Linda Wiken og Parkteatret:
— Sjanger er ikke utslagsgivende når vi setter programmet
Av Tord Litleskare
|Hvordan jobber Parkteatret i Oslo med å nå ut til sitt publikum? Og er det utfordrende å bygge egen identitet og merkevare når det også skal samkjøres med en rekke eksterne arrangører og bookere? Vi tok en prat med Linda Wiken for å få svar.
Wiken (35) har siden 2018 jobbet ved Parkteatret som presse- og SoMe-ansvarlig, og driver i tillegg kommunikasjonsbyrået Kopilot sammen med Fredrik H. Brevik. Før det var hun fire år i Kulturmeglerne, hvor hun var involvert i en rekke prosjekter innen kulturfeltet; alt fra filmlanseringer, teater, mat og drikke - og festivaler.
Det er likevel musikken hun etter eget utsagn alltid har brent mest for og hun beskriver derfor Oslo-spillestedet som en «drømmearbeidsplass».
I 2022 fyller Parkteatret 20 år, men dette er en scene og lokaler med mye historie i veggene.
— For oss er det viktig å bevare det gamle, i alt fra dekor til vårt tydelige neonskilt til det karakteristiske skrågulvet, som stammer fra tiden da Park var kino (kinodriften kan dateres tilbake til 1907, red.anm). Dette er en viktig del av vår identitet, og etter hvert også merkevare, forteller hun.
Et bredt tilbud
På Parkteatret kan en oppleve både norske og internasjonale navn.
Et eksempel er Anderson .Paak, som det siste året har nytt stor suksess med Bruno Mars-samarbeidet Silk Sonic. I 2016 gjestet amerikaneren Parkteatret. Hans siste opptreden i Norge før pandemien inntraff var i Oslo Spektrum (i februar 2019) med langt flere i salen enn de 500 heldige som fikk plass på Parkteatret tre år i forveien.
Det er en god blanding av egne konsepter og bookinger, samt tette samarbeid med andre arrangører og bookingselskaper, som til sammen utgjør programmet.
— Vi ønsker å ha et bredt tilbud: Her skal du kunne se en indiekonsert den ene dagen, en metalkonsert den andre og en smal jazzkonsert eller et stand up-show den tredje. Sjanger er ikke utslagsgivende når vi setter programmet.
— Vi ønsker å ha et bredt tilbud: Her skal du kunne se en indiekonsert den ene dagen, en metalkonsert den andre og en smal jazzkonsert eller et stand up-show den tredje. —Linda Wiken
Hun mener dette også handler om kapasiteten:
— Vi er en mellomstor scene med plass til 500 personer. Når vi velger ut konserter til vårt program, går det ikke alltid på sjanger, men på størrelse og kvalitet. De du ser hos oss er kanskje de som spiller på Rockefeller eller Sentrum Scene ved neste besøk i byen. Eller Spektrum og Telenor Arena, dersom det tar helt av.
Viktig målgruppe
Én målgruppe har blitt stadig viktigere for Parkteatret de siste årene. Gjennom konsertserien Yngling, som ble startet opp i 2013, har publikum under 18 år også fått mulighet til å dra på konsert på fast basis.
— I 2019 hadde vi rekordmange konserter med fri alder; hele 32 stykker. Det er vi veldig stolte av, og vi synes det er veldig stas når kulturaktører rundt om i landet tar kontakt og lurer på om vi vil dele våre erfaringer med Yngling, fordi de ønsker å gi et lignende tilbud.
Wiken legger til at de ønsker å ta ungdommen seriøst med Yngling-konseptet: Ingenting står tilbake for det «voksen-publikummet» får servert senere samme kveld - og stemningen i lokalet kan ofte være langt mer entusiastisk når det er et ungt publikum som befinner seg foran scenen.
Selv trekker hun linjene tilbake til konsertopplevelser hun selv hadde tidlig i tenårene på Sinsenklubben og Blitz - med Warlocks, Klovner i kamp og Carpe Diem (før de skiftet navn til Karpe, red.anm) - og hvor viktige disse var for henne.
Likevel, det kan være utfordrende å nå ut til disse konsertgjengerne. Hun forteller at hovedmålgruppen for Yngling er veldig sentrert på 14 til 16 år, og de blir jo eldre. Dermed må Parkteatret hele tiden jobbe med å få inn denne nye målgruppen.
Men dette er også et målrettet arbeid for fremtiden, påpeker Wiken:
— Dersom vi får de inn tidlig så begynner de kanskje å gå på «voksen-konsertene» når de fyller 18 år.
Hun peker på flere ting hun mener er essensielt for å nå ut til denne målgruppen: Nyhetsbrev, tradisjonelle plakater, konkurranse-samarbeid med merkevarer som har en ung målgruppe og ikke minst et tett samarbeid med artistene som skal opptre rundt sosiale medier:
— Det aller viktigste er å få artisten med på laget. Få de med på å spre ordet om at de skal spille denne type konsert, for de sitter jo på målgruppen selv. Det er kjempeviktig.
— Algoritmene endres
Nye trender i sosiale medier spiller også en rolle for markedsføringen. Wiken tror terskelen for å promotere seg selv i sosiale medier som artist eller band har blitt lavere med innføring av story-moduler både hos Instagram og Facebook.
Korte videosnutter som kun blir liggende tilgjengelig i 24 timer føles kanskje mindre forpliktende enn tradisjonelle innlegg og poster.
Det er likevel utfordrende å være avhengig av sosiale medier:
— Algoritmene endres, det kommer stadig nye funksjoner og en må følge med. Plutselig er det ikke kronologisk feed lengre. Det blir mindre viktig med data på når følgerne dine er aktive. Så kommer den kronologiske feeden tilbake, og vi må endre publiseringsmønster.
— Uavhengig av algoritmene, er det selvsagt viktig å skape godt innhold som engasjerer målgruppa. —Linda Wiken
Gode og personlige historier selger
En annen utfordring for arrangører i hovedstaden er det enorme tilbudet publikum vanligvis kan velge og vrake fra. Oslo har et yrende musikkliv, med utallige konserter daglig.
Wiken forteller at med små budsjetter er det synlighet i egne kanaler og tradisjonell presseoppmerksomhet som gjelder.
Det siste har blitt stadig vanskeligere de siste årene, mener hun. Både fordi kanaler og programmer med musikkfokus har blitt færre og fordi det skjer så mye i byen.
— De som står på scenen hos oss har gjerne et eget PR-apparat som jobber for økt oppmerksomhet rundt vedkommende, med mål om bygge artisten og musikken. Målet for promoen vi gjør på Parkteatret er å selge billetter til den spesifikke konserten de skal gjøre for oss. For et nasjonalt radioprogram som omhandler musikk, blir det litt for lokalt å skulle pushe denne spesifikke konserten som skjer i Oslo. Det må mer til enn konserten i seg selv, og de gode og personlige historiene må letes frem, noe som krever tid.
— Og de som står på scenen må være villig til å dele, legger hun til.
Relatert innhold
— Det åpner opp for et blikk inn i vårt univers
Advance og turnéplanlegging
Avdekk behov og utfordringer i forkant.