Ordbok
Her finner du ord og termer som ofte blir brukt i musikkbransjen.
A
-
A&R står for «Artist & Repertoire». Dette er ofte talentspeidere i plateselskap, som følger opp nysignerte artister kreativt mot deres første utgivelser. Dette er også den som har mest kontakt med artistene fra plateselskapets side.
Flere mindre plateselskap i Norge bruker ikke tittelen, siden de som er ansatt jobber med alle aspekter av musikken.
-
Aggregator er en plattform som brukes til å få musikk på strømmetjenester.
-
AI står for «artificial intelligence». På norsk brukes ofte forkortelsen KI, for kunstig intelligens.
-
AI-hallusinasjoner er et fenomen der kunstig intelligens genererer uriktige eller misvisende opplysninger som om de var sanne.
Dette skjer når AI-modellen, basert på sin trening, fyller inn manglende informasjon eller forsøker å gi et svar uten tilstrekkelig grunnlag. Resultatet kan være overbevisende, men faktuelt feil, og det kan inkludere oppdiktede data, falske sitater eller påstander som ikke er basert på virkelige hendelser eller kilder. Dette understreker viktigheten av kritisk vurdering og verifisering av informasjon generert av AI.
-
AIFF er et lydfilformat utviklet av Apple. Det er ukomprimerte lydfiler og er kompatibelt med Windows, Linux og Apple OS.
-
Akustikk er vitenskapen om lyd, men i dagligtalen brukes det som en fellesbetegnelse for hvordan lyd oppfører seg i ulike rom. Norsk tradisjon tilsier at vi oftere prater om dårlig akustikk enn god akustikk.
-
Musikk som ikke forsterkes elektrisk eller framføres på elektriske instrumenter.
-
I studioteknisk sammenheng referer begrepet analog til utstyr eller lydkilder som gir fra seg et elektrisk signal av variabel styrke. Analoge signaler som omkodes til tallverdier blir derimot for digital informasjon å regne.
-
Skjemaet en leverer til TONO som beskriver fordelingen av rettigheter mellom de som har skrevet en låt. Den finner du her.
Dersom flere er involvert, blir det opp til alle å komme til enighet om hva som føles som en rettferdig fordeling av rettighetene til låten. Fordelingen av ulike rettigheter til låten bestemmer også fremtidige opphavsinntekter fra den, og det finnes mange som baserer store deler av inntekten sin på opphavsvederlag. Det er derfor viktig å ha en god og åpen dialog om dette.
-
Arrangør i betydningen konsertarrangør: Arrangøren er den som er ansvarlig for at konserten gjennomføres som planlagt. Arrangør står ofte ansvarlig for å betale alle parter som er involvert. Arrangøren er dermed ikke nødvendigvis det samme som spillestedet, ettersom arrangører kan leie steder for å arrangere konserter.
På engelsk brukes ofte ordet «promoter» om arrangør.
Arrangør i betydningen musikalsk arrangør: En som jobber med en låt uten å faktisk skrive selve låten, omtales gjerne som en arrangør. Det kan for eksempel være et bandmedlem som lager et arrangement for fiolin og strykeinstrumenter.
Skillet mellom hva som er en arrangør og en komponist kan være vagt. Den viktigste forskjellen er at en med opphavsandel kan melde inn låten med et nytt arrangement uten at de med tidligere arrangørandeler får rettigheter til dette nye arrangementet. Det er derfor viktig å ha en god dialog om hverandres bidrag, og hva som er en rettferdig fordeling av rettigheter til et musikkverk.
-
Alle som skaper noe eller fremfører noe for et publikum, enten det er på en konsert eller på en innspilling.
B
-
Backdrop er et sceneteppe som henges opp bakerst på scenen, ofte med artistens logo eller annen grafikk. Kan være lurt på konserter og festivaler der publikum ikke kjenner dere fra før, men ingen fasit!
