Hvordan få mest mulig ut av Instagram som kanal
Du har laget deg en Instagram-profil, og er klar for å ta nettet med storm. Men hvor begynner du egentlig?
Hva skal du poste, hvor ofte skal du poste, og hvordan skal du poste det?
Vi har laget en mini-guide for å hjelpe deg på veien.
Av Christine Krieg
— Sist oppdatert:Intro
Instagram er en av de største SoMe-plattformene i Norge, og 39% av befolkningen (over 18 år) bruker kanalen daglig.
Derfor kan Instagram være en viktig del av kanalmiksen hvis du vil lykkes i musikkbransjen i dag.
Christine Krieg har blant annet jobbet med Slottsfjell, Atomic Soul og Gundelach, og driver i dag Krieg kommunikasjon. I 2021 ble hun kåret til årets fagperson under Social Media Days i Oslo.
Optimaliser profilen din
Du har ikke mange sekundene på deg til å fange folks oppmerksomhet, når de først har funnet frem til profilen din. Derfor bør du sørge for at folk vil bli værende for å sjekke ut greiene dine.
Her er det viktigste å huske på:
-
Velg et profilbilde som er godt og tydelig.
Dette blir ditt ansikt utad når du skal kommunisere via profilen også.
-
Navnet på profilen (den øverste linjen på profilen din) er søkbart, så her må du velge med omhu.
Dette, i tillegg til brukernavnet ditt, er det som gjør at folk kan finne deg i søk.
-
Skriv en god bio-tekst, sånn at folk skjønner hvem du er, og hva du driver med.
Er du en artist kan det være fint å nevne hvilken sjanger du opererer i, driver du festival er det fint å få med når og hvor festivalen er.
-
Du har kun én mulighet til å lenke ut fra bioen din.
Send trafikken derfra til et fornuftig sted. Aller helst din egen nettside.
-
Vil du at storyene dine skal vare i lenger enn 24 timer, kan du lagre de som såkalte høydepunkt (highlights) på profilen din.
Navngi disse på en fornuftig måte, og velg gjerne coverbilder til disse som er i tråd med det grafiske uttrykket ditt.
Hva slags innhold skal jeg dele?
Tenk på Instagram-profilen din som et magasin. Hva er dine forsidesaker? Det gode innholdet ditt er jo grunnen til at folk vil bli værende på profilen din, og forhåpentligvis følge den, men det er viktig at det ikke spriker i alle retninger.
Velg deg ut noen innholdskategorier som det kan funke å lage innhold på, men ikke velg for mange.
Er du en festival kan dette være innholdskategoriene du skal konsentrere deg om:
Artistslipp
Billettsalg
Stemningsbilder
Festivalfolk
Frivilligarbeid
Miljøansvar
Da blir også jobben lettere når du skal planlegge innhold frem i tid. Da kan du for eksempel se at: «Oi, nå har vi bare postet stemningsbilder, men ingenting om billettsalg».
Det er viktig å variere innholdet, og det å ha innholdskategorier gjør også at folk vet hva de kan forvente fra profilen din.
Når bør jeg poste på Instagram?
Jeg skulle ønske jeg kunne gi deg en fasit her, men det som funker for meg, funker ikke nødvendigvis for deg. For å vite når akkurat DU bør poste, er det viktig å kjenne målgruppen din. Hvem er de, og når er de online?
Har du en bedriftsprofil på Instagram får du tilgang til en del data via innsiktsverktøyet (du finner det ved å trykke deg inn på de tre strekene øverst i høyre hjørne fra profilen din).
Her kan du se demografien på følgerne dine, altså hvilket kjønn de er, hvor gamle de er, og hvor i verden de befinner seg. I tillegg kan du se mest aktive tidspunktene for disse, fordelt på de ulike ukedagene.
Hvis majoriteten av følgerne dine er mest aktive på fredager klokken 18.00, er det dumt å poste klokken 07.00 på morgenen. Da vil du ikke treffe like mange folk.
Tips
Har du lyst å nerde enda mer med innsikt, finnes det også tredjepartsverktøy du kan bruke for å få ut analyser, som for eksempel Fanpage Karma.
Hvor ofte bør jeg poste?
Innhold av kvalitet er alltid viktigere enn kvantitet, man bør aldri poste noe bare for å poste noe. Det som er aller viktigst er nok å være konsis i postingen din. Ikke la det gå for lenge mellom hver gang du poster, og ikke ha store opphold mellom postene dine.
Da kan det bli vanskelig å dra opp engasjementet igjen.
Hvor mye man skal poste, kommer også an på hvor mye tid og ressurser man har å bruke. Ikke sammenligne deg med andre her. Det viktigste er at du finner en frekvens som funker for deg og som du klarer å opprettholde over tid.
For noen er dette fem poster i uken, for noen er det én post i uken.
Tips
Husk at du kan opprette og planlegge poster frem i tid gjennom Facebook og Instagrams eget publiseringsverktøy Creator Studio.
Bør jeg lage innlegg i feed, eller poste i story?
Ja, takk, begge deler vil jeg si her. Å poste til story er superviktig for å holde de eksisterende følgerne dine engasjerte, men det er også viktig å poste innhold i feeden som kan dra nye folk inn til profilen din. Fordelen med innhold i feed er også at dette blir liggende, mens en story forsvinner etter 24 timer (med mindre du velger å lagre den til et høydepunkt på profilen din).
Dessuten er det jo sånn at folk har ulike preferanser på hvilket innhold de foretrekker å konsumere: Noen liker feed best, mens andre liker story best - og så har du de som konsumerer begge deler.
Bilder eller video?
Flere og flere plattformer setter søkelyset på video, og med inntoget av Reels på Instagram, har video fått seg et oppsving på plattformen. Reels tar stor plass i appen, og får ofte veldig god rekkevidde.
Det betyr ikke at du bare skal lage video fremover, men om du ikke har tatt formatet i bruk enda, vil jeg anbefale deg å teste. Det beste er uansett å ha en god miks av ulike typer innhold. Igjen, folk har ulike preferanser. Noen foretrekker å få info i videoer, noen liker best å lese tekst.
Tips
Instagram er ikke lenger en ren bildedelingstjeneste, og byr på mange spennende muligheter. Prøv derfor å variere postene dine. Bruk alle formatene som er tilgjengelig, både bilder, karusellposter, Reels, guides, livesending og storyformatet.
Til slutt: Godt engasjement kommer ikke av seg selv
Ofte får man høre at Instagram ikke funker, eller at algoritmene er ødelagte eller har endret seg, og at man ikke når ut til noen lenger. Men stort sett så handler dette om én ting; engasjement er ikke gratis, du må jobbe for det.
Lag godt innhold, post jevnlig og snakk med folk. Og husk: Man får igjen for den jobben man legger ned i plattformen, ingenting kommer av seg selv.
Og en liten gladnyhet helt til slutt: Man trenger ikke lengre å ha 10.000 følgere for å få sveip opp-funksjonen i story. Nå har den blitt byttet ut med et link-sticker, og er tilgjengelig for absolutt alle. Det gjør det mye enklere for deg å lenke ut fra plattformen, til musikkvideoer, billettsalg og webshop.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Strategi og plan i sosiale medier
Du vil fortelle hele internett om den nye musikken du skal slippe, eller festivalen du skal lansere. Men hva begynner du egentlig med - og når begynner du?