Hvordan ta ditt selskap til neste nivå?
Hjelp - jeg er gründer!
Ja, du er gründer! Fordi du har en fantastisk ide, eller kompetanse som verden trenger. Kunst og kultur kan bety en forskjell for så mange mennesker der ute - men for at disse menneskene skal få oppleve kunsten din, må du nå ut til dem.
I denne guiden går vi gjennom steg for steg hvordan du kan ta selskapet ditt til et nivå du kan leve av!
Av Kathrine Wallevik
— Sist oppdatert:Du har startet ditt eget selskap - hva nå?
Du har startet ditt eget selskap, fått eget organisasjonsnummer, du har fått kontroll på regnskap, MVA, og skatt, og nå tenker du kanskje: «Hva nå? Jeg har så mange ideer, men hvor skal jeg begynne? Hvordan skal jeg tjene penger i selskapet mitt?»
Sitter du med disse spørsmålene, kan ditt neste steg være å lage en forretningsmodell for selskapet ditt!
Før du begynner er det på sin plass å minne om at din viktigste forretningsmodell som artist med planer om å ta verden handler om å fange ditt unike uttrykk, som samtidig kan passe en målgruppe med markedspotensiale.
Forretningsmodell som verktøy
En forretningsmodell - eller «Business Model Canvas» - er et veldig nyttig verktøy for gründere, som brukes verden over. Modellen hjelper deg å analysere selskapet ditt.
Målet med modellen er å beskrive de viktigste elementene som selskapet ditt består av, eller kan bestå av, for å stake ut en klar og tydelig retning for driften din. Modellen tar utgangspunkt i hvordan du kan lage en god forretningsmodell for selskapets produkter og tjenester gjennom ni punkt.
Punkter i en forretningsmodell:
Punkt | Hjelpespørsmål |
---|---|
1. Kundesegment | Hvem skaper vi verdi for? |
2. Verdiløfte | Hvilket problem løser vi for kundene våre? |
3. Kanaler | Gjennom hvilke kanaler når vi kundene våre? |
4. Kunderelasjon | Hvilke typer relasjoner har vi til våre kundesegment? |
5. Inntektsstrøm | Hva tar vi oss betalt for? |
6. Ressurser | Hvilke ressurser trenger vi får å oppfylle verdiløftet? |
7. Aktiviteter | Hvilke aktiviteter må vi selv utføre for å oppfylle verdiløftet? |
8. Partnere | Hvilke partnere og leverandører har vi? |
9. Kostnader | Hva er de viktigste kostnadene i forretningsmodellen? |
Tips
Det finnes flere eksempler på hvordan du kan sette opp en forretningsmodell på nettet. Innovasjon Norge har laget en mal som kan lastes ned. Vi kan også anbefale Miro, som er et digitalt samhandlingsverktøy, hvor det også ligger maler for «Business Model Canvas» lett tilgjengelig.
Artistens forretningsmodell
For å forklare denne modellen, tar vi utgangspunkt i hvordan forretningsmodellen til en artist (som også er låtskriver) kan se ut.
Dette er et spennende eksempel fordi artisten både kan selge fysiske produkter som konsertbilletter og musikk, og hvor artisten selv også er en del av selve «produktet». Dette skiller seg ut fra de fleste andre bransjer.
-
Hvem skaper vi verdi for?
Som artist kan du se på lytterne av musikken din som dine viktigste kunder. De strømmer musikken din, kjøper konsertbilletter og skaper engasjement rundt deg som artist. Vi kan her kalle disse kundene for fans.
-
Hvilket problem løser vi for kundene?
For en artist kan dette være å skape kunst som gir fansen en opplevelse: Du klarer kanskje å sette ord på noe gjennom musikken din, som treffer fansen. Fansen kan også møte hverandre på konsertene dine og du kan skape en følelse av tilhørighet.
Du kan også lage merchandise, som hettegensere eller vinyler, som gir en verdi til fansen.
-
Gjennom hvilke kanaler når vi kundene våre?
Som artist kan du nå kundene dine gjennom en rekke ulike kanaler. Det kan være gjennom sosiale medier, på konserter, på strømmeplattformer, gjennom pressen og «meet and greet».
-
Hvilke typer relasjoner har vi til vårt kundesegment?
Dette dreier seg om hvordan du opprettholder en god relasjon til fansen over tid. Når du har fått en fan som liker musikken din, ønsker du gjerne at nettopp denne personen kommer på flere konserter, strømmer musikken din og gleder seg til nye utgivelser. Fans kan være dine beste ambassadører. De sprer gjerne musikken i sosiale medier og snakker med vennene sine om den.
Med engasjerte fans er det viktig å opprettholde denne relasjonen. Artister gjør gjerne dette gjennom sosiale medier ved å svare på kommentarer, kommunisere med fans om ny musikk, gi dem muligheten til å være med å bestemme hvordan merch skal se ut og snakke med dem på konsertene sine. -
Hva tar vi oss betalt for?
Dette dreier seg om hva selskapet ditt tjener penger på. Det kan handle om spillejobber du tar som artist - hvor mye får du betalt for en konsert? Creo har utarbeidet satser for honorarer man burde ta for konserter. Det er gjerne vanskelig å vite hvordan du skal prise deg som artist, i hvert fall i oppstartsfasen, og da er det nyttig å sjekke ut slike hjelpesider for å sjekke om du priser deg riktig.
