaliseringsoppgaver som å generere tags for YouTube-videoer, bygge lister over metadata-tagger og mer.
-
Som nevnt er e-post en stor tidstyv for markedsførere.
Disse verktøyene kan være game changers gjennom å hjelpe til med å spare tid på å utforme og sende individuelle e-poster, organisere innbokser og svare på innkommende mail.
-
Til slutt, et annet område der AI-verktøy kan hjelpe musikkmarkedsførere med produktiviteten, er med notattakingsverktøy for å transkribere og oppsummere møter, enten de er fysiske eller online.
Innholdsproduksjon
Innholdsskaping er essensielt for moderne digital markedsføring, og det gjelder spesielt for musikk. Artister forventes å være aktive og legge ut innhold på en rekke plattformer, med tilpassede assets for hver plattform i henhold til deres forskjellige spesifikasjoner.
I tillegg til innhold på sosiale medier, kan visuelle assets for utgivelser som musikkvideoer virkelig spise opp markedsføringsbudsjettet ditt.
Her er noen AI-verktøy som tar sikte på å løse disse problemene.
-
Kaiber er et imponerende kreativt verktøy for musikkmarkedsførere som kan generere visuelle effekter for innhold som musikkvideoer eller til konserter.
Det er en tilgjengelig og rimelig måte å generere unike videoassets fra tekstprompter eller fra eksisterende videomateriale.
Du kan lese mer om Kaiber i Music Allys oversikt over verktøy.
Blurb er mer et verktøy som øker effektiviteten, heller enn å være spesielt kreativt. Den gjør det mulig for teamet rundt en artist eller et band å lage bilder for ulike plattformer gjennom å analysere låtens artwork og metadata. Den automatiserer opprettelsen av videoassets i henhold til de individuelle spesifikasjonene for hver enkelt plattform.
Digital markedsføring
-
Et annet område hvor AI kan hjelpe musikkmarkedsførere er digital annonsering. Nystartede Base For Music i Frankrike er et eksempel på et selskap som bruker AI for å hjelpe artister og teamene deres til å drive annonsering mer effektivt.
Dette er ikke et generativt AI-verktøy, men systemet analyserer i bakgrunnen hvilke annonser som gir de beste resultatene, og stopper automatisk de som ikke fungerer mens budsjettene flyttes til de som fungerer.
-
Immensity er et markedsføringsintelligence-selskap som tilbyr et AI-drevet datastudio som graver i strømme-, markedsførings- og salgsdata for å hjelpe musikkmarkedsførere med å hypermålrette artistmarkedsføringskampanjer og få mest mulig ut av budsjettene deres.
Kreativ markedsføring
Til slutt er det verktøy som du kanskje ikke umiddelbart tenker har innvirkning på markedsføringen, men som kan være utmerkede verktøy for dypere og mer kreative muligheter.
-
AI-verktøy for å separere spor i stems, som Audioshake kan brukes av artistteam for å oppmuntre til brukergenerert innhold fra fans.
For eksempel brukte bandet Green Day Audioshake til å lage en gitarløs versjon av låta deres og oppfordret fans til å laste opp sine egne videoer hvor de spiller med på i stedet. Se video her.
Det er også mulig å bruke bilde- og videogenereringsverktøy som en del av bredere fanengasjementkampanjer.
Den Grammy-vinnende artisten Peter Gabriel slo seg for eksempel sammen med Stability AI for å verve AI-artister over hele verden til å lage musikkvideoer ved å bruke Stable Diffusion-plattformen.
Konkurransen resulterte i massevis av kreative filmer. Dette er et godt eksempel på AI som hjelper fans til å engasjere seg med favorittartistene sine på en mer meningsfull måte.
-
Raske og nøyaktige teksttranskripsjoner og tidsstempling er et annet område AI kan hjelpe med, og Audioshake tilbyr også løsninger her. Du kan bruke løsningene til å enkelt lage YouTube-undertekster for videoer på forskjellige språk eller til og med oversette såkalte tekstvideoer – som er flotte å bruke til å nå ut til og engasjere publikum i internasjonale markeder – i tillegg til å lage metadata for sangene.
Vil du ta dette et skritt videre, kan artister også vurdere å spille inn vokal på flere språk for å imøtekomme et internasjonalt publikum ytterligere, og AI-verktøyet Supertone kan bidra til å forbedre uttalen og intonasjonen generelt for å polere sporene for forskjellige publikum.
Outro
AIs potensial for musikkmarkedsføring er tydelig. Fra automatisering av oppgaver til å stimulere kreativ utforskning, tilbyr det spennende muligheter.
Etter hvert som teknologien fortsetter å utvikle seg, vokser potensialet for enda mer innovative og effektive markedsføringsstrategier, og det vil bli nøkkelen til å holde seg informert og eksperimentere med disse verktøyene for å bestemme deres levedyktighet for deg og teamet ditt.
Hvis du vil følge med på det siste innen AI innen musikk, kan du følge Music Allys nyheter og innsikt her.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Mastering: Loudness i streaming og sende miks til mastering
Hvor høy skal musikken min være? Og hva må jeg huske på før jeg sender den til mastering?