-
Alt musikalsk utstyr som trengs på en scene, som for eksempel forsterkere, trommesett og stativer. Hvem som stiller med backline av arrangør og artist varierer, og er noe som må avklares i forkant av en konsert eller en turné.
-
Området bak scenen hvor artist, band og apparat kan slappe av før og etter konsert.
-
Et bilag er en dokumentasjon av en transaksjon.
Når du kjøper eller selger en vare eller en tjeneste vil et bilag til handelen være en kvittering eller en faktura.
-
Plassering og størrelse på artist/bandnavn på f.eks. festivalplakat. Vanlig å ha med i kontrakter om spillejobb på festival.
-
Blockchain-teknologi er en desentralisert, distribuert digital hovedboks teknologi som lagrer informasjon i form av sammenkoblede blokker. Hver blokk inneholder en kryptografisk lenke til den forrige, noe som gjør det vanskelig å endre tidligere data.
Denne teknologien muliggjør sikker og transparent registrering av transaksjoner og data som kan deles over et nettverk uten behov for en sentral autoritet.
-
Bokføring er et annet ord for selve regnskapsføringen. Før verden ble digital førte man regnskapet i bøker, men nå fører man stort sett regnskapet i et regneark eller i et regnskapsprogram.
Det å være bokføringspliktig betyr at du må holde dobbelt bokholderi. Dobbelt bokholderi betyr at du må føre alle transaksjoner dobbelt, inn på en konto og ut fra en annen - det som kalles debet og kredit.
En kostnad kan for eksempel bli ført slik: «Kjøp av ny ekstern skjerm».
Summen føres da både inn på en konto og ut fra en annen, i to ulike kolonner i regnskapet:
- Inn på konto 6995 kontorrekvisita (debet)
- Ut fra konto 1920 bank (kredit)
-
Booking er å selge inn artister for ulike spilleoppdrag og sette opp egne konserter eller turnéer.
-
Et bookingbyrå er et selskap som formidler spillejobber og setter opp turnéer for artister og band.
-
Begrepet «bouncing audio» kommer fra når en før i tiden jobbet med analoge båndopptakere - som for eksempel hadde fire bånd - og ønsket å frigi mer plass på båndene ved å ta opp det som allerede er spilt inn over på ett bånd.
I et digitalt lydredigeringsprogram (som Logic, FL Studio, Ableton eller lignende) gjør man i teorien det samme for ulike grunner. En kan kombinere – eller bounce – lydspor for å forme en unik type lyd til produksjonen, eller for å sende en låt eller biter av den til musikere, artist eller andre tilvirkere for å jobbe med.
-
Det punktet i regnskapet hvor inntektene har dekket inn kostnadene, og prosjektet går med overskudd. Ofte relevant med platekontrakter der et plateselskap har lagt ut penger for innspilling eller promotering. Når disse utgiftene er tjent inn, har man nådd break-even og inntektene fra streaming og salg splittes slik dere har avtalt.
Et vanlig problem er at artister ikke har oversikten over hva partnerne har brukt penger på, hvor mye de har brukt og hvilke kostnader som går inn i regnskapet. Dette kan være en kilde til konflikt, og det er derfor viktig å ha en åpen dialog om penge- og ressursbruk i samarbeidet.
-
Brutto viser til et beløp eller en verdi før fradrag. Brukes ofte i sammenheng med netto, som betyr verdi etter fradrag.
Bruttolønn er for eksempel den lønnen man mottar før skatten er trukket, mens nettolønn er lønnen du sitter igjen med etter at skatten er betalt.
-
En buy-on er å betale for å spille en konsert, gjerne for å spille for et større band på en oppvarmingsturné.
Noen vil nok være meget skeptisk til denne måten å jobbe på, da slike turnéer ofte er forbundet med store utgifter for oppvarmingsbandet fra før. Andre vil igjen mene at dette åpner for muligheter for ukjente band.
