Merkevarebygging for arrangører:
Tre gode råd til ferske arrangører som ønsker å jobbe seriøst med merkevarebygging
Av Tord Litleskare
|Trondheim Kammermusikkfestival har alltid hatt et ønske om å skille seg ut blant andre festivaler i samme sjanger - både når det kommer til kunstnerisk program og grafisk profil.
Festivalsjef Sigmund Tvete Vik trekker blant annet frem veggmaleriet «Alt er musikk. Musikk er alt».
Denne som ble satt opp i forbindelse med 25-årsjubileet i 2020 og sikret festivalen en Robert Millar-pris som årets markedsfører.
Også kampanjen «Kammermusikk er...» fra 2011 beskriver han som et vellykket stunt for å involvere publikum:
— Vi inviterte publikum til å si hva de forbinder med ordet kammermusikk, blant annet ved å skrive kommentarer på en stor plansje. Den plansjen har vi tatt godt vare på i etterkant!
— I tillegg må jeg nesten nevne slagordet «Listen with care», som først dukket opp som et ordspill på vaskelappene vi lagde til t-skjortene i 2014 (istedenfor «wash with care»). Det slagordet sa så mye om festivalens helhetlige kunstneriske profil at vi brukte det i flere år etterpå.
Tre gode råd
Tvete Vik deler følgende råd til ferske arrangører som ønsker å jobbe seriøst med merkevarebygging:
- Gjør det viktige grunnarbeidet på å definere sjela, personligheten og posisjonen til festivalen eller arrangementet. Forstå mandatet deres og vær tro mot det i markedsarbeidet. Da blir det enklere både for dere og eksterne samarbeidspartnere å lage markedsføring som gjør jobben riktig
- Ikke vær redd for å gjøre ting annerledes. Det er mye kultur og mange festivaler der ute, og brorparten formidler de samme kvalitetene og opplevelsene i de samme kanalene. Våg å være synlig og interessant!
- Merkevarebygging tar tid. Det er viktig å være tro mot egen posisjon over lang tid
Her kan du lese et større intervju med Sigmund Tvete Vik om merkevarebygging.