Mulighetsstudie Viken:
Rapporten er klar!
Av Trond Moe-Larsen
|Siden mars i år har vi jobbet med et mulighetsstudie for musikkfeltet i Viken.
På oppdrag fra Viken fylkeskommune har MØST og ØKS ved prosjektleder Thea Paulsrud kartlagt utfordringer og muligheter for det frie profesjonelle musikkfeltet i Viken.
Nå er rapporten klar: Nederst i artikkelen kan du bla gjennom rapporten eller laste den ned.
Studien som nå er gjennomført skal «kartlegge og utvikle kunnskapsgrunnlag for videre utvikling av musikkfeltet i Viken, i samarbeid med regionale aktører i feltet».
Nå er rapporten klar og hovedfunnene i rapporten peker på:
-
Mange av aktørene som utgjør musikkfeltet kjenner ikke en tilhørighet til et regionalt musikkfelt i Viken, men heller en lokal tilhørighet eller en tilhørighet til tidligere fylkesinndelinger.
-
Det frie og profesjonelle musikkfeltet i Viken utgjøres av en rekke selvstendige aktører, hvor enkeltpersonforetak ser ut til å være den vanligste tilknytningen til arbeidslivet.
I tillegg finner vi flere større aktører som utgjør institusjoner i regionen. Disse kan både fungere som store aktører i feltet og som støtteaktører for de mindre aktørene.
-
En enkel aktør i musikkfeltet i Viken fyller gjerne flere aktørroller.
Mange av de som utgjør musikkfeltet har sammensatte yrkestilværelser, bestående av flere aktiviteter tilhørende musikkfeltet.
-
Musikerne i Viken utgjør den største aktørgruppen blant respondentene i denne studien. En større andel av disse musikerne er høyt utdannet, og musikervirket utgjør hele eller store deler av deres totale inntekt. I tillegg finnes det en stor andel som har musikkrelatert inntekt som biinttekt.
Blant musikerne ser det ut til å være en sammenheng mellom inntektsandel og utdanning, og blant de som har musikkrelatert inntekt som all inntekt har hele 93% høyere utdanning som er relevant for virksomheten deres.
-
Musikerne i Vikens gjennomsnittlige største inntektskilder er honorarer fra konsert-, festival- og eventfremføringer, etterfulgt av pedagogisk virksomhet. Dette samsvarer med funn om at de aktørene flest musikere samarbeider med i sine virker er andre musikere og konsertarrangører.
-
For de aktørene i musikkfeltet som ligger nært Oslo kan det være utfordrende å drifte virksomheten sin uten å ta del i musikkfeltet i hovedstaden.
Eksempelvis kan konsertarrangører i større eller mindre grad oppleve å måtte planlegge konsertprogrammene sine etter hva som arrangeres i Oslo.
-
Aktører i musikkfeltet anser samtidig beliggenheten relativt nært Oslo som en mulighet for attraktiv drift av sine virksomheter, fordi de kan tilby noe annet enn det som foregår i hovedstaden, samtidig som det er tilgjengelig nok til at folk enkelt kan reise til dem, eller de kan reise til Oslo.
-
Aktører som utgjør musikkfeltet i Viken opplever å ikke ha oversikt over eget regionalt musikkfelt, og etterspør en tydeligere informasjonsflyt og tilrettelegging for samarbeid innad i musikkfeltet så vel som med støtteaktører.
-
Aktører i musikkfeltet etterspør flere passende lokaler og møteplasser for musikkvirksomhet, og ønsker også mer samarbeid på tvers av aktørtyper, kommunegrenser, grad av profesjonalitet og mellom det institusjonelle og det frie og profesjonelle feltet.