Hva skal jeg poste i sosiale medier?
Poster vi for lite? Eller for mye? Hva slags innhold skal vi lage? Får vi nok resultater? Blir vi for stresset av å måtte være «påkoblet» hele tiden?
Mange som forholder seg til sosiale medier på vegne av et band, som artist selv, festival eller en eller annen aktør i musikkbransjen har nok stilt seg selv (eller Google) disse spørsmålene.
Her skal vi gi deg noen gode råd!
Av Nicholas Oscar van Eck og Marit Stokkenes
— Sist oppdatert:Intro
Denne guiden skal prøve å vri på tanken om sosiale medier som et stressmoment en må forholde seg til dag og natt, til en naturlig del av virket ditt.
Sosiale medier trenger ikke være vanskelig eller en konstant byrde: Det kan være en naturlig forlengelse av ditt kunstneriske univers, en hyggelig samtale mellom deg og fansen din eller en morsom måte å skaffe flere inntekter til prosjektet ditt.
Det er viktig å nevne at dette ikke er gjort på én dag, men mye handler om utgangspunktet ditt: Hvem er du som person eller som aktør, og hva ønsker du å oppnå?
Hvor ofte skal jeg poste?
Du bestemmer selv hvor mye du skal poste.
Hva som er optimal hyppighet, beste type innhold, tid på døgnet for posting og alle disse tekniske aspektene er ting som stadig er i endring. Det kan være en heltidsjobb i seg selv å holde seg oppdatert på dette.
Noen enkle huskeregler er det likevel:
-
Plattformene belønner innhold som engasjerer følgerne, og de som poster relativt regelmessig.
-
Prioriter de plattformene du synes er de beste å bruke og der du treffer fansen din. Ikke bruk unødvendig tid og krefter på å være på alle plattformene samtidig. Velg de plattformene du selv liker å bruke.
-
Lag gjerne en oversikt over de kommende månedene eller året i en kalender, der du legger inn når du må fortelle følgerne dine om viktige ting som skjer (for eksempel slipp av ny musikk, konserter og merch).
Da får du også oversikt over hvilke perioder det er litt rolig, og der man bør forberede andre typer innhold.
Husk at plattformer som Facebook og Instagram gir deg muligheten til å forhåndsprodusere og planlegge innhold, slik at du kan klargjøre alle innlegg for flere uker på én kveld.
Hva skal jeg poste?
Hva du poster bør bestemmes av hvem du er, eller hvem gruppen du representerer er.
Utgangspunktet bør så klart være at du har noe å melde. Et budskap, informasjon, eller kanskje du vil vise fram noe fra prosessen bak den siste låta. Det kan være hva som helst. Alt er innhold straks du har postet det. Hva som er godt innhold, bestemmes av hvem du er.
Et eksempel
Alle bandene du kjenner poster plutselig masse videoer fra backstage, eller fra studio, med en lett og humoristisk tone. Det ser ut til å ha god effekt, og du kjenner på presset om å gjøre det samme. Du tester det ut og prøver så godt du kan, selv om du egentlig ikke liker konseptet.
Ut ifra dette skjer én av flere mulige scenarier:
- Det går dårlig. Kanskje fordi det ikke er typisk deg, eller du synes det er vanskelig å være naturlig i den situasjonen. Du har nå testet noe du ikke likte, og fått et dårligere resultat enn «alle andre».
- Det går bra. Du ser at fans og følgere responderer positivt. Da må du plutselig velge mellom å gå på akkord med deg selv, og fortsette å opprettholde en innholdsstil som ikke passer deg, eller kanskje ikke passer prosjektet, eller, du må slutte fordi det var såpass lite givende for deg at det ikke føles bærekraftig å fortsette med det.
Sånne veiskiller kan en finne seg selv i til stadighet. Det er viktig å prøve nye ting, men hvis en i forkant av dette vet at en ikke er komfortabel med å utlevere seg selv på den måten, kan det også være lurt å kjenne på egne begrensninger.
Idétørke?
Det er lett å dele nyheter om en kommende turné eller låt, men hva skal man egentlig dele i de roligere periodene?
-
Husk at folk følger deg nettopp fordi du er deg!
Ikke vær redd for å dele noe du synes er gøy, tips om noe du liker veldig godt, eller noe som engasjerer deg, selv om det ikke direkte har noe med musikken din å gjøre.
Hekta på podkaster? Brennende engasjement i klimasaken? Verdensmester i brodering? Del det med følgerne dine!
-
Lag din egen idébank. Gjør det til en vane å ta en skjermdump eller skrive ned et notat hver gang du ser noe som du liker eller synes er gøy og ha det i en egen mappe.
Slik vil du hele tiden ha inspirasjon lett tilgjengelig.
-
Synes du det er kleint å prate om seg selv hele tiden?
Løft fram andre! Skryt av flinke musikerkollegaer, del spillelister med favorittlåter, framsnakk dyktige samarbeidspartnere.
-
De store plattformene tilbyr alle en form for statistikk eller innsikt der du kan se hva som fungerer best og engasjerer mest.
Du trenger ikke følge dette slavisk, men det vil likevel gi deg en viktig pekepinn på hva slags innhold du bør prioritere og hva du ikke trenger å bruke tid på.
Vær sosial
Det ligger i navnet, men likevel er det lett å glemme at sosiale medier skal være nettopp sosiale. Ikke bare lag innhold som er enveiskommunikasjon, men tenk også på hvordan du kan involvere og inkludere de som følger deg.
- Ikke undervurder hvor mye det betyr for en fan at du svarer på kommentaren deres eller bildet de la ut fra konserten din. Prioriter å bruke tid på dette. Det er gratis og en veldig effektiv måte å få mer lojale fans.
- Få følgerne til å sende inn spørsmål og gjør en Q&A.
- Spør følgerne om meningen deres eller om å bidra. Hva liker de best av cover A eller cover B? Har de tatt et fantastisk konsertbilde du kan dele? Vil de sende inn videoklipp som kan bli brukt i en musikkvideo? Hvilke låter vil de høre på neste konsert?
- Repost godt og morsomt innhold fra fansen din. Lewis Capaldi er for eksempel en kløpper til dette:
Oppsummering
Vær personlig, finn plattformene som passer deg og din musikk, og lag en plan for hva slags innhold som skal deles.
Husk at sosiale medier er en utvidelse av ditt musikalske univers, så det er viktig å finne din egen vri på det.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
— Du må i grunnen være ditt eget lille mediehus
— Forstå publikum bedre for å ta bedre beslutninger
Markedsføring av konsert og turné
Hvordan benytte seg av hele salgsvinduet?