Marion Skogseth i Warner Chappell:
— Jeg vet ikke om jeg vil si at en artist skal tilpasse låtene sine for sync, jeg tror det handler mer om å finne de riktige plasseringene for låtene
Av Tord Litleskare
|Bør du som artist signere med et musikkforlag? Og hvordan kan de hjelpe deg å få kule plasseringer i film og serier? Vi tok en prat med Marion Skogseth i Warner Chappell.
Marion har en mastergrad i Music Management fra Universitetet i Agder og bakgrunn fra ACT Entertainment og Ekko Agency. De siste årene har hun jobbet som A&R i Warner Chappell, forlagsselskapet til Warner Music Group.
Hun forteller om en variert arbeidshverdag: Pitching av låter til internasjonale artister, organisering av sessions, talentspeiding er blant arbeidsoppgavene.
I tillegg til en del administrasjonsarbeid.
Musikken kommer først
Marion beskriver Warner Chappell som en døråpner for sine talenter og forteller at selskapet ikke kun jobber lokalt, men også i høyeste grad internasjonalt. Hun mener dette kan være en god grunn til å signere med et av de større musikkforlagene.
— Vi jobber også kreativt rundt våre signeringer for å sørge for at de kan levere på det nivået som trengs når mulighetene byr seg. Utenom det er vi en god partner å ha på sync-siden da vi har et eget team som kun jobber med dette, legger hun til.
Hva bør en artist eller låtskriver ha på plass før hen i det hele tatt vurderer å signere med et forlag?
— Bra musikk! For oss kommer alltid musikken først og dersom vi har brennende tro på at dette er noe som kommer til å bli stort og som vi liker, så er det meste gjort. Som artist kan det være lurt å ha et team i ryggen eller i alle fall en plan på hva som skal skje fremover, dersom du vil få en publisher på kroken. Men som nevnt, musikken er det viktigste.
Kommer an på produksjonen
Vi lurer på om Marion ser noen tydelige tendenser rundt hvilke låter og komposisjoner som er ettertraktet når det kommer til synkroniseringsmuligheter i dagens marked.
— Det føles jo som om alle er ute etter hits på sett og vis, spesielt de store produksjonene og reklamekampanjene internasjonalt, svarer hun.
Skogseth sier også at ofte er forskjell på hva en ser etter når en lager reklamefilmer mot film og serier.
— Reklame har en tendens til å ønske mer anthems og låter med driv, mens film og serier ofte kan være litt mer melankolske og nedpå låter. Men igjen, det kommer helt an på selve produksjonen. M83s «Midnight City» er et godt eksempel på en låt som er ettertraktet i sync. Nysigneringen SKAAR er det også mye interesse rundt på sync-fronten.
Er det eventuelle tilpasninger du vil anbefale artister og låtskrivere å gjøre for å bli mer aktuelle for sync?
— Jeg vet ikke om jeg vil si at en artist skal tilpasse låtene sine for sync, jeg tror det handler mer om å finne de riktige plasseringene for låtene. Om man da selv tar kontakt med produksjonsselskaper, gjør avtaler med publishingselskap, eller snakker med music supervisors kan være forskjellige måter å få plasseringer på.
Dersom en ønsker å komponere musikk direkte til serier og film blir det noe annet.
— Da må man jo tilpasse seg eventuelle briefer, avslutter hun.