Musikksjefen i NRK P3:
— Lag musikk som du digger selv
Av Malin Langøy Aarbø
|Hva skal til for å bli plukket ut på radio, hvor stort er spillerommet for å teste ut nye musikklandskap, og hvem bestemmer? Musikksjef i NRK P3, Ida Eline Tangen, har svarene.
— Det er viktig for oss at det foregår demokratiske prosesser og valg. Åpenbart av flere grunner - men jeg tror på at flere meninger, perspektiver, alder og ulik kompetanse på musikalske felt har mye å si for hva man lytter til.
Redaksjonen i P3 mottar ca 200 e-poster i uken fra større eller mindre artister som ønsker å bli listet på radio. Av disse er det 15-20 låter som blir valgt ut.
Med bare tre faste personer i redaksjonen hviler det et stort ansvar på å skulle velge ut de «riktige» låtene - som kan variere fra årstid til årstid - og som kan generere både penger og fans til den enkelte artist. Hvilken musikk er bra, viktig og interessant?
Hold det enkelt
Vi tok en prat med musikksjef Ida Eline Tangen om listeprosessen, de nyeste trendene og hva artister kan gjøre for å pitche inn låten sin på best mulig måte til et radiovennlig format.
— Skriv enkle og korte e-poster. Det er bra. Vi får så mye tilsendt, så jo enklere, jo bedre. Skriv ned artistnavnet ditt, låttittel, når den kommer ut - og ikke minst: Husk å ha med linken til selve låten, sier Tangen.
Foruten å skulle høre på et hundretalls låter i uka, har Tangen ansvar for P3s musikkprogrammer og å lede musikkprodusentene i redaksjonen, og driver dessuten med en del teknisk og praktisk arbeid knyttet til formatering av kanalene.
Om spillelister på NRK
NRK sine radiokanaler har A, B og C-lister med aktuell musikk. Musikken på disse listene spilles på radio jevnlig i løpet av dagen. Musikk på A-lista spilles mest, og så videre. NRK har en infoside om hvordan man kan bli vurdert til deres ulike kanaler, denne finner du her. P3 sine lister ligger ute på P3.no og blir oppdatert hver uke. P1 og distriktskontorenes spillelister finner du på denne lenken. For å tipse om musikk til radiolisting på P3, mP3 eller P3X kan du bruke musikkprodusenterP3@nrk.no.
Ikke ta det personlig
Målet er blant annet å løfte frem ny, norsk musikk - da gjerne innenfor den litt søkende og mer fremoverlente pop-musikken - og å få til en god variasjon på lufta for målgruppa, som er fra 16-29 år.
Dere får vel også inn ganske mye rart i løpet av en uke? Alt er vel kanskje ikke av ypperste kvalitet?
— Tja. Det er sjelden jeg tenker at noe er ordentlig «dritt». Det er heller mer at artisten ikke har funnet sitt uttrykk eller riktig samarbeidspartner. Jeg tenker mer at det handler om et uferdig produkt enn at noe er dårlig, sier hun, og legger til:
— Det er viktig for meg at artister ikke tenker at vi har sagt nei til dem, når vi sier nei til en låt. Det kan hende at akkurat den låten ikke var bra nok, eller at den ikke passer inn i P3. Så kan neste låt du lager være midt i blinken for oss.
Færre regler gir spillerom
Med over 100 000 låter som slippes til på verdensbasis, er det stort spillerom for å skulle teste ut grensene for hva som er innafor å spille på radio - avhengig av hva som skjer i samfunnet ellers.
Under koronapandemien opplevde Tangen at musikken bar preg av å være mer trist og innesluttet. Som en reaksjon på dette har det de siste årene blitt gitt ut mer festmusikk, på tvers av ulike sjangrer og formater.
— Rap fortsetter å være blant de største sjangrene i verden og vokser stadig blant de yngste. —Ida Eline Tangen
Hun ser likevel noen økende tendenser i pop-bransjen som gjelder akkurat nå:
— Det er en rock-bølge, og det har det vært en stund også. Det er litt mer organisk musikk igjen, samtidig som det har kommet en ny techno-bølge. Rap fortsetter å være blant de største sjangrene i verden og vokser stadig blant de yngste. På mange måter er det færre regler å forholde seg til, forklarer Tangen.
— Så er det også tendenser fra TikTok om at ting er mer umiddelbart og kanskje litt overtydelige. I tillegg har digital streaming ført til at låtene må slå an kjapt og være mye kortere.
En fordel å være ukjent
Hvor viktig er nettverk for å komme gjennom på radio som uetablert artist?
— I utgangspunktet stiller alle artister likt, og det er først og fremst en bra låt som vi er ute etter. Men selvfølgelig kan det være vanskeligere hvis man står alene. Man kan heller ikke si at musikken ikke vurderes i en kontekst, og det vil alltid være farget av at man har noen forventninger, presiserer Tangen.
Hun mener likevel det kan være et fortrinn å være ukjent, og at deres egen plattform Urørt kan være en fin måte å bli anbefalt på, og dermed også listet om man ikke når opp på A,B eller C-lista i første omgang.
— Vi vil gjerne råde artister til å laste opp musikken sin på Urørt. Det er et bra sted å starte, hvor vi får pakket det bedre inn og forteller at dette er ny, spennende musikk for lytterne. Der trenger det ikke være en så tydelig «radio-låt».
— Mitt viktigste tips er likevel å lage musikk som du digger selv, ha et prosjekt man tror på og ikke gi seg om det ikke går på første forsøk. Ikke tenkt på hva P3 vil ha, hva folk vil høre på, eller hva som er radiovennlig. Vis frem noe du er stolt av, avslutter hun.
Relatert innhold
Sjekkliste for utgivelser
Dette er minimum av det du må ha på plass før du skal ut med en låt eller et album.
Slik skriver du en god pressemelding
Å sende en pressemelding er litt som å gå på blind-date: Du bør ta deg godt ut, komme i tide, ha noe interessant å si og skape nysgjerrighet.