Hvordan skape overskudd med små marginer?
Praktisk prising for næringsdrivende artister og labler.
Manglende evne til å prise riktig er en av de største svakhetene i den norske musikkbransjen.
I denne guiden går vi gjennom faktorene som er avgjørende for utprisen og gir deg noen verktøy for hvordan du kan bruke priser kreativt.
Av Kristian Kallevik
— Sist oppdatert:Intro
Av alle spørsmålene man må forholde seg til som næringsdrivende artist eller musikkselskap, er kanskje prising det mest eksistensielle. Din evne til å prise vil avgjøre om du lykkes på markedsplassen, men avslører også litt av ditt innerste:
Selvtilliten din henger tett sammen med din evne til å sette pris på deg selv!
Budsjett
La oss starte med budsjettet. Tross sitt tørre navn er budsjett egentlig en form for mystisk spådomskunst. Vi prøver å estimere fremtidige inntekter og utgifter og balansere disse.
For å kunne prise riktig er det viktig å reflektere over hva målsetningen med utgivelsen er.
Skal du gå med overskudd eller bygge navn og rykte?
-
Som regel tar man utgangspunkt i en innpris og regner ut en utpris basert på den. Ofte har man et ønske om å gå med overskudd eller skape merverdi, som det heter så fint. Men har du spurt deg selv om hvorfor du vil gå med overskudd?
Det kan være for å få penger til å realisere flere prosjekter, for eksempel neste skive. Eller man ønsker å ta ut lønn eller ansette noen. Eller kanskje man rett og slett bare synes det skikkelig digg å betale skatt?
-
Det kan også være at man ønsker å gå med minst mulig økonomisk overskudd. At hensikten først og fremst er å skape engasjement eller interesse.
Det kan være lurt å sette en lav pris likevel - som vi har lært av bakermester Harepus: «Skiver som man kjøper ærlig og redelig, smaker søtt».
Før du gyver løs på budsjettet må du altså avgjøre hva hensikten med utgivelsen er.
Her kommer to varianter.
Utgifter | Inntekter | Balanse |
---|---|---|
Trykking av 250 skiver: 25.000 kr | Salg på gigs og til venner: 200x a 250 kr/stk = 25.000 | |
50 av skivene er gaver eller rotes bort i fylla | ||
Totalt: 25.000 kr | Totalt: 25.000 kr | Bandet når sitt mål om å gå i null! |
* For det fiktive bandet Never Mind the Willochs er det viktigste å selge skiver billigst mulig, men ikke tape penger. Man har gjerne spyttet inn cash fra gigs, BandOrg og velstående foreldre, så målet er ikke å gå med overskudd, men at man skal kunne reinvestere i fremtidige skiver.
Utgifter | Inntekter | Balanse |
---|---|---|
Omslagsillustrasjon: 8.000 kr | Forhåndssalg av spesialversjon til kjernefans: 30x 500 kr = 15.000 kr | |
Grafisk design: 9.000 kr | Salg på slippturné - inkl signert turnéplakat: 100x 300 kr = 30.000 kr | |
Trykking av 250 skiver: 25.000 kr | Salg via distributør: 100x 100 kr = 10.000 kr | |
Utsending av promoer: 3.000 kr | Promoer og gaver: 20x = 0 kr | |
Reklamevideoer Instagram: 5.000 kr | Økte konserthonorarer estimert til +20% 25.000 kr | |
Management: 14.000kr | ||
Cut til venue: 3.000 kr | ||
Totalt: 67.000 kr | Totalt: 80.000 kr | + 13.000 kr |
* For det fiktive bandet Young Reals er det viktig å ta med hele regnestykket og se det store bildet. De er også opptatt av å bygge følgerskare på sikt.
Her ser vi hvordan begge bandene brukte budsjettet til å regne seg frem til det som er riktig pris for dem:
Punkerne kan dokumentere at de til tross for en pris på 250 kroner per plate - som selvfølgelig noen gammelpunkere rynker på nesen av - beviselig ikke har bidratt til mer kapitalisme enn strengt nødvendig for å føre fanen videre.
Young Reals på sin side kan notere seg et pent overskudd, takket være kreativ prising som tar hensyn til om de selger til kjernefans, konsertfans eller via distributør.
Legg merke til at skivene solgt via distributør isolert sett er solgt med tap. Det er Real Youngs helt forsont med, siden de kun har avsatt hundre eksemplarer til distribusjonssalg og henter inn en større fortjeneste på salget de gjør direkte.
