Enkel regnskapsføring
Bruke et regnskapsprogram eller føre selv i et regneark? Vi gir deg enkle tips og maler.
Et regnskap er en systematisk registrering av inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld. Regnskapet legger grunnlaget for rapportering til myndighetene og beregning av hva du skal betale i skatt og merverdiavgift.
Av Elise Hessevik
— Sist oppdatert:Intro
Det er viktig å ha orden i sysakene. Et av de viktigste verktøyene for dette er regnskapet.
Med denne guiden ønsker vi å gi deg noen enkle råd for vurderinger du må ta rundt regnskap i en oppstartsfase, samt forklare noen vanlige regnskapsposter og begreper som vil dukke opp.
Vi har også utarbeidet noen enkle maler for regnskap og budsjett.
Ditt musikkontor
Ta gjerne kontakt med ditt musikkontor dersom du trenger tips eller innføring i hvordan du kan føre regnskap.
Har du behov for et regnskapsprogram?
Det første du må finne ut er om du vil føre regnskapet i et eget regneark eller bruke et regnskapsprogram.
Et regnskapsprogram gjør jobben enklere, men kan koste litt. Har du et ganske enkelt regnskap, kan det være et alternativ å føre det selv. Da kan du bruke en av malene som ligger i denne guiden.
Noen momenter å ha med i vurderingen er:
-
Har du under 50.000 kroner i årlig omsetning trenger du kun å summere inntekter og kostnader. Da kan du for eksempel bruke malen som ligger i denne guiden.
Hvis du har en omsetning på over 50.000 kroner i året er du bokføringspliktig. Vi har også en mal for dette om du vil føre regnskapet selv.
-
Et AS er bokføringspliktig uansett omsetning. Det vanligste for AS er å bruke et regnskapsprogram eller bruke en regnskapsfører.
Å være bokføringspliktig betyr at du må føre alle transaksjoner inn i regnskapet dobbelt - inn på en «konto» i regnskapet og ut fra en annen.
-
Har du over 600 bilag i året er du pliktig til å bruke et regnskapsprogram.
-
Er du momspliktig eller synes det er komplisert med debet og kredit? Da bør du vurdere å bruke et regnskapsprogram.
Det kan være verdt pengene hvis dette ellers skaper ekstraarbeid og stress.
Tips
Det er mange regnskapsprogrammer å velge mellom. Fiken, Visma og Tripletex er mye brukt i norsk musikkbransje. Flere av disse har også basispakker som kan passe for mindre selskaper.
Trenger du en regnskapsfører?
Tja. Dette er noe du må vurdere selv. Men det er noen fordeler med egen regnskapsfører, forutsatt at du har nok omfang og råd til det.
Har du en regnskapsfører vil hen, i tillegg til å føre regnskapet, blant annet ha kontroll på alt som skal rapporteres til myndighetene. Slik kan du fokusere mer på å skrive musikk eller booke konserter - og litt mindre på det praktiske systemet.
Samtidig anbefales det på ingen måte å «melde seg helt ut» av økonomiske spørsmål - selv om du har en regnskapsfører.
Under 50.000 i omsetning?
Musikkontoret Brak i Vestland har utarbeidet enkle regnskapsmaler for de som er bokføringspliktige, men ikke har over 600 bilag i året.
Begge disse malene tar utgangspunkt i at du har enkeltpersonforetak (ENK) og ikke er registrert i merverdiregisteret.
Vi har tatt med de mest brukte postene for ENK i musikkbransjen. Du kan enkelt legge til andre poster selv.
Over 50.000 i omsetning?
Dersom du har over 50.000 i omsetning er du bokføringspliktig. Da blir også føringene mer kompliserte og det kan nærme seg tiden hvor du bør vurdere å skaffe deg et regnskapsprogram.
Har du over 600 bilag i året er du nødt til å bruke et regnskapsprogram.
Tips
Over 50.000 i omsetning? Fra og med 2022 kan du også sende skattemeldingen via regnskapssystemet (blant annet fra Tripletex og Fiken). Det betyr at dersom du bruker et regnskapssystem fra starten av, vil det også gå mye raskere å levere skattemeldingen.
Inntekter
Dette er sentrale poster under inntekter i regnskapet.
-
Her skal du føre dine momspliktige inntekter. Eksempler på momspliktig inntekt kan være salg av merch og management- eller konsulentvirksomhet. Salg føres ekskl. merverdiavgift. De første 50.000 kronene av momspliktig inntekt føres derimot under posten for salgsinntekter utenfor avgiftsområdet (les mer nedenfor).
Husk å legge merverdiavgift på den første fakturaen du sender ut der dine momspliktige inntekter i løpet av de siste tolv månedene går over 50.000 kroner.
Før du registrerer deg i merverdiavgiftsregisteret er det viktig at du har kontroll på hvor mye momspliktig omsetning du har, og gjerne skiller ut denne dele av inntekten fra mva-unntatt inntekt.
