Little Big Sister:
— Jobben vår er å fasilitere drømmen eller målet til artisten
Av Sandra Holck-Roos Larsen
|Managerrollen kan være bred og kompleks, spesielt i en bransje som konstant ekspanderer. Vi har snakket med Little Big Sister om blant annet planlegging og eksport - og masse om Karpe, selvsagt.
I tillegg til å være management for Karpe jobber Little Big Sister med Emilie Nicolas, Marit Larsen og Cezinando, for å nevne noen.
Denne høsten er de på foredragsturné i regi av musikkontorene, hvor de blant annet snakker om artistutvikling, promotering, kontrakter og strategisk bruk av sosiale medier.
Foredragsturnéen går fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Du kan se alle datoene for turnéen her.
Fylte Spektrum ti ganger
Karpes ti konserter i Spektrum denne høsten var årets store musikkbegivenhet. Med 111.000 solgte billetter, blåste de en hel bransje og befolkning av banen, og det var folkefest i Oslos gater.
Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen er to av de som har stått «Omar Sheriff»-prosjektet nærmest.
Hvordan forbereder man seg til en slik begivenhet?
— Psykisk eller fysisk? Nei, akkurat om vi skal ta det prosjektet konkret så startet arbeidet med det i 2018. Det er ikke alltid vi planlegger i tre- til fire-års bolker, men med Karpe har vi gjort det nå to ganger på rad, forteller Larsen Borgan.
— Sånn helt generelt er jobben vår å fasilitere drømmen eller målet til artisten, så da begynner vi med: «Hva vil vi? Hvor er målet? Hva vil vi her? Hva er mellom her? Hvilke mennesker eller finanser trenger vi?». Så lager vi prosjektplanen og spør: «Hva mangler vi?».
På konsertfronten har Little Big Sister et relativt fast team. Det var noe annet da de skulle finne og kjøpe et hus i Skien, hvor det attpåtil skulle være et tjern i bunnen av huset.
— Man kommer opp i veldig mange nye situasjoner der man må være kreativ og finne nye løsninger. Men vår jobb og rolle, som vi også har skrevet om i guidene på Musikkontoret, er å ikke gjøre alt selv, men finne folk som kan gjøre alt som skal bli gjort. Enten det er å lage et artig, fiffig søknadsskjema til Skien-påmeldingen, eller finne en som kan sy alle kostymene til «Omar Sheriff»-universet.
Den brede managerrollen
Løsninger er noe som er viktig som manager, og med showet i Skien, var det viktig for Little Big Sister å knytte det opp mot konsert-bonanzaen i Spektrum.
— Vi skal gjøre begge deler på best mulig vis, også skal vi passe på alle menneskene som det involverer. Passe på at Chirag og Magdi får headspace til å tenke kreativt, og ikke må tenke på hvor mange hotellrom de må booke med tanke på Spektrum fordi de som lagde kuben bor i Tyskland. Hver lille ting har tusen underskoger av administrative oppgaver.
Merket dere en endring i managerrollen under planleggingen og utførelsen av arrangementene?
— Nei, eller vi kjente jo på at den var veldig bred. Det blir bare skalert opp når det er flere folk man må forholde seg til, men oppgavene er grunnleggende de samme, sier Trine Jacobsen.
— Men, vi er nok litt dypere nettopp fordi vi gjør promo, prosjektledelse og er management for ganske mange. Dette er dagjobben vår. Det er ikke sånn at vi bare kommer innom, skriver under på noen fakturaer og hever noen sjekker. Vi er ikke i bakgrunnen på samme måte som med den managerrollen jeg observerte da jeg var ung. Fra andre perspektiver er vi veldig sånn nede på gulvet og på taket samtidig. Som da kan være utfordrende, for du skal være visjonær og strateg, dra prosjektet i en retning, men så skal man også bestille flybilletter, og fikse alt, fortsetter Larsen Borgan.
Ved store arrangementer som Spektrum x10 innebærer managerrollen å ha et overordnet blikk over alle medvirkende.
Når vi spør om de opplevde noen nye utfordringer denne gangen, svarer Larsen Borgan at pandemien selvfølgelig var med på å rokke hele prosjektet.
