Grunnleggende TONO for låtskrivere
Hva er det viktig å huske på når du skal sikre dine egne rettigheter?
TONO er Norges forvaltningsselskap for opphavsrettigheter til musikkverk.
Slike forvaltningsselskaper finnes i de fleste land i verden og betegnes ofte som Performance Rights Organisations (PRO) eller Collection Societies
Av Joakim With Steen
— Sist oppdatert:Intro
Selskapene forvalter de økonomiske rettighetene til musikkverk på vegne av opphaverere og rettighetshavere (som låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag).
TONO administrerer og beskytter opphavsrettighetene, og krever inn vederlag fra brukere av musikk. Eksempler på brukere av musikk inkluderer blant annet radiostasjoner, TV-kanaler, strømmetjenester og konsertarrangører.
Denne guiden er skrevet av Joakim With Steen. Han er låtskriver, artist og produsent.
Medlemskap i TONO
Det koster ingenting å melde seg inn i, eller å være medlem av TONO.
TONO krever inn og utbetaler vederlag til musikkskapere og forlag. TONO er non-profit, og utbetaler alle inntekter med unntak av det det koster å finansiere TONOs arbeid.
Melde deg inn i Tono
Du kan være medlem i TONO enten som opphaver eller som musikkforlag. Husk at du må kunne vise til minst ett originalskrevet verk for å bli TONO-medlem.
Opphavsrett
Opphavsretten trer i kraft i det verket er skapt.
Det vil si at man ikke må registrere verket i TONO for å inneha opphavsretten til det man selv har laget, men det må registreres i TONO for å kunne få utbetalt penger for at musikken man har skapt blir brukt i det offentlige rom.
Registrere nye verk
Så fort du vet at en låt skal gis ut eller fremføres offentlig, er det på tide å registrere den i medlemsportalen Mitt TONO. Registrer alltid verket før det gjøres tilgjengelig for offentligheten.
Det er aldri for sent å registrere musikken din, men musikken må være registrert for at vederlagsinntektene skal kunne tilfalle deg. Derfor risikerer man å gå glipp av inntekter i den perioden man ikke har registrert musikken, hvis den for eksempel slippes digitalt - men ikke kan spores tilbake til deg som opphaver.
-
TONO bruker normalt ordet «anmelde» om å registrere et verk i Mitt TONO.
-
Det finnes skjemaer og standarder for hvordan andelene i et verk kan fordeles mellom opphavere, men dette er kun veiledende. Det er alltid opp til de som har vært med på å skape et verk å bestemme hvordan rettighetene fordeles.
Du kan lese mer om tematikken på TONOs nettsider. Mal til splitsheet finner du her.
Rapportere konsertopptredener
Når et verk fremføres live, skal dette rapporteres, og opphavere skal få betalt vederlag, basert på låtas lengde, antall publikummere og billettpris.
Arrangør skal alltid søke om konsertillatelse i forkant og betale TONO-vederlaget, men om ingen registrerer hvilke låter som ble spilt, vet ikke TONO hvem som skal ha pengene. Det er konsertarrangørens ansvar å rapportere spillelisten til TONO, men TONOs medlemmer har også anledning til å rapportere konserten. Dette er til stor hjelp for TONO.
-
Når du spiller egne og andres låter skal du registrere dette i form av en konsertrapport. TONO fakturerer deretter konsertarrangøren. Vederlaget utbetales til rettighetshaverne basert på konsertrapporten med oversikt over låtene som ble spilt.
Man kan gjøre det enkelt for seg selv, ved å lage rutiner i henhold til fristene og ved å for eksempel lage lister over sine setlister i medlemsportalen Mitt TONO. Så kan man bruke denne som mal hver gang man registrerer, og tilpasse dem. Slik slipper man å skrive inn alle låter og tilleggsinformasjonen hver gang.
Om man har en forlagsavtale, er det gjerne de som tar seg av dette. De vil da registrere denne rapporten i TONO-systemet, slik at de får vederlaget først, og betaler så videre til deres låtskrivere.
-
Følg opp andre som du eventuelt vet har spilt dine låter live.
Mange band og artister vet ikke at dette er noe som må gjøres. Og noen tar seg kanskje ikke bryet, kanskje fordi de ikke spiller så mange låter, eller ikke har vært med på å skrive dem selv eller lignende.
Beløpene man får for hver låt og fremførelse kan kanskje virke små, men plutselig blir det en del. Det er viktig å huske at når man fremfører coverlåter, skal låtskriverne i de låtene også få betalt gjennom TONO av dette. Derfor må alle fremføringer rapporteres, også coverlåter.
Ting å følge opp i Tono
Det er ikke så mye som må gjøres.
En låt skal kun registreres én gang, også tar TONO seg av resten. Men det er fint å ha gode rutiner for å registrere verkene dine før de begynner å generere vederlag, og se til at andre gjør det riktig om ikke du registrerer låter du har medvirket på selv.
Husk at alle med økonomiske rettigheter i verket bør være enige om fordelingen når man registrerer i TONO.
-
Sjekk at verk du har medvirket på, men som er registrert av andre, er riktig registrert.
Pass på at flere ikke registrerer den samme låten.
-
Som TONO-medlem mottar du avregninger og vederlag fire ganger i året.
-
TONO har to stipendordninger som deles ut hver vår.
TONO-stipendet kan søkes av alle TONO-medlemmer, mens Unge Talenter er åpent for søkere i alderen 17-23.
Trenger du hjelp?
TONO har satt opp gode hjelpesider som svarer på de fleste vanlige spørsmål.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.