Hvordan lander jeg en synk-avtale?
Ønsker du at musikken din skal bli brukt i filmer, serier, spill eller reklamer?
Synkronisering (sammenstilling av musikk og bilde) kan bidra til nye inntektsstrømmer for deg som låtskriver, komponist og produsent eller dersom du forvalter musikk på vegne av andre opphavere.
Her er noen tips til hvordan du kan forholde deg til synkronisering som opphaver.
Av Ingrid Ytre-Arne og Stine Osmo Lieng
Intro
Flere og flere får nå øynene opp for mulighetene som ligger i synkronisering av musikk til spill, film, serier eller reklame.
Enten du får en forespørsel direkte eller via ditt musikkforlag, plateselskap eller management, fra produksjonsselskaper, music supervisors eller regissører, så er det viktig å være klar over hvilke rettigheter du har i din musikk og ikke takke ja før du er sikker på at du får betalt det du skal for bruken av den.
Dersom du har alle rettighetene selv, kan du potensielt inngå en avtale direkte med produksjonsselskapet. Dersom det er flere rettighetshavere i musikken som er forespurt til synkronisering må synken klareres av alle involverte parter. Det kan være andre låtskrivere, musikkforlag eller plateselskap som alle må godkjenne en eventuell synkroniseringsavtale.
Musikkforleggerne
Musikkforleggerne er en interesseorganisasjon som jobber for å styrke norske musikkforlag sine forutsetninger politisk, økonomisk og lovmessig i norsk og internasjonal musikkbransje. Musikkforleggernes medlemmer er norske musikkforlag. Musikkforlag er eksperter på rettigheter innen musikk og hjelper opphavere å tjene penger på musikken sin, enten det er gjennom synkronisering eller annen bruk.
Publishing
Dersom du ønsker hjelp til å få musikken din plassert i ulike produksjoner, kan du inngå en musikkforlagsavtale (publishing) med et musikkforlag (publishing company). Du kan enten inngå avtale for et verk eller flere verk, eller all din musikk.
Dersom du ikke har en avtale med et musikkforlag bør du få en advokat til å gå gjennom kontrakten din.
-
En musikkforlagsavtale - eller publishingavtale - er en avtale om administrasjon av rettighetene i et åndsverk – opphavsretten – på vegne av låtskriver, komponist og/eller produsenten i verket. Ulike musikkforlag jobber i ulik grad kreativt, administrativt og økonomisk med opphaveren og verkene deres.
Hovedoppgaven til et musikkforlag er å promotere musikken og sørge for at musikken blir korrekt betalt for ved bruk.
Det finnes mange forskjellige typer musikkforlagsavtaler. Hvordan en avtale ser ut avhenger blant annet av om opphaveren skal forlegge et eller flere verk, lengden på avtalen og om det skal utbetales et forskudd til opphaveren.
-
En synkronisering er en sammenstilling av lyd og bilde i en audiovisuell produksjon.
Når et produksjonsselskap ønsker å bruke musikk i sine filmer, serier, reklamer eller spill er det nødvendig å inngå en avtale med de som eier rettighetene til musikken de ønsker å bruke.
Dette må du ha på plass i forkant
-
Registrer verket i Tono så snart det er laget. Alle involverte opphavere må registreres for sin andel av verket.
Dersom et verk er laget i flere versjoner kan du registrere det som nye versjoner av samme låt.
-
Dersom du ikke har et musikkforlag som forvalter musikken din på vegne av deg må du sørge for at du har alle rettigheter til å klarere låten selv.
Dersom det er andre rettighetshavere i verket må dette kommuniseres og tydeliggjøres overfor de som ønsker å bruke verket så de kan klarere med alle de nødvendige rettighetshaverne.
-
Metadata er all informasjon som finnes om verket og de involverte opphaverne og rettighetshaverne. Denne informasjonen bør følge verket når det deles eller formidles til andre.
Hvordan få musikken din synkronisert?