-
Buy-out i musikkproduksjon: I produksjoner hvor produksjonshonorar til produsenten ikke er avtalt på forhånd, vil ofte en artist eller plateselskap være nødt til å kjøpe ut produksjonen som produsenten har stått for i etterkant. Buy-out er spesielt vanlig i mer spontane og mindre produksjoner hvor produsenten tar del i både produksjon og låtskriving. Verdien av en produksjon er veldig subjektiv og vil også være avhengig av de som forvalter produksjonen i etterkant. Derfor er det vanskelig å sette en prislapp på en slik buy-out, og man vil være nødt til å forhandle om en pris som føles riktig for begge parter.
Buy-out i turnévirksomhet: Brukes ofte om pengene man får fra en arrangør for å dekke middag på konsertdag. Dette er vanligere i utlandet, da mange norske arrangører dekker middag for artisten som en del av kontrakten.
C
-
Engelsk forkortelse for inngangspenger på konserter (cover charge).
-
CISAC står for The International Confederation of Authors and Composers Societies. Det er en paraplyorganisasjon for verdens forvaltningsorganisasjoner slik som de nordiske TONO (Norge), STIM (Sverige), KODA (Danmark) og TEOESTO (Finland).
CISAC representerer 200 slike organisasjoner i 98 land over hele verden.
-
Det lydsporet under en innspilling som har tempoet og metronomet i seg. Metronomet er en gjentagende lydpuls som angir tempoet til låten.
-
Co-publishing er mer vanlig i USA, hvor de som har skrevet en låt gir alle rettighetene sine til et forlag og mottar opphavsinntekter fra dem. Dette er i motsetning til Norge, hvor en gjerne mottar andelen direkte fra TONO.
En co-publishingavtale deler inntektene mellom et musikkforlag og opphavspersonens forlag. I en slik avtale får musikkforlaget mindre av inntektene, og opphavspersonen tilsvarende mer.
-
Co-write brukes når flere personer har vært med på å skrive en låt.
-
Engelsk for opphavsrett. I Norge har det aldri vært noe krav til å bruke det berømte copyright-tegnet (©) for å verne om at en eier en idé, låt, slagord, artistnavn eller lignende. I Norge er dette regulert i åndsverkloven.
-
Dette innebærer at plateselskapet kan dekke inn utgifter på et album med inntekter fra neste album.
Se også break-even.
-
En cut brukes for å beskrive hvor stor del av en låt man eier. Det kan også bety at en låt en har vært med på å skrive blir brukt av en artist og utgitt av et plateselskap.
D
-
DAW (forkortelse for digital audio workstation - eller en lydarbeidsstasjon på norsk) brukes ofte om en enhet (datamaskin) eller et program (eller app) for innspilling, redigering og produksjon av lydfiler.
-
Demo brukes om all uferdig musikk som ennå ikke er utgitt i sin endelige form. Demoer lages ofte for å promotere musikken overfor plateselskap, musikkforlag eller konsertarrangører.
-
Digital distribusjon er å presentere musikk digitalt gjennom salg på nett eller via strømmetjenestene.
-
En diskografi er alle utgivelsene til en artist.
-
Et skjema som Gramo bruker for å registrere innspillingene du har vært med på, for å sørge for at du får vederlag for dette. Registreringen gjøres nå digitalt gjennom Gramos nettsider.
-
Er en avtale mellom plateselskap (mastereier) og distributør om å gjøre en musikkutgivelse tilgjengelig for strømming eller salg i platebutikken.
En distributør skal også hjelpe med å synliggjøre musikken som f.eks pitch mot spillelister eller fremsnakke og levere relevant informasjon til butikken.
-
DSP står for «Digital Streaming Platform». Dette er app-er og/eller plattformer der man kan streame og lytte på musikk. Som f.eks. Spotify, Apple Music, Tidal, Deezer osv.
