Smien som kulturutvikler:
— Vi hadde veldig mye av de samme visjonene og så for oss en kulturell utvikling, som vi følte at Bergen trengte
Av Tord Litleskare
|Det er mye historie i veggene til Smien på Laksevåg. Når bydelen skal utvikles må det være plass til både raves og hønseutstilling i miksen.
Aktiviteten i de gamle industrilokalene blir beskrevet som startprosjektet i det som skal bli «Nye Laksevåg». Målet er at Smien skal være en kulturarena med «rom for alle», og - om noen år - åpne en større hall i tilknytting til lokalene.
— Det siste året har vi hatt hønseutstilling, raves, bryllup, nasjonaldagsfeiring og musikkvideoinnspillinger, forteller Fernanda M. Baez.
Baez er driftsansvarlig i Smien gjennom GV Entertainment, selskapet til hennes bror Orlando Felipe Baez Montenegro.
Sammenfallende verdier
Overfor Musikkontoret forteller hun at deres veier krysset med Smien-eier Marin Eiendom i forbindelse med et musikkvideo-prosjekt og at de raskt fant tonen.
— Vi hadde veldig mye av de samme visjonene og så for oss en kulturell utvikling, som vi følte at Bergen trengte. Vi tenkte veldig likt og hadde samme verdier. Og så ser vi det langsiktige som skjer med Laksevåg og denne nye bydelen de har lyst til å utvikle. Det er kule folk som sitter der, som har lyst til å skape noe nytt og utvikle bykjernen ut hit.
De ble enige med Marin Eiendom om å ta over driften av Smien og har sittet med ansvaret et års tid. Et lykketreff for GV Entertainment (G-en og V-en står for good vibes, red.anm.) som startet som et eventselskap, med første arrangement i januar 2020. Da pandemien og nedstengingen var et faktum ble de tvunget til å tenke nytt.
I dag beskriver Fernanda selskapet som en totalleverandør av markedsføringstjenester: De gjør all markedsføring for Smien, de har laget nye nettsider, styrer SoMe-kanalene og håndterer bookingsystemet.
Har vært i bruk i over hundre år
Fernanda forteller at de prøver å engasjere seg i bydelen, og at hun merker at lokalbefolkningen har fått opp interessen for det som skjer på Smien etter at de tok over driften.
— Vi har jo en del slike grupper på Facebook, «Herlige Laksevåg» og sånn. Folk på Laksevåg er veldig patriotiske. Og kranen her er jo på mange måter et visuelt punkt på kartet her i Bergen. Vi får også mye god støtte fra de som bor i området. De støtter utviklingen og synes det er fint at det kommer en plattform hvor det skjer ting.
Hun ønsker at stedet skal være en del av utviklingen innen musikk-, kunst- og matscenen i byen. Det planlegges ytterligere forbedringer av byggmassen, samtidig som de vil bevare det industrielle uttrykket.
— Smien er jo ikke så gammelt, men selve verftsområdet og dokken har jo vært i bruk i over hundre år. Og hver dag er det båter som kommer inn og ut. Statsraad Lehmkuhl har nettopp vært her. Det var jo tradisjonelt mange arbeidsplasser her. Det er trappet ned på det, men det er fortsatt i bruk, sier hun.
Og legger til:
— Det er mye liv her fremdeles. Blant annet Bergen Fellesverksted, flere kunstnere, bedrifter som har vært her en stund og startups.
Variert program
Det var litt aktivitet på Smien før GV Entertainment kom inn, mest innenfor den elektroniske musikksjangeren med raves. Etterspørselen var imidlertid ikke like stor som nå.
— På byen spilles det ikke sånn musikk. Det er mer nisjete. Så jeg forstår mønsteret ved at folk booker og skaper slike festivaler selv.
Nå er det mer variasjon i arrangementene, nettopp fordi de ikke ønsker at Smien kun skal forbindes med å være en rave-plass. I tillegg til å brukes til hønseutstilling, filmpremierer, ølfestivaler, musikkvideoinnspillinger og bryllup, lånes Smien blant annet ut til Damsgårdsdagene.
— Det er bra å være en del av den fine atmosfæren de skaper. Det å ta del i det og promotere området er veldig fint, sier Baez.
Opplever dere at «hele Bergen» bruker dere, eller mest de som bor i bydelen?
— Jeg føler det er forskjellige folk som bruker oss også fra andre bydeler. Vi har hatt en del forskjellige bedrifter her og konserter hvor vi når ut til våre nettverk også.
Hun kan fortelle at de nesten er fullbooket i april, mai og juni og at det er en stor endring i etterspørselen.
— Det var jo ting som skjedde før, men nå fikk jeg senest i dag en mail fra noen som ville leie Smien til bryllupet sitt i 2026. Det er så kult! Jeg føler vi begynner å komme en plass. 2023 handlet om å bygge opp navnet og i 2024 håper jeg at vi kan bidra med å inkludere enda flere og kjekke arrangementer ut året. Laksevåg er en av bydelene i Bergen som har fantastisk historie og kultur.
Alle er velkommen
Foreløpig får ikke Smien noe tilskudd fra kommunen eller fylkeskommunen. På sikt er målet å kunne vise til tall og det at stedet gjør en forskjell.
— Alle er jo velkommen her, vi har barnekor og vi har julemarked. Vi tror på dette med bærekraft. Jeg tenker det må være fint for kommunen å se at det er ting som skjer her, og at det ikke kun er raves. Det handler også om å støtte lokale aktører eller folk som selger egne produkter som kan nå ut via vår eksponering. Jeg gjør jo research nå jeg får inn henvendelser på epost. En gjenganger er ofte at folk føler de ikke har rom for seg og sine.
Tror du det kan være leieprisene som gjør at det blir høy terskel?
— Ja, det tror jeg. Og har du et veldig pent lokale, hvis det er slik at mye kan gå galt der, så er det ikke rom for alle gruppene. Det er ikke alltid det klaffer med brandet til utleierne, men vårt brand er jo at det skal være for alle. At det skal være en matfestival en dag, en workshop en annen dag. Det er helt greit. Jeg føler ikke at det er så mange aktører som har den åpenheten. Og så er det ofte høye leiepriser.
Hun mener GV Entertainments harde arbeid og evne til å bygge nettverk er det som bidro til at selskapet overlevde gjennom korona. Det siste året har de brukt på å skaffe gode samarbeidspartnere lokalt. Hun trekker blant annet frem P&P Produksjoner, som leverer lyd, lys og scene, og bryggeriet 7 fjell.
— Vi ønsker å pushe det lokale.
Hard jobb
På spørsmål om hva som har vært de største lærdommene gjennom arbeidet med Smien, er Fernanda tydelig på at de er glade for samarbeidet med huseier. God kommunikasjon og sammenfallende visjon har gjort ting lettere.
— Men vi har også lært at vi må jobbe veldig hardt. Det har vært mange timer med rydding, promotering og skaping. Jeg jobber kjempehardt hele tiden, men det går helt fint for jeg føler ikke at jeg jobber. Det er veldig motiverende å være med og gjøre en forskjell og skape noe positivt i bybildet.
— Alle disse andre byene i utlandet klarer det, så hvorfor kan ikke vi gjøre noe lignende i Bergen?