Hvordan få musikken spilt på internasjonal radio
På tide å tenke lenger enn P3?
Står radiospilling i Tyskland eller England høyt på ønskelisten? Eller er det det italienske markedet som mest sannsynlig vil falle for musikken din?
Uansett hvor du sikter, gir Espen Blödorn-Mentzoni i Propeller Communications deg gode tips på veien.
Intro
Det finnes forskjellige typer radiostasjoner: Først skiller man mellom private og offentlige radioer. Så går man i dyben på hva slags musikk de spiller. Det sier seg selv at det ikke er verdt tiden å sende en veldig rocka låt til en kanal som kun spiller listemusikk - og vice versa. Her må man se litt på hva de allerede spiller.
De fleste radiostasjoner fører spillelister på nettsidene sine eller så kan man ta å sette på radioen og la den gå i bakgrunnen en stund. Det er hyggelig og man får samtidig en følelse av hva slags profil de har.
Research
Når man er inne på nettsiden til radiokanalen lønner det seg å grave litt i listene over ansatte. Hvem er musikksjef og hvem sitter i musikkredaksjonen?
Noen ganger tilhører radiostasjonen et større nettverk av radiostasjoner, da må man se om de har en overordnet gruppe med musikkredaktører, som bestemmer over flere stasjoner.
-
Hver stasjon har sin egen måte å ta imot musikk på. Som regel står det tydelig forklart på nettsiden til stasjonen.
Noen vil ha alt tilsendt til en generell mail, for eksempel musikksjef@radio21.com, andre har en form for Dropbox eller lignende hvor man kan laste opp filene. Og noen holder det litt hemmelig. Da kan det lønne seg å bare ringe til resepsjonen og spørre hvem som er musikkansvarlig, og om du kan bli satt over til hen.
Husk å ha penn og papir klar for å skrive ned navn og e-post.
-
Mange radioer opptrer med deadline for når ny musikk skal bli levert. For eksempel må all musikk som skal bli vurdert en uke bli sendt inn innen klokken 12 hver tirsdag. Sender man da inn musikken klokken 12.05 på tirsdag, havner man nederst på listen over musikk neste uke.
Det er strategisk dumt.
Sende musikk
Når man først skal sende inn musikken sin, er det flere ting å huske på.
Først og fremst skal man alltid være hyggelig, og ikke masete eller krevende ovenfor motparten. Rettskrivning er kjempeviktig. Det handler om førsteinntrykk!
-
Man må legge ved en link til musikken sin. Her er det mange muligheter for hva man vil bruke, blant annet SoundCloud, Dropbox, Disco, Google Drive, Box, PromoJukebox. Det viktigste er at det er lett å bruke, at filene er godt markert og at man kan laste ned filene fra siden.
Det er lurt å bruke en tjeneste som har linker man kan følge med på om har blitt trykt på eller ikke.
-
I selve mailen er det lurt å kort introdusere seg selv og så skrive det man kaller en liten «blurb». Der står det kort og godt tre ting: Hvem, hva og hvorfor.
Hvem som har laget musikken. Hva slags musikk det er. Hvorfor denne radiostasjonen skal spille musikken.
Hvorfor-argumentet kan være så mangt: Passer det til profilen til et spesielt radioprogram? Skal dere spille konsert i byen hvor de sender fra? Er det sterke strømmetall der? Skjer det noe gøy på TikTok? Er låta skrevet til noen vi vet hvem er? Er det noen spennende låtskrivere eller produsenter med på den?
-
Man skal selvfølgelig ha med linker til sosiale medier, tydelige kontaktdata inkludert e-post og telefonnummer og ikke minst oversikt over alle kommende konserter.
«Id» og «track by track»
En «Id» er når artistene introduserer låtene sine på radio. «Hi, this is Chris Martin of Coldplay and you’re listening to our new track «A Sky Full of Stars» on NRJ». Lag en generisk en hvor du ikke nevner navnet på stasjonen, en hvor du nevner navnet på låta og en stasjon og en hvor du kun sier navnet på albumet. Her er det lurt å gjøre det på flere språk. Norsk og engelsk er en selvfølgelighet, men det er også kult for stasjoner i for eksempel Tyskland å få en på tysk. Ønsker du å bli spilt av en spesifikk radiovert eller et bestemt program, så lag en egen Id til det programmet hvor du nevner navnet på DJ-en og programmet. Legg med lydklipp på 30 sekunder for hver sang på albumet, hvor det blir forklart hva sangen handler om. Her burde man også gjøre det på så mange språk som mulig.
Følge opp
Det er viktig å holde oversikt over hvem som har fått musikken.
Sett opp et dokument, med alle som har fått en pitch og om de har blitt fulgt opp eller ikke. Det er lurt å følge opp med noen spennende detaljer og nyheter, som man enten har spart på eller har dukket opp siden sist. Igjen handler det om å ikke være masete.
Holde oversikt
Det finnes flere måter å holde oversikt på hva som skjer. Man kan bruke Chartmetric for å generelt ha oversikt over alt som skjer med en låt (inkludert radioavspillinger). Chartmetric er ikke best på radio, da kan man bruke andre tjenester som sporer radioavspilling som eksempelvis Warm, Radiomonitor og MusicDNA.
Det er også lurt å følge med på Shazam når man blir spilt på radio, for å se hvordan publikum reagerer. Får man mange Shazams av en radiospilling, kan man gjerne sende dette tilbake til radioen, som en oppfordring til å spille låten hyppigere.
Gode tips til slutt
Husk at noen land, som for eksempel Norge, har kvoter på hvor mye nasjonal musikk som skal spilles.
Her er tre gode steder å starte:
-
Nordlichter er et musikkprogram i på Radio Fritz i Tyskland, som kun spiller ny musikk fra Skandinavia.
-
En radiostasjon i Storbritannia hvor man laster opp musikken på deres plattform gratis, og så velger de musikk fra plattformen. Et godt sted å starte å bygge opp navnet sitt på radio i England.
-
Et radioprogram fra Los Angeles som blir spilt på alternative radiostasjoner i hele verden. Blir du spilt her, får du nye fans på hvert kontinent.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.