E
-
Enerett kan deles i to, og forklarer at opphavspersonen til et verk (låt) har rett til å bestemme hvordan låten skal fremstilles (eksemplarfremstillingsrett), og rett på å bestemme hvordan låten skal vises, fremføres og spres til allmennheten (tilgjengeliggjøringsrett) (åvl. §3).
-
En EPK (electronic press kit - eller pressepakke på godt norsk) er en oppsamling av informasjon og materiale som skal gjøre det enklere å promotere deg som artist eller band.
-
EQ er forkortelsen for lydverktøyet «equalizer», som lar deg manipulere frekvensnivåene til et lydspor. Det brukes hyppig av musikere, produsenter, teknikere og andre i studio og live-setting.
Dersom du ønsker økt bass i miksen, eller en viss frekvens fra et lydspor virker forstyrrende, kan du ta hånd om dette ved bruk av EQ.
F
-
Det å ha en feature er når en som artist deltar på noen andre sin låt og får kreditering for dette.
-
FLAC (Free Lossless Audio Codec) er et lydfilformat uviklet av Xiph.Org Foundation, for komprimering uten tap av informasjon.
-
«Front of house» - stasjon i midten bak i salen av et spillested hvor lyd- og lysteknikere kan jobbe fra.
-
FONO er de uavhengige norske plateselskapenes organisasjon. Les mer om FONO her.
-
Fonogram er et samlebegrep lydopptak og medier hvor lyd er spilt inn, lagret og kan avspilles. Dette inkluderer alt fra telefonopptak til kassett.
Noen tilskuddsordninger bruker fortsatt begrepet fonograminnspilling for innspilling av for eksempel et album.
-
Force majeure er en vanlig klausul i kontrakter. Den beskriver ekstraordinære omstendigheter som ikke er under menneskelig kontroll og som derfor løser en eller begge parter for ansvar fra mislighold dersom slike omstendigheter oppstår.
Eksempler på slike omstendigheter kan være krig, naturkatastrofer og streik.
-
Et forskudd vil si at du mottar penger for fremtidige inntekter.
For eksempel kan du få forskudd på en plateutgivelse basert på forventet salg, før noen plater er solgt. Som artist vil du oftest ikke få noen flere utbetalinger før forskuddet er dekket.
-
Standardavtalen mellom TONO og deg som opphavsperson. Dersom du har gitt ut egen musikk eller spiller den live, er du en opphavsperson og kan søke om medlemskap i TONO.
Medlemskap innebærer at TONO får rett til å samle inn pengene som blir generert av fremføring av dine verk for eksempel på konserter eller radio.
Se også vårt innhold om musikkrettigheter.
-
Kollektive forvaltningsorganisasjoner er organisasjon som ved lov eller ved overdragelse, lisens eller annen avtale har fullmakt til å forvalte opphavsrett eller nærstående rettigheter på vegne av mer enn én rettighetshaver.
Se også TONO, Gramo og Music Nest Norway.
-
Det du har rett til å forvente at et forlag vil gjøre for deg i en forlagsavtale.
-
Når vi snakker om fysisk format i musikkverden refereres det til håndfaste gjenstander som en kan spille av musikken fra, f.eks kassetter, CD- og LP-plater.
Musikken på strømmetjenestene er i digitalt format.
G
-
GramArt er interesseorganisasjonen for artister, musikere og studioprodusenter innen populærmusikken. De har blant annet juridisk bistand som en del av sitt medlemstilbud.
Les mer om GramArt her.
-
Gramo er et selskap som forvalter opphavsretten knyttet til musikkinnspillinger til utøvere og plateselskap. Det betyr at de samler inn penger fra virksomheter som bruker innspillinger for å selv tjene penger (f.eks. radio, frisørsalong, TV-selskap etc).
Gramo må ikke forveksles med TONO, som forvalter rettighetene til selve låtene. Vi skiller mellom mekaniske rettigheter, som er knyttet opp til hvem som bidrar på innspillingen.
Les mer om Gramo her.
