Feirer tretti år som toppsjef i bransjen:
— Kall meg gjerne en «late bloomer»
Av Malin Langøy Aarbø
|For administrerende direktør Lena Midtveit tok det lang tid å anerkjenne sin egen kompetanse i en mannsdominert bransje.
— Jeg har gått av kaffen nå. Det er litt tungt, kjenner jeg. Men nå har det gått noen dager hvor den verste hodepinen har gitt seg. Målet er å sove bedre på natten, forteller administrerende direktør Lena Midtveit.
I en hektisk hverdag møter vi henne i de nye lokalene til Sony Music Norway, hvor de flyttet inn i slutten av september. Pappesker fra Oda møter oss i døråpningen.
Lokalet repesentrerer på mange måter en ny start for konsernet, med sine moderne eiketre, duse farger og modige blåfarge på baderommet - en liten rampestrek av et valg, ifølge direktøren selv.
Takket nei til lederposisjon - lot seg overtale
Som sjef for Sony i flere tiår har hun vært gjennom teknologiskifte i bransjen, et marked som stuper, fryktbasert ledelse, interne dragningskamper, fusjonering og oppkjøp, og har masse erfaring som kan sette preg i de nye lokalene.
Likevel vedgår hun at selvtilliten som kvinne ikke alltid har vært på topp.
— Jeg fatter egentlig ikke hvordan jeg fikk meg selv til å starte på Bedriftsøkonomisk Institutt (jour. anm.: BI). Jeg følte ikke at jeg mestret tall og økonomi i det hele tatt.
Midtveit kommer fra en musikalsk familie. Hennes mor sang i et jazzband i ungdommen og alle søstrene, inkludert Lena, spilte fløyte i korps. Selv har hun vært aktiv i symfoniorkester, men opplevde at det var lite jobb å få som fløytist.
Sin musikalske bakgrunn til tross var det ikke gitt at hun skulle ende opp i musikkbransjen.
— Jeg var ung, og kjente på at det var et voldsomt skritt å ta. Men jeg lot meg overtale etter løfter fra toppledelsen om at de skulle være der og støtte meg. —Lena Midtveit
Karrieren startet da Midtveit ble oppringt av en kollega i selskapet BMG, og fikk tilbud om et vikariat i administrasjonsavdelingen. Deretter ble hun forfremmet til markedssjef, og fikk senere - i en alder av 29 - tilbud om å overta etter sin kvinnelige toppleder.
— Dette var jeg ikke så veldig keen på, og takket egentlig nei. Jeg var ung, og kjente på at det var et voldsomt skritt å ta. Men jeg lot meg overtale etter løfter fra toppledelsen om at de skulle være der og støtte meg, forteller direktøren.
— Det var de ikke, flirer hun, og legger til:
— Jeg har sikkert gått i mange feller, dritet meg ut og gjort mye rart. Men jeg lærer noe nytt hver dag, og sier til alle at man bare kan bli bedre. Dette har vært mitt mantra hele veien - å stole på seg selv
En del av gutteklubben: — Vanskelig å forholde seg til kvinner
I 2005 fusjonerte BMG og Sony, og som den unge, kvinnelige sjefen hun var, møtte Midtveit på mye motstand i oppstartsfasen. På et tidspunkt vurderte hun å forlate stillingen for godt.
— Det ble ordentlig stygt en periode, og folk gikk bak ryggen min, sier hun.
Hva tror du var årsaken til dette?
— Når man skal slå sammen to, store selskaper, handler det utelukkende om politikk. Da er det brusing med fjærene og pissing i hjørner, og man må nesten bare vente til støvet har lagt seg.
Internasjonalt var det kun snakk om fire kvinnelige toppsjefer i Sony, hvor alle fikk ansvar for mindre territorier. I dag er landskapet i musikkbransjen noe helt annet, ifølge direktøren.
De mange årene på toppen som eneste kvinne har likevel satt sine spor på godt og vondt, innrømmer hun.
— Jeg har på mange måter blitt en ensom ulv som har holdt på lenge selv, og føler at jeg befinner meg i et mellomsjikte mellom kvinner og menn, opplyser Midtveit, og utdyper videre:
— Jeg er ikke en del av gutta, men har jobbet så lenge sammen med dem at jeg ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til andre enden av bordet.
Tips til kvinner: — Ikke begrens deg selv
I september var Midtveit blant flere som deltok på årets by:Larm i Oslo.
Sammen med Christine Dancke, George Ofori, Emily-Madelen Harbakk og Samsaya Sampda Sharma deltok hun i en paneldebatt om hvordan en nettverksbasert bransje med overvekt av menn, har lett for å reprodusere seg når det kommer til makt.
— Kompiser starter labels og blir managere for hverandre. Det er ikke en naturlig sammenblanding av jenter og gutter i ung alder. Da er det ikke så rart at likestillingskampen går langsomt, sier direktøren, som i år feirer 30-årsjubileum som toppleder i musikkbransjen.
— Nye generasjoner kommer, og de må læres opp. Vi må dytte prosessen.
— Kvinner har like gode forutsetninger som menn til å mestre topplederjobber. —Lena Midtveit
Hun mener arbeidsgivere må fokusere mer på tilpasning enn mangfold, og at ledere må rigge seg til for å nå flere kvinner.
— På et eller annet sted i karrieren vil mange kvinner ønske å få barn, og der ligger det et hvileskjær. Dette må vi jobbe med. Kvinner har like gode forutsetninger som menn til å mestre topplederjobber, opplyser Midtveit.
Hun har selv holdt igjen med å få barn i voksen alder, og forteller at hun ikke har vært en som skryter av sine egne ferdigheter og kvalifikasjoner i frykt for å ta for stor plass som kvinne.
— Jeg har nok gått litt stille i dørene de siste årene. Det får jeg ikke gjort så mye med, men jeg har jo faktisk jobbet som sjef i flere tiår og vet hva jeg driver med, forteller hun.
— Kall meg gjerne en «late bloomer». Jeg har blitt flinkere til å gi meg selv anerkjennelse, og oppfordrer kvinner til å ikke begrense seg selv.
Relatert innhold
— Det er fordeler og ulemper med de fleste samarbeid, så da må man finne et hvor egne styrker maksimeres og egne svakheter minimeres
Hvordan markere seg som plateselskap på SXSW
Å delta på SXSW kan være en utrolig verdifull investering for et plateselskap, men det krever målrettet innsats og grundige forberedelser.