Interpolasjon
Hva er en interpolasjon og hvordan går du frem for å få tillatelse?
Det har blitt mer og mer vanlig å bruke en interpolasjon for å skape en hit. Men hvordan skal du egentlig gå frem for å ha det juridiske i orden?
Stine Lieng i Musikkforleggerne forklarer.
Intro
Interpolasjon er et moderne begrep innen populærmusikken som refererer til å gjenskape en melodi eller deler av en melodi (ofte med ny tekst) for å lage en ny låt, i stedet for å sample den.
Dersom du skal gjøre en interpolasjon av en låt, trenger du å få tillatelse fra opphaverne av låten, altså de som er registrert i Tono.
Musikkforleggerne
Musikkforleggerne er en interesseorganisasjon som arbeider for musikkforlagenes og opphavernes rettigheter og for en bærekraftig musikkbransje. Musikkforleggerne tilbyr veiledning og kursing - og arrangerer blant annet den årlige Musikkforleggerprisen.
Eksempler på interpolasjon
Mange husker garantert Eiffel 65-landeplagen «Blue (Da Ba Dee)» fra 1998.
I senere år har denne blant annet blitt interpolert i låtene «Some Say» (Nea), «I'm Good» (David Guetta og Bebe Rexha) og «Sugar» (Flo Rida og Wynter).
Sample vs. interpolasjon
En interpolasjon er ikke det samme som en sample.
Når man sampler bruker man en del av en innspilling (master) og gjengir denne i en ny låt. Dette har vært veldig vanlig i hiphop. Man må da få godkjenning både fra opphaverne og mastereieren (plateselskap, artist og lignende).
Interpolasjon har tatt over mye av denne type bruk da det blir billigere å spille det inn det på nytt da man unngår å betale mastereier.
Slik går du frem for å klarere en interpolasjon
For å få tillatelse må du kontakte alle opphaverne og musikkforlagene i originalverket slik at de kan godkjenne den nye bruken av deres låt. Hvis du er medlem av Tono kan du søke opp låten på medlemssiden eller kontakte Tono direkte for å forsikre deg om at du har rett informasjon.
Hos Tono finner du også informasjon om musikkforlagene dersom opphaverne har musikkforlag.
Når du har navn på alle eierne av verket, kontakter du musikkforlagene som er oppført for å starte prosessen om å søke om tillatelse til din interpolasjon. Musikkforlagene gjør denne jobben på vegne av låtskriverne sine. Det kan komme inn mange slike forespørsler og musikkforlaget er et filter som passer på at de får alt av riktig informasjon før de sender det videre til låtskriveren for godkjenning.
Dersom det blir godkjent tar musikkforlaget av seg det tekniske, forhandlingen av splits (prosenter i låten) og kontrakten. Merk at når det er flere musikkforlag knyttet til verket, må du kontakte alle sammen.
Dersom det ikke er noen musikkforlag oppført må du kontakte hver enkelt opphaver.
Planlegg i god tid
Å klarere en interpolasjon er en tidkrevende og lang prosess, og det er viktig å sette i gang i god tid før du planlegger å slippe låten. Dersom du slipper den uten å ha klarert rettighetene på forhånd, blir låten tatt ned og er en ulovlig utgivelse som ikke kommer til å generere noen penger for deg.
Her er det altså viktig å gjøre alt rett.
Tillatelse for samples
Det er viktig å forstå forskjellen på en interpolasjon og en sample da prosessen for å søke om tillatelse er forskjellig.
Hvis du ønsker å bruke en sample må du få godkjenning fra både opphaverne og mastereier. Hvem som eier masteren står i utgivelsen, og på Spotify eller lignende tjenester kan man trykke på «show credits».
Nyttige lenker
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter
— For meg handler det først og fremst om tekst og historiefortelling
AI-verktøy i den kreative fasen
Hvordan optimalisere den kreative prosessen?