Sebastian Zalo omgir seg med venner:
— Vi har alltid sett til alle andre steder i musikkbransjen enn der vi er selv
Av Tord Litleskare
|Sebastian Zalo, Gus Polden og Gard Detlev Øksendal har jobbet tett sammen siden 2018 - og kjent hverandre enda lenger.
Med debutalbumet «RTRO//SPKT» høstet Sebastian Zalo lovord og nominasjoner til P3 Gull og Spellemann.
Siden har han gjort seg ytterligere bemerket for et større publikum, blant annet gjennom deltakelse i NRK-satsingen «De neste», låtsamarbeid med Odd Nordstoga og Ingebjørg Bratland, samt kjenningsmelodien til «Kristiania magiske tivolitheater».
Bak suksessen ligger et tett samarbeid med produsenten Gus Polden og manageren Gard Detlev Øksendal, som også driver plateselskapet Xenon Sounds.
Vi møtte de tre til en prat på Nasjonalbiblioteket i Oslo.
Muliggjøre ønskene
Det er tydelige roller og oppgaver som skal gjennomføres i «prosjektet» Sebastian Zalo. Mens Zalo og Polden står for det kunstneriske og estetiske uttrykket, er Detlev Øksendals rolle mer praktisk og hands on.
— Jeg ser på det som min jobb å muliggjøre ønskene til gutta, sier sistnevnte selv.
Han legger til at han opplever at mange artister kan være altfor snevre, og at en managers viktigste rolle derfor er å «åpne hodene» til artistene sine og vise hva som er mulig.
— Vi kan gjøre hva som helst! Så lenge det ikke koster én million. I så fall får vi prøve å gjøre det litt rimeligere, ler han.
Skulle bli Drake
De tre har kjent hverandre lenge. Gard og Sebastian begynte å jobbe sammen allerede i 2016. Gus kom inn i prosjektet i 2018. Han og Gard har kjent hverandre siden de gikk på barneskolen.
— Det var kanskje først da Gus kom inn og vi fikk den trioen og synergien på plass at det begynte å fungere ordentlig. Men jeg visste fra første stund at Gard var rette mannen for jobben. Hvis han her har noe å gjøre og det begynner å skje litt ting rundt meg, så kommer jeg til å ha hodet på riktig plass, sier Sebastian.
Gard nikker bekreftende.
Han forteller om hvordan det var da Sebastian spurte om han ville være manageren hans. Hvordan han stilte spørsmålet utenfor en Kiwi-butikk på vei til en fest.
— Da skulle du bli Drake. Da rappet du på engelsk og skulle ta over verden!
Ser til andre for inspirasjon
Zalo er ikke redd for å mikse ulike sjangere og inspirasjoner - noe samarbeidene med Odd Nordstoga og Ingebjørg Bratland de siste årene er et bevis på.
Han trekker selv parallellen med Drakes blanding av r&b og hip-hop.
— Det er masse som ikke har blitt kombinert enda. Vi gjør det litt med sånn folkete musikk og hip-hop. Og så er det masse annet som kan kombineres, og som jeg tror kan få mye mer suksess enn det vi noengang har hatt.
Også i den kreative strategien mener de tre det er viktig å hente inspirasjon fra andre steder enn der de selv er.
— Jeg synes mange er for redde for å jobbe med folk som gjør helt andre ting. Vi har jo alltid sett til alle andre steder i musikkbransjen enn der vi er selv. De jeg har sett opp til er jo Staysman, Petter Katastrofe - den gjengen der. Fordi de får til noe jeg ikke hadde fått til selv, sier Detlev Øksendal.
— Vi har jo alltid sett til alle andre steder i musikkbransjen enn der vi er selv. De jeg har sett opp til er jo Staysman, Petter Katastrofe - den gjengen der. Fordi de får til noe jeg ikke hadde fått til selv. —Gard Detlev Øksendal
Rådene de har fått fra A&R Håkon Hovde, som jobber i Tylden og Universal, om turnébooking på bygda, har også vært viktige for trioen, ifølge manageren.
— Jeg ser veldig opp til det for eksempel Rotlaus har gjort. Det var det som inspirerte oss til å dra på den bygdeturnéen vi har lagt opp. Hvordan når Rotlaus topp 50 på Spotify uten å gjøre noe? Joda, de har vært ute og truffet! De har gjort grunnarbeidet. Og det er det vi også har lyst til å gjøre, for vi liker å spille live. Og vi liker å treffe folk.
