Nytt initiativ ønsker å etablere Norge som en filmmusikk-nasjon
Av Jørgen Norby
|Når ei helnorsk hardingfele slipper til i Ringenes Herre-serien «The Ring of Power» er ingenting umulig for norsk filmmusikk. Og nå samler både erfarne og nykommere kreftene i nettverket Norsk Filmmusikk.
Initiativet ble startet av Syncpoint, Trondheimssolistene og Øra Studio, på bakgrunn av deres allerede etablerte samarbeid gjennom innspilling av filmmusikk. Nettverket skal arbeide for å få produsenter av film og tv til å velge komponister og musikere bosatt i Norge. Det er også store ambisjoner om å gjøre norsk filmmusikk bedre kjent i utlandet. Når det er mulig for folkemusikeren, Olav Luksengård Mjelva, å slippe til i en av de mest sette tv-seriene i vår tid, er det et høyst realistisk mål.
Norsk Filmmusikk består av en database hvor man kan søke opp norske komponister som komponerer musikk til film, med mål om å gjøre det enkelt og oversiktlig å finne komponister bosatt i Norge.
Ved at nyheter, profiler for de enkelte komponistene og informasjon om innspilling er samlet på én og samme side, håper vi at det gjør det enklere for nasjonale og internasjonale medie-selskaper å skaffe seg en oversikt over komponister de ellers ikke hadde funnet, sier Aaring.
— Flere filmproduksjonsselskaper har over tid fått øynene opp for norske musikere og tilbakemeldingene på innspillingene har vært utelukkende positive. Det trekkes frem positive ringvirkninger med å spille inn i Norge, med tanke på kortere reisevei, enklere og mer effektiv kommunikasjon og god kvalitet på innspillingene. —Oda Sofie Aaring, Prosjektleder for Norsk Filmmusikk
Aaring forteller at musikk til film som er komponert i Norge ofte blir spilt inn av strykeorkestre i land som Tsjekkia og Polen. Initiativtakerne til nettverket ønsker derfor å legge til rette for at mindre blir outsourcet til utlandet.
Siden innspilling av musikk henger tett sammen med komponisten har fokuset vårt dreid seg mer og mer mot bevisstgjøring rundt de skapende kunstnerne, hvor vi har sterk tro på at man må styrke en hel næringskjede for å markere og etablere Norge som en filmmusikk-nasjon. Vi gjør dette først og fremst for å bidra til å skape bærekraftige arbeidsplasser til komponister, artister og studioer i Norge, sier Aaring.
Norsk Filmmusikk gleder seg til å ta imot nye medlemmer og se nettverket vokse!
Relatert innhold
— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter
— For meg handler det først og fremst om tekst og historiefortelling
AI-verktøy i den kreative fasen
Hvordan optimalisere den kreative prosessen?