-
Her skal du føre inntekter det ikke er moms på, eksempelvis konserthonorar, forvaltning av andre sitt åndsverk, honorar for undervisning/foredrag.
Her fører du også momspliktig inntekt før du har nådd grensen på 50.000 kroner i året og må momsregistrere deg.
Etter at du er momsregistrert skal momspliktige inntekter føres på konto 3000.
-
Her skal du føre inn tilskuddsmidler fra Kulturrådet, kommunen eller andre tilskuddsgivere.
Kostnader
Dette er sentrale poster under kostnader i regnskapet.
-
Betaling til musikere, lydteknikere, design og lignende føres i denne posten.
Generelt kan man si at dette er kostnader knyttet til dine kunstneriske prosjekt som du har fått andre til å utføre for deg, mens posten fremmed tjeneste (lenger nede) brukes til kostnader knyttet til rådgivning, regnskapsføring og management.
-
Selvstendig næringsdrivende får fradrag for frivillig pensjonssparing etter innskuddspensjonsloven.
Maksimal sparing er 7% av personinntekt (pensjonsgivende inntekt) mellom 1 G (grunnbeløpet i folketrygden) og 12 G.
-
Under denne posten skal du føre opp dine kostnader for leie av lokaler.
Dette kan for eksempel være et øvingslokale eller et kontorlokale du bruker i din virksomhet.
-
På denne posten skal du kostnadsføre innkjøp av nye instrumenter og utstyr til din virksomhet som ikke hører til under posten for kontorkostnader.
Dette gjelder for utstyr som koster under 15.000 kroner eller «med antatt levetid under tre år».
Husk at dersom du kjøper utstyr og/eller inventar som koster over 15.000 kroner, skal disse avskrives over lenger tid - og prosentsatsene varierer etter antatt levetid.
-
Kostnader for regnskapsfører, management, rådgivning og lignende føres i denne posten.
-
Her skal du føre utgifter til permer, printer, telefonkjøp, datamaskin, samt software som Dropbox, Photoshop og Ableton.
Husk at for ENK fører du alle abonnementsutgifter til elektroniske kommunikasjonsmidler (for eksempel telefon, bredbånd og mobilt bredbånd) i post 6995. Man må imidlertid tilbakeføre en andel for eget bruk i post 7098 som er på 4.392 kroner. Dette vil si at du får fradrag for alle kostnader over dette beløpet. Har du hatt lavere kostnader enn 4.392 kroner i løpet av et år, behøver du ikke å ta med noe her.
-
Her skal du føre utgifter til reise og opphold.
Husk at ENK kun kan kreve fradrag for utgifter til mat som dokumenteres med kvittering/bilag. Se gjerne Musikkontoret Braks mal for reiseregning (LINK) for et enkelt skjema du kan føre dette inn i for hver reise du foretar.
-
Dersom du har bilag og skal føre fradrag fra et møte må du passe på at regningen for mat og drikke ikke overstiger 511 kroner per person. Hvis du går over denne grensen kan du ikke fradragsføre noe fra møtet i det hele tatt. I bilaget beskriver du hvem du har vært på møte med, hvorfor og når.
Pass også på at regningen ikke inneholder brennevin. Hvis den gjør det får du nemlig ikke skattemessig fradrag for noe.
Har du utgifter til tobakk kan du føre dette som ikke fradragsberettiget og føre resten av representasjonskostnadene som fradragsberettiget.
-
I Næringsrapport skatt heter denne posten «Annen kostnad, fradragsberettiget». Her fører du aviser, faglig/kunstnerisk inspirasjon, konsertbilletter, plateinnkjøp og lignende. Dette er også posten hvor du samler opp kostnader som ikke hører hjemme i de andre postene.
Husk at alle kostnader du oppgir i ditt regnskap skal kunne knyttes til dine inntekter som selvstendig næringsdrivende.
Budsjett
For å planlegge driften eller enkeltprosjektene dine, er det smart å jobbe etter et budsjett.
Her finner du ulike maler for budsjett til driften av selskapet ditt, samt eksempler på oppsett til egne konserter, turnévirksomhet eller innspilling/utgivelse av musikk.
Disse malene er et utgangspunkt du kan jobbe videre med og skreddersy til dine prosjekter.
Skal du søke tilskudd?
Se om det ligger en mal i søknadsportalen til den ordningen du skal søke på. Ofte skal du fylle inn nøkkeltall digitalt, men du bør laste opp et mer spesifisert budsjett i tillegg.
Noen ordninger har også egne maler, som for eksempel FFUK (Fond for utøvende kunstnere).
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Økonomi for dummies
— Det var veldig mye rart som skjedde i starten, og vi var nødt til å ta noen grep hvis vi skulle fortsette
Fra ENK til AS?
Om du har et enkeltpersonforetak (ENK) kan det være fordeler ved å gå over til aksjeselskap (AS).