Avvikling av selskap
Når bør man vurdere å avvikle et selskap? Og hva er forskjellen på styrt avvikling, oppbud og tvangsoppløsning?
Å legge ned et selskap kan være en tøff beslutning, men det er viktig å gjøre det riktig.
Enten du driver et enkeltpersonforetak, et aksjeselskap, eller andre typer selskap, er det lurt å sette seg inn i de ulike prosessene rundt avvikling av selskapet.
Når bør du vurdere å avvikle et selskap?
Det kan være flere grunner til at du bør vurdere å avvikle selskapet: Den økonomiske situasjonen kan være såpass alvorlig at du ikke får betalt det du skylder, eller det kan være at markedet for tjenestene du tilbyr ikke lenger er lønnsomt.
Personlige grunner, som manglende interesse eller motivasjon for å drive videre, kan også være en god grunn til å vurdere avvikling. I motsatt retning kan det være at selskapet har oppnådd alle sine mål og at du og dine medeiere ønsker å gi dere på topp.
Står du overfor en eller flere av disse situasjonene, er det uansett lurt å vurdere en styrt avvikling for å sikre at prosessen skjer på en kontrollert og ordentlig måte. Det kan også være en god idé å få hjelp av en fagperson, f.eks en regnskapsfører, revisor, finansrådgiver eller jurist. Da kan det være enklere å forstå hvilke muligheter du har, og hva som er det beste valget i din situasjon.
Er du usikker på om du skal avvikle? Les om andre løsninger nederst.
Viktig
Innhent alltid hjelp fra en fagperson i forbindelse med avvikling av et selskap. Det er også gode og kvalitetssikrede ressurser å lese på nettsidene til Altinn, Brønnøysund og Skatteetaten som kan hjelpe deg å forstå prosessen enda bedre.
Styrt avvikling, oppbud eller tvangsoppløsning?
I alle tre tilfeller vil selskapet bli lagt ned, men måten det skjer på, og hvor kaotisk prosessen blir, varierer.
-
Dette er en frivillig avvikling av et selskap som besluttes av eierne eller generalforsamlingen.
Selskapets eiendeler selges, gjelden betales, og et eventuelt overskudd fordeles mellom aksjonærene. Avviklingsstyret håndterer avviklingen i tråd med lovverket, og selskapet slettes fra Foretaksregisteret når prosessen er fullført.
Dette er en planlagt og kontrollert måte å avslutte virksomheten på når selskapet fortsatt er solvent - altså fortsatt har midler til å innfri sin gjeld.
-
Oppbud/konkurs skjer når selskapet selv eller kreditorene (for eksempel det offentlige) begjærer selskapet konkurs fordi det er insolvent og ikke kan betale gjelden ved forfall.
Selskapet/kreditor sender en oppbuds-/konkursbegjæring til tingretten, som åpner konkurs hvis vilkårene er oppfylt. Bostyrer oppnevnes for å realisere selskapets eiendeler og fordele midlene til kreditorene.
Ved oppbud/konkurs slettes selskapet fra Foretaksregisteret etter at boet er avsluttet.
Et enkeltpersonforetak kan, i motsetning til et AS, ikke gå konkurs. Innehaveren står derimot personlig ansvarlig for driften, og kan som følge av det gå personlig konkurs. Det er en av risikoene ved å drive ENK fremfor AS.
-
Tvangsoppløsning skjer når selskapet bryter lovpålagte krav, som for eksempel å ikke ha levert årsregnskap eller ha mangler knyttet til styre, revisor eller daglig leder.
Avvikling av ENK
Å legge ned et enkeltpersonforetak er langt mindre komplisert enn å legge ned et aksjeselskap.
-
Et ENK drives av én person, som er ansvarlig eier.
Beslutningen om å avvikle selskapet tas derfor av eieren alene.
-
Eieren må melde fra til Brønnøysundregistrene om at selskapet skal avvikles. Dette kan gjøres via Altinn.
Eieren må også sørge for å avslutte alle registreringer, for eksempel i Merverdiavgiftsregisteret om selskapet er registrert der.
-
Eieren av ENK er personlig ansvarlig for all gjeld og forpliktelser. Dette betyr at eieren må sørge for at alle forpliktelser blir oppfylt før avviklingen kan fullføres.
Alle eiendeler må selges eller overføres til eieren personlig.
Andre ting å huske på:
- Skatter og avgifter: Pass på at alle skatter og avgifter er betalt, og at nødvendig skattemelding og avsluttende regnskap er sendt til Skatteetaten
Avvikling av AS
Avvikling av et aksjeselskap i Norge innebærer flere trinn som må følges for å sikre at prosessen blir gjennomført riktig og etter de lover og regler som gjelder.
Her er en oversikt over de viktigste stegene i en styrt avvikling.
-
Først må styret foreslå at selskapet skal legge ned. Deretter må generalforsamlingen (alle aksjonærene) stemme over det, og minst to tredjedeler må være enige.
-
Selskapet må sende inn en melding om at det skal legges ned til Foretaksregisteret, dette kan gjøres via Altinn.