H
-
Hook er den delen i en låt som gjør at den setter seg på hodet og skiller seg ut i mengden.
Det er vanlig at refrenget omtales som hooket, men det kan like gjerne brukes om en lydeffekt, være en melodi eller tekst som er med på å definere en låt.
-
En hospitality rider er et dokument som viser hva en artist eller et band skal ha av mat, drikke og andre fasiliteter i forbindelse med en konsert.
I
-
I tillegg til å beskytte de økonomiske rettighetene gir åndsverkloven også en beskyttelse for de ideelle (ikke-økonomiske) rettighetene til den som har skapt et åndsverk eller gitt en kunstnerisk presentasjon.
Ideelle rettigheter er blant annet retten til å bli kreditert (eller å ikke bli kreditert, om en ikke ønsker å bli assosiert med verket i ettertid).
-
På slutten av 00-tallet ble begrepet indie mye brukt som et rent sjangerbegrep, gjerne om band med gitarer og skjeggete medlemmer. Opprinnelig kommer begrepet fra det engelske ordet «independent» og omhandlet artister eller plateselskap som var uavhengige (dvs. ikke knyttet til de store plateselskapene).
Når en snakker om indie i musikkbransjesammenheng er det ofte som en motpart til såkalte majors (de gjenværende store, internasjonale plateselskapene Warner, Sony og Universal).
-
Innspillingsrettigheter handler om eierskapet til en konkret innspilling av et verk. Noen bruker også begrepene, masterrettigheter og mastereier.
Innspillingen eies ofte av den eller de som har finansiert den, et plateselskap, en artist eller et band. Dette kalles også mekaniske rettigheter eller lydfestingsrettigheter.
-
ISRC-kode er en innspillings identifikasjonsnummer. ISRC står for International Standard Recording Code.
K
-
Katalog brukes som et begrep for alle utgivelsene til en artist, plateselskap eller musikkforlag.
-
Skatt og avgift som myndighetene i det landet inntekten er opptjent krever inn. Gjelder f.eks. ved salg av plater i utlandet.
-
Å klarere betyr å sørge for at utnyttelse av en låt, innspilling eller bilde kan skje på en lovlig måte. Når noen har et opphavsrettslig beskyttet materiale (for eksempel en låt) er en nødt til å klarere med vedkommende om en kan bruke det, eventuelt hva en må gjøre for å bruke det.
Dersom du skal sample en låt, må dette klareres med opphaveren og eieren av master. Se sampling.
-
Det å skrive eller utvikle et musikalsk verk.
Komponering er prosessen av å fremkalle et budskap til et musikalsk verk. Med en gang du begynner å få ut en idé, komponerer du – og det kan gjøres på uendelige måter: Synge idéen, spille instrumenter som gitar, piano eller annet, et lydredigeringsprogram, noter eller bare i hodet.
L
-
Et annet ord for plateselskap.
-
Dokument med all informasjon om hva utgivelsen heter og hvem som har deltatt på den: Artist, låtskrivere, tekstforfattere, utøvende musikere, produsenter, miksere, teknikere med mer.
-
Brukes for å beskrive en type låt som et plateselskap/management er på utkikk etter til sin artist.
Toneart, tematikk, sjanger og tempo kan være del av denne beskrivelsen.
-
I en lisensavtale gir en fra seg innspillingsrettighetene til et plateselskap i en begrenset periode eller territorium. Slik kan man fremdeles ha eierskap over sine innspillinger, og låne dem bort til noen som kan promotere den bedre i et gitt tidsrom eller land.
Mindre plateselskaper benytter seg ofte av lisensavtaler. Ved en lisensavtale betaler artisten selv alle kostnader knyttet til innspilling, cover etc., og selskapet må derfor investere mindre økonomiske midler i produktet og mer i markedsføring, mot en høyere royalty til artisten.
M
-
Manageren skal være artistens forretningspartner og skal hjelpe artisten med å styre sin karriere i riktig retning.
