Kjersti Brochs fra Ingrooves:

— Verden går ikke under om du utsetter litt

Av Leif Haaland

| 24. februar, 2023
Alltid god stemning og rett fra levra-prat med Kjersti Brochs.  Foto: Leif Haaland / Musikkontoret MØST

Alltid god stemning og rett fra levra-prat med Kjersti Brochs.
Foto: Leif Haaland / Musikkontoret MØST

Hvordan nailer du samarbeidet med den digitale distributøren? Èn av tingene de kan hjelpe deg med er å synliggjøre utgivelsen. Men hvordan jobber du godt sammen med dem slik at din ferskeste singel ikke drukner i havet av tusener av daglige utgivelser?

Etter flere år hos Indie Recordings og med ansvaret for en haug med utgivelser skiftet Kjersti Brochs beite og dro inn i distro-leddet, hos selskapet Ingrooves.

Det er alltid kjekt å treffe Kjersti. Hun utstråler noe genuint. Man tror på ærligheten i det hun sier. Derfor ville vi gjerne ha en prat med henne om et av de mest sentrale leddene i dagens digitale musikkøkonomi, nemlig distribusjonen.

— Det første jeg tenker på er hvor god tid du har, til å få til de tingene du vil. Det er veldig vanlig at folk som ikke har gitt ut så mye musikk tror at det går kjappere enn det det gjør, forteller hun.

Tid

Kjersti snakker ikke bare om tiden man må gi seg selv til planlegging, for å fikse omslagskunst, videoinnhold, innhold til sosiale medier og alt som hører med, men også tiden andre ledd trenger for å rekke å gjøre en god jobb.

— For eksempel hos Spotify må du ha lastet opp alt slik at utgivelsen er i Spotify for Artist senest syv dager før slipp hvis du vil ha noe håp om å komme med på «Release Radar» og andre algoritmelister. Men hvis du leverer så sent, er det kun dette du kan håpe på. Hvis du vil prøve å få til noe mer og mer synlighet for utgivelsen din. Da trenger de enda mer tid.

— I tillegg må du gi distributøren tid til å fikse alt det tekniske og leveransen. Og plutselig blir kanskje noen syk eller ett eller annet var ikke som det skulle. Så man må altså ha litt risiko eller buffer-tid, om noe skulle oppstå.

Bak en utgivelse ligger det mye tid og arbeid, investeringer og følelser, og Kjersti mener at om skal du rettferdiggjøre den tiden du har brukt, og gi folk en sjanse til å oppdage musikken, så må man tørre å ha litt is i magen og dytte den litt fram i tid.

Hun synes også man bør ha en plan, ikke bare for én singel, men for EP nr 1, EP 2, album 1, 2, 3, og tenke flere år frem i tid.

— Favorittordene jeg hører er når noen sier at de slipper neste singel om fire måneder i stedet for tre fordi de ser at de trenger bedre pressebilder. Da har du tatt et skikkelig bra valg!

Maxresdefault 2023 01 27 110506 nnph

Kjersti Broch jobbet med Sondre Lerche-albumet «Avatars of Love» i 2022 gjennom Ingrooves.
Video: YouTube

Organisk vekst i egne kanaler

Det er ikke til å stikke under en stol at artisters rekkevidde i egne kanaler kan være en nøkkel til å lykkes med utgivelser og få vann på den digitale musikkmølla.

— Det som er vanskelig i dag, er at organisk vekst i egne kanaler tar veldig lang tid, så det å ha en plan for å bygge opp litt gode algoritmer, bygge opp litt god reach, helt på egenhånd, er smart. At ikke alt du gjør handler om at en tredjepart skal legge deg til i spillelister, at du blir listet på P3, eller at en journalist skal plukke det opp.

Kjersti snakker om jobben artistene og apparatet rundt må gjøre selv, som kan bære frem utgivelsen. At man har en plan for hva man selv vil gjøre, uavhengig av hva som skjer i andre enden.

— Det handler om et community, sorry nå har jeg bare engelske ord her, med fansen din og hvilke kanaler du skal bry deg om. Å ha skikkelig god reach når releasen kommer.

Hun er enig i at de som lykkes ofte har en kombinasjon av engasjement i egne kanaler og hjelp fra andre, som for eksempel Ingrooves. Og kanskje penger?

Community er viktigere enn budsjett

— Budsjett gjør jo at man når lenger, men du må ikke ha et stort budsjett for å lykkes. Du må bare jobbe litt hardere og svare på flere kommentarer og prøve å være litt ekstra engasjerende på sosiale medier.

Hun forteller fra tiden i plateselskap at de også der bare kunne jobbe med det artisten gav dem å jobbe med.

— Vi kan ikke skape et fan-community for artisten, artisten må være sitt eget brand. Fansen kan oppdage deg i den spillelisten, men de skal jo fortsette å følge deg og være der til neste singel. Bare den lille tingen, det må artisten ta ansvar for selv da.

Kjersti sier det er viktig for henne som distributør å se at artisten eller labelet har en plan for hvordan de skal få denne fanbasen til å vokse og hvordan de skal holde disse engasjert over lenger tid.

