Peter Baden er komponist, produsent og utøver:
— Det er mer enn en jobb, det blir en livsstil
Av Tord Litleskare
|Hvordan få styr på alle de ulike prosjektene dine? Vi tok en prat med Peter Baden om filmmusikk, selskapsdrift og litt om forskjellen mellom å bygge hus og låter.
Før sommeren hadde komponist, låtskriver og produsent Peter Baden (43) tre forskjellige premierer på én og samme helg i hovedstaden:
På taket av Operaen var det urpremiere på «En midnattsolsdrøm» med Nasjonalballetten, på Det Norske Teatret hadde han «Karons sandkasse» og samtidig åpnet Nasjonalmuseet, hvor han hadde stått for all musikk og lyd til audioguiden.
Samme helg fikk dessuten to av teaterforestillingene han har laget musikken til Heddaprisen for beste forestillinger i hver sin kategori.
Prosjektene nærer hverandre
Nå er Baden aktuell med musikken til nok en danseforestilling på hovedscenen i Operaen, plateinnspilling med duoen BadenEick og den nye til Netflix-satsingen «A Storm for Christmas», som slippes 16. desember.
Synes han noen ganger at det kan være vanskelig å hoppe mellom såpass ulike prosjekter?
— Ja, det kan være krevende, for hvert prosjekt krever enormt med tid, fokus og hardt arbeid for å lage noe som er bra. Ofte kan det ta kort tid å få ut en idé, men å utvikle ideen kan ta mange dager. Slik kan det kanskje ligne mer en livsstil. Jeg klarer ikke å gi meg før det er så bra det kan bli, selv om det kanskje tar tre dager i ett strekk. Det er jo ikke alltid så sunt, men for disse prosjektene er det det som kreves for at det skal blir best mulig. Og de ulike prosjektene gir ofte næring til hverandre, forteller Baden.
Kan ikke kun lage én ting
Baden mener det ligger en styrke i å ha en bredde i hva slags musikk han lager.
— For meg er det viktig å kunne gjøre flere ting, utvikle ulike uttrykk og kunstformer. Det er berikende både for prosessene og personlig, med mangfold. Og hvis jeg lager filmmusikken til et prosjekt, så er det ofte slik at jeg blir bedt om å løse en annen oppgave for det samme prosjektet også.
Han har erfaring både som komponist, lyddesigner og musiker, som VJ med ensembler og har laget interaktive kunst-installasjoner for kunstfestivaler.
— Under korona ble det kanskje spesielt tydelig at det var en fordel å ha bred og ulik kunnskap og flere ben å stå på. Plutselig kunne jeg strømme ut trekamera-produksjon med lasere, visuals, og kun improvisasjon. Dermed bruke alt jeg hadde opparbeidet gjennom mange år, og skape noe helt nytt, som andre igjen spilte sammen med i prosjektet «Strøm på Strøm».
— En maler kan holde på med flere bilder samtidig. Det er litt annerledes med musikk, men de ulike prosjektene gir ofte næring til hverandre. —Peter Baden
Mens vi snakker viser han hvordan han jobber med å lage musikk til en serie. Scenen er filmet på Gardermoen, og har en overgang til en scene i en bil.
— All musikken på skjermen som er grønn, er skisser jeg har laget i «blinde» kun basert på manus. Og så er alt som er merket rødt, såkalt temp-musikk. Det er musikk som klipperne har lagt der for å ha noe å
klippe til. Den musikken skal jeg erstatte. Utfordringen er å lage den beste musikken til disse scenene, som bidrar til å fortelle filmens historie på best mulig måte.
Sporet som er lagt til bildene han viser på skjermen kan beskrives som typisk symfonisk orkestermusikk, og har som funksjon å binde sammen de to scenene og utvikle en dybde i de. Han svitsjer raskt over til noe helt annet han har laget, det er mer rytmisk musikk og har svært ulik instrumentering, for å understreke sitt poeng.
