Strategisk bookingarbeid med Polar Artist:
Hvilke arrangører skal man være assosiert med og hvilke konserter skal man gjøre på hvilket tidspunkt i karrieren?
Av Tord Litleskare
|Et bookingbyrå gjør mer enn å bare booke inn sine artister til ulike spillesteder og festivaler. I stadig større grad handler det om å legge en strategi bak artistens profil - ofte i samarbeid med management og plateselskap.
Vi møter Eirik Søreide på Musikkbyen Trondheim, hvor Polar Artists seks ansatte deler kontorlokaler med blant andre Musikkontoret Tempo, låtskriver/produksjonsselskapet Dsign Music, Øra Studio, Sparwk og selveste Åge Aleksandersen.
Bookingbyrået som i dag heter Polar Artist ble startet allerede i 2006, da assosiert med Storåsfestivalen.
— Vi har jobbet med mange artister. Generelt har vi lite gjennomtrekk. Vi har artister på rosteren vår som vi har jobbet med i femten, snart seksten, år. Helt siden vi startet, forteller Søreide.
Han sier at han har stor tro på det å jobbe grundig med artistene sine.
— Vi signerer ingen artister som vi ikke har tid til å jobbe ordentlig med. Det tror jeg er en av grunnene til at vi ikke har hatt så stort gjennomtrekk av artister. Når folk jobber med oss så synes de at det er et fint sted å være.
Strategi og booking
Vi lurer på hvordan bookingselskapets rolle og oppgaver har forandret seg de siste årene, og hva som er det viktigste Polar Artist gjør for sine artister i dag.
— Vår jobb som agent handler selvfølgelig om den faktiske bookingprosessen. Vi tar kontakt med en arrangør og så blir man enige om avtalen, både det økonomiske og andre aspekter ved en konsert. Men før det ligger det gjerne et strategisk arbeid bak som handler om artistens profil; hvilke arrangører skal man være assosiert med og hvilke konserter skal man gjøre på hvilket tidspunkt i karrieren? Det er ikke alltid det beste å gå for Rockefeller som det første du gjør. Men i andre tilfeller kan det være helt riktig! Det er mye strategisk arbeid som ligger bak de avgjørelsene, påpeker han.
Og dette handler vel mye om den kunnskapen dere sitter på?
— Ja, det er erfaringsbasert. Men også der er det ting som forandrer seg. Det har skjedd store omveltninger i det strategiske arbeidet etter at streaming ble den foretrukne måten å lytte til musikk på, for eksempel.
— Det er ikke alltid det beste å gå for Rockefeller som det første du gjør. Men i andre tilfeller kan det være helt riktig! Det er mye strategisk arbeid som ligger bak de avgjørelsene. —Eirik Søreide
Søreide forteller at selskapet fortsatt jobber med en del artister som spiller mye konserter og bygger opp et live-publikum, stein for stein.
I andre tilfeller er plassering viktigere. Hvilken arena man spiller på, og på hvilket tidspunkt i karrieren.
— Og så kommer den faktiske bookingprosessen hvor nettverket spiller en rolle. At man har innpass. Sånn jobber vi med alle artistene våre. Det strategiske arbeidet gjør man gjerne sammen med label og management, og så er det bookingutførelse. Så har vi kanskje litt forskjellige avtaler fordi noen artister gjør konsertproduksjonen selv, det vil si etter at vi har skrevet avtale med spillestedene, så tar artisten kontakt og holder i tidspunkt, kjøreplaner, bestilling av backline. Da gjør de på en måte den advancen, som det heter på konsertspråket, gjør den jobben selv. Ellers gjør vi alt: Bestiller reise, booker backline, koordinerer kjøreplaner og tidsplaner.
Mer enn å booke en konsert
Polar Artist hentet nylig Eline Kjøl Berg inn på markedsføring. Søreide mener dette blir et stadig viktigere satsingsområde for selskapet.
— Det å følge opp i sosiale medier, drive innholdsproduksjon og yte den samme servicen for våre artister. Hente inn materiell, om det er innhold eller ren promo, og dele det med arrangører. Vår jobb handler ikke bare om å booke en konsert, men også om å tilrettelegge for at arrangør og artist får solgt mest mulig billetter. Da handler det om å lage og tilgjengeliggjøre materiell.
— Vår jobb handler ikke bare om å booke en konsert, men også om å tilrettelegge for at arrangør og artist får solgt mest mulig billetter. —Eirik Søreide
Får dere mange henvendelser fra artister som ønsker å bli signert på Polar Artist?
— Vi får veldig mye henvendelser, og det er ofte fra artister som tror at de trenger et bookingbyrå eller mener selv at de trenger et bookingbyrå. Jeg er ikke alltid enig i det, fordi det å bare ha et bookingbyrå… Et bookingbyrå breaker ikke en artistkarriere alene. Vi er et ledd, sammen med et plateselskap, en publisher, en god produsent og et godt management. Flere av de brikkene må være på plass.
Han legger til at han forstår at dette kan være en høna-eller-egget-problematikk for en artist.
Ifølge Søreide får Polar ofte artisttips fra A&R-folk hos plateselskap de jobber tett med - og vice versa - og så finner bransjen hverandre slik at man etter hvert har et team på plass rundt artisten.
— Det er ofte sånn. Det hører sjeldenheten til at vi får en demo fra et band vi aldri har hørt om, digger det og signerer kontrakt uten at noe annet er på plass, avslutter han.