Unge arrangører:

— Ungdom må få mulighet til å ta eierskap til musikklivet i sin landsdel

Av Marit Stokkenes

| 31. januar, 2023
UFLAKKS-konsert med Dårlig Vane.

UFLAKKS er en konsertserie for og av ungdom. Målet er å lære ungdom hvordan man arrangerer konserter, øke det profesjonelle konserttilbudet for ungdom og løfte fram og inspirere unge og lovende lokale band. Her står Dårlig Vane på scenen i Stavanger.
Foto: Angelica Manke

Siden 2016 har UFLAKKS Stavanger vært et samlingssted for unge kreative folk i Rogaland med arrangørambisjoner. UFLAKKS som konsept ble startet av AKKS i Bergen i 2013, og kom tre år senere til Stavanger.

Ida Collett Belle er daglig leder i AKKS Stavanger, og fungerer som daglig leder og økonomiansvarlig for UFLAKKS. I fjor ble det i tillegg ansatt en arrangementsansvarlig, etter at prosjektet i flere år har hatt praktikanter under oppbyggingen.

— Det viktigste vi har lært er: Ungdom rekrutterer ungdom. Jeg kunne aldri fått tak i disse ungdommene noen gang. Det nytter ikke at voksne prøver å rekruttere og sier: «Kom, bli med, dette er kult!». Om andre ungdommer forteller om et prosjekt eller spør om andre vil samarbeide om noe blir det derimot med en gang mer interessant, forteller hun.

Det var nettopp et initiativ fra det unge, lokale musikkmiljøet som gjorde at UFLAKKS ble startet i Stavanger også.

God hjelp fra AKKS Bergen

Tor Arne Vikingstad (tidligere gitarist i Sløtface) satt den gang i styret i AKKS. Han ble inspirert av konseptet, som hadde startet i Bergen, og samlet flere venner og venninner fra musikkmiljøet for å starte noe lignende i Stavanger.

Han jobbet frivillig som leder for UFLAKKS de første årene, men satte raskt i gang en demokratisk ungdomsledelse blant de som ville være med i gruppen.

— Vi fikk god hjelp fra AKKS i Bergen i oppstartsfasen. Hvordan vi skulle få tak i penger for å kunne gjennomføre det, var det største spørsmålet. I tillegg lurte vi på hvordan det skulle organiseres. Vi har prøvd ulike modeller gjennom årene. I dag er det en egen forening, der jeg er ansvarlig for økonomi og større prosjektsøknader, også har vi ansatt en av de mer erfarne «UFLAKKSerne» i en stillingsprosent som leder for gruppa i tillegg, sier Collett Belle.

— For å holde prisene lave, slik at ungdom har råd til å kjøpe billett, søker vi arrangørstøtte fra Kulturrådet og frifondmidler gjennom NKA.

Ida Collett Belle, daglig leder i AKKS og økonomiansvarlig for UFLAKKS i Stavanger. Foto: Privat

Ida Collett Belle, daglig leder i AKKS og økonomiansvarlig for UFLAKKS i Stavanger.
Foto: Privat

Ungdomskultur i endring

UFLAKKS kan vise til en imponerende liste med lokale og nasjonale navn som har spilt på U18-konsertene deres. De siste årene har de blant annet hatt utsolgte konserter med Musti og Unge Ferrari.

— Vi booker kun norske artister, men vi ser at mange ungdommer som begynner hos oss ikke hører så mye på norsk musikk. Derfor er det også en viktig del av UFLAKKS at ungdommene setter seg inn i norsk musikk og får oversikt over norske artister og band. Vi har en egen «New Music Friday» der medlemmene deler ny bra norsk musikk de oppdager med hverandre.

Collett Belle forteller at det ikke bare er musikken de hører på, og interessene de har som endrer seg raskt. Hvilke sosiale medier som brukes av ungdommer endres også stadig.

— Mellom de fysiske møtene våre har vi brukt Messenger på Facebook for å gi beskjeder og dele idéer, men nå ser vi at de yngste medlemmene våre på 13 år knapt vet hva Facebook er, forteller hun.

— De første årene brukte vi Facebook til å promotere konsertene våre, så etter en stund var det Instagram som var viktigst. Men nå begynner Instagram å bli litt ut - og TikTok er det viktigste. Jeg har bare gitt ungdommene frie tøyler til å kjøre på med TikTok og innser at jeg som er over 40 ikke klarer å henge med lenger, sier hun lattermildt.

Medlemsboost

Etter to år med pandemi og smittevernstiltak skulle man kanskje tenke at det også har gått utover rekrutteringen av ungdom, men i Stavanger har det gått motsatt vei.

— Vi har faktisk så mange medlemmer at vi har måttet si stopp til å ta inn flere ungdommer akkurat nå. Vi har 20 frivillige i gruppa nå. Det er veldig bra fordi man da har bredde i gruppa og folk med mange forskjellige interesser, alder og ungdom som kommer fra ulike steder i fylket og har ulik bakgrunn. Da får man et tverrsnitt av ungdomskulturen i gruppa.