— Vi følte oss ganske gode i gassen før den kom, og å selge ut Spektrum ti ganger var mulig det. Så solgte vi halvparten av billettene med en gang, også har den andre halvparten gått saktere på grunn av covid, alt ble stoppa. Så vi kjente litt på, nå i våres, at var ikke ti litt mange da? Kunne det vært sju?.
Internasjonal interesse
Karpe har blitt en stor del av den norske musikkidentiteten, og ikke nok med å fylle Spektrum ti ganger, tar nå Little Big Sister med «Omar Sheriff»-universet på Europa-turné.
Hvordan var det å lande etter Spektrum, om dere i det hele tatt fikk gjort det, før dere måtte hive dere rundt for å planlegge Europa-runden?
— Jeg tenker på å prøve å lande i romjula, sier Larsen Borgan og ler.
— Vi hadde jo mange utenlandske agenter som kom og så på i Spektrum. Vi tok ingenting for gitt, men akkurat dette prosjektet kan kommunisere utenfor norsk rap. Det er noe mer universelt her.
Med utenlandske agenter i salen, spredte ordet seg fort i miljøer utenfor Norge. Det var mye interesse, og allerede uka etter hadde managementet møter med bookerne som hadde lyst til å ta med «Omar Sheriff» ut. De gikk for den agenten som de følte hadde de riktige tankene.
— Vi hadde egentlig lyst til å sette opp den turneen og slippe den så fort som mulig for å understreke at det er en del av det samme prosjektet, forteller Larsen Borgan.
Videre forteller hun at litt av poenget med å jobbe i utlandet er å spille for folk som er fra utlandet. De måtte jobbe med nye tilnærminger til radio og presse. Samtidig er det å jobbe med digital marketing mot helt nye markeder nytt for dem.
— Det er selvfølgelig mange norske som kjøper billetter, men litt av poenget med å gjøre den investeringen er å finne et litt annet publikum. Så det er litt sånn «Hmmm, nå går det litt sakte med salget i Manchester, hva kan vi gjøre der?». Så det er gøy fordi vi er litt bortskjemte på billettsalget med Karpe i Norge. Vi må bryne oss litt, og det er ganske fint.
Responsen rundt Europa-konsertene har vært god, og det er mye prat om prosjektet som videre har gitt interesse fra utenlandske festivaler. Nylig ble det annonsert at Karpe skal spille på Roskilde i 2023.
Ingen prosjekt-diskriminering
Karpe har skapt sin egen liga, men Little Big Sister jobber ikke bare med store, etablerte artister. ARY er en av artistene som de siste årene har bemerket seg ekstra, blant annet med utgivelsen av albumet «For evig».
Hvordan er det å jobbe med en mindre artist med høye ambisjoner kontra artister som Karpe?
— Det er ikke så veldig annerledes. Oppgavene er de samme, mekanismen er det samme, og gangen i prosjektene er de samme. Kunsten i DNA-et er det samme for ARY som det er for Chirag, så det er den fortellertrangen og gnisten som vi kjenner igjen i de artistene vi jobber med. Prosessene og kjernen i prosjektene er det samme, men forutsetningene for å gjennomføre er ulike. Man kan være litt mer kreativ i prosjektet hvor økonomien og riggen er litt mindre. Og det er veldig gøy!
Med all denne suksessen med artistene deres, opplever dere noen gang at dere sliter med å finne ut av hvordan dere skal toppe den forrige suksessen?
— Vi tenker aldri at vi må jobbe med et større prosjekt eller at vi må selge enda flere billetter. Vi er midt i en bransje, og nå har vi gjort dette i syv år, så hvis vi ser bort fra prosjektene synes jeg det er mer inspirerende å tenke «hva kan vi gjøre for bransjen» eller «hva kan vi gjøre for unge mennesker som har lyst til å gjøre det samme som oss» eller for jenter som ikke skjønner at man kan jobbe i kulissene, sier Larsen Borgan.
Jacobsen forteller at foredragsturneen med Musikkontoret har vært veldig givende.
— Jeg har vært i Gjøvik og Halden, og det har vært veldig morsomt. Vi har møtt interessert publikum med mange gode spørsmål. Spørsmål jeg aldri har fått før også, på den gode måten.