God kommunikasjon
Zalo, Polden og Detlev Øksendal forteller at de holder fast i den daglige kommunikasjonen gjennom appen Slack. Dersom det er noe som må tas stilling til umiddelbart, sender Gard ut melding i chatten på Slack.
Ellers setter han opp ukeplaner.
— Det kan være veldig uoversiktlig. I hodet mitt så har jeg jo ting jeg skal gjøre i to år. Men man må strukturere etter hva man skal gjøre denne uken. Og hva man skal gjøre i dag. Hvordan kan vi gjøre denne dagen best mulig, liksom, spør Polden seg.
— Noen ganger ringes vi bare. Men det var veldig praktisk å flytte alt over på Slack. For vi er jo venner også. Vi snakker om Chelsea-kamper og hva vi skal spise til middag. Gus og jeg bor sammen også. Det er viktig å skille de tingene for du må ikke svare på hvordan det gikk med Chelsea-kampen akkurat nå, smiler Detlev Øksendal.
Fjernet musikk
Da Zalo i 2021 slettet musikk fra strømmetjenestene, ble avgjørelsen tatt ganske raskt uten lange diskusjoner, ifølge de tre.
Sebastian har en metafor han liker å bruke, som de to andre nikker bifallende til:
— Du har en butikk, og så er det visse plagg du kan selge sånn for alltid. For eksempel har Fred Perry noen plagg de solgte på 70-tallet, som de fortsatt selger. Men du bytter ut kolleksjoner hele tiden. Og hvis du lar klær henge der som du ikke liker selv, så har du ikke noe lyst til at kunder skal komme inn. Fordi det representerer deg på en dårlig måte.
— Det var litt sånn med musikken. Det var ikke tidløst nok. Det var for shady greier. Jeg kunne ikke ha det liggende der lenger, for jeg vil jo liksom veive folk inn dit.
— Min viktigste rolle er ikke å være den som kommer med alle idéene, nødvendigvis. Jeg må ha tillit til at artistene mine har de beste idéene og det er derfor jeg jobber med de. Min rolle er mer å forsterke de og åpne hodene deres… Jeg opplever at veldig mange artister er altfor snevre, ikke nødvendigvis bare når det kommer til ambisjonene. De tenker for smalt i forhold til hva som faktisk er mulig å få til, sier manager Gard Detlev Øksendal til Musikkontoret.
Foto: Tord Litleskare
Et sted må man starte
Gard sier at dersom han skulle gitt et tips til unge folk som vil prøve seg i musikkbransjen, så er det at man ikke skal være redd for å teste ut nye ting.
— Spesielt Seb og jeg, vi har gjort så mye dumme og dårlige og rare greier. Driti oss ut, spilt så jævlige konserter og gjort så mye dumt.
Han mener mange er for redde for å gi ut musikk fordi det kanskje ikke er noen som kommer til å høre på det.
— Men det skader ikke å ha litt god musikk liggende. Sånn at når du kommer ut med det tredje albumet ditt så har Sony sett at det skjer noe her. Plutselig tar det av på TikTok og så skjer det et eller annet. Da skader det ikke at det ligger et bra album der. Det vil jo alltid være bra musikk. Og et sted må man starte. Folk finner deg ikke om du ikke har musikk ute.
— Så test ut. Få noen til å lage coveret ditt billig. Ta bildene selv! Om det mikses er ikke så jævlig farlig. Spar noen penger der. Få en eller annen du kjenner til å hjelpe deg. Det er ikke så farlig. Få det ut. Og så lærer du as you go. Det er ingen som dømmer noen for den rævva musikken de lagde for ti år siden.
De tre kompisene har jobbet tett sammen i en årrekke, og innledet i 2020 et samarbeid med Universal rundt Sebastian Zalo-prosjektet.
Foto: Tord Litleskare
Relatert innhold
Hvordan markere seg som plateselskap på SXSW
Å delta på SXSW kan være en utrolig verdifull investering for et plateselskap, men det krever målrettet innsats og grundige forberedelser.
Konsertvirksomhet i utlandet
Hva må du huske på dersom du skal turnere internasjonalt?
Hvordan ta i bruk AI i markedsføring av musikk?
Tips til verktøy som kan hjelpe deg i gang!