Avgjørelser om hva slags arrangementer og artister de skal satse på gjøres demokratisk i gruppa, og det er ingen tvil om at det er ungdommene selv som bestemmer.

— Ungdommene i UFLAKKS bestemmer alt. Vi har regelmessige møter for alle medlemmene der vi snakker om hva slags arrangementer de vil lage. I tillegg har vi gjennomgang av aktuelle temaer som for eksempel hvordan man skriver en bookingmail. Når vi har bestemt hva vi vil gå for, deler vi inn ungdommene i mindre arbeidsgrupper som får hvert sitt ansvarsområde. Da kan de samarbeide og sparre med hverandre, og man føler seg tryggere.

En viktig måte å holde motivasjonen oppe blant ungdommene er å gi dem ansvar. De voksne må lære seg å gi slipp og gi ungdommene muligheter når du ser de har lyst til det.
Ida Collett Belle

Gode samarbeidspartnere

Gode samarbeidspartnere har vært helt avgjørende for suksessen til UFLAKKS, og Collett Belle forteller at de har hatt stort utbytte av det tette samarbeidet med klubbscenene i byen.

— Vi er veldig avhengige av tett samarbeid med spillestedene, og har et veldig godt forhold til Folken og Tou. De hjelper oss, deler kunnskap med ungdommene, og gir oss mulighet til å sette opp under 18-konserter før deres ordinære konserter. Vi prøver jo å holde billettprisene så lave som mulig for at konsertene skal være tilgjengelig for flest mulig, og samarbeidet med spillestedene har gjort det mulig å booke artister som Cezinando, Musti og Arif.

Collett Belle sier at historien har vist at begge parter har mye å tjene på et slikt samarbeid. UFLAKKS rekrutterer nye unge brukere til spillestedene, og sammen lærer de opp fremtidens arrangører.

— Spillestedene har vært veldig generøse med oss og bruker tid på å lære ungdommene hvordan ting fungerer og gi dem kunnskapen de trenger. Nå har vi også inngått et samarbeid med Stavanger konserthus og har allerede hatt en konsert med Kjartan Lauritzen, og skal snart ha en konsert med Dagny der vi tester ut å ha et eget U18-område for UFLAKKS og AKKS-medlemmer der de kan gå på konsert uten verge.

Når AKKS-sjefen blir spurt om hva hun er stoltest av, blir det vanskelig å velge ut ett enkelt minne fra de siste seks årene.

— Jeg blir sykt stolt av ungdommene hver gang jeg kommer på konserter og ser alt de steller i stand. Vi har ikke hatt en eneste artist som ikke har vært veldig fornøyd, og mange blir imponert over hvor profesjonelle ungdommene er til tross for at de kun er rundt 16 år. Det aller beste er jo når man ser at de har tatt til seg kunnskap og erfaringer, blir trygge og klarer seg helt på egenhånd. Vi fokuserer mye på glede og mestring. Om de ikke selger så mange billetter til en konsert så er det helt OK. Da lærer de hva de kanskje kunne gjort annerledes til neste gang.

UFLAKK Sgjengen jul

Noen av medlemmene i UFLAKKS Stavanger.
Foto: Privat

— Ungdom må få ta eierskap

Ida Collett Belle forteller engasjert om hvor viktig det er at det satses på ungdom i musikkbransjen. Spesielt nå.

— Det har blitt snakket mye om kompetanseflukt i løpet av pandemien. Da tenker jeg at det er desto viktigere at vi fortsetter å jobbe å løfte fram unge arrangører. Det er mange tidligere UFLAKKS-kids som har gått videre til å studere musikk- og kulturfag, og flere har startet egne prosjekter i musikkbransjen. Vi ser at arbeidet har gitt økt rekruttering til UFLAKKS og musikkscenene i byen.

Å gi ungdom kompetanse og mestring gjennom å arrangere konserter er sentralt i UFLAKKS og Ida understreker hvor viktig det er å la ungdommene slippe til.

— Ungdom må få mulighet til å ta eierskap over musikklivet i sin landsdel. Det er veldig viktig for opplæringen av neste generasjon musikere, publikum og arrangører at de får mulighet til å gå på et spillested og oppleve en ordentlig profesjonell konsert uten voksne. Det er et kjempestort inntrykk å få som ungdom, spesielt om man har vært med å skape konserten selv, konstanterer Collett Belle.

Fem tips fra UFLAKKS Stavanger:

UFLAKKS Stavanger

UFLAKKS Stavanger er en konsertserie av og for ungdommer. Gruppen består av 20 ungdommer som aktivt leter etter ny, spennende musikk og arrangerer rusfrie konserter med fri, eller U18-aldersgrense. UFLAKKS ble først startet i Bergen, og har siden da fått fotfeste flere steder i landet.

Målet med UFLAKKS er å lære ungdom hvordan man arrangerer konserter, øke det profesjonelle konserttilbudet for ungdom og løfte fram og inspirere unge og lovende lokale band.

Les mer om UFLAKKS