Når meldingen er mottatt, blir avviklingen offentlig annonsert i Brønnøysundsregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon.
Grunnen til dette er blant annet at eventuelle kreditorer skal få varsel om at selskapet er under avvikling, slik at de kan få fremmet sine krav innen en gitt frist (minimum seks uker).
-
Generalforsamlingen velger et avviklingsstyre som skal håndtere hele prosessen. Avviklingsstyret tar over ledelsen av selskapet og sørger for at alt blir gjort riktig.
Et avviklingsstyre kan bestå av både aksjonærer og tidligere styremedlemmer i selskapet. Også uavhengige personer som ikke tidligere har vært involvert i selskapet, kan være med så lenge de oppfyller de generelle kravene til styremedlemmer i Norge.
-
Selge alle eiendeler og betale all gjeld.
Avviklingsstyret må lage en oversikt over alt selskapet eier og skylder. Denne oversikten må godkjennes av generalforsamlingen.
-
Når alt er betalt og gjort opp, skriver avviklingsstyret en sluttrapport som viser hvordan alt er fordelt.
Penger som er igjen etter at gjelden er betalt, fordeles til aksjonærene.
-
Når alt er ferdig, sender selskapet melding til Foretaksregisteret om at avviklingen er gjennomført.
Selskapet blir da slettet fra registeret.
Andre ting å huske på:
- Styrets ansvar og plikter: Styret har ansvar for å sikre at avviklingsprosessen skjer i samsvar med lovverket, og at kreditorer, ansatte og aksjonærer blir behandlet på en korrekt måte. Om styret ikke oppfyller disse pliktene, kan styremedlemmene i visse tilfeller bli personlig ansvarlige for selskapets gjeld
- Skatter og avgifter: Pass på at alle skatter og avgifter er betalt, og at nødvendige skattemeldinger er levert
- Ansatte: Hvis selskapet har ansatte, må de sies opp på riktig måte
- Kontrakter og avtaler: Avslutt eller overfør alle avtaler selskapet har inngått
Andre selskapsformer
Selv om en stor del av selskapene innenfor musikkbransjen har organisert seg som ENK eller AS, er det også en del som har benyttet seg av selskapsformen ansvarlig selskap. Enten med udelt deltakeransvar (ANS), eller med delt deltakeransvar (DA).
Dersom du skal avvikle et ANS eller et DA er prosessen i grunn ganske lik som ved avvikling av et ENK eller et AS. Vi går derfor ikke nærmere inn på det i denne guiden, men anbefaler at du leser denne artikkelen hos Altinn dersom du vurderer å avvikle et ansvarlig selskap.
Alternativer til avvikling
Er det lite aktivitet i selskapet over flere år, men du ønsker likevel å holde det oppe fremfor å avvikle det helt?
Da finnes det flere alternativer til avvikling.
-
Hvis selskapet ikke har noen økonomisk aktivitet, kan du sende inn et tomt regnskap.
Dette viser at selskapet ikke har hatt inntekter eller utgifter i perioden. Dette er en midlertidig løsning og kan brukes hvis du planlegger å gjenoppta virksomheten senere.
-
Du kan velge å sette selskapet i dvale ved å redusere aktiviteten til et minimum. Dette innebærer å holde selskapet registrert uten å drive aktiv virksomhet.
Det er viktig å oppfylle alle lovpålagte krav som innlevering av årsregnskap og skattemelding, selv om selskapet ikke har noen inntekter eller utgifter.
-
I enkelte tilfeller kan du søke om midlertidig fritak fra noen av pliktene som selskapet har, som for eksempel regnskapsplikt
Dette kan gjøres ved å kontakte Skatteetaten eller andre relevante myndigheter for å se hvilke muligheter som finnes.
-
Dersom du ikke ønsker å fortsette å drive selskapet, men ikke vil avvikle det, kan du vurdere å selge selskapet til noen som er interessert i å overta det.
Dette kan være en god løsning hvis selskapet har verdi, som goodwill, kunder eller andre eiendeler.
-
Du kan vurdere å fusjonere selskapet med et annet selskap
Dette kan gi nye muligheter for virksomheten og kan være en måte å sikre at selskapet fortsetter å eksistere under en ny struktur.
-
Du kan endre selskapets formål eller forretningsmodell for å tilpasse det til nye markedsforhold.
Dette kan innebære å starte en ny type virksomhet under det eksisterende selskapet.
-
Hvis du ikke ønsker å drive selskapet selv, kan du overføre eierskapet til en annen person eller enhet som kan ha interesse av å drive virksomheten videre.
Andre ting å huske på:
- Regelmessige forpliktelser: Selv om selskapet har lav eller ingen aktivitet, må du fortsatt oppfylle visse lovpålagte krav, som innlevering av årsregnskap, skattemelding og eventuelle andre rapporteringskrav
- Kostnader: Vær oppmerksom på at det kan være kostnader forbundet med å opprettholde selskapet, selv om det ikke er aktivt
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.