Taip

Hvordan ta ditt selskap til neste nivå?

Hjelp - jeg er gründer!

Ja, du er gründer! Fordi du har en fantastisk ide, eller kompetanse som verden trenger. Kunst og kultur kan bety en forskjell for så mange mennesker der ute - men for at disse menneskene skal få oppleve kunsten din, må du nå ut til dem.

I denne guiden går vi gjennom steg for steg hvordan du kan ta selskapet ditt til et nivå du kan leve av!

Av Kathrine Wallevik

Sist oppdatert: 25. september, 2023

Du har startet ditt eget selskap - hva nå?

Du har startet ditt eget selskap, fått eget organisasjonsnummer, du har fått kontroll på regnskap, MVA, og skatt, og nå tenker du kanskje: «Hva nå? Jeg har så mange ideer, men hvor skal jeg begynne? Hvordan skal jeg tjene penger i selskapet mitt?»

Sitter du med disse spørsmålene, kan ditt neste steg være å lage en forretningsmodell for selskapet ditt!

Før du begynner er det på sin plass å minne om at din viktigste forretningsmodell som artist med planer om å ta verden handler om å fange ditt unike uttrykk, som samtidig kan passe en målgruppe med markedspotensiale.

Forretningsmodell som verktøy

En forretningsmodell - eller «Business Model Canvas» - er et veldig nyttig verktøy for gründere, som brukes verden over. Modellen hjelper deg å analysere selskapet ditt.

Målet med modellen er å beskrive de viktigste elementene som selskapet ditt består av, eller kan bestå av, for å stake ut en klar og tydelig retning for driften din. Modellen tar utgangspunkt i hvordan du kan lage en god forretningsmodell for selskapets produkter og tjenester gjennom ni punkt.

Punkter i en forretningsmodell:

Punkt Hjelpespørsmål
1. Kundesegment Hvem skaper vi verdi for?
2. Verdiløfte Hvilket problem løser vi for kundene våre?
3. Kanaler Gjennom hvilke kanaler når vi kundene våre?
4. Kunderelasjon Hvilke typer relasjoner har vi til våre kundesegment?
5. Inntektsstrøm Hva tar vi oss betalt for?
6. Ressurser Hvilke ressurser trenger vi får å oppfylle verdiløftet?
7. Aktiviteter Hvilke aktiviteter må vi selv utføre for å oppfylle verdiløftet?
8. Partnere Hvilke partnere og leverandører har vi?
9. Kostnader Hva er de viktigste kostnadene i forretningsmodellen?

Tips

Det finnes flere eksempler på hvordan du kan sette opp en forretningsmodell på nettet. Innovasjon Norge har laget en mal som kan lastes ned. Vi kan også anbefale Miro, som er et digitalt samhandlingsverktøy, hvor det også ligger maler for «Business Model Canvas» lett tilgjengelig.

Artistens forretningsmodell

For å forklare denne modellen, tar vi utgangspunkt i hvordan forretningsmodellen til en artist (som også er låtskriver) kan se ut.

Dette er et spennende eksempel fordi artisten både kan selge fysiske produkter som konsertbilletter og musikk, og hvor artisten selv også er en del av selve «produktet». Dette skiller seg ut fra de fleste andre bransjer.

Tips

Når du skal fylle inn modellen for ditt eget selskap, bruker du spørsmålene i hjelpeteksten under hvert punkt over til å finne ut hva du skal svare på. Denne modellen kan brukes av alle: Enten du er artist, musiker, låtskriver, manager, plateselskap eller bookingagent.

Hva når det skjer endringer?

Forretningsmodellen skal endre seg - det er hele poenget med en forretningsmodell!

Selskaper går jevnlig inn i sin forretningsmodell og gjør endringer. Kanskje du har fått noen nye inntektskilder som du ikke hadde i forrige måned? Da legger du disse inn i forretningsmodellen din slik at du får en enda tydeligere retning for driften din.

Ting vil skje underveis, og det er viktig å bruke forretningsmodellen som et verktøy, som er i stadig endring. Lykke til med utarbeidelsen av din egen forretningsmodell - som er helt unik for deg og ditt selskap!

Neste steg

Ønsker du å pitche selskapet ditt til samarbeidspartnere? Da kan det være gunstig å lage en forretningsplan. Denne planen lager du etter at du har satt opp forretningsmodellen din, og den skal gi et realistisk bilde av hva selskapet ditt skal gjøre.

På Altinn kan du finne en guide og en mal for en slik forretningsplan.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.