Northern Expos metode:

— Samtlige artister sitter igjen med verdifulle nye kontakter nå

Av Tord Litleskare

| 15. november, 2024
Opptredenen til Liv Andrea Hauge ble trukket frem som et høydepunkt fra årets Northern Expo av The Line of Best Fit-skribenten Paul Bridgewater. Foto: Thor Brenne

Opptredenen til Liv Andrea Hauge ble trukket frem som et høydepunkt fra årets Northern Expo av The Line of Best Fit-skribenten Paul Bridgewater.
Foto: Thor Brenne

Hva skiller Northern Expo fra andre showcasefestivaler?

I sommer samlet Northern Expo internasjonale delegater for å utforske musikktalent fra Nord-Norge.

Arrangert i Bodø, var festivalen ganske intim; i motsetning til andre showcasefestivaler som gjerne har mange artister, opptrådte bare seks utvalgte her: Maud, Katarina Barruk, Emil Kárlsen, Nonne, Liv Andrea Hauge og Johanna-Adele Jüssi.

I tillegg ble Nordnorsk Jazzensemble og Viktor Bomstad presentert.

Med et nøye utvalgt program og en delegatliste på femti deltakere fra musikkindustrien globalt, blir Northern Expo dermed et temmelig unikt utstillingsvindu for artistene og bandene som deltar.

Artisten i fokus

Fredrik Forssman i Musikkontoret Nord, som står bak Northern Expo, mener det blir mer håndterbart å følge opp artistene i forkant og forberede dem til selve showcasen og eventet som helhet, når programmet er konsentrert på denne måten.

— Vi setter artisten i fokus og all aktivitet baserer seg rundt de behovene hver enkelt artist har, utifra strategiarbeidet vi har gjort sammen, forteller han.

Når artistene også er med på alle aktiviteter skapes det relasjoner med bransjen som er til stede, som går dypere og med en helt annen langsiktighet enn et flyktig «hei» på en større festival.
Fredrik Forssman

Han legger til at den kuraterte delegatlisten bidrar til at det ikke er tilfeldig hvem som står foran scenen når artisten skal presentere seg. Ikke minst kan selve rammen for showcasen kvalitetssikres i langt større grad når det er få artister på programmet.

— Når artistene også er med på alle aktiviteter skapes det relasjoner med bransjen som er til stede, som går dypere og med en helt annen langsiktighet enn et flyktig «hei» på en større festival. Og da blir jobben med å ta kontakt etter showcasen langt enklere og mer naturlig. Samtlige artister sitter igjen med verdifulle nye kontakter nå!

Northern Expo-programmet inkluderte også tur til Fleinvær og Arnøy der det ble arrangert en panelsamtale med de unge samiske artistene om joik og samisk kultur. Foto: Thor Brenne

Northern Expo-programmet inkluderte også tur til Fleinvær og Arnøy der det ble arrangert en panelsamtale med de unge samiske artistene om joik og samisk kultur.
Foto: Thor Brenne

God omtale og feedback

Internasjonale musikkmedier som The Line of Best Fit og Clash var på plass i Bodø og dekket artistene som opptrådte, men de lot seg også imponere av Northern Expo som helhet, og denne annerledesheten opp mot andre bransjefestivaler.

I sin omtale trakk Ian Patterson i All About Jazz frem omgivelsene og den nordnorske naturen, med midnattssolen som et sentralt element, men også fellesmåltidene, turene og de sosiale aktivitetene hvor skillet mellom delegat og artist ble opphevet.

Betydningen av å knytte personlige bånd, som kan lede til et samarbeid på et senere tidspunkt, skal man ikke undervurdere. Dette er også noe artistene setter pris på.

Katarina Barruk forteller at Northern Expo er «den beste showcasefestivalen hun har spilt på».

— Jeg likte hvordan jeg fikk jobbet med strategi i god tid på forhånd og fikk sjansen til å reflektere over mine mål, ambisjoner og hva jeg trenger. Jeg har sett tydelige resultater på grunn av dette og det er jeg så glad for, sier hun.

Hun trekker også frem den intime settingen og det at hun rakk å bli kjent med delegatene over flere dager.

— Det gir noe tilbake direkte til meg som artist, at jeg etter dette sitter på mer ressurser i form av nettverk. Sånn skal det være når man spiller showcase, legger hun til.

Jeg likte hvordan jeg fikk jobbet med strategi i god tid på forhånd og fikk sjansen til å reflektere over mine mål, ambisjoner og hva jeg trenger.
Katarina Barruk

Forssman på sin side fremhever at det begrensede antall delegater også bidrar til at de som arrangører bedre kan sikre at delegatene sitter igjen med ny kunnskap og erfaring når de reiser hjem.

— Konsertforestillingen første kveld (en medley/smakebit av hva alle artistene har å by på, red.anm), turen ut til Fleinvær og Arnøy der vi hadde en panelprat med de unge samiske artistene om joik og samisk kultur, og konseptet vårt med «slow meetings» er noen av eksemplene på det.

— Vi hadde et feedback-skjema som nesten alle delegater svarte på, der vi fikk en masse konstruktiv feedback både på hver enkelt artist og på selve eventet. Det er gull verdt, avslutter Fredrik.

Maxresdefault

Smakebit fra Katarina Barruks opptreden under Northern Expo.
Video: Thor Brenne / Cue Films