Om du selv ønsker å pitche din musikk til synkronisering kan et godt utgangspunkt være å selv gjøre deg opp en mening om hvilken type produksjon eller hvilken type produksjonsselskaper musikken kunne passe til. Finn ut hvem som er musikkonsulent eller music supervisor for serien eller filmen og send vedkommende en e-post.
Se samtidig etter nyttige mellomledd (for eksempel selskap som jobber med å pitche musikk til serier) som kan anbefale verkene dine til vedkommende som tar avgjørelsene rundt musikk for en produksjon.
Disse mellomleddene vet ofte nøyaktig hva musikkonsulenten er ute etter, og hvis din låt passer kan den bli pitchet inn.
-
Nettstedet Tunefind.com kan være et nyttig verktøy. Søk opp artister som er i samme gate som deg selv sjangermessig og finn ut hvilke serier disse har blitt brukt i.
Følg også med på bransjenettsteder som The Hollywood Reporter når det dukker opp nye piloter og finn ut hvem som jobber med dem.
-
For norske produksjoner finnes det sjelden en egen musikkonsulent. Finn da frem til relevante personer i produksjonen i god tid før den er anslått å være ferdig.
Se for eksempel hvilke selskaper og produksjoner som har fått tildelinger fra Norsk filminstitutt og ta kontakt med de produksjonene som det ser ut til at din musikk kan passe til.
Slik tar du kontakt
Når du kontakter noen er det viktig at du tilrettelegger henvendelsen mest mulig for mottakeren.
Se følgende punkter for hva du bør huske på.
-
Hvem har vært med å lage verket og hvem medvirker på den innspilte versjonen?
-
Beskriv verket med et par stikkord. For eksempel sjanger, referanser, tempo og stemning.
-
Send over en eller flere låter via Dropbox, Google-disk eller Soundcloud.
Ikke legg ved filer i e-posten!
DISCO (disko.ac) er en tjeneste hvor du laster opp musikk og gir oppdragsgivere muligheter til å kategorisere, lagre og systematisere dine låter. Tjenesten er å regne som en bransjestandard for synkronisering i filmbransjen og hvis du vil jobbe profesjonelt med å pitche din musikk er det ingen vei utenom.
-
Legg gjerne ved instrumentalversjon av verket dersom du har det.
Det er viktig for de som velger ut musikk å vite at instrumentalversjon er lett tilgjengelig, den
trengs ofte i redigeringsrommet hvis låten blir brukt. -
Send inn de beste låtene dine: én, to eller tre låter.
Hvis mottakerne liker disse vil de forhåpentligvis be om å få høre mer.
Avtaleinngåelse
Ved inngåelse av avtaler må du være helt sikker på at ingen andre har en del av opphavsretten før du signerer. Krav som kommer fra involverte opphavere i etterkant kan koste deg dyrt økonomisk og med tanke på tillit og samarbeid i fremtiden.
Enten det var en venn som var med deg å skrive låten eller du har hentet inspirasjon fra noen andre sin musikk, enten direkte eller indirekte, vil det bli oppdaget den dagen du begynner å tjene penger på låten og da er det viktig å ha dette på plass.
Alle som har bidratt til verket har rettigheter i den, uavhengig om det er tekst, melodi, beats eller produksjon. Hvor stor prosent av verket de forskjellige medvirkende skal ha avhenger av hvordan låten blir lagd og avklares mellom de involverte. Dette bør avklares så tidlig som mulig etter at den er skrevet.
Hvis det er ulike opphavere bak teksten og melodien til en låt vil begge ha rettighetene til halvparten av låten. Selv om det kun er en instrumentalversjon som brukes må det godkjennes av begge opphaverne, som da også deler på inntektene.
Tips
Du kan gi manageren din en fullmakt til å godkjenne eller avslå synk-henvendelser. Eventuelt kan én person i bandet ha hovedansvar for dette og så blir dere på forhånd enige om hva slags tilbud og henvendelser som er aktuelle for dere. Avklares dette på forhånd vil klareringsprosessen gå raskere og det vil være større sjanse for at deres låt blir brukt.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.