Forlagsavtale
Hva er en forlagsavtale og hvilke bestemmelser er vanlige i slike avtaler?
Finn ut hva en avtale mellom en eller flere låtskrivere og et forlag (ofte kalt publisher) bør inneholde for å skape et godt samarbeid.
Dette er de vanligste punktene i en norsk forlagskontrakt.
Av Tore Østby, Maren Skaskiewicz og Leif Haaland
Intro
En avtale mellom opphaver og musikkforlag gir forlaget rett til å administrere og representere ett eller flere verk (låter). Det innebærer at forlaget i utgangspunktet har en administrativ, økonomisk og kreativ rolle. Les mer om disse rollene lengre ned i guiden.
Avtalen spesifiserer videre:
Hvilket tidsrom avtalen gjelder for
Hvor lenge forlaget skal ha sine rettigheter og forpliktelser
Hvordan inntekter skal deles og avregnes
Forskudd på inntekter
I hvilken grad forlaget skal administrere, kreve inn vederlag og ellers forvalte rettighetene
Hvordan verkene skal brukes med eventuelle begrensninger
En rekke øvrige forpliktelser som kan ligge på partene
Forlagsavtaler gir normalt forlaget enerett til forvaltning av låtene, slik at ingen andre forlag kan gi tillatelse til bruk eller kreve inn penger for bruk eller salg av de samme låtene.
Artikkelforfatterne Tore Østby og Maren Skaskiewicz er henholdsvis seniorrådgiver og advokatfullmektig i GramArt. Leif Haaland jobber med strategi og utvikling av Musikkontoret.no.
Organisasjoner i musikkbransjen
Det finnes en rekke organisasjoner i norsk musikkbransje, som jobber for ulike aktører. Full oversikt finner du her.
Låtskriver
Låtskriver i slike avtaler kan være artister som skriver egne låter og låtskrivere som skriver for andre. Noen ganger har låtskriver eget forlag, som igjen kan inngå subforlagsavtale med annet forlag.
Det er heller ikke uvanlig at forlag gjør avtaler seg imellom.
Forlag
Et musikkforlag skal råde over låtene.
I en vanlig forlagsavtale har forlaget en økonomisk, administrativ og kreativ rolle, men det finnes også eksempler der kun den økonomiske og administrative delen inngår i avtalen.
Dette kalles gjerne en administrasjonsavtale.
-
Typiske kreative oppgaver er at forlaget skal legge til rette for bredere utnyttelse/bruk av låtene som kan øke inntektene.
Dette kan være aktiviteter som å forsøke å få verkene utgitt, plassere låtene i film, reklame eller lignende, eller prøve å få andre artister til å spille dem inn slik at de kan komme med på deres utgivelser.
Noen forlag bistår også i utvikling og tilrettelegging rundt låtskriving, og låtskriving i samarbeid med andre. I tillegg til promotering av verkene og låtskriver.
-
Økonomiske og administrative oppgaver er å sørge for nødvendig registrering av verkene, innkreve og kontrollere utbetalinger av vederlag - og avregne låtskriver.
En del av disse oppgavene kan også bestå i å finansiere låtskrivers ulike aktiviteter eller å betale forskudd av forventede inntekter.
-
Forlaget hjelper også ofte i forhandlinger om låtskriverprosenter.
Dette er mest aktuelt når det er større releaser og flere låtskrivere.
Hvorfor trenger man en forlagsavtale?
Det kan være ulike grunner til å inngå en forlagsavtale.
Noen låtskrivere og komponister kan ha behov for finansiering, noe de kanskje kan få i form av et forskudd fra forlag. Eller man kan ønske økt utnyttelse eller administrasjon av rettigheter i land der forvaltningsorganisasjonene (som Tono) ikke har gode nok fungerende utvekslingsavtaler for å sikre inntektene.
Det er også vanlig at låtskrivere ønsker å utvikle seg og få plassert låter hos andre artister, på film, i reklame og lignende.
Enkelte plateselskap tar også på seg noen av disse forlagsoppgavene og krever inngåelse av forlagsavtale i forbindelse med signering av platekontrakt.
Valg av samarbeidspartner
I forkant av en avtaleinngåelse er det viktig at partene kartlegger forutsetningene for et optimalt samarbeid.
- Hva ønsker dere å oppnå?
- Hvilke ressurser har de ulike partene?
- Og kan begge parter oppfylle sine oppgaver og plikter på en god måte?
Grunnlaget for et godt samarbeid er tydelige forventningsavklaringer. Det er viktig å ha en felles ambisjon for hva dere ønsker å oppnå, og forståelse for om partene har nødvendig kompetanse og tilgjengelige ressurser for å kunne oppnå ønskede resultater og skape verdiøkning.
