Bookingagenter og promotører:
Tre tips til deg som skal turnere internasjonalt
Av Nina Finnerud og Tord Litleskare
|Hva er forskjellen på en agent og en promotør, og hvordan finner du den rette samarbeidspartneren for ditt artistprosjekt?
En bookingagent representerer artister og hjelper dem med å booke konserter og festivaljobber.
På den andre siden har vi promotøren, som jobber for scener og festivaler, og deres jobb er å sørge for at konsertene blir organisert og promotert.
Når de skal jobbe sammen, sender promotøren over et honorarforslag til agenten, som forhandler frem en god deal. Bransjestandarden internasjonalt er at agenten tar 10 % av det totale honoraret for konserten.
Britisk dominans i Europa
De tre største internasjonale kommersielle konsertarrangørene er Livenation, Eventim Live og AEG.
I Europa har britiske aktører stor kontroll over konsertmarkedet, og de fleste bookingbyråer holder til i London, med Berlin som god nummer to. I Amerika dekker agentene alt fra Nord- til Sør-Amerika, og de tar ofte hånd om bookinger i Asia også.
Gjør research på ulike bookingbyråer
Om du er på jakt etter en bookingagent, kan det være smart å finne ut hvem som representerer artister du liker. Google er din venn her – de fleste byråene har en oversikt over artistene de jobber med på nettsidene sine!
Her et utvalg internasjonale bookingbyråer:
Tre tips til deg som skal turnere internasjonalt
-
Sørg for å ha kontroll på budsjettet. Å turnere utenlands krever investering, og i starten vil ikke honorarene nødvendigvis dekke alle utgifter. Pass på nøye budsjettering for å unngå økonomisk press tidlig i karrieren.
Det finnes støtteordninger, som for eksempel tilskudd til utenlandsturneer fra Music Norway via stikk.no.
Ha en organisert reiseplan med alle detaljer, som fly, overnatting og utstyrstransport. Hvis du har mye utstyr, undersøk trygge og kostnadseffektive transportmuligheter.
Sørg også for å planlegge alle aspekter av konsertene, inkludert lydsjekk, starttidspunkt og møter med arrangørene. Øv godt på liveshowet og invester i pre-produksjon for å sikre et profesjonelt og engasjerende sceneoppsett.
-
Bruk tilgjengelig statistikk og data for å velge markeder der musikken din allerede har en fanbase. Bygg og engasjer fans gjennom turneen, da dette er viktig for å skape lojalitet.
Vær kreativ med plattformer som Instagram, TikTok og Facebook for å koble konsertene med digitalt engasjement, og tilby unike opplevelser som styrker relasjonen til fansen.
-
Skap gode relasjoner med lokale musikere, arrangører og promotører både før og etter konsertene. Dette kan åpne dører for flere spillejobber og styrke ditt internasjonale nettverk.
Promoter konsertene på forhånd via sosiale medier og lokale medier, og bruk den lokale arrangøren som hjelp.
Tilpass promoteringen til det lokale språket og de relevante plattformene for å nå et bredt publikum.
Music Norway
Music Norway guider deg ut i det globale musikkmarkedet og spleiser deg med kontakter og muligheter. Vi er til stede der du trives aller best – på bransjetreff, konferanser og festivaler. Våre rådgivere sjekker inn med musikkbransjen i inn- og utland, og har oversikt på hvem, hvor og hvordan. Music Norway har verktøyene du trenger når mulighetene er der - gjennom veiledning, tilskudd og nettverk.