Music supervisor Ciara Elwis:
— Det har vært mange låter jeg har funnet og ikke fått brukt, fordi jeg ikke har fått klarhet i hvem som eier rettighetene
Av Tord Litleskare
|Ciara Elwis jobber med store Netflix- og HBO-produksjoner. Hvordan velges musikken til disse seriene ut, og hva bør artister og plateselskap ha på plass for å få til gode sync-avtaler?
Vi møter den skotske 29-åringen på by:Larm, hvor hun nettopp har vært med på programposten «Sync Masterclass» i regi av Music Norway. Selv om hun bare har vært i bransjen i syv år, har hun allerede flere store produksjoner bak seg.
Blant annet har hun vært music supervisor på Netflix-seriene «Sex Education» og «After Life», samt den kritikerroste HBO- og BBC-samproduksjonen «I May Destroy You».
Sistnevnte var en av undertegnedes store seriefavoritter sommeren 2020.
Et stort ansvar
I motsetning til det nostalgiske og 70-tallstunge lydsporet til Ricky Gervais-serien «After Life», var «I May Destroy You» fylt opp med fremadstormende britiske artister som Little Simz, Arlo Parks og Oscar Jerome.
Serien forteller historien om den unge forfatteren Arabella, som forsøker å få kontroll over livet igjen etter å ha blitt voldtatt. Elwis er full av lovord om serieskaper og hovedrolleinnehaver Michaela Coel og sier at det var fantastisk å jobbe med henne fordi hun var så involvert i alle prosessene.
— Spesielt med denne serien, fordi den er så personlig, var det veldig viktig for henne å være med i alle samtalene, understreker hun.
— Det er utfordrende å få tonen riktig. Du er i en situasjon hvor du forteller noen andres historie og du har et stort ansvar for at historien fortelles på en måte som føles rettferdig overfor andre overgrepsofre. Derfor er jeg glad for at hun var så involvert, også når det kom til musikken.
Det handler om karakterene
Når vi spør Ciara om den største forskjellen på å velge ut musikk med Michaela Coel og Ricky Gervais, sier hun at det i begge tilfeller handler mye om å sette seg inn i karakterene og deres indre liv.
— Man må spørre seg: «Hva ville denne karakteren lyttet til?» For eksempel med Kwame (Arabellas bestevenn, spilt av Paapa Essiedu i «I May Destroy You», journ.anm) brukte vi mange LGBT-artister. Du vet, han sitter på bussen med musikk på øret, da er det viktig at musikken han lytter til føles ekte for karakteren.
Det var også et poeng for henne å ha en en høy andel London-artister, som ville vært lyden av disse karakterenes verden, med i serien. Det er med på å skape troverdighet.
— Når det kommer til Rickys serie «After Life», tenker jeg at kjernen av serien handler om sorg og da er det mindre viktig å være moderne. Det er nostalgisk, men gjenspeiler også hvilke låter man ville satt på om man gjennomgikk det karakterens hans gjør. De har en slags tidløs kvalitet, og sorg er tidløst i seg selv.
Flere serier samtidig
Elwis har jobbet seg opp fra resepsjonen til stillingen som music supervisor i Air Edel. Hun forteller om en svært variert arbeidshverdag.
På en vanlig dag leser hun gjennom manuskripter, legger inn notater på hvor musikken bør være og setter opp budsjetter basert på hva hun tror musikken vil koste. Hun leter opp rettighetshavere og klarerer låter til bruk. Hun ser også på klipp uten musikk og lytter til mye forskjellig musikk for å finne ut hva som vil fungere best til disse.
Ofte setter hun sammen spillelister til regissører og produsenter, slik at de kan vurdere hva de liker best.
— Hver dag er forskjellig, avhengig av hvor vi er i prosjektene. Som music supervisor jobber du med flere serier på en gang, du er ikke 100% på én serie. Noen ganger er det så intenst at det føles som en fulltidsjobb, men det er både travle og mindre travle perioder.
Elwis er ansatt i Air Edel, et Hollywood- og London-basert selskap som gjør alt rundt musikk i film og serier. Hun forteller at de blant annet har studioer og et eget agentur som representerer komponister og andre kreative nøkkelroller i bransjen.
Foto: Tord Litleskare
Metadata og klarering
Klarering av låter er en av hovedoppgavene til Elwis.
Hun forklarer at dersom en artist eller et plateselskap sikter seg inn mot synkroniseringer er det absolutt viktigste du kan gjøre å ha kontroll over hvem som eier masterrettighetene og hvem som har andeler i låta, dersom du har skrevet med andre.
— Sørg for at metadataene dine er korrekte. Når noen klikker for å laste ned låtene dine må all informasjonen som trengs for å klarere låten din komme opp, inkludert epost-adressen din. Skal jeg være ærlig har det vært mange låter jeg har funnet og ikke fått brukt, fordi jeg ikke har fått klarhet i hvem som eier rettighetene. Så har vi bare endt opp med å ikke bruke de.
Hun forteller at med de seriene hun jobber mest med må dette gå enormt raskt. Fra hun finner en låt til den må klareres til bruk kan det ofte gå under én uke.
— Det viktigste for oss som jobber med dette er at uansett hvor god låten din er, så må den være mulig å klarere. Spesielt dersom du bruker mye samples. Det er ganske basic, men er problematikk som kommer opp oftere enn du skulle tro, legger hun til.
På by:Larm satt Elwis i panelet «Sync Masterclass: The Thought Behind Sound and Vision» sammen med Angela Asistio og Uli Kleppi. Sesjonen ble moderert av Mathais Sørum.
Foto: Tobias Schildmann Mandt
Mye kan en gjøre selv
Det å signere med et musikkforlag eller med en egen synk-agent, kan være en god vei inn. Men det er også mye en kan gjøre på egenhånd, ifølge Elwis.
— Min epost-adresse er lett å finne. De fleste supervisorenes er. Så gjør litt research rundt hvem som jobber med de seriene du vil plassere musikken din i og send en mail hvor du også skriver hvem du er og hva musikken din handler om. Synger du mye om kjærlighetssorg, for eksempel, skriv det! Alt som kan gjøre det superenkelt for oss er bra.
Hun får tilsendt mellom 50 og 100 låter hver eneste dag, og får ikke lyttet på alt, naturlig nok. Men hun sier hun tar vare på alt og når hun er på jakt etter spesifikk musikk til en scene så leter hun i innboksen og lytter.
Sløtface fikk en drømmesync i Netflix-serien «Sex Education» tilbake 2019, hvor en av karakterene også hyllet det norske bandet. Låten var allerede skrevet inn i manus og siden Elwis hadde kontakter i Propeller fra før gikk klareringen i boks relativt raskt. Her er bandets vokalist Haley Shea fotografert i 2022.
Foto: Elvina Vladi Kvisle