Det er også viktig å se til at partenes profil, erfaring og nettverk passer når det kommer til uttrykk og sjangre.
Hvem samarbeider partene med ellers? Det kan være lurt å få en oversikt over forlagets og artistens nettverk og hvordan partene jobber med samarbeidspartnerne i ulike territorium for å se om man passer godt sammen.
Partenes oppgaver
I en avtale bør man spesifisere faktiske aktiviteter og forpliktelser dere har blitt enige om, slik at det som forventes av samarbeidet blir tydelig og at dere kan se om partene oppfyller sin del.
Dersom forlaget skal representere låtskriveren i andre typer avtaler, som for eksempel platekontrakt, er det også vanlig å kartlegge hvilke ressurser og kapasitet forlaget kan bidra med til å utføre alle avtalte oppgaver utover forlagsoppgavene.
Hvis man inngår flere typer avtaler med samme part, er det også viktig å se til at samarbeidspartneren ikke skal ha betalt flere ganger for samme arbeid.
Vanlige punkter i en forlagsavtale
-
De ulike forlagsavtalene gir forlaget enerett til utnyttelse og forvaltning av bestemte verk. Avtalen kan være begrenset til bestemte verk, men kan også gjelde for alle verk som skapes under en angitt avtaleperiode.
Noen ganger kan også tidligere verk inngå i avtalen så lenge verkene ikke allerede er forlagt hos et annet forlag.
Forlaget skal normalt ha enerett til utnyttelse og forvaltning av verkene, og dette kan avgrenses geografisk og for en tidsbestemt periode.
I visse tilfeller kan også rettigheter overdras til for eksempel andre musikkforlag, og det er viktig å forstå hvilke konsekvenser dette kan ha. Det kan som eksempel være rettighetene overdras til et annet forlag i forbindelse med overtagelse av katalog eller selskap.
-
Dersom avtalen skal inneholde et bestemt antall verk som er skapt i en avtaleperiode, er det vanlig å ha en ytterligere utnyttelsesperiode, også kalt retention period. Det vil si en periode der forlaget skal kunne fortsette å forvalte verkene, men hvor låtskriver ikke lenger er forpliktet til å levere nye verk.
Man kan også ha en innkrevingsperiode, også kalt collection period, som normalt er en kortere periode der forlaget etter avtale- og/eller utnyttelsesperiodens utløp skal kunne kreve inn inntekter basert på den utnyttelse som har funnet sted i foregående periode.
Utnyttelses- eller innkrevingsperioden kan i visse tilfeller forlenges dersom eventuelle forskudd ikke er tilbakebetalt.
Noen avtaler gir forlaget rett til å forvalte verkene så lenge «den lovbestemte vernetid» løper, eller life of copyright. Det betyr så lenge verkene er vernet etter loven, som i dag er i hele låtskrivers levetid og 70 år etter låtskrivers død.
Selv om det står et sted i avtalen at den gjelder for verk skrevet i en angitt periode, kan det på et annet sted stå at rettighetene forvaltes innenfor mye lengre tid.
Vær oppmerksom på bestemmelser som kan forlenge utnyttelses- eller innkrevingsperioden dersom det foretas endringer i den lovbestemte vernetiden. Det bør ikke fremgå at forvaltningsperioden kan forlenges ved endringer i den lovbestemte vernetiden dersom man har definert en begrenset tid for forvaltning.
-
Forlagsavtaler kan noen ganger inneholde bestemmelser om opsjon. Det kan innebære at forlaget ønsker en ensidig rett til å velge å forlenge avtaleperioden og/eller antall verk. Da er det opp til forlaget å velge om de ønsker å avslutte samarbeidet eller forlenge avtaleperioden. Det er vanlig å angi frister for skriftlig iverksettelse av opsjon.
I visse tilfeller kan man også avtale at opsjon forutsetter at partene blir enige om vilkårene for opsjon innenfor en angitt periode.
Resultatbetinget opsjon
Det finnes flere måter å balansere opsjonene. Blant annet kan man ha resultatbetinget opsjon som krever at verkene må ha tjent inn bestemte beløp for at forlaget skal kunne utøve opsjonen.
Iverksettelse av opsjon
Det er viktig at det kommer klart frem at opsjon må iverksettes innenfor angitt tidsfrist, og det bør alltid være skriftlig.
Opsjon i en kombinert forlags- og platekontrakt
Dersom en forlagsavtale inngås i forbindelse med platekontrakt er det normalt at opsjon ikke lenger skal gjelde dersom opsjon under platekontrakten ikke iverksettes.
-
Forlagsavtaler gjelder oftest for hele verden.
