Fax

Avvikling av selskap

Når bør man vurdere å avvikle et selskap? Og hva er forskjellen på styrt avvikling, oppbud og tvangsoppløsning?

Å legge ned et selskap kan være en tøff beslutning, men det er viktig å gjøre det riktig.

Enten du driver et enkeltpersonforetak, et aksjeselskap, eller andre typer selskap, er det lurt å sette seg inn i de ulike prosessene rundt avvikling av selskapet.

Av Tord Litleskare

I samarbeid med

Gerhard & Sønn

Sist oppdatert: 21. januar, 2025

Når bør du vurdere å avvikle et selskap?

Det kan være flere grunner til at du bør vurdere å avvikle selskapet: Den økonomiske situasjonen kan være såpass alvorlig at du ikke får betalt det du skylder, eller det kan være at markedet for tjenestene du tilbyr ikke lenger er lønnsomt.

Personlige grunner, som manglende interesse eller motivasjon for å drive videre, kan også være en god grunn til å vurdere avvikling. I motsatt retning kan det være at selskapet har oppnådd alle sine mål og at du og dine medeiere ønsker å gi dere på topp.

Står du overfor en eller flere av disse situasjonene, er det uansett lurt å vurdere en styrt avvikling for å sikre at prosessen skjer på en kontrollert og ordentlig måte. Det kan også være en god idé å få hjelp av en fagperson, f.eks en regnskapsfører, revisor, finansrådgiver eller jurist. Da kan det være enklere å forstå hvilke muligheter du har, og hva som er det beste valget i din situasjon.

Er du usikker på om du skal avvikle? Les om andre løsninger nederst.

Viktig

Innhent alltid hjelp fra en fagperson i forbindelse med avvikling av et selskap. Det er også gode og kvalitetssikrede ressurser å lese på nettsidene til Altinn, Brønnøysund og Skatteetaten som kan hjelpe deg å forstå prosessen enda bedre.

Styrt avvikling, oppbud eller tvangsoppløsning?

I alle tre tilfeller vil selskapet bli lagt ned, men måten det skjer på, og hvor kaotisk prosessen blir, varierer.

Avvikling av ENK

Å legge ned et enkeltpersonforetak er langt mindre komplisert enn å legge ned et aksjeselskap.

Andre ting å huske på:

  • Skatter og avgifter: Pass på at alle skatter og avgifter er betalt, og at nødvendig skattemelding og avsluttende regnskap er sendt til Skatteetaten

Avvikling av AS

Avvikling av et aksjeselskap i Norge innebærer flere trinn som må følges for å sikre at prosessen blir gjennomført riktig og etter de lover og regler som gjelder.

Her er en oversikt over de viktigste stegene i en styrt avvikling.

Andre ting å huske på:

  • Styrets ansvar og plikter: Styret har ansvar for å sikre at avviklingsprosessen skjer i samsvar med lovverket, og at kreditorer, ansatte og aksjonærer blir behandlet på en korrekt måte. Om styret ikke oppfyller disse pliktene, kan styremedlemmene i visse tilfeller bli personlig ansvarlige for selskapets gjeld
  • Skatter og avgifter: Pass på at alle skatter og avgifter er betalt, og at nødvendige skattemeldinger er levert
  • Ansatte: Hvis selskapet har ansatte, må de sies opp på riktig måte
  • Kontrakter og avtaler: Avslutt eller overfør alle avtaler selskapet har inngått

Andre selskapsformer

Selv om en stor del av selskapene innenfor musikkbransjen har organisert seg som ENK eller AS, er det også en del som har benyttet seg av selskapsformen ansvarlig selskap. Enten med udelt deltakeransvar (ANS), eller med delt deltakeransvar (DA).

Dersom du skal avvikle et ANS eller et DA er prosessen i grunn ganske lik som ved avvikling av et ENK eller et AS. Vi går derfor ikke nærmere inn på det i denne guiden, men anbefaler at du leser denne artikkelen hos Altinn dersom du vurderer å avvikle et ansvarlig selskap.

Alternativer til avvikling

Er det lite aktivitet i selskapet over flere år, men du ønsker likevel å holde det oppe fremfor å avvikle det helt?

Da finnes det flere alternativer til avvikling.

Andre ting å huske på:

  • Regelmessige forpliktelser: Selv om selskapet har lav eller ingen aktivitet, må du fortsatt oppfylle visse lovpålagte krav, som innlevering av årsregnskap, skattemelding og eventuelle andre rapporteringskrav
  • Kostnader: Vær oppmerksom på at det kan være kostnader forbundet med å opprettholde selskapet, selv om det ikke er aktivt

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.