Priser i ulike settinger
For Never Mind the Willochs er regnestykket ganske enkelt: Enten de selger via Bandcamp eller konsert har de en kalkyle i bunn - gå i null, ikke selg med tap.
Young Reals har imidlertid store ambisjoner og har hyret en ung fremadstormende lærling som manager som skal ha 20% cut av alle inntekter. De spiller i tillegg på konsertsteder som krever 10% cut av merch som blir solgt. Young Reals må da ta et bandmøte og gå gjennom budsjettet igjen. Smarte som de er, sørger de for å prise opp tingene som selges på konsert til den ekstra cutten kan tas. Manageren brødfør de ved å kontraktsfeste at hen kun får betalt om konserthonorarene økes med minst 20%.
Her ser man hvordan økt apparat og antall samarbeidspartnere fort fører til økte utgifter. Å brødfø managere kunne tatt knekken på Real Youngs om de priset med punkemetoden. Kunsten er å bygge et team rundt seg som har økonomisk interesse av å bygge bandet eller musikkselskapet ditt. Den vanligste måten å gjøre det på er å sette opp splits - altså prosentvise fordelinger av inntekter.
Et fremadstormende band bør altså være elastiske i hvordan de priser. Men pass på at du ikke begynner prisingen for lavt. Never Mind the Willochs har ingenting å forhandle på uten å gå med tap.
Young Reals på sin side, startet med relativt høye priser og har derfor større handlingsrom til å tilpasse seg situasjoner og nye samarbeid.
-
Selger du til butikkledd i Norge er vanlig prismodell at utsalgspris i butikk (inkl mva) er det doble av innpris til butikk (eks mva).
Real Youngs selger via en distributør som tar 25%. De får 100 kr (eks mva) per skive de selger. Distributøren selger til butikk for 133,5 kr. I butikk vil skiva koste 269 kr. Det er ingen fastprisavtale på skiver i Norge slik det er på bøker, men det er relativt forutsigbart hva en skive vil koste.
Never Mind the Willochs kan stikke innom platesjappene og forsøke å selge skivene direkte selv. Da kan de velge om de vil gå for punketriks nr 1: Selge skiva billigere enn Real Youngs, enten til kostpris eller med minimal fortjeneste. Eller de kan selge til samme pris som Real Youngs og beholde en større andel selv. Spørsmålet er om de får solgt like mange skiver…
Real Youngs sitter altså igjen med mindre per skive, men vi håper for deres skyld at mellomleddene bidrar til økt interesse og salg for bandet. En forutsetning for alle godarta samarbeid er at 1 + 1 blir mer enn 2. Men ikke tenk at bidraget alltid skal være rent økonomisk, det finnes andre ting å tjene enn penger! Et samarbeid kan også gi oppsider som komfort, rekkevidde, kunnskapsøkning, trivsel og så videre.
Kanskje Real Youngs også fremstår mer seriøse og dermed får høyere honorar og mer tilskudd?
-
På turné er ofte regnestykket enklere fordi man som artist har mulighet til å selge direkte til sluttbrukeren. Det gir Real Youngs mulighet til å enten selge billigere, som Never Mind the Willochs, eller selge med høyere fortjeneste.
Siden Real Youngs er skikkelig smarte, upper de gamet og lager ekslusive lokale varianter på hvert sted de spiller på som de selger til ekstra høy pris. Real Youngs har forstått at salg av merch og skiver dypest sett er en mulighet de gir fansen sin til å uttrykke sin kjærlighet til bandet. I vårt samfunn der stadig flere er ensomme og isolerte, skal man ikke kimse av noen muligheter for å knytte bånd og uttrykke kjærlighet. Ikke sett grenser for kjærligheten! The sky is the limit!
«Pay what you want»-modeller kan være bra her, men ofte er det smart å sette en høy pris selv og bruke litt ekstra tid på å lage unike produkter. Jansen Records sine håndmalte, hypereksklusive testpress-varianter av de siste skivene til Malin Pettersen og Signe Marie Rustad er gode eksempler på dette.
Never Mind the Willochs er i sitt ess når de selger på turné. Skiva går greit i balanse og de får mange skiver ut til folk som vil huske konsertene og de sosiale båndene rundt det hele. Dette gjør at skiva blir noe helt spesielt for fansen resten av livet. Sånt kan ikke måles i penger!
-
Nettsalg er den store økende tendensen de siste ti årene.
I likhet med konsertsalg er nettsalg en mulighet til å selge direkte til privatkunder og med gode marginer sammenlignet med salg via andre. Du må imidlertid kakulere med noen prosenter til betalingsløsninger og avgift fra nettbutikkene, samt arbeid med å registrere og håndtere kundeservice.