— Det er en helt annen sjanger, men fungerer faktisk bedre til bildene og handlingen. Den bidrar på en annen måte og forteller det vi ikke ser i bildene. Så å ha en slags spisskompetanse i bredde, det er jo faktisk en ting.
Konkret og abstrakt
Studioet i Toftes gate er fylt opp med synther, strengeinstrumenter og diverse kontrollpanel med blinkende lys. Baden har selv bygget store hyller opp mot taket til oppbevaring av alt fra instrumenter, lasere, scenekostymer og rekvisitter, og også en sofa som i tillegg fungerer som oppbevaringsskap for et trommesett.
Han forteller at han elsker å lage ting, enten det er å bygge hus, hyller eller komposisjoner.
— Akkurat snekring kan være ganske gøy og håndfast. Jeg bygde ut huset med studio og det hele under korona, og det er jo veldig konkret. I motsetning til musikk som kun er lydlig, som du ikke kan ta og føle på. Hvis jeg ikke hadde blitt komponist, så hadde jeg kanskje blitt snekker. I alle fall for en veldig kort periode, smiler han.
— Dans har en umiddelbarhet i det fysiske, i samspillet, som du ikke finner hvis du spiller bass og jeg spiller gitar. —Peter Baden
Det kan være abstrakt å jobbe med komponistoppdrag. Baden forteller historier om teaterregissører som ønsker «mer lavendel» eller mer «rosa» i musikken (ja, du leste riktig) og også om hvordan han kan improvisere i timesvis med dansere fra Nasjonalballetten.
— Improvisasjon er både utfordrende og utrolig givende, og det oppleves viktig å jobbe uten sikkerhetsnett, uten klikk. Uten plan. Spesielt viktig i
våre dager, hvor mange bruker klikk og backingtracks på alt. Dansekunstnere bidrar med en umiddelbarhet i samspillet gjennom bevegelse, som påvirker musiseringen. Det oppstår noe annet enn hvis jeg spiller sammen en annen musiker. Med dansere kommer et annet fysisk innspill som gjør noe med den musikalske tilbakemeldingen, det blir et annet type samspill og det er veldig spennende. Jeg kan ikke helt forklare hvordan det påvirker, for det påvirker ulikt til forskjellige tider.
Kvitteringene går i en boks
Det er mange baller å sjonglere med deadlines, musikere, turneer og selskapsdrift, planlegging av nye prosjekter, og ikke minst kone og fire barn på hjemmebane. Baden bedyrer at det først er den siste tiden han har forstått hva han skal bli når han bli voksen, og hvor han har satset på musikk til film og TV.
Nylig tok han steget fra ENK til AS for å få noen pensjonspoeng, litt midre risiko og litt mer forutsigbarhet. Han har begynt med regnskapsprogrammet Fiken, men kvitteringer går fortsatt i en boks og kommer inn i regnskapet på slutten av året, forteller han, mens han rister litt oppgitt på hodet.
— Jeg ønsker jo egentlig ikke å bruke mer tid på telefonen i det daglige, enn det jeg gjør allerede. Så for meg er det nesten bedre å bruke den boksen.
Han har fått seg agent som hjelper ham med kontrakter og forhandlinger men har forløpig ikke et musikkforlag.
— Jeg er nok vært mest opptatt av å skape gode ting og har kontinuerlig gått fra deadline til deadline, fra prosjekt til prosjekt. Men det å ha forlag er nok en lur investering som kan gjøre at musikken kan få et større marked og en større inntjening enn bare å bli spilt en eneste gang på en teater-, eller danseforestilling, eller streamet på en serie, sier han.
Og legger til:
— Royalty-avregningene for Netflix er, slik som på Spotify, svært lave, selv om det er det de fleste ser på. Og slik burde det jo ikke være.
Relatert innhold
Mastering: Loudness i streaming og sende miks til mastering
Hvor høy skal musikken min være? Og hva må jeg huske på før jeg sender den til mastering?