Bookingagenter og promotører:

Tre tips til deg som skal turnere internasjonalt

Av Nina Finnerud og Tord Litleskare

| 03. desember, 2024
I samarbeid med

Music Norway

Kvelertak er blant de norske navnene som gjør det skarpt internasjonalt. Her er vokalist Ivar Nikolaisen fremme på scenen under sommerens Roskilde Festival i Danmark. Foto: Peter Troest / Gonzales Photo / NTB

Kvelertak er blant de norske navnene som gjør det skarpt internasjonalt. Her er vokalist Ivar Nikolaisen fremme på scenen under sommerens Roskilde Festival i Danmark.
Foto: Peter Troest / Gonzales Photo / NTB

Hva er forskjellen på en agent og en promotør, og hvordan finner du den rette samarbeidspartneren for ditt artistprosjekt?

En bookingagent representerer artister og hjelper dem med å booke konserter og festivaljobber.

På den andre siden har vi promotøren, som jobber for scener og festivaler, og deres jobb er å sørge for at konsertene blir organisert og promotert.

Når de skal jobbe sammen, sender promotøren over et honorarforslag til agenten, som forhandler frem en god deal. Bransjestandarden internasjonalt er at agenten tar 10 % av det totale honoraret for konserten.

Britisk dominans i Europa

De tre største internasjonale kommersielle konsertarrangørene er Livenation, Eventim Live og AEG.

I Europa har britiske aktører stor kontroll over konsertmarkedet, og de fleste bookingbyråer holder til i London, med Berlin som god nummer to. I Amerika dekker agentene alt fra Nord- til Sør-Amerika, og de tar ofte hånd om bookinger i Asia også.

Nina Finnerud er Seniorrådgiver for internasjonalisering og eksport hos Music Norway. Nina jobber med Music Norways utviklingsprogrammer (Masterclass og DRIVE), og har ansvar for aktiviteter i Storbritannia og Norden. Hun har tolv års erfaring fra musikkbransjen i London, og et stort, internasjonalt musikkbransjenettverk, samt god kunnskap og oversikt over musikkbransjen generelt. Foto: Music Norway

Nina Finnerud er Seniorrådgiver for internasjonalisering og eksport hos Music Norway. Nina jobber med Music Norways utviklingsprogrammer (Masterclass og DRIVE), og har ansvar for aktiviteter i Storbritannia og Norden. Hun har tolv års erfaring fra musikkbransjen i London, og et stort, internasjonalt musikkbransjenettverk, samt god kunnskap og oversikt over musikkbransjen generelt.
Foto: Music Norway

Gjør research på ulike bookingbyråer

Om du er på jakt etter en bookingagent, kan det være smart å finne ut hvem som representerer artister du liker. Google er din venn her – de fleste byråene har en oversikt over artistene de jobber med på nettsidene sine!

Her et utvalg internasjonale bookingbyråer:

Tre tips til deg som skal turnere internasjonalt

Music Norway

Music Norway guider deg ut i det globale musikkmarkedet og spleiser deg med kontakter og muligheter. Vi er til stede der du trives aller best – på bransjetreff, konferanser og festivaler. Våre rådgivere sjekker inn med musikkbransjen i inn- og utland, og har oversikt på hvem, hvor og hvordan. Music Norway har verktøyene du trenger når mulighetene er der - gjennom veiledning, tilskudd og nettverk.

Besøk Music Norway