Det kan være lurt å kartlegge forlagets arbeidsmetoder, distributører og samarbeidspartnere i ulike land eller i de landene du som låtskriver og komponist har ambisjoner om å arbeide i.
-
En forlagsavtale bør regulere forlagets oppgaver, og kan ofte deles mellom kreative og administrative oppgaver.
Kreative oppgaver
I en forlagsavtale skal forlaget etter beste evne legge til rette for bredere utnyttelse av låtene og økte inntekter. I de kreative rollene spesifiseres ofte aktiviteter som for eksempel å søke å få verkene utgitt, plassere verkene for innspilling med andre artister, i film, i reklame osv.
Visse forlag kan også bistå i utvikling av låtskriving, tilrettelegging for låtskriving og låtskriving i samarbeid med andre, og promotering av verkene og opphavsmannen.
Det er vanlig å ha løpende dialog der man diskuterer og avklarer muligheter, forventninger og planer for en tid fremover.
Administrative oppgaver
Forlagets administrative oppgaver er å sørge for nødvendig registrering av verkene, innkreve og kontrollere utbetalinger av vederlag, og avregne låtskriver.
Ulike typer forlagsavtaler kan variere etter forlagets roller. Dersom forlaget bare har en administrativ rolle, betegnes slike avtaler ofte som administrasjonsavtaler.
-
Låtskrivers viktigste forpliktelse er å levere verk til forlaget.
Låtskriver skal også bistå forlaget med registrering, eventuell forlengelse eller utvidelse av opphavsrett, gi forlaget nødvendige opplysninger om verkene og informere om eventuelle andre låtskrivere som har bidratt til et verk og deres andeler.
-
Man kan ofte få med en bestemmelse om å få tilbake rettigheter for verk som ikke er utgitt eller utnyttet på annen måte innenfor en angitt periode.
-
Forlagsavtaler har normalt egne bestemmelser om utgivelse av noter, og de økonomiske forholdene rundt dette.
-
Låtskrivers andel av inntekter betegnes normalt som royalties, som er en prosentsats låtskriveren skal motta av inntekter forlaget eller forvaltningsorganisasjon mottar av verkene. For å kunne forstå hva inntekten/vederlaget faktisk blir til slutt, må man se på hva som eventuelt må motregnes eller trekkes i fra i det totale regnestykket.
Fordeling av inntekter kan også variere ut ifra ulike forhold i avtalens øvrige bestemmelser.
At Source
Det er ofte spesifisert at låtskrivers andel av inntekter skal avregnes fra kilden, eller såkalt at source. Det betyr at låtskrivers andel av inntekt skal beregnes på grunnlag av utbetaling fra den aktuelle forvaltningsorganisasjonen (Tono i Norge) eller inntekter som forlaget mottar fra andre parter i det aktuelle land.
-
I en del tilfeller kan man motta forskudd på royalties.
Størrelse på forskuddene varierer, og knyttes ofte opp mot antall verk eller tidsperioder.
Bonusforskudd
Det finnes tilfeller der man som låtskriver kan få bonusforskudd, altså forskudd ved oppnåelse av spesifiserte resultater.
Nye forskudd ved opsjon
Inneholder avtalen opsjoner er det vanlig med utbetaling av nye forskudd når opsjonen utøves. Størrelse på opsjonsforskuddene kan være et fast beløp eller prosenter av opptjente royalties fra foregående samling verk eller periode.
Ofte er det en prosentsats av opptjente royalties fra foregående periode, med minimum- og maksimumsbeløp.
Kostnader
I visse avtaler kan det også være utgifter låtskriveren skal være med å dekke, som igjen kan defineres som forskudd. Det er viktig å på forhånd kunne godkjenne eventuelle utgifter som skal trekkes i fra inntektene, og utgiftene bør kunne dokumenteres. I forlagsavtaler bør slike utgifter være begrenset til utlegg for låtskriverens aktiviteter.
I mange forlagsavtaler bruker man prosentfordelingen som en indikasjon på hvordan man deler på kostnader. Er det for eksempel 70/30-split dekker forlaget 30 % av kostnadene knyttet til skriveturer osv.
Her til lands er det også vanlig at forlagene søker om tilskudd til reiser og andre ting som er relevant for låtskriveren.
-
Recoupment er det vanlige begrepet for tilbakebetaling av forskudd.
Dersom låtskriver mottar forskudd, eller det er andre utgifter som skal motregnes låtskrivers royalties, er det vanlig at det kun kan tilbakebetales av låtskrivers inntekter under avtalen, og ikke på annen måte.
Forskudd eller andre utgifter som skal motregnes, avregnes vanligvis mot låtskrivers royalties, og skal normalt ikke være mulig å kreve tilbakebetalt på annen måte.
