Starte plateselskap:
— Jeg har lært utrolig mye av å gi ut selv, alt fra å sende ut pressemeldinger til å fikse strekkode til vinylen
Av Julie Enger Børresen
|Karrieren min starta som trommeslager og låtskriver i bandet Frk. Fryd. Vi begynte da vi var elleve år på en fritidsklubb på Tjensvoll i Stavanger - og ble signa til et label i New York da vi var seksten.
Det var gøy å spille i New York. Vi spilte inn musikkvideo og ble kjent med bransjen der borte. Men vi sang jo på norsk, så det var kanskje litt ulogisk å ha et amerikansk plateselskap. Da vi fikk tilbud fra Sony Music Norge bestemte vi oss for å kjøpe oss ut av den opprinnelige avtalen for å kunne signere med dem.
Jeg fikk dermed se hvordan de store plateselskapene jobber og det var spennende å være en del av et team i Norge. De hadde kontroll på det norske markedet, noe som gjorde det lettere å spre musikken her.
Med soloprojektet LULI ville jeg teste å gi ut på indielabels og etter hvert starte mitt eget label. Jeg har gitt ut et album og flere singler via mitt eget label, som jeg kaller Artist Balance.
TuneCore og søppelpost
I begynnelsen slapp jeg min egen musikk med et indielabel, men gikk over til å gi ut selv med den tredje singelen min «Ka e greiå?».
Da brukte jeg distribusjonstjenesten TuneCore, som er en enkel måte å få musikken ut til strømmetjenestene. Man betaler en årlig avgift for å ha musikken ute, men det er ikke en prosentandel av inntektene som går til TuneCore. Jeg fortsatte å bruke denne tjenesten frem til 2020, da jeg skulle begynne med singler til albumet.
Dessverre gikk jeg på en smell da mailen om å betale ny årsavgift havnet i søppelposten, og dermed ble låtene fjernet. Med TuneCore var det ingen annen mulighet til å få låtene tilbake enn å gi de ut på nytt. Kjedelig!
Albumutgivelse
Da jeg skulle gi ut den første singelen fra albumet «Bare et menneske», «Ikkje sant», valgte jeg å hyre inn HES på promo og markedsføring og ha distribusjon med The Orchard via dem. Jeg liker å ha kontrollen selv, men synes det var fint å få hjelp.
The Orchard er et amerikansk selskap, som spesialiserer seg på distribusjon, markedsføring og salg av media.Det er ingen årlig avgift for å gi ut via The Orchard, men de tar en distribusjonscut.
De har også eget kontor i Norge, hvor en kan få hjelp til utgivelsen og tips om optimale lanseringsdatoer.
— Da albumet kom ut arrangerte vi en minikonsert på hemmelig sted. Vi var i hagen der jeg bodde på Vettakollen og hadde laget en liten scene vi hadde pynta og så serverte vi litt snacks. Folk meldte seg på og fikk adressen ved påmelding. Dette var en skikkelig koselig måte å feire en utgivelse på. Vi fikk samla folk, tatt mange fine bilder og videoer - og ikke minst delt musikken på en annen måte. —Julie Enger Børresen
Veien videre
Jeg jobber nå med musikk til mitt neste album, og tror jeg skal bruke samme modell som sist. Fordelene med å gi ut selv er først og fremst at en har kontroll i alle ledd, men også at en kan søke og få publiseringstilskudd fra Kulturrådet samt at en får mer fra Gramo dersom en eier masterrettighetene selv.
På den andre siden må en også da fikse alt selv, eller betale andre for å hjelpe seg, som er en investering både i tid og penger. Jeg har lært utrolig mye av å gi ut selv, alt fra å sende ut pressemeldinger til å fikse strekkode til vinylen. På denne måten vet jeg også hva jeg kan forvente fra et plateselskap og hvilken jobb de gjør.
Det blir lettere jo mer en gjør det, og en lærer mer for hver gang. Ikke minst får en oversikt over hva en må sette av i budsjetter og av tid. På denne måten er det da lettere å sette opp realistiske budsjetter for tilskudd til neste album.
Om en gir ut singler er det også enda lettere, med tanke på at en slipper å trykke det opp og en kan fokusere mye mer inn på PR-delen av jobben. Man må jo så klart ikke trykke opp et album heller, men for min del har det vært fint å få et fysisk produkt som jeg kan ha med meg rundt på konserter.
Jeg har fått testa alt fra majorlabel, til indielabels og til å gi ut selv via distribusjonstjenester og jobba med PR-selskaper. Det har vært spennende og lærerikt, og jeg har funnet min vei gjennom å teste litt forskjellig. Det viktigste er likevel å finne de folkene en liker å jobbe med for å få ut musikken.
Relatert innhold
Hvordan markere seg som plateselskap på SXSW
Å delta på SXSW kan være en utrolig verdifull investering for et plateselskap, men det krever målrettet innsats og grundige forberedelser.
Hvordan skape overskudd med små marginer?
Praktisk prising for næringsdrivende artister og labler.