Musikkontoret MØST inn i europeisk samarbeid:
— Jeg har forventning om at dette skal skape resultater som varer
Av Leif Haaland
|Musikkontoret MØST skal de neste tre årene samarbeide på tvers av landegrenser for å styrke musikknæringen. Prosjektet MI-RAP tar utgangspunkt i noen av de strukturelle utfordringene i den europeiske musikkindustrien, og har en budsjettramme på hele 2,6 millioner euro.
MI-RAP (Music Industry Resilience Acceleration Program) er et europeisk samarbeidsprogram som skal utvikle tiltak og metoder for å styrke musikknæringen. Initiativet kommer fra Hamburg Music, og er støttet av Interreg Baltic Sea Region Program.
Løsningen er allerede klar: Music Industry Resilience Acceleration Program (MI-RAP), et program ssom skal utvikles gjennom prosjektet. Det er valgt ut tre utfordringer som skal adresseres: mangel på kvalifisert arbeidskraft, effekter av digitalisering og klimaendringer.
I et nettverk som foruten MØST består av aktører fra Sverige, Finland, Estland, Litauen, Latvia, Polen og Tyskland, skal verktøy, metoder og målsettinger deles og utvikles for å bygge sterkere lokale musikk-økosystem.
— Dette er et prosjekt som glir rett inn i vår strategi. Å få jobbe tett med andre regioner i Europa blir en stor styrking av Musikkontoret MØST. Her kan vi være med å påvirke internasjonalt, samtidig som vi bygger nettverk og henter masse kunnskap fra viktige musikkregioner der ute. Vi har Hamburg, med sin lange historie som en viktig musikkby i Europa med alt fra The Beatles til Reperbahn, Espoo i Finland med sine clustere og kobling mot tech, og Tallin med sin særegne Tallin Music Week, for å nevne noe, sier Trond Moe-Larsen
MØST leder nettverkets arbeid med å utvikle Music Cities Innovation and network support strategies som blant annet skal lede til et omforent strategisk Manifest, en Music City Action Plan og en eksempeldatabase. MØST er også med i gruppen som skal gjøre lokale piloter innenfor grønn omstilling av industrien. Målgruppen for prosjektet er de menneskene, organisasjonene og institusjonene som bidrar til å legge strukturer for lokale musikk-økosystemer.
Trond er positiv til hva de kan få til på tre år.
— Jeg har ganske store forventninger til at vi skal få til bra saker her. Alle har forpliktet seg til å sette minst en fulltidsansatt på prosjektet, og da vi møttes for en kick-off i Hamburg i oktober var det god energi i gjengen. Disse landene ligner delvis kulturelt på hverandre, og jeg tenker det kan bidra til å få strukturen i samarbeidet ganske raskt på plass. Og, selv om prosjektet slutter etter tre år så er det en forventning om at dette skal gi resultater som varer.
Han tror de kan bruke noen av de erfaringene de gjorde med det samarbeidet rundt etableringen av musikkontoret.no.
— Det er noen likheter her: både med tanke på samarbeidsstruktur, og det å skape noe som svarer til reelle utfordringer og kommunisere dette godt til målgruppen, forteller Trond.