Som med mye sosial kontakt på skjerm, har nettsalg en tendens til å bli litt negativ vinklet. Man mangler tilliten som skapes over merchbordet på konsert eller i en etablert butikk. Dette kan kompenseres for ved at man er ekstra raus og hyggelig når man kommuniserer med kundene.
Nettbutikksalg er en glimrende måte å nå ut langt og bredt med musikken sin!
Tips
Den klassiske bransjekalkylen for å skape rom for både managere og distribusjonsledd er å ta kostprisen og gange med fire. I eksemplet vårt burde utsalgsprisen derfor vært 400 kr. Dette høres kanskje ut som et gammelt pokertriks, men også på merchbordet er det lurt å gå ut høyt ut fra starten. Det skaper rom for å ha flere samarbeidspartnere og flere salgsledd. Skal du selge til flere butikker for eksempel, må du kunne ta høyde for at både distributør og butikk skal ha sin andel. I tillegg til at staten skal ha moms. Firegangeren tar høyde for alt dette. Ta utgangspunkt i prisen du er bekvem med og legg på minst 50%. Jo tidligere du venner deg til å prise høyt, desto flinkere blir du til å gjøre det. Vis verden at du er verdt det!
Hvordan overleve med små marginer?
«Jeg gjør meg selv rik ved å ønske meg lite» er et ordtak som faren min lever etter og ofte sier. Her ligger nøkkelen til Never Mind the Willochs' suksess. Utfordringen deres blir å være presise nok i hva de ønsker å oppnå.
Dette er enklere sagt enn gjort, for hva ønsker man seg egentlig? Et band består av ulike individer som kanskje ikke er helt samkjørte om hva man ønsker seg. Og for hver enkelt medlem kan ønskene endre seg etter dagsform og årstider. Dette er lurt å snakke mye om i bandet slik at man kan sirkle inn godt og tydelig hva som egentlig er det gøyeste av det gøye med å spille i band.
Never Mind the Willochs fant ut at det gøyeste av det gøye er hjemmekonserter som er litt på kanten av hva som sosialt akseptabelt. Så snart de fikk sirklet inn det, begynte de å si nei til alle andre typer spillejobber og sørget for å dokumentere alle de elleville hjemmekonsertene de gjorde. Det begynte fort å gå gjetord om de ville tilstandene, om de sinte naboene og de dype vennskapene som oppstod. Dette var noe alle ville være med på og brått hadde Never Mind the Willochs flere hjemmekonsert-invitasjoner enn de hadde mulighet til å være med på. Økonomien reddet de inn ved å lage sin egen form for kollektbøsse med frivillige bidrag og selge skiver og merch.
Er man presis nok i hva man ønsker seg, kan selv små marginer skape overflod!
Hvordan tape penger med stil?
Det tristeste som finnes er vel et band som får fagbrev i bedriftsøkonomi og budsjettering, men ikke er noe gøy å spille i?
Løft blikket! Livet - og spesielt musikklivet - handler om mer enn penger. Spesielt for ferske band kan det være smart å regne med de fire-fem første årene som en ren investeringsfase - en periode man lager legender for en hver pris og kalkulerer med å tape penger. Er musikken god nok og fansen våkne nok vil alltid skiver selge ut. Derfor vil jeg anbefale å satse så mye som mulig på legendeskaping, spredning og rekkevidde og spare fintellingen til bandet har kommet på et større nivå. Hvis du først skal tape penger - benytt sjansen til å tape dem med stil. En investering i kvalitet og gode ideer vil alltid lønne seg på sikt. Finn ut hvordan skiva du har litt for mange av på lager i dag kan bli skiva folk går over lik for å skaffe seg om ti år. Ha alltid utsolgte skiver og utsolgte konserter, det er den beste garantien for at neste konsert og neste skive også blir utsolgt.
Jeg tror for eksempel ikke at Motorpsycho hadde hatt så dedikerte fans på de siste 30 årene hvis de ikke hadde lagd - og solgt ut - «Soothe»-skiva i stål i 1992.
Oppsummert vil jeg si at å spille i band er å gjennomføre teitest mulige internvitser med størst mulig overbevisning - så skal du se at det blir et sunt levebrød av det til slutt.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Hvordan markere seg som plateselskap på SXSW
Å delta på SXSW kan være en utrolig verdifull investering for et plateselskap, men det krever målrettet innsats og grundige forberedelser.