En manager får enten en prosentandel av artistens inntekter eller mottar et honorar for sitt arbeid.
-
Brukes om den endelige versjonen av en låt, etter at den er mikset og mastret og klar til å gis ut.
-
Mastereier handler om eierskapet til en konkret innspilling av et verk. Noen bruker også begrepene masterrettigheter og innspillingsrettigheter.
Innspillingen eies ofte av den eller de som har finansiert den, et plateselskap, en artist eller et band. Dette kalles også mekaniske rettigheter eller lydfestingsrettigheter.
-
Prosessen der en klargjør masteren for en utgivelse. Å mastre en låt/album er å jobbe med frekvenser, volum og kompresjon for å få musikken til å høres best mulig ut på alle typer lydkilder.
Masteringen er den siste prosessen på en låt etter at den har blitt mikset.
-
Betyr på engelsk å observere, og brukes i konsertsetting om lyden bandet/artist hører av seg selv. Musikerne kan sammen med lydtekniker velge ut akkurat hva de ønsker å høre av instrumenter, sal og tracks, som de hører gjennom enten in-ear monitorer eller wedger på scenegulvet.
-
Musikkprodusentenes kollektive forvaltningsorganisasjon (personer/selskaper som forvalter eller distribuerer lydopptak og videogrammer).
Se også TONO, Gramo og forvaltningsorganisasjoner
-
En music supervisor er den som har ansvaret for å velge ut og klarere bruk av musikk til film, serier, spill og reklame. På godt norsk vil en kalle denne rollen musikkonsulent.
Se også sync.
-
Et musikkforlag arbeider med å forvalte og få ut opphaverens musikk på så mange formater og plattformer som mulig. De kan blant annet få plassert musikken din hos andre artister, i filmer og serier, i reklame, dataspill og hos notedistributører, for å nevne noen eksempler.
Ofte brukes det engelske ordet «publishing» når en snakker om musikkforlag, mens plasseringer i visuelle formater ofte betegnes som synkronisering (eller sync).
-
Moms er en avgift som betales til staten ved salg av alle varer og tjenester som inngår i ledd i prosesser som gir en vare merverdi. Et annet ord for moms er merverdiavgift, også forkortet til MVA.
Momsplikt blir du først når du har solgt MVA-pliktige varer og tjenester for over 50.000 kroner innenfor en periode på 12 måneder. Da registrerer du deg i Merverdiavgiftsregisteret. Det skal ikke legges til utgående MVA på salget før virksomheten er registrert i Merverdiavgiftsregisteret.
N
-
NCB (Nordic Copyright Bureau) forvalter de økonomiske rettighetene i forbindelse med innspillingen av musikkverk. Det er også NCB som avregner de mekaniske rettighetene. NCB eies av de nordiske rettighetsorganisasjonene.
Når du signerer forvaltningsavtale og blir medlem i TONO, meldes du også inn i NCB.
-
Netto viser til et beløp eller en verdi etter fradrag. Brukes ofte i sammenheng med brutto, som betyr verdi før fradrag.
Bruttolønn er for eksempel den lønnen man mottar før skatten er trukket, mens nettolønn er lønnen du sitter igjen med etter at skatten er betalt.
-
NOPA er interesseorganisasjonen for opphavere til musikkverk. De har mer enn 1.500 medlemmer som skaper musikk på alle språk og i alle sjangre.
Les mer om NOPA her.
O
-
Omsetning er alle samlede inntekter til en virksomhet innenfor en bestemt periode.
Som regel innebærer dette inntjening fra fakturerte varer og tjenester, kontantsalg og andre inntekter. Man kan også bruke begrepet salgsinntekter istedenfor omsetning.
-
Enkel salgspitch samlet på ett ark. Dette er vanligvis laget som en pdf som enkelt kan deles digitalt.
-
En opphaver er den som skaper et åndsverk, og dermed har opphavsretten til dette åndsverket. Et åndsverk kan for eksempel være en låt, et album, en bok eller noe annet.
