Eksportstrategi med Made:
— Man skal på en måte prøve å nå så mange som mulig, og da er verden et interessant marked
Av Tord Litleskare
|Geir Luedy deler innsikt om hva som kreves for å lykkes på verdensscenen – og ikke minst, hvor det kan gå galt.
Luedy driver i dag selskapet Made, som representerer artister som AURORA og Sigrid. Han forteller om et selskap som ikke er bygget opp som de tradisjonelle managementselskapene i England, med managere og day-to-day-managers.
Made har selskaper og ansatte verden rundt, men Luedy forsøker fortsatt å være litt involvert i det meste. Han er ofte med i diskusjoner rundt strategi og det kreative.
I selskapets stall finner vi også navn som Whammyboy, Hannah Storm og britiske Punchbag, som tidligere i høst spilte sin aller første konsert utenfor London på by:Larm i Oslo.
Bygge et solid fundament
En av de viktigste erfaringene fra Luedys arbeid med internasjonal satsing, er hvor avgjørende det er å ha musikken i bunn før man forsøker å slå igjennom.
— Den største feilen folk gjør, og den har jeg gjort selv mange ganger, er å gå ut med feil artister for tidlig, sier Luedy.
Han understreker betydningen av å ha et sterkt A&R-team som bidrar til å utvikle artistens musikk før den sendes ut til verden. En artist som AURORA hadde for eksempel mellom femti og seksti låter klare før debutalbumet ble utgitt, noe som ga rom for kvalitetssikring og eksperimentering.
— Jeg har aldri angret på at jeg har sagt: «Vi venter et halvt år til, og så lager vi noe mer musikk». Mange artister er stolte over egne kunstneriske verk, men jeg merker også at mange artister er veldig glade for å få konstruktive tilbakemeldinger.
Ingen rød løper
A&R-funksjonen beskriver Luedy som selve hjertet i Made. Selskapet gjorde nylig nok en ansettelse for å få inn flere med denne kompetansen. Det handler om at artisten skal lage mer musikk enn det man egentlig så for seg og være i den kreative prosessen over lenger tid.
Samt prøve ut ulike mikser, arrangementer og produsenter.
— Egentlig er det jo sånn at hvis det er bra nok så kommer det til å funke. Man kan alltid snakke om nettverksbygging, om å ha folk på bakken, gode strategier i hvert enkelt territorium, hvilke låter man skal slippe, hvem man skal samarbeide med. Det er tusen ting som er viktig. Men det aller viktigste er at musikken sitter! Gjør den det, så går det av seg selv.
Det er det som er bærebjelken i det hele?
— 100 prosent! Og det er mange som tror at vi liksom har bygget et nettverk som gjør at vi har rød løper inn til alle de store plateselskapene. Men de er akkurat like kritiske hver gang. De leter etter grunner til å si nei.
— Man kan alltid snakke om nettverksbygging, om å ha folk på bakken, gode strategier i hvert enkelt territorium, hvilke låter man skal slippe, hvem man skal samarbeide med. Det er tusen ting som er viktig. Men det aller viktigste er at musikken sitter! —Geir Luedy
I Made sitt tilfelle har det vært et tett samarbeid med Universal Musics internasjonale avdeling. Men for å få plateselskapet med på laget har det vært viktig å gjøre ting selv og slik legge et grunnlag. Da kan de være med å hjelpe. Luedy mener at støtten fra Universal betydde mye, men at det viktigste alltid har vært å besøke plateselskapets avdelinger i ulike land og presentere artisten.
Og så komme tilbake igjen og igjen.
— Det skjer liksom ingenting av seg selv. Toget stopper hele tiden opp, og du må dra det i gang hver gang.
Luedy forteller om flere turer i Europa for å møte Universal med AURORA, og det han beskriver som «en sinnssyk investering» med å sende henne ut på 200 konserter verden over. Han legger til at det var en investering både hun og Made tok.
— Det handler om å ta mye risiko når man skal satse internasjonalt. Vi fortsetter å satse. Alt vi har tjent er reinvestert. Vi har aldri tatt ut noe overskudd.
Hele verden er interessant
Made har gjort suksess i markeder som Latin-Amerika og Asia, men fokuserer også på tradisjonelle markeder som England og USA. Geir Luedy forklarer at dersom du signerer med et plateselskap i England, prøver de først og fremst å få gjennomslag i sitt eget marked.
