Dette må du ha på plass når du skal arrangere konsert
Konsertlokale, scene, teknisk utstyr, lyd og lys...
Det er en del å tenke på når du skal arrangere en konsert.
Denne guiden tar for seg hva du som arrangør må ha på plass og hvilke vurderinger du bør gjøre rundt konsertlokale, scene, teknisk utstyr, lyd og lys i forkant.
Intro
Mange konsertarrangører arrangerer i leide lokaler, noe som har sine klare fordeler. Det krever mer å skulle drive sitt eget spillested.
Går du med planer om å etablere et spillested, kreves det mer informasjon og veiledning enn du finner her. Det samme gjelder hvis du planlegger en større utendørsfestival.
Søk alltid hjelp hos erfarne fagfolk i slike tilfeller. Husk også at alle som er medlem i Norske kulturarrangører kan få et gratis skreddersydd kurs per år, samt løpende rådgivning og tilgang til både arrangørfaglige ressurser og nettverk.
Norske kulturarrangører
Norske Kulturarrangører (NKA) er en landsomfattende, partipolitisk uavhengig interesse- og kompetanseorganisasjon for arrangører i kulturfeltet. NKA arbeider for at medlemmene og deres virksomheter er forberedt på og bedre rustet til å håndtere et arrangørfelt og et samfunn i endring. Dette inkluderer å jobbe for kontinuerlig forbedring av rammebetingelsene for arrangørfeltet, og dermed også for et mangfoldig tilbud av levende kunst og kultur i hele landet. Medlemmer tilbys blant annet kursing, juridiske tjenester, tilskuddsordninger, medlemstilbud og rådgivning.
Konsertlokale og scene
Et konsertlokale skal gi publikum gode konsertopplevelser samtidig som arrangør og artist får gode arbeidsforhold. Ofte blir man likevel nødt til å finne kompromisser.
Her skal vi se på noen punkter det er lurt å ta med i vurderingen:
-
Blant annet antall rømningsveier og kapasitet.
-
Publikum må kunne se og høre det som skjer på scenen.
-
Tenk på utforming i lokalene for å unngå kø og steder det «propper» seg, for eksempel ved garderobe, bar og toaletter.
-
Se til at lokalet har tilstrekkelig ventilasjon for utsolgt hus en varm sommerdag, og pass samtidig på at det er passe varmt en kald vinterdag.
-
Konsertlokalet skal som hovedregel være «tørrest» mulig. Det vil si ha minst mulig etterklang.
Scenens plassering og tilgjengelighet er viktig for publikums opplevelse og artistenes arbeidsforhold.
Her må man som arrangør gjøre gode vurderinger rundt plassering i lokalet, størrelse, plassering av utstyr og folk på scenen og det rent visuelle, for eksempel storskjerm og bruk av backdrops.
Tips
Mange band ber om en «trommeriser». Dette er en slags «miniscene» laget av sceneelementer med bein for at utøveren skal sees bedre av publikum. Ønsket høyde på riseren vil variere fra band til band. Er det lavt under taket på scenen og bandet ber om en trommeriser på 80 cm, bør dere kanskje anbefale en lavere riser.
Teknisk utstyr
Du kan ha booket verdens tøffeste band, men hvis den tekniske produksjonen ikke holder mål, går artistens velvilje og publikums reaksjon lett fra fortryllet til forbannet.
Bruk derfor anerkjente merker på alt av utstyr og ansett eller lei inn kompetent personell.
Teknisk spesifikasjon
Lag en teknisk spesifikasjon (tech spec) hvor det listes opp hvilket utstyr dere har, hvor stor scenen er og hvor stort lokalet er. Denne bør legges ved alle bud som sendes til agenter.
Har dere egen nettside, er det bare å henvise til informasjonen der.
Tips
Husk alltid å ha god dialog mellom booking, produksjonsavdelingen og teknisk ansvarlig i tilfelle noe utstyr er ute av drift eller til reparasjon. Sørg for at det blir supplert med innleid utstyr.
Eie eller leie utstyr?
Teknisk utstyr er dyrt å kjøpe inn, og i noen tilfeller kan det være mer lønnsomt å leie utstyr fra gang til gang. Dette blir et økonomisk spørsmål dere selv må vurdere.
Generelt kan vi si at få, men store produksjoner taler for å leie, mens mange og enkle produksjoner taler for å eie.
Lyd og lys
Det siste man vil, er at konsertopplevelsen skal ødelegges av dårlig lyd. Invester derfor i lydutstyr fra et anerkjent merke.
Sørg også for å ha en kompetent lydtekniker på plass som kan gi besøkende lydtekniker god service eller artisten god konsertlyd.
Kort om lydutstyr som trengs:
-
Dette er utstyret som forsterker og presenterer det totale lydbildet ut til publikum.
Hvor stort PA-anlegg som trengs bestemmes ut fra størrelsen på lokalet og hvilken type artister som skal spille på det.
-
Sjekk artistenes tekniske ridere for hvilke merker som går igjen over ønskede miksere på front of house (ofte forkortet FOH) og hvor mange kanaler det er nødvendig at den har for deres spillested.
Fra FOH styrer lydteknikeren lyden som kommer gjennom PA-anlegget. Avhengig av størrelsen av spillestedet og bandet kan lydteknikeren også styre monitorlyden herfra.
-
Monitorer er høyttalere på scenen hvor hver artist hører seg selv og de andre i bandet. Artistene kan selv velge hva de vil høre mer eller mindre av. Er det snakk om et større spillested, kan det vurderes å ha en egen monitormikser. Denne plasseres på høyre eller venstre side av scenen.
Antall monitorer artisten har behov for skal opplyses om i den tekniske rideren.
-
Du bør ha en standard mikrofonpakke med stativer tilpasset den typen artister dere oftest arrangerer konserter med.
Ta utgangspunkt i en standard «rockepakke» med mikrofoner for trommer, bass- og gitarforsterkere og vokal. Legg til for eksempel mikrofoner for fele hvis du ofte arrangerer konserter med folkemusikk og for blåseinstrumenter hvis du har mye jazz på programmet.
-
Backline er en samlebetegnelse på det utstyret musikerne bruker på scenen.
I hovedsak dreier det seg om trommesett, akustiske og elektriske pianoer og instrumentforsterkere.
-
Ha rikelig med DI-bokser, jackkabler, skjøteledninger, gaffateip og annet lett tilgjengelig.
Standard DJ-utstyr kan også være fint å ha.
Scenelyset skaper stemning og bygger opp under dynamikken i musikken.
Ulike artister kan ha svært forskjellig forhold til lysbruk. For noen er det nærmest bare arbeidslys, mens andre bruker mer lys og lyseffekter enn lydutstyr.
Tips
Hvis et band har spesielle behov for lys, så vil dette alltid være spesifisert i den tekniske rideren. Les denne nøye og ta kontakt med artistens representant dersom det er noe som helst tvil om du har, eller kan skaffe, det de ber om. Hvis du har godtatt en omfangsrik lysrider, må du levere varene.
Produksjonsfase
NKA har samlet nyttig informasjon om selve produksjonsfasen og hva slags kjøreplaner du som arrangør bør ha på plass, i sin Arrangørwiki:
Du må heller ikke glemme ulike meldeplikter, tillatelser og søknader som kan bli aktuelle i forbindelse med en konsertproduksjon.
Lykke til!
Nyttige lenker
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.