Kulturrom:
Sjekkliste for grønnere innkjøp av teknisk utstyr
Av Tord Litleskare
|Bevisste og langsiktige innkjøp er bra for miljøet.
Kulturrom har siden oppstarten fokusert på at utstyr som kjøpes med tilskudd fra dem skal være holdbart og av god kvalitet, med en forventet levetid på minimum 7- 10 år.
Denne uken har de lansert en sjekkliste, som de håper både tilskuddsmottakere og andre aktører i bransjen vil ta i bruk.
Sjekklisten er en del av arbeidet med Grønt veikart for kunst- og kultursektoren.
Fem gode tips fra Kulturrom:
-
Kan dere leie eller låne utstyr dere ikke kommer til å bruke så ofte, eller utstyr som i dag ikke har tilstrekkelig forventet levetid? Sjekk om det kan etableres løsninger for sambruk lokalt.
Undersøk også muligheten for å kjøpe deler av utstyret brukt. Det er det nå også åpnet for i Kulturrom sine tilskuddsordninger.
-
Kan dere benytte en lokal leverandør, eller kan dere etablere nye samarbeid lokalt når det kommer til service og reparasjon?
-
Vær tydelig på at miljø- og bærekraft vil vektlegges i dialogen med leverandør og still krav til forventet levetid på utstyret dere vurderer.
-
Bruk utstyret riktig og send utstyret på service ved behov. Husk å oppdatere og tilpasse vedlikeholdsplanen.
-
Vit hva dere har og hvor dere har det!
Er det mulig å selge eller ombruke utstyr dere ikke lenger har nytte av? Kan salg eller ombruk av dette utstyret bidra til å skape ny aktivitet lokalt?
Nytt pilotprosjekt
Kulturrom ønsker å invitere to eller flere av sine tilskuddsmottakere med på pilotprosjektet «Grønnere innkjøp».
Det finnes i dag få undersøkelser av klimaavtrykk på sceneteknisk utstyr, og ingen veileder for hvordan å prioritere miljøhensyn i forbindelse med denne typen innkjøp.
Les mer om pilotprosjektet og se hele sjekklisten på Kulturroms nettsider.