Dersom avtalen inneholder flere samlinger verk eller avtaleperioder, kan et underskudd i en samling verk eller avtaleperiode spise opp overskuddet på en annen, såkalt cross collateral/cross recoupment eller kryssinntjening.
Dersom låtskriver inngår forlagsavtale i forbindelse med inngåelse av platekontrakt, er økonomien normalt separat. Man bør i slike tilfeller sikre at det fremgår av avtalen at inntekter under forlagsavtalen ikke kan motregnes utgifter under platekontrakten eller omvendt.
-
Det spesifiseres normalt at forlaget skal levere regelmessige avregningsoppgaver og utbetalinger til låtskriver, ofte hvert halvår.
Avregningene skal normalt være detaljerte og gi gode oversikter.
-
Kontroll av avregning og regnskap reguleres normalt i forlagsavtaler.
Låtskriver må ofte betale kontroll av forlaget, men det er vanlig at forlaget dekker kostnadene dersom kontrollen viser at låtskriveren har fått for lite betalt.
-
Forlagene har ofte rett til å kunne bruke subforlag i andre land enn der forlaget selv opererer.
Det er viktig å forstå i hvilken grad et slikt subforlag skal motta andel av inntekter, og hvordan dette eventuelt påvirker låtskrivers andel av inntekter.
Det kan også være en fordel å kartlegge hvilke subforlag forlaget eventuelt samarbeider med og hvordan de opererer. Man kan også avtalefeste at låtskriveren har rett til å godkjenne eventuelle subforlag og betingelsene rundt slike avtaler.
Overdragelse kan innebære at forlaget selger alle rettigheter og forpliktelser under avtalen.
Vanligvis kan et forlag overdra sitt forlag eller en avdeling av det. Det bør være forutsatt at forlagets forpliktelser etter avtalen oppfylles. Låtskriver bør på forhånd ha rett til å godkjenne overdragelse av selve forlagsavtalen eller låtskrivers verker som skal overdras.
-
Låtskriver skal godkjenne endringer eller andre arrangement av verkene, bruk av verkene i andre sammenhenger enn egen utgivelse eller endringer av verk. Dette kan for eksempel være synkronisering i film, TV eller reklame, eller førstegangs innspilling av andre artister.
Det er også vanlig at låtskriver/artist skal kunne godkjenne materiale til promotering og markedsføring, bruk av låtskriver/artistens navn og kjennetegn, bilder, biografi og lignende.
-
Visse avtaler kan inneholde bestemmelser om låtskrivers forvaltningsorganisasjon, og hva som skjer dersom man avslutter en forvaltningsavtale.
Normalt skal låtskriver alltid ha rett til å la seg representere av en forvaltningsorganisasjon, uten begrensninger.
-
Brudd på avtalens bestemmelser betegnes som mislighold. Mislighold har avtalerettslige konsekvenser og disse konsekvensene reguleres i egne bestemmelser.
Vanligvis har den misligholdende part mulighet til å rette opp i misligholdet innen en gitt frist etter at parten har fått skriftlig beskjed om misligholdet fra den andre parten. Dersom misligholdet ikke rettes opp innen fristen kan den andre parten som oftest heve avtalen og få tilbake rettighetene til verkene.
Et eksempel på mislighold kan for eksempel være at forlaget ikke forholder seg til låtskrivers rett til å godkjenne bruk av verkene eller uteblivende avregninger eller utbetalinger.
Mislighold fra låtskrivers side kan som eksempel være at låtskriver har forpliktet seg til å levere et antall låter i en angitt periode, men ikke lever opp til forpliktelsen.
-
Både artist og forlag kan ha krav på erstatning dersom det foreligger mislighold. Det forutsettes at misligholdet ikke skyldes forhold som var utenfor den misligholdende parts kontroll. Dette vil for eksempel være sykdom, streik, force majeure osv.
Den skadelidende part kan få erstatning samt renter etter forsinkelsesrenteloven.
-
Tvister bør søkes å løses ved megling og forhandling.
Dersom man ikke kan løse tvisten, anbefaler vi at rettslige skritt skjer via ordinære domstoler.
Hvem kan hjelpe meg?
Ta kontakt med GramArt om du som låtskriver og artist ønsker juridisk hjelp i forbindelse med en forlagsavtale. Du kan også søke råd hos NOPA, organisasjonen for komponister, låtskrivere og tekstforfattere.
Musikkforleggerne er en god ressurs hvis du driver forlag. Creo - forbundet for kunst og kultur, bistår også medlemmer i spørsmål rundt kontrakter og i eventuelle tvister.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.