-
Opphavsrett er retten skaperen av et åndsverk har til å fremstille eksemplarer av dette verket og gjøre det tilgjengelig for andre. I Norge reguleres denne retten gjennom åndsverkloven.
-
Opsjon gir den ene parten i avtalen rett (men ikke plikt) til å kjøpe eller selge noe.
I platekontrakter er det ofte brukt for å beskrive at plateselskapet har rett til å forlenge avtalen og/antall innspillinger som omfattes av avtalen.
P
-
En «sikker» pengestrøm som kommer fra dine opphavsrettigheter til utgitte låter.
Uttrykket blir som regel brukt i forlagsbransjen. Skal du signere en forlagsavtale har du større forhandlingsmakt hvis du har en stor pipeline income.
-
Et plateselskap utgir musikk. Plateselskap kan drives på mange ulike måter med forskjellig fokus: For eksempel gjennom talentjakt, produksjon av innspillinger, distribusjon og markedsføring.
En skiller ofte mellom de store plateselskapene (majors), Universal Music, Sony Music og Warner Music, og uavhengige plateselskap (indies). Eksempler på norske indieselskap er Grappa, Propeller og Kirkelig kulturverksted.
I tillegg går det selvsagt an å sette opp et eget plateselskap (som kan driftes av artist selv eller av artistens management eller lignende), for å kunne hente ut ISRC-kode fra Gramo. Gjennom dette selskapet kan du videre sette opp avtale med en eller flere distributører.
-
PRO er en forkortelse for «performance rights organisation», og er en samlebetegnelse på organisasjoner som avregner vederlag for offentlig fremføringer og utgivelser av musikk til komponister, tekstforfattere og musikkforlag.
Les mer om TONO
R
-
Recoupment er det vanlige begrepet for tilbakebetaling av forskudd og tilbakebetaling av relevante utlegg knyttet til utgivelsen(e) og andre nødvendige kostnader. Dette er vanligvis regulert i platekontrakter.
-
Eksempel fra Vestland fylkeskommune:
- Geografisk kriterium (geografisk nedslagsfelt og verkeområde): Om tiltaket omfattar fleire kommunar og / eller om tiltaket vert gjennomført eller har deltaking frå meir enn to kommunar.
- Funksjonskriterium (regional funksjon i kraft av oppdrag, storleik, fagleg tyngd, kvalitet og særpreg). Alle tilrådde tiltak og prosjekt skal ha regional verdi – geografisk og / eller funksjon. Storleik og omfang treng ikkje vere avgjerande. Fagleg kvalitet og særleg grad av nytenking m.m. kan også ligge til grunn for at eit tiltak har regional verdi.
-
Romklang defineres av måten lydbølger reflekteres rundt i rommet, og er unikt for hvert rom eller område man er i. Klanglyden kan påvirkes av romstørrelse, byggematerialer, vegger, vinkler og objekter i rommet. I musikkproduksjoner er det vanlig å legge på ekstra klang til et instrument eller en låt, og det finnes både analoge og digitale muligheter for dette.
Romklang og akustikk tenkes ofte nøye gjennom til innspillinger eller fremføringer. Det kan være en utfordring å jobbe med dersom romklangen ikke er ønsket, men det kan også bidra til å skape stemning og stedsfølelse i musikken.
Enkelte studioer og bygninger er notoriske for sine akustiske egenskaper.
-
Når et plateselskap selger musikk betaler den ut en prosentandel av inntektene til artisten, dette kalles royalties.
S
-
Å sample musikk vil si å ta ut musikk ut fra dens opprinnelige kontekst og putte inn i en ny komposisjon.
Sampling kan være enkeltlyder eller hele refreng. Før en gir ut musikk som inneholder samples må disse klareres. Se klarering.
