Hvilken plattform bør jeg velge?
Er det TikTok eller Patreon som er greia akkurat nå? Det kommer an på!
Akkurat når du føler at du har knekt koden for én plattform skjer det en endring i algoritmene som snur ting på hodet. Eller det dukker opp en ny plattform som gir en intens FOMO-følelse. Vi husker vel alle den korte, og intense perioden våren 2021 da alt skulle skje på Clubhouse?
I mylderet av kanaler og muligheter, hvor bør du sette inn støtet?
Av Marit Stokkenes
— Sist oppdatert:Noen grunnregler
Du skal ha et stort promo-apparat i ryggen om du skal klare å være like mye til stede på alle kanaler. Derfor må du prioritere.
Vi har laget en oversikt over noen av de viktigste kanalene du kan vurdere nedenfor.
Men først noen grunnregler:
-
Det krever faktisk en del jobb og innsats å regelmessig oppdatere sosiale medier med godt innhold. Pass derfor på at du velger plattformer som du allerede synes er gøy å bruke, og som passer til ditt musikalske univers.
Ler du godt av vittige tweets, digger du pene bilder i instagram-feeden eller scroller du i timesvis på TikTok?
Om du synes det er gøy å bruke plattformen vil det være lettere å lage godt innhold - og det vil merkes hos følgerne at det ikke er et pliktløp, men noe også du synes er moro. -
Pass på at alle kanaler og plattformer alltid har oppdatert kontaktinformasjon og bilder.
Du bør også ha linker til alle de andre stedene de kan finne deg på nettet, slik at de lett kan klikke seg videre og følge deg også der!
-
Selv om en plattform kanskje ikke virker superrelevant for deg akkurat nå, så kan den plutselig bli det senere.
Det kan derfor være lurt å uansett opprette en profil der slik at du får sikret deg brukernavnet du ønsker deg og dukke opp i søk. Der kan du også legge inn lenker som styrer følgere til de plattformene der du er mest aktiv.
Det er vanskelig å komme utenom veteranen Facebook, selv om ryktene lenge har sagt at Facebook er på vei ut. Det er faktisk over 80% av befolkningen i Norge som bruker Facebook, og 65% bruker plattformen daglig, ifølge Ipsos.
De mest ivrige og stabile brukerne er over 40 år, mens de yngre forsvinner. Antallet brukere under 29 år i Norge er halvert de siste tre årene. Prøver du å nå de yngste målgruppene er det med andre ord ikke Facebook du bør bruke aller mest tid på.
Med 3.5 millioner brukere bare her i landet er dette likevel en plattform man ikke kan overse. Mange bruker den som et oppslagsverk for å finne mer informasjon om arrangementer, merkevarer og artister, og derfor bør man sørge for å ha en egen side på Facebook med oppdatert informasjon og de viktigste nyhetene.
Tips
Facebook gir deg tilgang til ganske detaljert statistikk om følgerne dine og hvordan de responderer på innholdet du legger ut. I tillegg har de et godt annonseverktøy som lar deg lage målrettede annonser både på Facebook og Instagram.
I motsetning til Facebook har Instagram klart å holde på de yngre brukerne. På Instagram er de ivrigste brukerne i Norge kvinner under 30 år.
Her er det fortsatt det visuelle innholdet som er i førersetet, og instagram er dermed det perfekte stedet å presentere den visuelle delen av ditt artistunivers.
En stor fordel med Instagram er at den gir deg flere muligheter til å kunne legge ut ulike typer innhold på samme plattform. Her kan du på samme dag legge ut fete konsertbilder som innlegg, samtidig som du gjennomfører en Q&A med fans på stories, og legger ut en videodagbok fra turnélivet på reels.
I tillegg kan du nå også lage en nettbutikk på instagramkontoen din, som gjør det mulig for fans å kjøpe for eksempel merch direkte inne i appen.
Her kan du se et eksempel på hvordan Astrid S bruker sin Instagram-konto:
Tips
Ved å velge en skaper- eller bedriftskonto på Instagram får du automatisk tilgang til statistikk om følgerne dine og hva slags innhold de liker best. Test
TikTok
Det er ingen tvil om at TikTok er plattformen for de yngre målgruppene. Her til lands bruker nesten halvparten av de mellom 18 og 29 år TikTok daglig, ifølge Ipsos.
Korte, uformelle videosnutter på inntil tre minutter, med masse personlighet, humor og musikk er kjerneinnholdet på plattformen. Rekken av artister som har slått igjennom takket være TikTok begynner å bli lang, og i tillegg er det stadig eldre sanger som også går viralt på plattformen, og dermed også fyker oppover listene på strømmetjenestene. Faktisk sier 67% av brukerne at det er mer sannsynlig at de oppsøker musikk på strømmetjenester dersom de har hørt den på TikTok først.
TikTok er en veldig god plattform for å kommunisere med fans, enten ved å invitere dem til å lage innhold til din musikk, komme med innspill til en sang du jobber med, eller ved at du reagerer på innhold de legger ut.