— England er kanskje enda mer navlebeskuende enn vi er. De er veldig opptatt av Radio 1 og Glastonbury. Du snakker med bookingagenter som kan hver eneste krok av London… Altså venuer som tar femti mennesker kan de navnet på, men de kan ikke navnet på den største festivalen i Mexico! Det er veldig navlebeskuende.
Han legger til:
— Det er vanlig for en engelsk bookingagent å snakke om London, Manchester og Leeds. Og deretter Berlin, sant? En amerikaner vil snakke om Philadelphia før han snakker om São Paulo. Og du vet, delstaten São Paulo (i Brasil, red.anm) har over 40 millioner innbyggere.
Det er enorme tall...
— Ja, så for meg er det mer interessant å snakke om São Paulo enn om Seattle og Philadelphia. Amerikanere er fremdeles sånn, og det tør jeg å si høyt: «If you can make it here, you can make it anywhere». Det er deres filosofi, og det går de rundt og sier og de tror fremdeles på det. Jeg har aldri trodd at Frank Sinatra mente det så bokstavelig, men det gjør altså de.
Luedy synes det er like morsomt å selge billetter i Tokyo som i Philadelphia, og understreker at Made har prioritert hele verden, og ikke nødvendigvis England og USA.
Eller Latin-Amerika og Asia.
— Man skal på en måte prøve å nå så mange som mulig, og da er verden et interessant marked, sier han.
— England er kanskje enda mer navlebeskuende enn vi er. De er veldig opptatt av Radio 1 og Glastonbury. Du snakker med bookingagenter som kan hver eneste krok av London… Altså venuer som tar femti mennesker kan de navnet på, men de kan ikke navnet på den største festivalen i Mexico! Det er veldig navlebeskuende. —Geir Luedy
Vi lurer på hvilke anbefalinger den erfarne manageren har til unge talenter, som ønsker å komme ut over landegrensene og sikre seg internasjonale spillejobber og lyttere.
Først og fremst mener han det er viktig å gjøre research på markedet man skal inn i, og ta innover seg at det slippes 100.000 låter hver dag. Det er en realitetsorientering. Kommer det du lager i dag til å skille seg nok ut til å bryte gjennom?
— Mange tror at jeg er opptatt av at det skal låte kommersielt, at det skal være hits der. Men det er helt motsatt: Jeg er på jakt etter noen som publikum ikke nødvendigvis vil like.
Han utdyper at det ikke er publikum som vil pushe musikken fremover i starten, men gatekeeperne. Altså, nerdene som er «sinnssykt glad i musikk» og som vil høre noe nytt.
— Jeg får av og til lyst til å si til artister: «Lag bedre musikk og jobb hardere». Og det er jo fryktelig arrogant og kynisk, men det er noe i det. Det er det jeg har lyst til å si. «Du er fantastisk. Det er nydelig det du lager. Men du evner ikke å skille deg godt nok ut», modererer han seg frem til.
Oppfordringen fra Luedy er likevel krystallklar:
— Jobb beinhardt med produktet og jobb for at det skal være unikt. Grav dypere i deg selv.
Tror på kunnskap
Vi runder av intervjuet med å snakke om teamet og samarbeidspartnerne rundt en artist. Luedy bygger videre på argumentet om å først skape entusiasme blant gatekeeperne, og etter hvert blant publikum.
— Og skal du gjøre det, trenger du folk. Og jeg tror på kunnskap. Hvis du har kunnskap, er det lettere å peile den entusiasmen inn der den hører hjemme. Jeg tror på det å bygge et team rundt seg med dyktige, fagfolk og skape entusiasme. Om det er en manager, en bookingagent eller en onkel i Amerika… Det er ikke så viktig. Så lenge det er flinke folk.
Han understreker likevel at det er forskjell på hvor fokuset ligger hos de ulike aktørene i musikkbransjen: Et plateselskap er mest opptatt av streaming og en bookingagent av live-markedet.
— En manager tjener penger når artisten tjener penger, og har fokus på å ta vare på artisten og skape muligheter for artisten. Så vi har jo på en måte hele bildet. Derfor mener jeg det er veldig lurt å ha en manager. Og så er det de som kanskje mener de kunne gjort det selv. Da tenker jeg at i begynnelsen er det nok mange som kanskje burde gjort det selv og lært seg mer. Men etter hvert mister de fokus og blir mer managere enn artister.
— Døgnet har ikke nok timer, og det er mye arbeid, avslutter han.