— Folk er jo veldig flyktige i dag, vi scroller og liker ting uten å høre på musikken, og vi legger musikken inn i egne lister uten å høre på den igjen. Ja, så det å ha… Altså du må ha en dialog, og den dialogen ser vi om artisten har eller ikke.

Artisten Siv Jakobsen er den Kjersti Brochs har jobbet tettest med den siste tiden. Albumet «Gardening» ble sluppet i januar. Foto: Jørgen Nordby

Artisten Siv Jakobsen er den Kjersti Brochs har jobbet tettest med den siste tiden. Albumet «Gardening» ble sluppet i januar.
Foto: Jørgen Nordby

Fansens perspektiv

Praten svinger inn på de små artistene, de som kanskje ikke har mange følgere, eller noe særlig budsjett eller apparat. Og de som ikke er så glad i å være på sosiale medier?

— Hvis du er en fan selv, og liker en låt veldig godt. Da har du lyst å få med deg om det er konserter eller om det kommer noe ny musikk, og du må finne denne infoen et sted. Det er selvsagt helt greit å ikke ville bli influencer på sosiale medier, men hvis det er viktig for deg som artist å gi dette til fansen, da må du også prøve å se det fra fansen sitt perspektiv.

— Det handler for eksempel om når fansen finner deg på Spotify, og du kanskje deler et artistnavn med mange andre, men du ikke har lenket til sosiale medier, da gjør du det bare så mye vanskeligere å være fan på et sånt basic nivå.

Ofte vil både bookingselskaper og labler se på engasjement og tall fra sosiale medier for å kunne estimere noe rundt salg og publikum. Kjersti sier at også i Ingrooves ser de på dette for få en idé om hva de kan forvente av streams.

— Jeg har jobbet med metal-artister som hater sosiale medier og ikke vil poste noen ting, og jeg forstår det veldig godt óg. Men man kan jo håpe å få en super-fan til å lage en Facebook-gruppe eller en fan-account.

En annen mulighet er å ha en mailingliste. Et tips fra Kjersti da er at du må passe på at du har eierskap til denne selv, slik at hvis du bytter label eller promoselskap, har du faktisk med deg denne videre.

Typiske feil

Når man har vært i bransjen i noen år som Kjersti, da har du lært noe underveis. Hva har hun lært på veien?

— Å ha is i magen, og at verden ikke går under hvis du utsetter litt! Det er så mange artister som sier: «Vi må få denne ut så raskt som mulig, for vi har en konsert eller skal gjøre noe sånn eller sånn».

Hun forteller om magesår og stress for å rekke deadlines i stedet for å gi det tid og gjøre det ordentlig.

— Det beste jeg har lært meg er å prøve å utsette, og ikke rushe ting Jeg har rushet ut ting før, og da blir det et antiklimaks. Du slipper det, men så ser du at det ble ikke så bra likevel, fordi vi ikke fikk tid til å gjøre det ordentlig.

Hun forteller også at det er typisk at man kommer på ting man skulle hatt når slippdatoen allerede er satt, som for eksempel video, pressebilder eller budsjett til markedsføring.

— Se på alle assets først, alt du har tilgjengelig som kan deles når låten skal ut. Deretter se på teamet du vil ha involvert, hvor du vil nå frem og hvem som kan hjelpe deg.

Og det handler selvsagt om selve musikken også.

— Tenk litt ordentlig på hva handler låten om? Hva har du lyst å formidle med denne musikken? Hva har du selv blitt inspirert av, og hva betyr låten for deg som artist? Se litt på hvordan du kan forsterke dette budskapet, og se på hvilke samarbeid du kan gjøre for å få dette til. Er det for eksempel en organisasjon som hadde passet inn eller whatnot?

Releasedato

Kjersti sier det handler om å skape en slags kampanje eller event rundt innholdet av det du prøver å formidle. Og deretter finne ut hvor du vil være med denne musikken, hvem du vil være i den settingen som artist med denne låten. Og hva som kommer etterpå: Hvordan man skal bygge videre til neste singel eller EP.

Etter dette kan man sette dato, mener Kjersti.

— Det er ikke så ofte det skjer i denne rekkefølgen, i hvert fall for artister. Ofte har de spilt inn låten, og så setter de releasedato. Men det er så mye annet man burde gi tid til å tenke på.

Samtalen fyker avgårde, Kjersti som vanligvis er rolig og avbalansert, blir giret. Det er ingen tvil om at temaet engasjerer henne.

— Ta på deg publikumshatten! Gå inn på alle sidene og kanalene dine, klikk på alle lenkene og sjekk at de faktisk funker. Prøv å forstå hvilken opplevelse publikummet ditt får av å høre på deg og sjekke ut sidene dine.

En Skambankt-låt spilles lavt i bakgrunnen på Youngs i Oslo og Kjersti plukker lett at det er snakk om låten «Horisonten brenner». Vi blir imponert over hennes musikkquiz-skills.

— Men jeg har jo jobbet på den plata!

Da hun var ansatt i Indie jobbet Kjersti Brochs tett sammen med det nå oppløste rockebandet Skambankt fra 2018 til 2021. Foto: Paal Audestad

Da hun var ansatt i Indie jobbet Kjersti Brochs tett sammen med det nå oppløste rockebandet Skambankt fra 2018 til 2021.
Foto: Paal Audestad