Aurora er blant de norske artistene som er aktiv på TikTok:
YouTube
Google-eide YouTube er også en av veteranene, og i høyeste grad fortsatt aktuell. I tillegg til å være verdens største plattform for videoinnhold er det også verdens nest største søkemotor. At nettopp Google er eier, betyr i tillegg at relevant innhold på YouTube alltid vil komme høyt oppe i vanlige søk på nettet.
Dette betyr at innholdet ditt på YouTube potensielt kan sees av veldig mange. Musikkvideoer er også helt i toppen av typen innhold som er mest populært på plattformen. YouTubes algoritmer er i tillegg gode til å hele tiden foreslå nytt, relevant innhold til brukerne, og dermed øker muligheten for å nå ut til nye fans. Også her er det brukerne under 40 år som er de helt klart mest aktive.
I tillegg til rene musikkvideoer kan man legge ut lyric-videoer, remixer, vlogger fra turné, konsertopptak, eller bakomfilm fra videoinnspilling eller studiosession.
Tips
Dersom du når 1.000 abonnenter er at du kan bli en del av Youtubes partnerprogram og tjene penger på annonser som vises før videoene dine. Gjennom Google kan du også lage egne annonsekampanjer som kjøres på YouTube.
Bandcamp
Bandcamp er strengt tatt ikke den mest sosiale av plattformene, men likevel viktig for musikere og plateselskap. Bandcamp gir deg mye frihet til å skreddersy profilen din slik at den blir unik, både visuelt og innholdsmessig.
Via profilen din kan du dele nyheter, selge musikk digitalt, legge ut låter for strømming og ha en butikk der du selger fysiske varer som vinyl, CD og annen merch. Du kan også dele unikt innhold som kun fans som følger deg får se, som sniktitt på låter, demoer og remixer.
Nye fans kan oppdage deg via algoritmer, redaksjonell omtale, samt anbefalinger og lister fra andre brukere.
Patreon
Patreon fungerer som en abonnementstjeneste der dine følgere betaler for tilgang på eksklusivt innhold. Hva det koster og hva slags innhold de får tilgang til bestemmer du helt selv.
Fordelen for musikere er at du kan få en forutsigbar månedlig bi-inntekt, samtidig som du kan bygge en enda tettere relasjon til dine superfans.
Gjennom å abonnere kan fansen støtte sin favorittartist direkte, og samtidig få eksklusive bilder, videoer, tekster, musikkfiler, rabatter og tilgang til livestreams, billetter og nyheter før alle andre.
Norske Ugress bruker Patreon aktivt for å kommunisere med sine fans:
Tekstbaserte Twitter er kanskje ikke det mest åpenbare valget når man skal promotere musikk, men for mange musikere er det likevel en veldig effektiv plattform for å uttrykke seg og kommunisere med fans.
Twitter er ypperlig for å dele meninger, tilfeldige tanker, og kommentere ting man synes er interessant eller gøy. Retweet andre du liker, vis støtte til musikerkollegaer som har gjort noe gøy eller fortell hva du mener om en hjertesak.
I motsetning til mange andre plattformer kan man dele lenker på Twitter og poste så ofte man vil uten at algoritmene straffer deg for det (hei Facebook!).
Discord
Discord er kanskje mest kjent som en plattform for gamere, men blir i stadig større grad også brukt av musikere og andre kreative utøvere.
Plattformen er gratis å bruke og lar brukerne kommunisere gjennom tekst, lyd og video. Man kan ha rene tekst-chatter, direktesendinger eller gruppesamtaler med lyd. Det er ingen nyhetsfeed på Discord, så alt av innhold avhenger av hva slags servere du deltar på.
Discord består av ulike servere (grupper) der de fleste er lukkede miljøer man må bli invitert inn i for å delta. Noen større servere er også åpne for alle for å diskutere spesifikke temaer som for eksempel gaming eller musikk.
Det at du kan styre hvem som får delta på din server gir muligheter for å gjøre det til en eksklusiv opplevelse for de ivrigste fansene. Flere musikere gir også tilgang til sin Discord server kun til fans som betaler for et abonnement via Patreon.
Soundcloud
Soundcloud har siden 2007 gjort det enkelt for musikere å laste opp og dele musikk. I tillegg kan du reposte musikk du liker og kommunisere med fans. Gjennom Soundcloud Premier (som krever et pro-abonnement) kan du også verifisere at musikken er din, og få betalt når folk lytter.
Fans kan legge igjen kommentarer om musikken din, lage spillelister og enkelt dele musikken videre på andre plattformer.
Du kan også ha upubliserte spor på Soundcloud som kun kan lyttes til via en privat link. Dette gjør det enkelt å dele uferdig musikk med andre, eller gi fans tilgang til eksklusivt innhold.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Miljøvennlig merch
Hva skal jeg poste i sosiale medier?
Poster vi for lite? Eller for mye? Hva slags innhold skal vi lage? Får vi nok resultater? Blir vi for stresset av å måtte være «påkoblet» hele tiden?