Andre eksempler på inntektsstrømmer for selskapet ditt kan være inntekter fra merch, strømming, royalties, tilskuddsordninger, samarbeid med andre og sync-avtaler.
-
Hvilke ressurser trenger vi for å oppfylle verdiløftet?
Ressursene i selskapet ditt vil være veldig viktige for å skape en suksessfull bedrift. Man skiller mellom ulike typer ressurser, og de viktigste i musikkbransjen kan typisk være:
- Fysiske ressurser (utstyr, transportmidler, produksjonssted og distribusjonsnettverk): For artister, vil dette kunne være musikkutstyr, transportmiddel som bil og øvingslokaler.
- Opphavsrett (åndsverk): Opphavsretten er en viktig del av ressursene for mange i musikkbransjen. I vårt eksempel kan dette for eksempelvis dreie seg om egenskrevne låter og rettighetene knyttet til disse.
- Menneskelige ressurser: I musikkbransjen er menneskelige ressurser en nøkkelfaktor. Dette er mennesker som har en kompetanse som du trenger, og som gir deg et fortrinn i bransjen, hvis du klarer å tilknytte deg de riktige menneskene. For en artist kan en slik ressurs være en person i plateselskapet du har signert med, som arbeider ekstra hardt for nettopp deg! Eller musikerne du har leid inn og produsenter og distributører du samarbeider med.
-
Hvilke aktiviteter må vi utføre for å oppfylle verdiløftet?
Kjerneaktiviteter dreier seg om hvilke aktiviteter bedriften din må gjøre for at den skal være suksessfull og gi verdi til kundene dine.
Dersom du er en artist som skriver dine egne låter, vil slike aktiviteter gjerne være å skrive låter, spille inn musikk som gis ut, spille konserter, være aktiv på sosiale medier og gjøre intervjuer hvor fansen din får mulighet til å bli litt bedre kjent med deg som artist.
-
Hvilke partnere og leverandører har vi?
Partnere og leverandører er aktører som du engasjerer fordi de er flinke på sitt felt, hvilket bidrar til å utvikle og profesjonalisere bedriften din. Du kan kjøpe enkelttjenester fra aktører eller lage avtaler som går over lengre tid.
For en artist, kan partnere og leverandører være aktører som arbeider for å bygge artistens karriere. Det kan være aktører du har et tett samarbeid med, som arbeider for deg over en lengre tidsperiode, som management, plateselskap, bookingbyrå og forlag.
Andre tjenester kan kjøpes inn som enkeltoppdrag, for eksempel markedsføringstjenester, innleide musikere til spesifikke konserter eller fotografen som skal ta pressebildene dine.
-
Hva er de viktigste kostnadene i forretningsmodellen?
Hvis du allerede har hatt et selskap en stund, kjenner du nok på at det er mye kostnader knyttet til dette. Det er derfor viktig å finne ut hvordan du kan tjene penger, så du kan betale for kostnadene dine.
En artist kan ha mange ulike kostnader:- Produksjon av låter (leie av studio, produksjon, miksing og mastering)
- Gjennomføring av konserter (honorarer til innleide musikere, lyd- og lystekniker)
- Innleid fotograf og filmprodusent til å ta pressebilder til sosiale medier og musikkvideoproduksjon
- Reisekostnader i forbindelse med turné og nettverksmøter
- Innkjøp av musikkutstyr som laptop, keyboard, gitar, mikrofon og innspillingsutstyr
- Abonnementer og lisenser (domene på hjemmeside, produksjonsprogrammer og regnskapsprogram)
- Eventuell bistand på regnskap
Som artist har du gjerne en del avtaler som går på prosenter. Det betyr at fremfor å betale en bestemt pris for en tjeneste som du kjøper, så gir du bort en prosent av inntektene dine. Dette gjelder gjerne for bookingbyråer, management og plateselskap.
Et eksempel: Bookingagenten din booker en konsert for deg som artist, med et honorar på 10.000 kroner. Avtalen mellom deg og agenten, er at agenten får 20% av spilleinntektene for konsertene dine, og du må derfor betale agenten 2.000 kroner i dette tilfellet. Det blir en kostnad for deg, men denne kostnaden kommer ikke med mindre du har inntekter fra konserter.
Tips
Når du skal fylle inn modellen for ditt eget selskap, bruker du spørsmålene i hjelpeteksten under hvert punkt over til å finne ut hva du skal svare på. Denne modellen kan brukes av alle: Enten du er artist, musiker, låtskriver, manager, plateselskap eller bookingagent.
Hva når det skjer endringer?
Forretningsmodellen skal endre seg - det er hele poenget med en forretningsmodell!
Selskaper går jevnlig inn i sin forretningsmodell og gjør endringer. Kanskje du har fått noen nye inntektskilder som du ikke hadde i forrige måned? Da legger du disse inn i forretningsmodellen din slik at du får en enda tydeligere retning for driften din.
Ting vil skje underveis, og det er viktig å bruke forretningsmodellen som et verktøy, som er i stadig endring. Lykke til med utarbeidelsen av din egen forretningsmodell - som er helt unik for deg og ditt selskap!
Neste steg
Ønsker du å pitche selskapet ditt til samarbeidspartnere? Da kan det være gunstig å lage en forretningsplan. Denne planen lager du etter at du har satt opp forretningsmodellen din, og den skal gi et realistisk bilde av hva selskapet ditt skal gjøre.
På Altinn kan du finne en guide og en mal for en slik forretningsplan.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.