-
Session er et samlebegrep som ofte brukes i musikkbransjen. Det kan for eksempel handle om en låtskriversession (hvor en eller flere låtskrivere jobber med å skrive en låt), en innspillingssession eller en en minikonsert for en radiostasjon eller et nettmagasin.
-
Skips rate på strømmetjenester som Spotify indikerer hvor ofte en lytter hopper over en låt i en gitt spilleliste. På Spotify må du ha lyttet til en låt i minst 30 sekunder for at det skal telle som en stream.
-
Forkortelse for sosiale medier.
-
Omhandler prosentfordelingen av eierskap til en låt.
Dersom to låtskrivere har bidratt like mye på en komposisjon så vil en naturlig fordeling være 50/50.Det finnes ikke noen automatikk i dette, så hvordan eierskapet fordeles må likevel avtales mellom de som skriver låten.
-
Er en kontrakt som bekrefter hvem som har skrevet en låt og hvor stor prosentandel de eier av verket.
-
Brukes i miks-, mastering- og live-sammenheng.
Gruppering av liknende lydspor/tracks. Skal man eksportere en låt i stems kan man for eksempel samle alle trommespor i ett spor, all vokal i ett spor, og gitar/keyboard/melodier i ett spor. Da vil låten ende opp i tre stems; én trommestem, én vokalstem, og én akkord/melodistem.
-
Lisensiere bruk av et musikalsk verk til TV, radio, serier, filmer og spill.
T
-
En teknisk rider er et dokument som viser hva en artist eller et band trenger for å kunne gjennomføre konserten sin.
-
Geografisk område. Brukes ofte i platekontrakter o.l.
-
TONO eies og styres av opphavere (komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag) og forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i musikken de har skapt.
For medlemskap i TONO, registrer deg her.
-
Topline er det mest iørefallende melodiske og tekstlige elementet i en låt, hovedmelodien.
-
For å supplere konsertfremføringen av en låt, spilles utvalgte tracks (lydspor) fra låtens innspilling samtidig.
Ofte gjøres dette sammen med at musikerne har klikk (tempo) i in-ear monitorer.
U
-
UPC er den originale strekkoden, brukt i USA og Canada. UPC står for Universal Product Code. Europa har siden innført eget strekkodesystem (EAN - står for European Article Number).
-
URI står for Uniform Resource Indicator. Bl.a. bruker Spotify dette for identifisering av et spesifikt album, EP eller en single-utgivelse.
Et eksempel på URI: spotify:artist:5ihY290YPGc3aY2xTyx7GyObs! URI er ofte lest feil - som URL. Disse har ingen direkte sammenheng, men man kan noen ganger finne en URI kode som en del av en URL (Uniform Resource Locator).
Et eksempel på URI i en URL: https:// open.spotify. com/artist/5ihY290YPGc3aY2xTyx7Gy?si=9A7NUuAdQciuDuAOGQ3ECA -
Skape inntekter på et produkt.
I forbindelse med platekontrakt f.eks: tilby innspillingene for salg
V
-
Vederlag er en gjenytelse for en vare eller en tjeneste. I musikkverdenen snakker en for eksempel ofte om at TONO krever inn vederlag på vegne av sine medlemmer. Et vederlag trenger ikke nødvendigvis å være penger. Det kan også være et gjenytelse i form av varer, arbeid eller tjenester.
-
Engelsk begrep for «spillested», og brukes jamt av bransjeaktører og musikere. Ordet brukes om alle typer spillesteder, fra kafé til stadion.
-
Forkortelse av det engelske ordet «vibrations».
Begrepet brukes gjerne for å sette ord på en stemning, følelse eller assosiasjoner en får til et kreativt verk (for eksempel «good vibes», eller «gode vibber» på norsk). «Denne plakaten gav meg litt Tarantino–vibes/vibber».
W
-
WAV (Wavefront Audio File Format) er ukomprimerte lydfiler, som gjerne brukes til mastere. Vanlig format for Microsofts datamaskiner.